groovebox

die xl7 is toch ook alweer een tijdje op de markt?
ik geloof dat ik daar nog met grote ogen naar heb staan kijken (alsmede naar het prijskaartje) toen ik wou overstappen van fastttracker op mijn 386 naar hardware.
wat doet deze bak nu eigenlijk op de tweede hands markt?
(als hij daar al wordt aangeboden)
alleen al door de looks heeft hij toen min of meer een plekje in mijn wanted lijstje gekregen!

overigens heb ben ik ook voor de rm1x gegaan.
en ik moet zeggen, die geluiden...tsja.
nou ja daar zijn de meningen dus over verdeeld. ik vind sommige redelijk/goed sommige slecht.
het grootste probleem is naar mijn mening toch echt die magere twee outs waardoor gebruik van een mengpaneel/equalizer om de verschillende geluiden af te stellen vrijwel onmogelijk wordt gemaakt!

rest natuurlijk wel dat er een heerlijke sequencer in zit die de mogelijkheid tot uitbreiden via de 16 parts heel erg interessant maakt. je kan er nog van alles op aansluiten (sampler synths wat je wilt) en zo blijft het waarschijnlijk toch het hard van mijn muziek hoekie!

nu alleen de cash nog voor een leuke synth maar dat terzijde...
 
Origineel geplaatst door chielos

overigens heb ben ik ook voor de rm1x gegaan.
en ik moet zeggen, die geluiden...tsja.
nou ja daar zijn de meningen dus over verdeeld. ik vind sommige redelijk/goed sommige slecht.
het grootste probleem is naar mijn mening toch echt die magere twee outs waardoor gebruik van een mengpaneel/equalizer om de verschillende geluiden af te stellen vrijwel onmogelijk wordt gemaakt!

Even iets over beginnelingen en grooveboxen. Heel veel mensen in deze thread zijn er op tegen dat iemand die begint met een groefdoos begint. Ik heb daar zelf niets op tegen, behalve dan dat de prijzen van die krengen belachelijk waren toen ze uitkwamen. Nu is dat een andere zaak voor de tweede hands groefdozen die je kunt krijgen.

Waarom is er niks op tegen dat men op een groefdoos leert? Je kunt er snel iets mee maken, het is tastbaar. Net als elk instrument, een gitaar, bas, trompet en drums. Met het voordeel dat je ze tot op zekere hoogte kunt naapen.

Is het geluid van een groefdoos beperkt? Ja, net als elk instrument. Uit een gitaar krijg je ook maar een beperkt aantal geluiden, afhankelijk van hoe je erop slaat, dempt etc. Totdat je er weer een effectenbak aanhangt. Wordt je pallet van sounds weer uitgebreid.
Beperkingen zijn soms best goed vind ik. Dat leert je het maximale uit een instrument halen.
Ik begon ook met een Kawai K4 van de brandschade die ik voor 400 gulden kon kopen. Dat ding werkt in eerste instantie niet. Toen batterijtje voor gekocht en de zwart gerookte toetsen opgepoetst. Ik ken dat ding nou door en door, omdat ik toendertijd niks meer kon verooorloven. Maar wat er uit dat ding te halen is is ongeloofelijk. Google maar even op K4 en demo, en luister wat eruit kan komen.

Zo heb ik een Rm1x ook gekocht met het idee dat het wel beperkingen zal hebben. Ik denk zelfs dat een Motif ES of een Triton zijn beperkingen heeft. Kunnen deze bakken bijv. wavesequencen?
Die Rm1x is zeer goed om op te leren, als je niet een toetsenbord kunt spelen. En als je een beetje kunt spelen kun je gebruik maken van de 100en styles/patterns die al aangeboden worden. Wil je bepaalde standaard patterns veranderen, dan kan dat. Kun je het geluid niet uitstaan, dan kan dat. Een vet geluid wil niet zeggen dat het ook goed in de mix zal zitten. Wat dat betreft weten ze bij Roland heel goed hoe ze van die opzichzelf staande kut-geluiden toch goed in een mix kunnen laten staan.

De groefdoos was niet waarop ik het geleerd had(ik ben met akoestische gitaar begonnen naar een QY10 gegaan om te leren sequencen), maar ik raad zeker met de lage 2de hands prijzen aan om een groefdoos te nemen. Maar leer eerst de essentie van muzek maken: lol en creativiteit.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb de RM1X vroeger gebruikt. Nu gebruik ik een Machinedrum.
Dag en nacht verschil ! Wat een geluiden die de MD kan voortbrengen ! Ongelofelijk veelzijdig. Nog altijd ontdek ik nieuwe geluiden. De mogelijkheden om te tweaken zijn haast oneindig.
Qua geluid klinkt de MD veel helderder. De geluiden zijn ook veel krachtiger.
Nadeel : de MD is wel erg prijzig.
 
Origineel geplaatst door Barto
Ik heb de RM1X vroeger gebruikt. Nu gebruik ik een Machinedrum.
Dag en nacht verschil ! Wat een geluiden die de MD kan voortbrengen ! Ongelofelijk veelzijdig. Nog altijd ontdek ik nieuwe geluiden. De mogelijkheden om te tweaken zijn haast oneindig.
Qua geluid klinkt de MD veel helderder. De geluiden zijn ook veel krachtiger.
Nadeel : de MD is wel erg prijzig.

Mjah die vergelijking gaat zeker niet op. De Rm1x kan dingen die de Machinedrum niet kan en andersom.
 
