groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door oli303
En daarom moet jij die ook gebruiken?

waarom zou ik die moeten gebruiken?


Origineel geplaatst door oli303
Gebruikt hij dat ding dan ook in studio of is het enkel voor livesets?

beide

"...His sequencer both in the studio and playing live is the Yamaha RM1x, "It's an amazing machine -
The RM1x now allows me to compose intricate material at home and then take it all on the road
- the memory is big enough to allow me to literally play material from a whole album....the
control for live work is very good and the backlit display is essential for the clubs I play in..."

http://www.yamahasynth.com/d_pro/d_rm1x/rm1xstyl.pdf
 
Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door oli303
Er komt ook nog bij dat de MC-303 en 505 gepushed werden als een massa-product (met de reclame-slogan "iedereen kan house maken") Om de prijs te drukken is het dan ook gebouwd met ultra-goedkope electronica.

De 303 weet ik niet, maar de 505 lijkt me toch niet het beste voorbeeld van een ultra-goedkoop product (qua materiaal/elektronica... waarom dan die D-Beam erinzetten als die er ook uit kan blijven?!)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door mindtwist

beide, als je zelf een rm1x hebt is het zeker de moeite waard om de gratis styles die hij voor de rm1x heeft gemaakt voor yamaha eens te downloaden. Om een goede indruk te krijgen hoe rijk het geluid wel niet is wat je uit zo'n kastje kan persen.
http://www.yamahasynth.com/d_pro/d_rm1x/rm1xstyl.pdf

Misschien heb je wel al kunnen concluderen dat ik helemaal geen RM1X heb...

Waarom is het toch zo dat telkens als hier een beginner een vraag stelt over gear, dat iedereen hem een groovebox wil aansmeren. En waarom is het altijd zo dat als iemand een vraag over "de groovebox" stelt dat ik bijna in een flam-war beland als ik me er even iets realistischer en kritischer over uitspreek.

OKOK... "de patroonheilige van de groovebox" Justin Berkovi gebruikt al eens een RM1X, so what... het is iedere artiest z'n vrijheid om te doen wat hij wil. Net zoals het mijn vrijheid is om "grooveboxen" te bekritiseren. Ik verbied je toch niet om het ding te kopen... ik vind het alleen z'n geld niet waard, zelfs al kost ie me maar 100€ of zo...
 
Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door Flying Panther
De 303 weet ik niet, maar de 505 lijkt me toch niet het beste voorbeeld van een ultra-goedkoop product (qua materiaal/elektronica... waarom dan die D-Beam erinzetten als die er ook uit kan blijven?!)

De 505 was inderdaad iets beter dan de 303, maar de klanken zijn toch nog steeds niet echt denderend. En ook zit je nog steeds met diezelfde manier van sequencen. Vrij monotone en liniaire muziek is er vrij goed mee te maken, maar als je veel variaties en wisselingen wil hebben in je tracks, dan is dat toch nogal een geknoei hoor...
Het hangt er natuurlijk ook vanaf waarvoor het moet dienen, want die dingen zijn eigenlijk voornamelijk bestemd om live me te werken : portable, compact, je kan snel lijntjes aan en uit zetten en proper patroontjes switchen... inspelen op een live publiek enzo... Maar als je een volledige track met opbouw en evolutie wil schrijven, is het toch niet zo handig meer.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door oli303

Waarom is het toch zo dat telkens als hier een beginner een vraag stelt over gear, dat iedereen hem een groovebox wil aansmeren. En waarom is het altijd zo dat als iemand een vraag over "de groovebox" stelt dat ik bijna in een flam-war beland als ik me er even iets realistischer en kritischer over uitspreek.

Omdat je met een groovebox als beginner een goed en simpel overzicht krijgt van wat de mogelijkheden met midi en midifx zijn, of wilde jij zeggen dat toen jij begon, je meteen je eigen geluiden maakte de wavevorms veranderde, de lfo patchte aan de pitch, en ga zo maar door?

Deze jongen wil beginnen, dan moet je niet meteen een hele vette synth kopen waarvan je nog geeneens de helft van de capaciteit gebruikt omdat je het niet begrijpt. Dan is de lol er ook gauw af voor die jongen...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door oli303

OKOK... "de patroonheilige van de groovebox" Justin Berkovi gebruikt al eens een RM1X, so what...


Louter omdat ik hiermee wil illustreren dat grooveboxes niet alleen 'speelgoed' hoeven te zijn. En daadwerkelijk worden gebruikt. En niet zoals jouw optiek.. dat het te duur speelgoed is waar je 'prof' gezien niks mee kan.

