Groovebox of zoiets voor kind van 10

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.503
Locatie
Bij Herentals, België
We zoeken het volgende voor een kind van 10, in hardware. Hij wil liedjes maken waarbij zijn focus op de song modus ligt. Zijn huidige workflow in een app leunt op enkele sporen met phrases, waarbij hij per spoor kiest of het continu of one shot is. En zo bouwt hij het nummer dan op, even afbouwen naar een break en terug alles erin knallen voor de finale.

Wd zoeken dus hardware die deze functionaliteit handig bevat. Extra's zoals fx mogen ook, de mogelijkheid om zelf phrases in te spelen/klanken kiezen mag natuurlijk ook.

Aan welk apparaat denk je dan? Mag Casio zijn, hoeft geen peperdure MPC te zijn. Maar geen brol.
 
Zoom ARQ. Onweerstaanbaar voor kinderen door de lampjes en de vorm. Voor volwassenen trouwens ook. :D Met name de AR-96 kan veel, maar de AR-48 is wat eenvoudiger. Vast wel te vinden voor een redelijk bedrag.
 
Bedankt al iedereen! Het is al een flinke youtube rit geweest. ARQ en Volca Sample doen zeker nog mee. Bedenkingen daarbij zijn Arq misschien wat complex en Volca erg op drums gericht?

MC101 wordt budgetair misschien wat pittig. Ik zoek hem wel nog verder uit. MC303 ook bekeken, maar niet overtuigd van het gebruiksgemak.

Boss bakken waren ook niet zo goedkoop helaas

Orba 2 ook bekeken, alleen was uit de demo's me niet duidelijk of je makkelijk sporen opnieuw kan muten en heeft nogal vaak de app nodig.
 
Aangezien hij al bezig is met het arrangeren.. en zoiets op een iPadje allemaal super gebruiksvriendelijk gaat, vraag ik me af of een Groovebox niet zal tegenvallen. Dat is toch echt meer jammen, interactie hebben met een apparaat? Het maken van een patternchain is ook behoorlijk ingewikkeld op sommige apparaatjes. En daarbij.. worden de effecten op sommige apparaten gemute en geluiden afgekapt (het release staartje), dat is op de AR48 wel een beetje een mindere eigenschap. Een patternchain maken kan wel.. was zelfs vrij simpel maar maar ik was niet erg tevreden over de Gap die dan ontstaat. Verder is het zeker een aantrekkelijk ogend apparaat. :) En spelenderwijze ontdekken dat parts muten un-muten de basis is voor zo'n beetje alle EDM, is ook leerzaam. :mega:

Voor het creëren van compositie vind ik het nog steeds een van de meest briljante apparaten. Het enige wat een beetje in de buurt komt, is de sequencing op Novation apparaten.. Het kunnen checken welke nootjes er in een willekeurige step van je pattern zit vond ik zo handig bij het finetunen.. Op Novation sequencers hoor je dan de geselecteerde track, en je ziet en hoort welke nootjes er in zitten. Dat is op de Zoom AR alle tracks die niet gemute zijn, en je ziet ook de nootjes trouwens. Echt supervet!! Ik kon er uren mee zoet zijn toen ik em net had.. :D (het videootje hieronder ben ik er aan het eind mee aan 't pielen.. :)

 
Of een tweedehands electribe.
De 2, neem ik aan?? :) Erg leuk ja. Kun je volwaardige trackjes mee te maken..

Novation circuit lijkt me hier ook tof voor, maar misschien iets te beperkt?
Zeker een stuk intuïtiever dan de Electribe.. en idd beperkt maar er zijn mensen die er completen sets mee doen.. \
Echt te gekke set hieronder bv van Rephazer.. :halleluja
Wat jammer is, is dat ie maar 2 tracks heeft.. maar wat leuk is, is de toegankelijkheid, het HPF/LPF potje en de sidechain.. je hebt meteen die herkenbare sound..:geslaagd: Met een beetje geluk voor 100 euro te vinden. :)

 
Moest ook aan de Circuit denken inderdaad. Of de Roland MC-101 of die MV-1 Verselab.
Verselab ook leuk ja. En je kunt er een Mic in prikken en raps of zang opnemen.. :)
Wel iets hogere prijs.. maar een veel betere integratie van de patternchain.. soortvan songblocks achter elkaar zetten.. super eenvoudig. :)

 
Ik heb ooit mijn tweede Circuit erbij gekocht voor 100 euro.. met het doel, extra tracks en DJen.. dit ding heeft zoveel EDM in zijn DNA.. maar het moet je stijl maar zijn idd.

Iets als hieronder kun je op 'n Circuit of 'n Korg E2 bv wel vergeten.

 
Het zijn niet onze kinderen maar verselab lijkt me wel erg boven budget. Ik denk dat ze toch liever onder 250eur blijven.

Gebruiksvriendelijkheid leek me bij heel veel bakken -ook voor mij- wel een ding. Dat moet toch beger kunnen, was vaak mijn eerste gevoel.

Ik ga de Circuit eens checken.
 
Back
Top