Origineel geplaatst door Jena_mu6
Ik heb gisteren sinds jaren weer eens 2 electribes gekocht..............


Je kan zeggen wat je wilt, maar die dingen zijn echt wel heel erg leuk en bruikbaar..................

Tja, kost tegenwoordig geen drol.
 
Hoewel ik een structurele aversie heb tegen grooveboxen...

Ik heb een Korg EMX1 en die bevalt erg goed qua sound... maar NIET de presets gebruiken haha!
 
Origineel geplaatst door Bass
Hoewel ik een structurele aversie heb tegen grooveboxen...

Ik heb een Korg EMX1 en die bevalt erg goed qua sound... maar NIET de presets gebruiken haha!

Dat geldt voor alles.
 
Origineel geplaatst door Barto
Ik heb de RM1X vroeger gebruikt. Nu gebruik ik een Machinedrum.
Dag en nacht verschil ! Wat een geluiden die de MD kan voortbrengen ! Ongelofelijk veelzijdig. Nog altijd ontdek ik nieuwe geluiden. De mogelijkheden om te tweaken zijn haast oneindig.
Qua geluid klinkt de MD veel helderder. De geluiden zijn ook veel krachtiger.
Nadeel : de MD is wel erg prijzig.

tja de rm1x is een sequencer met her en der een bruikbaar geluidje
de machinedrum is een drumcomp.. sequencen van andere apparaten is niet echt ok tuulk
en daarbij valt de sound van de md een beetje tegen :p
 
Origineel geplaatst door fjoesz
en daarbij valt de sound van de md een beetje tegen :p

Je moet zeggen: "Daarbij valt de sound van de md MIJ een beetje tegen"!

Smaak = subjectief weet je nog Fjoesz? :D

(Ik meen dit wel serieus overigens)
 
Wat definieert de term "groovebox" tegenwoordig trouwens? Een soundmodule met ingebouwde sequencer?

Zo ja is de Motif ook een groovebox....en een Waldorf Q, en een Alesis Micron, en een Spectralis en een QY700 en een Rave-O-lutioneneuh.....mja alles dat geluid kan maken en een sequencer aan boord heeft eigenlijk!
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Wat definieert de term "groovebox" tegenwoordig trouwens? Een soundmodule met ingebouwde sequencer?

Is het Roland™ toch gelukt om een naam voor een produktgroep te fabriceren,
soort Luxaflex™ of Aspirine™ onder de all in one muziekdozen....
 
En Sony's Walkman™ niet te vergeten ;)

Ik heb overigens een Emu Proteus 2500 (nieuw gekocht zo'n 4 jaar geleden) met ingebouwde sequencer die ik nog nooit serieus heb gebruikt. Schandalig eigenlijk. Als het goed is heeft deze module dezelfde sequence engine als een MP7 of XL7. Ik zeg al jaren tegen mezelf dat ik me ooit wel eens ga verdiepen in de sequencer, maar ik denk dat het nog steeds gemakzucht is omdat ik nog altijd Cubase gebruik als sequencer...
 
Origineel geplaatst door ChampionSound
En Sony's Walkman™ niet te vergeten ;)

Ik heb overigens een Emu Proteus 2500 (nieuw gekocht zo'n 4 jaar geleden) met ingebouwde sequencer die ik nog nooit serieus heb gebruikt. Schandalig eigenlijk. Als het goed is heeft deze module dezelfde sequence engine als een MP7 of XL7. Ik zeg al jaren tegen mezelf dat ik me ooit wel eens ga verdiepen in de sequencer, maar ik denk dat het nog steeds gemakzucht is omdat ik nog altijd Cubase gebruik als sequencer...

WTF...juist als je last hebt van gemakzucht snap ik niet dat je cubase nog gebruikt als je de sequencer van EMU voor je neus hebt. Heb zelf de MP7 en voor het snel uitwerken van ideeën is het echt de ideale bak. Het zenuwcentrum van m`n setup....
 
Ik denk dat mijn probleem is dat ik onterecht denk dat het sequencen op deze bak juist omslachtig is.
Ik heb al vaker gehoord dat ik me er echt eens in moet gaan verdiepen, omdat het echt ideaal is om ideeën uit te werken zoals je al zegt. Dus ik geloof je direct.
Daarnaast droom ik al jaren om eens een keer live te gaan (zowiezo eerst privé, eerst voor een stel vrienden wel te verstaan omdat ik totaal nog geen live ervaringen heb :D ) en dat zou toch wel makkelijk moeten kunnen met deze bak.

Omdat ik in de manual allemaal moeilijke dingen las over het sequence gedeelte, heb ik het boek maar snel weer dichtgeklapt en ben ik het maar blijven gebruiken als soundmodule. Tot nu dan tenminste. Ik weet dat ik zo maar een fractie van de mogelijkheden gebruik van wat de Proteus2500 kan (net als de MP7 en XL7)

Ik moet toch maar eens door die zure appel heenbijten, en er achter komen dat het helemaal niet zo moeilijk is ;)

Toch? :)
 
Zoveel mensen zoveel wensen....
Pak dat boek en gaan met die Proteus...ga je echt geen spijt van krijgen....
Ik heb het al vaker gezegd op dit forum, die MP7 is een echte inspiratiebak voor mij!
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Je moet zeggen: "Daarbij valt de sound van de md MIJ een beetje tegen"!

Smaak = subjectief weet je nog Fjoesz? :D

(Ik meen dit wel serieus overigens)

nee joh, tuulk niet super obejectief :D
 
Back
Top