Hardware uitbreiden (Elektron en meer)

Als je no-nonsense tweakability zoekt, dan moet je zeker een tweedehands Novation circuit overwegen. Ik had er al een voor 200,- en dat bakkie is mega fun met de laatste firmware updates. Je kan er ook andere spullen mee aansturen. De twee synths die er in zitten zijn helemaal niet verkeerd vind ik. Er is een levendige community en er zijn veel soundpacks voor te krijgen. Ik vind hem veel makkelijker en leuker dat de Digitakt. Die heb ik namelijk ook. Dat is ook een geweldig apparaat hoor, maar veel serieuzer, het kost allemaal wat meer voorbereiding en nadenken.
 
Haha lekker, mooi ding he?

Die neutron ipv de moog kan ik me ook goed voorstellen. Ik denk dat je er zelfs een breder palet uit kan halen dan uit de slim phatty. Wat bij de SP dan weer handiger is, is de mogelijkheid voor het opslaan van presets, wat ik toch wel een grote plus vind.

Het is zeker een mooi ding! Ik moet alleen nog ff tijd met m doorbrengen. Heb in youtube video's gezien wat de mogelijkheden zijn en wat de workflow is. Nu nog bekend worden met alle knopjes :P

Neutron is een optie, maar de Behringer model D ook. Ik ga er nog eens rustig over nadenken, duurt toch nog een maandje of 2 voordat er weer wat gekocht kan worden. Kan ik intussen mooi bekijken wat de Digigtak, BSII en de Analog Keys kan gaan aanvullen. Ik heb het al erg lang over de volca's...

Als je no-nonsense tweakability zoekt, dan moet je zeker een tweedehands Novation circuit overwegen. Ik had er al een voor 200,- en dat bakkie is mega fun met de laatste firmware updates. Je kan er ook andere spullen mee aansturen. De twee synths die er in zitten zijn helemaal niet verkeerd vind ik. Er is een levendige community en er zijn veel soundpacks voor te krijgen. Ik vind hem veel makkelijker en leuker dat de Digitakt. Die heb ik namelijk ook. Dat is ook een geweldig apparaat hoor, maar veel serieuzer, het kost allemaal wat meer voorbereiding en nadenken.

Thx voor je suggestie. Het is zeker een apparaatje met een hoge fun factor. Ik ken m namelijk 8) Ik heb m 1,5 week geleden verkocht, omdat ie teveel overlap heeft met de digitakt. Daarnaast vond ik de synth gedeelte te vaak niet bruikbaar genoeg om wat mee te kunnen werken. Als stand-alone bakkie om mee te nemen op vakantie is ie ook erg tof, dat wel.
 
Het is zeker een mooi ding! Ik moet alleen nog ff tijd met m doorbrengen. Heb in youtube video's gezien wat de mogelijkheden zijn en wat de workflow is. Nu nog bekend worden met alle knopjes :P

Tis geen rocket science wat hier gedaan wordt, maar vond dit wel een leuke om mee te doen:
 
Prima video! Veel is al bekend, maar hier en daar een nuttige tip. Ben toch al een stuk verder met synthese dan pakweg een paar jaar geleden, besefte ik me toen ik deze vid zag. Overbridge is wel handig, al levert het als vst teveel latency op en gebruik ik gewoon midi met een audio in op mn interface.

Ik denk overigens dat mijn puzzel zich aardig begint op te lossen. Na veel grasduinen op youtube heb ik besloten om een sub phatty te gaan kopen. Voor weinig een blofeld voor de poly dingen (voor hier en daar een stringetje), en de volca bass, keys en fm. Dan is t voor mij wel eventjes gezegend voor het komende jaar :)

Afhankelijk van of de maschine mk1 met komplete 10 nog wat oplevert gaat die er ook uit en komt er wellicht een tr-8s
 
Het plaatje word steeds duidelijker. Heb nu een Digitakt, Analog Keys en een BS2. Daarnaast heb ik Diva en Hive van U-He als werkpaarden op mn mac mini draaien, samen met wat effect plugins. De Analog Keys begint langzaam aan de liefde wat te groeien, met name door de sequencer. Is toch wel een wat pittige synth, in ieder geval voor mij. Hij blijft voorlopig, want de sound past wel in mijn palet...

Wat ik nu écht nog mis, is de moog sound. Ik hou daar van, daar kom ik steeds meer achter. Nu zijn er verschillende mogelijkheden. De little/slim phatty vind ik relatief duur (2e hands), dan heb ik liever een sub phatty (na veel youtube filmpjes). Het filter klinkt iets anders, met name door de overdrive en kost 2e hands ongeveer 650, als ie te vinden is. Dát in combi met een minitaur (€350,- 2e hands) lijkt me een hele toffe combi. Beide hebben ze wel wat 'under the hood' functies die me ergens wat tegen staan.

Dan is er nog de sub(sequent) 37... Dat lijkt me toch wel een ultiem beest. met name het paraphonische vind ik een interessante feature, die de sub phatty niet heeft. Daarnaast heeft de sub 37 een sequencer en een praktische een 'one knob per function' benadering die me wel bevalt. De sub37 is rond de €1100,- 2e hands te vinden, ongeveer hetzelfde las een sub phatty + minitaur...

Iemand suggesties voor the next step?
 
Als je het geld kan missen zou ik zeker voor de hands on control gaan. Ik heb de slim phatty. Klinkt super en de controls zijn wel handig, maar mis daar toch wel wat knoppen op.
 
