Hardware uitbreiden (Elektron en meer)

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.279
Locatie
't Gelders Eiland
Het zit als volgt... Er komt de komende tijd wat geld beschikbaar om de studio uit te breiden. Ik heb nu een hybride setup. Ik heb enkele HW synths die in mn 8ch interface gaan. Die is aangesloten op een mac mini. De mini is al wat ouder aan het worden en wil minder afhankelijk zijn van de rekenkracht van het ding (mac mini server 2011 quad 2.0ghz).

De mini gaat blijven zodat ik nog muziek kan luisteren, wat kan browsen op synthforum en veel apparaten ondersteunen midi over USB wat de routing via de computer handig maakt. Ook kan ik dan sessies opnemen in een DAW. De DAW gebruik ik ook voor effecten.

Ik heb nu:
1x 25 midi keys
2x 49 midi keys (kan 4 midi kanalen tegelijk aansturen)
launchpad
Behringer BCR2000

Steinberg MR816X

Maschine 2.x
Novation Circuit
Bass Station 2
iPad 2 + dock

Een NDLR ARP is onderweg Klik
Ook een ADAT uitbreiding voor inputs is onderweg

Ik heb voor nu het idee om een Elektron Digitakt aan te schaffen… Of kan ik beter voor een 2e handse Rytm Mk2 gaan? (kost wel iets meer) De digitakt lijkt me leuk om andere gear mee te sequencen en het hoge live gehalte vind ik aantrekkelijk. (iemand ervaring met beide?). De multi out van de Rytm is geen meerwaarde voor mij denk ik... De digitakt kan drums en samplen en is een soort van groovebox. Eventueel kan er later (lees volgend jaar) een andere drumcomputer bij om de maschine evt. volledig te vervangen...

- nieuwe digitakt: 609,-
- 2e handse rytm Mk1 voor tussen de 850,- en 1000,-

Verder wil ik kijken voor een minibrute 2s vanwege de enorm toffe sequencer, ook de introductie in semi-modulair lijkt me interessant. Een volca keys en een volca bass staat ook op de lijst. De BSII blijft. De circuit hoeft niet per sé te blijven in geld vrij te maken voor iets anders....

Als betaalbare poly (multi timbraal) had ik een blofeld in gedachten. Maar een alternatief kan ook zoals de novation ks of ...?


Ohja het budget is tussen de 1500 en 2000 ekkies. Ik hecht waarde aan tweakability en hands-son controle en een no nonsense aanpak die muzikale ideeen oplevert en het liefst ook nog wat onverwachte resultaten oplevert. Hebben jullie ideeen en suggesties?

Oh ja... Interessante synths vind ik :
- moog slim/little/sub phatty (vanwege de sound)
- korg monologue/minilogue (vanwege de sequencer)
 
Ik snap niet helemaal wat je wilt met die mac mini. Je hebt het over minder rekenkracht en vervolgens over meer inputs via adat. Volgens rijmt dat niet helemaal, of ik begrijp je niet goed ;).

Over gear, kan alleen maar zeggen wat ik hier heb staan, waarbij ik zelf ook tweakability heel belangrijk vind. Wat dat betreft ben ik erg blij met mijn Digitakt. Leuk spelen met de geluiden die erin zitten of zelf samplen, maar nog leuker om synths er mee aan te sturen. Omdat de werkwijze mij erg goed beviel zijn de TR8 en beatstep pro gelijk vervangen door een rytm mk1. Digitakt en rytm -> top combo. Vette drums uit de rytm, extra sounds uit de digitakt en je andere synths aansturen via de digitakt. Digitakt heeft wel nog wat kinderziektes die er hopelijk komende maand uitgepatched worden.

Betaalbare poly: hier staat een Virus B. Mocht je die -zoals ik- voor een euro of 300/350 op de kop kunnen tikken heb je er een erg mooi en veelzijdig apparaat bij. Volgens mij haalt een blofeld het daar niet bij, maar dat durf ik niet te hard te zeggen aangezien ik daar ooit maar kort mee gespeeld heb.

Succes, best een mooi budget om nieuwe dingen te kopen en damnnnnn der is heel veel leuks voor te halen =)
 
Yup, ik voel me als een kind in de snoepwinkel :) Dank je voor je bijdrage btw...! Wat betreft die rekenkracht. Ik gebruik nu veel soft synths en die vragen rekenkracht en daar krijg ik mn mini best mee op z'n knietjes (meerdere Diva's bv.). Het ding kan verder prima 16ch binnen harken en dan nog wat effecten als reverb en delay doen. Ik investeer nu liever aan hardware, dan dat ik over enige tijd weer voor de volle mep een computer moet kopen...

Virus B is ook een goede optie inderdaad. Heb er een gehad en mis m soms nog wel eens...
 
Als je de virus B koopt en een BSP erbij dan heb je de arturia niet meer nodig misschien
Eventueel die Neutron van Behringer erbij over een paar maanden, heb je ook een patchbay en 2 lfo's en een delay.

en het liefst ook nog wat onverwachte resultaten oplevert. Hebben jullie ideeen en suggesties?