Vandaar dat ik je kritiek ook onterecht en veel te makkelijk vind.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door mindtwist
waarom zou ik die moeten gebruiken?




beide

"...His sequencer both in the studio and playing live is the Yamaha RM1x, "It's an amazing machine -
The RM1x now allows me to compose intricate material at home and then take it all on the road
- the memory is big enough to allow me to literally play material from a whole album....the
control for live work is very good and the backlit display is essential for the clubs I play in..."

http://www.yamahasynth.com/d_pro/d_rm1x/rm1xstyl.pdf

Ja sorry hoor, hier wil ik wel even op inhaken. Yamaha betaald de beste man wat doekoes om z'n naam te mogen noemen ivm wat van de Yamaha producten, zoals bijna alle fabrikanten dat doen. Dat wil helemaal niet zeggen dat dit ook zo gebeurd, get real... Bij de introductie van de CS1x gebruikten ook opeens alle toppers -in het bezit van de meest wrede collecties synths- dat ding volgens de Yammie site.


Los daarvan, ik denk dat een groovebox een heel leuk begin kan zijn. Als je een Rm1x als voorbeeld neemt: Een flinke brede set best leuke basisklanken, niet alleen gekkigheid maar ook wat standaard spul, lekkere sequencer, groot scherm, en klaar voor de toekomst, want bijzonder geschikt om externe apparaten mee te sequencen. Als je dan wat verder bent, dan koop je er gewoon een geinig synthje bij en dan kan je weer vooruit.

Met de huidige prijzen -vanaf 300?- kan je er ook niet echt een buil aan vallen, is het wel?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door n0_key
Ja sorry hoor, hier wil ik wel even op inhaken. Yamaha betaald de beste man wat doekoes om z'n naam te mogen noemen ivm wat van de Yamaha producten, zoals bijna alle fabrikanten dat doen. Dat wil helemaal niet zeggen dat dit ook zo gebeurd, get real... Bij de introductie van de CS1x gebruikten ook opeens alle toppers -in het bezit van de meest wrede collecties synths- dat ding volgens de Yammie site.


ik snap dat je sceptisch bent. ik houd ook niet van die vieze marketing technieken..
maar in dit geval is het ook echt waar :)

live optreden van hem in de fuse... als dat geen rm1x ben ik al-sahaf

http://www.fuse.be/photogallery/Gallery/Fuse/020119/dim-12.jpg
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door Fritz
Omdat je met een groovebox als beginner een goed en simpel overzicht krijgt van wat de mogelijkheden met midi en midifx zijn, of wilde jij zeggen dat toen jij begon, je meteen je eigen geluiden maakte de wavevorms veranderde, de lfo patchte aan de pitch, en ga zo maar door?

Deze jongen wil beginnen, dan moet je niet meteen een hele vette synth kopen waarvan je nog geeneens de helft van de capaciteit gebruikt omdat je het niet begrijpt. Dan is de lol er ook gauw af voor die jongen...

Ik dacht toch wel dat de groovebox een zeer non-standaard en chaotische midi-implementatie heeft. Uit ervaring weet ik dat het niet te doen is om er iets deftig mee te doen via een externe sequencer (bvb. Cubase op een PC).

Wat is trouwens "midifx" ??

Toen ik begon laadde ik instrument- en drum-samples die ik pikte van CD's in Fast-Tracker... Daar heb ik ook heel veel mee geleerd.
Miisschien is tracker soms nogal een archaïsch ding voor de non-nerd muzikanten, vooral met die hexadecimale getallen enzo... maar een goedkope sampler is zeer goed alternatief.
Een beginner raadt ik eerder een ouwe goedkope akai-sampler (bvb. S-2000 of S-1000) aan, waar je je eigen klankjes kan instoppen of gewoon dingen van sample-cd's haalt. Daar ga je veel meer aan hebben, denk ik... Zelf heb ik veel spijt dat ik vroeger geen sampler gekocht had, ipv. een groovebox.
 
grooveboxen zijn de bom!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door n0_key
en klaar voor de toekomst, want bijzonder geschikt om externe apparaten mee te sequencen.

Is een PC'tje of een atari met een ouwe Cubase versie die iemand nog ergens liggen had geen betere keuze om wat van sequencing en arranging te leren. Een sequencer-pakket op de PC werkt toch veel flexibeler?
 
Re: groovebox

Origineel geplaatst door oli303

Waarom is het toch zo dat telkens als hier een beginner een vraag stelt over gear, dat iedereen hem een groovebox wil aansmeren.

de thread is toch gewoon 'groovebox'? waarom zou er dan over grooveboxen gesproken worden, denk je?