Ik zou persoonlijk 1 uitgebreide kiezen over 2 simpelere. De minitaur klinkt echt wel goed maar de mogelijkheden zijn zo beperkt dat je na 20x hetzelfde geluidje er wel op uitgekeken bent vrees ik. Aan de andere kant, als je echt een dedicated apparaatje wil hebben voor die moog basslines en dan nog iets anders moogerigs wil maken qua lead oid dan is 2 verschillende wel weer handig. Helpt dit? :)
 
Haha ja dat helpt! Bedankt menschen voor het meedenken. Het gaat de sub37 worden.

De analog keys gaat overigens het veld ruimen. Ik heb erg mn best gedaan, maar ik kan er geen vriendjes mee worden. Ik moet voor dat ding werken en dat ding werkt niet zo had voor mij... Ik had gedacht dat t me wel zou bevallen door mijn positieve ervaring met de Digitakt. Helaas... Nu kijken wat er voor terug moet komen. Het blijft een zoektocht....!
 
Dat had ik precies hetzelfde met de A4 :) Er zijn best leuke sounds uit te halen, maar als je het vergelijkt met een willekeurige andere synth is dezelfde patch vaak een stuk zwakker en nasaler qua sound, op een paar uitzonderingen na. De poly zoektocht is inderdaad erg lastig.

Enige waar ik tot nu toe van onder de indruk ben is de novation peak mbt poly's. Vintage is teveel gedoe met servicing en andere problemen etc, een standaard subtractieve is vaak zo beperkt en een VA vaak net een VST in een kastje. Blofeld ook gehad, koele synth engine maar met zo weinig knoppen vind ik de largo vst in bijna alle opzichten handiger. Heeft alleen meerwaarde als je 'm onder je arm mee wil nemen imho.
 
Iemand suggesties voor the next step?

als ik lees wat je hebt zou ik zeggen: muziek maken en neem even een adempauze want we kennen allemaal wel het gevoel van het geld wat in je zakken brandt maar ga eerst lekker aan de gang.
je hebt ook al bijv een BS 2 dus qua bas kan je al je gang gaan lijkt me.
Moet en zal het moog worden; koop dan nog een moog erbij.
Maar ik denk dat het beter is om nog een maand of 2 te wachten en probeer dan ook een boog en een neutron en maak dan een weloverwogen beslissing.

Ik zou trouwens altijd de voorkeur aan een goede tweedehandse Blofeld geven dan een Largo, er gaat niets boven hardware in je handen vind ik.
 
Ik zou een slim proberen, verkoop je zonder geld te verliezen verder terwijl je spaart
 
Ik zou trouwens altijd de voorkeur aan een goede tweedehandse Blofeld geven dan een Largo, er gaat niets boven hardware in je handen vind ik.

Moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar gaat lang niet altijd op wat mij betreft. Een fm module als een fb01 programmeren is geen pretje als extreem voorbeeld. De blo heeft een paar draaiknoppen waarmee je scrollt door eindeloze menu's op een lcd. Is niet veel anders dan het scrollwiel van je muis bedienen. Vervolgens gaan mensen dan op zoek naar een editor voor de blo, en zijn daar enthousiast over. Dan snap ik het voordeel helemaal niet meer, tenzij je hem mee wil nemen.
 
Moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar gaat lang niet altijd op wat mij betreft. Een fm module als een fb01 programmeren is geen pretje als extreem voorbeeld. De blo heeft een paar draaiknoppen waarmee je scrollt door eindeloze menu's op een lcd. Is niet veel anders dan het scrollwiel van je muis bedienen. Vervolgens gaan mensen dan op zoek naar een editor voor de blo, en zijn daar enthousiast over. Dan snap ik het voordeel helemaal niet meer, tenzij je hem mee wil nemen.

Dat dus... Exact dat... Ik kom er steeds meer/weer achter hoezeer ik de hands-on benadering belangrijk vind. Ik wil geen synths meer die geen one-knob-per-function hebben. Of in ieder geval zo minimaal mogelijk.

Het is dan ook niet alleen een zoektocht van wat heb ik nodig, maar ook wat bij me past. Omdat de sounds van bepaalde synths wel tof zijn (blofeld bijv.), maar waar ik geen connectie mee heb/krijg, omdat de interfacing niet lekker loopt. Om die reden heb ik besloten een sub37 te kopen en geen sub phatty of slim/little phatty. Met de BS2 en de Digitakt heb ik die connectie wel. De manier waarop ik met een synth kan werken is ook bepalend voor de sound die ik eruit krijg.

Een minilogue staat nu ook op de short list, net als de dreadbox erebus, system-1, system-8, MFB dominion, boog is mogelijk (heeft helaas geen patch geheugen en ontvangt geen midi CC) De sub37 komt er sowieso. De Novation Peak zal ik ook nog eens onderzoeken...
 
De analog keys gaat overigens het veld ruimen. Ik heb erg mn best gedaan, maar ik kan er geen vriendjes mee worden. Ik moet voor dat ding werken en dat ding werkt niet zo had voor mij... Ik had gedacht dat t me wel zou bevallen door mijn positieve ervaring met de Digitakt. Helaas... Nu kijken wat er voor terug moet komen. Het blijft een zoektocht....!

Ah sund! Zelf moet ik er ook vaak even een youtube filmpje of manual bij pakken, maar voor mij maken de mogelijkheden en de sound dat meer dan goed. Heb je de performance controls al eens geprobeerd? Kan je leuke dingen mee doen als je de sounds 'in place' hebt. Op Elektronauts zijn leuke voorbeelden hoe men hier mee om gaat. Maargoed, ik snap helemaal wat je bedoelt dat het hard werken is met deze synth.

.
 
Back
Top