Kijk 'ns voor een noise o-coast bijv. (529 euro) of de bast softpop die als het goed is over een maand weer leverbaar is
 
Als je de virus B koopt en een BSP erbij dan heb je de arturia niet meer nodig misschien
Eventueel die Neutron van Behringer erbij over een paar maanden, heb je ook een patchbay en 2 lfo's en een delay.

Op zich heb je daar wel een punt (zeker ook omdat de virus multi timbraal is), maar de seq van de minibrute 2s lijkt me dusdanig interessant dat ik er apart bij wil hebben. De klank ligt me wel en ik wil ook zoveel mogelijk hands-on controle. Die Behringer hou ik ook in de gaten, bedankt voor de tip!



Kijk 'ns voor een noise o-coast bijv. (529 euro) of de bast softpop die als het goed is over een maand weer leverbaar is

Ook een hele interessante optie!
 
Ik lees nog steeds over de digitakt dat hij qua midi niet helemaal stabiel is. Hopelijk fixen ze dat, maar dat zou ik wel meenemen in dit verhaal. Volgens mij kun je ook met een Machinedrum 16 kanalen sequencen, die zijn wat goedkoper tweedehands volgens mij en dan houd je geld over voor andere zaken...
 
Snap niet goed waar je naartoe wil met je setup... Maar als je een HW sequencer zoekt om van je DAW af te geraken zijn er een paar opties die ik zou overwegen...

- Akai MPC: zeker de meest recente met een groot LCD lijken me handig als de workflow je aanstaat...
- Stepsequencer: Elektron of Cirklon
Cirklon heeft een lange wachtlijst en ligt wat buiten budget
Elektron vind ik heel leuk met die locks, heb zelf de Machinedrum gehad en nu een Rytm maar die kunnen niet extern sequencen. Digitakt en Digitone wel maar ik zou wel wachten tot ze stabiel zijn.
- Squarp: de meest uitgebreide en goedkoopste...

Qua polysynths is er aardig wat keus tegenwoordig, vooral als het digitaal mag zijn...
 
Waar ik precies naar toe wil ligt wat mij betreft niet helemaal vast. Ik heb hier nu een mac mini uit 2011 draaien en daar wil ik minder van afhankelijk zijn. Voor effecten als reverb/delay/distortion/etc. doet ie prima dienst.

Verder wil ik aan de ene kant flexibel zijn, maar aan de andere kant wil ik me beperken tot een workflow. Klinkt wat vaag misschien, dat besef ik me. Wat ik er mee zeggen wil is... Beperkingen kunnen de creativiteit bevorderen. Met een DAW is praktisch alles mogelijk en dat is gelijk mijn probleem. Ik verzuip in keuze mogelijkheden.

Nu heeft een DAW ook voordelen. Midi sequencen is fantastisch makkelijk, ik kan me voorstellen dat ik dat wil blijven gebruiken. Inmiddels heb ik een Digitakt gekocht (waar ik volgens mij heel veel geluk mee heb gehad, want toen ik m kocht was ie €609,- en dat is vast een foutje geweest bij Bax, want nu is hij €769,-) en vind ik de optie om noteless triggers, zoals bv. een cutoff per step te sequencen. Ik hen geen last van het feit dat de Digitakt niet stabiel is...

De squarp valt nu af, want ik heb een Digitakt. Deze keuze is een tactische overweging geweest met het oog op eventueel afschaffen van NI Maschine. Een drumcomputer erbij is het overwegen waard (en zelfs nodig als maschine eruit gaat).

Digitone is niet mijn cup of tea, want ik begrijp geen snars van FM! Verder maakt analoog of digi mij niks uit. Als het tof klinkt, klinkt het tof... Synths waar zonder teveel menu-diving wat uit te halen valt hebben de voorkeur. Ik ben geen virtuoos en geen ras echte techneut, maar wil wel graag (zo toegankelijk mogelijk) muziek willen maken.

Check mn youtube kanaal om te zien wat ik leuk vind om te doen:
https://www.youtube.com/user/Depressoptimist/videos

Verder is dit een held voor mij:
https://www.youtube.com/user/ollilaboratories
 
Ik heb e.e.a. zitten overpeinzen en en tot de volgende uitkomst gekomen.

Inmiddels heb ik een Digitakt (en een ADAT uitbreiding voor mn interface) aangeschaft, tot mijn tevredenheid. Sterker nog, de worflow van de Digitakt spreekt me dusdanig aan dat ik meer van Elektron wil. In dit geval de Analog keys, ik vind het sequencer gedeelt echt erg tof. Ook dat je in de live mode meerdere parameters aan een encoder kan toewijzen is interessant.

Ik ben wel aan het denken gezet met die suggestie voor een Virus B/Indigo. Ik heb er eerder een gehad en dacht dat ik meer ITB wilde gaan met midicontrollers. De verkoop heeft destijds ook bijgedragen aan een goede audio interface. Nu ken ik ook een stuk meer van synthese en verwacht ik ook wat meer te kunnen met de Virus dan 5 jaar geleden.