Origineel geplaatst door oli303
De 505 was inderdaad iets beter dan de 303, maar de klanken zijn toch nog steeds niet echt denderend. En ook zit je nog steeds met diezelfde manier van sequencen. Vrij monotone en liniaire muziek is er vrij goed mee te maken, maar als je veel variaties en wisselingen wil hebben in je tracks, dan is dat toch nogal een geknoei hoor...
Het hangt er natuurlijk ook vanaf waarvoor het moet dienen, want die dingen zijn eigenlijk voornamelijk bestemd om live me te werken : portable, compact, je kan snel lijntjes aan en uit zetten en proper patroontjes switchen... inspelen op een live publiek enzo... Maar als je een volledige track met opbouw en evolutie wil schrijven, is het toch niet zo handig meer.

als gevorderde kan je best ver gaan met de klanken van de 505. vergeet niet dat je vier 'tones' hebt om een klank/patch mee op te bouwen met elk 2 lfo's, een filter naar keuze, adsr envelopes op pitch, amp en filter enz. je haalt uit dat ding geluiden waar niemand ooit zou van geloven dat ze uit een 'groovebox' komen. maar dat vergt wat moeite, kennis en experimentierfreudigkeit. de presets zuigen, maar ik denk niet dat ik een synth heb waar ik niet van vind dat 98 % van de presets op geen zak trekken.

hetzelfde geldt voor de sequencer. oefening baart kunst. en zo'n ding is natuurlijk meer geschikt voor real time en loop based spullen... ik wil maar zeggen: het hangt vooral af van degene die het ding bezigt, zowel wat sequencer als klankbron betreft. een beetje creativiteit doet wonderen.

en een groovebox is gewoon erg handig voor een beginner. in het geval van de xl7 ook nog eens 'goedkoop'.
je leert als kind toch ook niet lezen met 'schuld en boete' van dostojewski?

hans
 
Re: Re: groovebox

Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door feindbild
de thread is toch gewoon 'groovebox'? waarom zou er dan over grooveboxen gesproken worden, denk je?

Je hebt de zin die erachter kwam vergeten te lezen :

Waarom is het toch zo dat telkens als hier een beginner een vraag stelt over gear, dat iedereen hem een groovebox wil aansmeren. En waarom is het altijd zo dat als iemand een vraag over "de groovebox" stelt dat ik bijna in een flam-war beland als ik me er even iets realistischer en kritischer over uitspreek.

Ik wil nu geen groovebox-oorlog beginnen, maar ik probeer gewoon even duidelijk te maken tot welke conclusies ik zelf ben gekomen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door oli303
Is een PC'tje of een atari met een ouwe Cubase versie die iemand nog ergens liggen had geen betere keuze om wat van sequencing en arranging te leren. Een sequencer-pakket op de PC werkt toch veel flexibeler?

Misschien wel, misschien niet. De vraag -je weet wel, aan het begin van de draad :D - is hier geweest welke groovebox wordt aangeraden. Daar is verder op door gesponnen met als zijdelingse discussie de vraag of zo'n groovedoos iets is voor beginners. Ik denk dus van wel.

Ik ben zelf met een STF, Cubase en mijn vaders PSR6700 begonnen. Prima om te beginnen, leuk spul en ik kon vrij gemakkelijk overstappen op SX op de pc jaren later. Maarrrr, probeer zo'n setje Atari en synth maar is te vervoeren naar een makker die ook wat zit te prutsen. Zo'n RM1x kan zowat in een rugzak...

Daarnaast heb je dus alles wat je kan wensen om te beginnen in 1 apparaat, en dat is ook wel leuk. Geen gelul met hoe je alles moet verbinden of SysEx en CC's, gewoon koptelefoon er in, leren sequencen en dan verder kijken.

Ik ben een echte sofsequencer, maar veel mensen zweren bij een lekkere hardware sequencer. Ik kan daar wel inkomen. Lekker direct en creatief, misschien wel door beperking. Als je begint heb je waarschijnlijk ook geen boodschap aan flexibiliteit, dan wil je gewoon aan de slag zonder te verzuipen in mogelijkheden, wat alleen maar ontmoedigd. Als je al snel tegen de grenzen van zo'n apparaat aanloopt, dan kan je er altijd nog een softsequencertje naast gaan draaien. Op een 2dehands RM1x kan je weinig verlies maken als je een beetje verstandig koopt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door oli303
Is een PC'tje of een atari met een ouwe Cubase versie die iemand nog ergens liggen had geen betere keuze om wat van sequencing en arranging te leren. Een sequencer-pakket op de PC werkt toch veel flexibeler?


daar moet weer een synth bij komen......ik snap je negatieve houding niet zo goed tegen grooveboxes...het is een mooi alles in 1 pakket om mee te beginnen, sterker nog, ik ken genoeg mensen met uitgebreide setups waar een "groovebox" nog steeds veel wordt gebruikt en meestal zelfs de basis van de setup is....

tis maar net wat je ermee doet!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door olafmol
daar moet weer een synth bij komen......ik snap je negatieve houding niet zo goed tegen grooveboxes...het is een mooi alles in 1 pakket om mee te beginnen, sterker nog, ik ken genoeg mensen met uitgebreide setups waar een "groovebox" nog steeds veel wordt gebruikt en meestal zelfs de basis van de setup is....

tis maar net wat je ermee doet!

ok... dat is iedereen zijn eigen keuze, natuurlijk. Er zijn nu eenmaal mensen die compleet bij zo'n doosjes zweren, maar ja qua hardware-sequencer zou ik dan weer eerder voor een MC-50 of MC-80 gaan, maar das een andere discussie...


