TR-808 & 909

Niemand koopt je 909 voor 7000. Dat zijn dealers met reverb fee en mint. Ze staan dan ook al maanden online
 
Tja, wat zijn ze 'waard'?
Voor mij veel minder dan voor een verzamelaar.
Maar dat is persoonlijk.
Ik haak al af bij een Sirin van € 700,-
Terwijl die op MP ook schaamteloos voor het dubbele worden aangeboden.
En iedereen natuurlijk zijn 'ding', maar ik moet het wel kunnen afzetten tegen de waarde die een instrument in m'n setup heeft (wat het toevoegt) en in de praktijk val je dan niet in de prijscategorie die verzamelaars betalen.
 
Volgens mij hadden die dnb producers van de eerste jaren een pak geld om dure samplers aan te schaffen nodig, DAWs kwamen pas veel later.
Nou ja pak geld, is allemaal relatief, maar die hele ouwe manchester hardcore breakbeats waren ook amigas en atari falcons. Lekker 8 en 12bit tracks maken.Later kwamen daar ook de MPC/E-MU/ensoniqs etc bij, die shit was toen erg duur toen al. Tuurlijk zijn er ook gasten die vanaf het begin goede spullen hadden. Volgens mij hadden die gasten van underground resistance (detroit) via hun famliie, broers etc, toegaan tot de hele dure studiogear. Dan gingen ze gewoon in de studio met spullen die niet van hunzelf waren, maar er al stonden.
Die latere wob wob DnB Dubstep etc is een voorbeeld dat het veel in de DAWs werd geprogrammeerd/tweaked.

Ik weet nog dat die jupiter8 voor 1200 gulden!! gewoon via een website gekocht konden worden, JP6 voor 600-800 enzo. Hele stapels waren er te verkrijgen. Toen was die 303 revival al een beetje begonnen weer, dus die prijzen gingen echt supersnel omhoog daarna. Was zo rond 98.
 
In 1995 - 1997 koste Roland TB303 koste al 900 piek. 1200 piek in 1998 voor een Jp-8. Was dan denk echt een mazzeltje. Dat was niet de algemeen gaande prijs. Pak en anders oude Sounds on sounds bij. Achter in de bij de adv kun je zien welke richting ze gingen.
 
Niemand koopt je 909 voor 7000. Dat zijn dealers met reverb fee en mint. Ze staan dan ook al maanden online
Gaat me niet om het bedrag, gaat me om het feit dat als je hem verkoopt voor een hoog bedrag, dat je dan zelf mee doet met het in stand houden van deze hoge prijs en als je hem ooit weer terug wilt kopen, en dat wil je, dan krijg je de deksel op je neus.

Daarnaast ga je met die 5000,- euro die je hebt gekregen voor je 909, allemaal rommel kopen die in waarde hard achteruit gaat en binnen een paar jaar is er niks over van die 5000,- Lekker houden dus die 909. :)
 
De prijzen van gewilde gear zijn ook erg aan inflatie onderhevig. De stijging van prijzen valt wel mee. Je geld is gewoon minder waard geworden.
 
Daarna komen de wannabe's die denken met die ouwe gear dezelfde muziek kunnen maken, maar het is meer de mindset dan de gear die de energie voor ontwikkeling gaven.
Lol, dat is wel de laatste reden voor mij om die machines te willen hebben. Het is een niet rationele wens om de klassiekers te hebben staan. Enerzijds dus een verzamel object, net zoals een schilderij of stuk kunst dat is/kan zijn. Anderzijds zou ik ze zeker ook wel gebruiken :)

Soms is die wens wat sterker, maar gelukkig niet sterk genoeg om dit soort bedragen uit te geven, maar hey, blijf toch als een klein kind, die wat wilt hebben, er naar kijken.
 
Niemand koopt je 909 voor 7000. Dat zijn dealers met reverb fee en mint. Ze staan dan ook al maanden online
Niet nu, maar wel in de toekomst. Er zullen alleen maar steeds minder originele 808's en 909's overblijven en zeldzaam maakt gewild. En omdat ze bijna 30 jaar dance en electronic markeren zullen ze echt niet minder waard worden. Tel daar enorme inflatie de komende jaren bij opIk denk dat deze over 10 jaar zo rond de 10K zullen liggen. En waarom ook niet, een kopje koffie koste ook 70 eurocent in 1985, betaalde vandaag nog 5,65 voor een koffie.
 
Het enige probleem met oude gear is het onderhoud ervan. Alhoewel sommige erg goed gebouwd zijn zou ik nu niet zo snel een 909 meer kopen. Simpelweg om het feit dat als er iets aan stuk gaat het een tour gaat worden om hem gemaakt te krijgen
Dan schrijf je ineens een hele smak geld af
 
Het enige probleem met oude gear is het onderhoud ervan. Alhoewel sommige erg goed gebouwd zijn zou ik nu niet zo snel een 909 meer kopen. Simpelweg om het feit dat als er iets aan stuk gaat het een tour gaat worden om hem gemaakt te krijgen
Dan schrijf je ineens een hele smak geld af
ik heb destijds mn eerste 909 doorverkocht omdat ik het niet zag zitten om het te (laten) herstellen
een mens doet soms domme dingen :)
 
Het enige wat me doet twijfelen is die RE909, die klinken echt hetzelfde. Maar goed, eens verkocht, blijft verkocht.
 
Ontopic: Koop een RE909 en RE808, die zijn top. Zijn precies hetzelfde en hagelnieuw.
 
Met clones ben je zeker dat de waarde daalt. Dus toch maar even over nadenken.
kijk maar eens naar n yocto.
 
Met clones ben je zeker dat de waarde daalt. Dus toch maar even over nadenken.
kijk maar eens naar n yocto.
dat is nog niet zo zeker hoor..
die RE's zijn waardevast denk ik

En wat betreft Yocto, mijn Yocto v1 kostte 350 euro (edit: na nazicht blijkbaar 500 in totaal met case erbij) in onderdelen, als je eentje vind aan ± die prijs of eronder, laat me zeker weten, ik ken genoeg geïnteresseerden.
Voor dat geld heb je net een case en een start/tap cap voor je RE :)

Wat wel in waarde gedaald is zijn x0xb0x'en.. Die waren 500 2dehands, nu iets minder.. Komt door 2 redenen: zelfbouw geklungel van sommigen die het een slechte naam geven, en een overaanbod van cheap behringer clones voor < 100 euro..
 
Laatst gewijzigd:
Op elke regel is n uitzondering maar ik ga er van uit dat n clone zakt.
 
Back
Top