Verder staat er een Behringer Model D en een Elektron Analog Rytm op het verlanglijstje, maar die moeten nog even in de ijskast. De Minibrute is afgevallen. Voor een paar honderd meer heb ik een nog toffere sequencer, mét effecten, 4x monofoon en kan ik geluiden opslaan.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
 
Haha je hebt nooit genoeg synths :). Zelf heb ik ook maar weer eens de manual van de virus erbij gepakt. Ding kan zoveel meer dan wat ik er nu mee doe. Tip voor de Digitakt, mocht je dit niet niet uitgevonden hebben zelf: erg leuk om de lfo in een midi kanaal te gebruiken op welke parameter van je synth die je ook wilt (mits met midi te controllen).
 
yup, das een goeie tip, kende m inderdaad al. Ik maak veel gebruik van de triggerless p-locks die ik richting de bass station 2 stuur. De midi noten speel ik gewoon in mn DAW in. De modulatie via midi cc vanuit de digitakt. Heerlijk die flexibiliteit...

Heb jij iets online staan van wat je maakt kobuz? Ik raak ondertussen wel nieuwsgierig aangezien we redelijk dezelfde benadering in onze setup lijken te hebben.
 
Ok... stand tot zover. Elektron analog four keys/mk2 die komt er sowieso, met name vanwege de sequencer.

Nu zat ik op het spoor van een Virus, maar ben ik aan het twijfelen gebracht door een little/slim phatty. Die klinkt toch ook wel erg goed. Beter dan de sub phatty in mijn oren. Ik weet dat de phatty totaal verschillende bakken zijn. Ik las ergens op het net dat je synths hebt die onderscheidend klinken (de phatty bv.) en synths die de ruimte tussen de onderscheidende synths opvullen (zoals de virus).

Ik ben nog in het bezit van een pc en een aantal prima plugins (u-he Diva, Ace en Hive, NI Komplete, Synthmaster). Die kunnen volgens mij best de bread&butter functie van de Virus pakken totdat ik geld heb om een virus te kopen.

Wat vinden jullie van het idee om de little/slim phatty te kopen ipv de virus? Minder mogelijlheden, dikkere sound?
 
slim phatty vind ik wel lekker maar wat menu diven. virus B heb ik verkocht omdat 't nog meer diven was. Maar klinkt waanzin.
 
Inderdaad is de phatty een synth met een eigen sound en zeker icm met een delay en reverb kan je er vette sounds uit halen. Ik vind dat menu diven wel meevallen, maar misschien gebruik ik bepaalde functies dan niet. Het enige wat ik vooral jammer vind is dat de filter en resonance niet een eigen control hebben, maar verder werkt de interface best prima. Daarnaast is alles natuurlijk via je digitakt ook aan te sturen (random lfo op je resonance bv ;) ).

Ik heb een paar keer op het punt gestaan de phatty te verkopen, maar elke keer als ik er mee speel ben ik blij dat niet gedaan te hebben.

Oja, die a4 keys is ook een erg goede, ben er zelf erg blij mee :P
 
Ik zou de slim echt even testen ergens als je de kans hebt. Leek mij ook leuk, maar vond de interface niet fijn werken, en qua synth engine erg beperkt. Als je met name bass sounds wil maken zou je ook een minitaur kunnen overwegen. Een mono lancet heeft ook ongeveer dezelfde specs en heerlijke sound, en deze gaat wel hoger. (minitaur is afgekapt op "middle C"). Voordeel is dat deze bakkies kleiner zijn en een meer directe interface hebben.
 
Het is een beetje vloeken in de moog kerk maar waarom overweeg je niet een kloon van Behringer als je een monosynth zoekt, hoef je ook niet te menu diven.
Koop je over een paar maanden een Neutron erbij en je hebt een waanzinnig scala aan sounds onder je handen.
 
Het is een beetje vloeken in de moog kerk maar waarom overweeg je niet een kloon van Behringer als je een monosynth zoekt, hoef je ook niet te menu diven.
Koop je over een paar maanden een Neutron erbij en je hebt een waanzinnig scala aan sounds onder je handen.

Oeh ja dat lijkt mij eigenlijk een veel beter idee idd!
 
De analog keys is in de pocket! Centen zijn ff op, dus heb ik mooi de tijd om dit beestje te temmen.


Het is een beetje vloeken in de moog kerk maar waarom overweeg je niet een kloon van Behringer als je een monosynth zoekt, hoef je ook niet te menu diven.
Koop je over een paar maanden een Neutron erbij en je hebt een waanzinnig scala aan sounds onder je handen.

Dat lijkt me een uitstekende suggestie! Er kon over een paar maand zomaar een boog staan hier. Dan nog een paar volca's en het feest is compleet!
 
De analog keys is in de pocket! Centen zijn ff op, dus heb ik mooi de tijd om dit beestje te temmen.

Haha lekker, mooi ding he?

Die neutron ipv de moog kan ik me ook goed voorstellen. Ik denk dat je er zelfs een breder palet uit kan halen dan uit de slim phatty. Wat bij de SP dan weer handiger is, is de mogelijkheid voor het opslaan van presets, wat ik toch wel een grote plus vind.
 
Back
Top