Mijn persoonlijke mening is dat een eenvoudige goedkope 2de hands "sampler" een beter apparaat is dan een groovebox om mee te beginnen.

Geef me een tegenargument als je het niet eens bent hiermee, maar ik vind dat je daar meestal toch veel langer plezier gaat aan hebben en je zit niet vast aan de interne sounds van 1 apparaat.

En als je dan toch persé een groovebox wil aanschaffen, laat je dan zeker geen MC-303 aansmeren.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door oli303
Mijn persoonlijke mening is dat een eenvoudige goedkope 2de hands "sampler" een beter apparaat is dan een groovebox om mee te beginnen.

Geef me een tegenargument als je het niet eens bent hiermee, maar ik vind dat je daar meestal toch veel langer plezier gaat aan hebben en je zit niet vast aan de interne sounds van 1 apparaat.

eh..omdat je hier ook weer een sequencer en een keyboard bij moet kopen? da's alweer 3 apparaten! bij een "groefboks" kan je later uitbreiden als je niet meer tevreden bent met de ingebakken geluiden..je hangt er net zo handig een sampler of synth aan vast...

Olaf
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door olafmol
eh..omdat je hier ook weer een sequencer en een keyboard bij moet kopen? da's alweer 3 apparaten! bij een "groefboks" kan je later uitbreiden als je niet meer tevreden bent met de ingebakken geluiden..je hangt er net zo handig een sampler of synth aan vast...

Olaf

Om deftig te kunnen werken moet je toch altijd een keyboard aanschaffen? Om te beginnen kun je toch gewoon zo'n goedkoop 30€ MIDI-klaviertje kopen... En een ouwd Cubase-floppytje heeft "nonkel eddie" nog wel ergens op zijn zolder liggen... ;)

so... ?

Een akai S-1000 vind je soms voor 200-300 € en een S-2000 voor iets meer (hangt van uitbreidingen af).
Een S-2000 met alles erop en eraan (effecten/xtra geheugen/...) heb ik al zien staan voor minder dan 500€.
Dan ben je voor 600€ zeker goed gesteld met dan nog een deftiger midi-keyboard erbij. Dat is ongeveer de 2de hands prijs van een MC-505...
Als je het goedkoper wil, gaat dat ook met een iets lager type sampler... of met minder uitbreidingen (of een goeie deal).
Volgens mij ga je daar veel meer mee leren dan met een groovebox. Ik vond persoonlijk dat de groovebox mij een beetje achtergesteld heeft. Ik wou heel snel veel meer, maar botste op de beperkingen en mijn budget was toen zeer beperkt.
 
Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door oli303
Om deftig te kunnen werken moet je toch altijd een keyboard aanschaffen? Om te beginnen kun je toch gewoon zo'n goedkoop 30€ MIDI-klaviertje kopen... En een ouwd Cubase-floppytje heeft "nonkel eddie" nog wel ergens op zijn zolder liggen...

so... ?


het gaat hier toch om beginnen? niet om deftig werken... je loopt te raaskallen en je weet het....want bijna niemand heeft een nonkel genaamd eddie......en aan een cubase-floppy heb je ook niet veel zonder computer met midi interface..ah..da's 3 en 4.....
 
Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door olafmol
het gaat hier toch om beginnen? niet om deftig werken... je loopt te raaskallen en je weet het....want bijna niemand heeft een nonkel genaamd eddie......en aan een cubase-floppy heb je ook niet veel zonder computer met midi interface..ah..da's 3 en 4.....

Jij snapt toch ook geen metaforen precies... ;)

Als jij aan iets begint, wil je er toch deftig aan beginnen? Of begin jij aan dingen om te leren hoe je ze half-z'n-gat moet doen? ;) (grapje hee)
Zijn we hier nu nog aan het discusiëren over synths of over de interpretatie van het woord "deftig" in de context van "enen jongemans-persoon beginnende met enen groovedoos of enen sampler" ??
Vertel jij mij nu ook eens hoe je een leuk thematje inspeelt op zo'n paar kleine knopjes ??? ???
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top