Rompler (kaarten/expansies) met grootste diversiteit Choir sounds

Takegawa

Ouwe rot
Lid sinds
14 februari 2015
Berichten
973
In mijn zoektocht naar een manier om hele mooie koren/choirs in m'n muziek te verwerken, heb ik in de loop der tijd de volgende zaken aangeschaft:

JV-80 expansieboard VOCAL
Alesis Quadrasynth Sanctuary Q card

Nu ben ik nieuwsgierig, zijn er kaarten/expansies voor romplers die ik nog niet in het vizier heb gehad?
Of zelfs een rompler welke in z'n standaard waveforms hele mooie volle choirs heeft?

Leuk om jullie ervaringen hiermee te lezen!

Hartelijke groet, Gilles
 
Zelf vind ik Korg wel ok voor choir geluiden.

En hoe nieuwer de bak, hoe realistischer uiteraard, maar ‘t is maar wat je zoekt uiteraard..
 
Emu Proteus (expansions) misschien?
Het blijft natuurlijk allemaal persoonlijk en subjectief, maar zowel in de originele proteus als de 2k versie heb ik zelf nooit goede koren gevonden. Zou dan eerder bij Kurzweil zoeken.

De roland roms session SR JV 09 en orchestral II SR JV 016 vind ik ook hele goede koor samples en patches hebben voor de JV serie. Voor de XV serie wordt de SRX 03 studio Rom nogal eens vergeten omdat het destijds één van de eerste roms was. Heeft echter een paar goede choir samples en patches.
Als je voor de roland XV route gaat, is het goed te weten dat bij de SRX 06 complete Orchestra een cd zat met alle oude patches van de SR JV kaarten 02, 13 en 16. De Rom patches van de SRX 06 zijn nl. niet allemaal van de SR JV serie overgenomen, en naar mijn bescheiden mening soms een stuk minder goed.
XV 5080 kan natuurlijk ook veel sample libraries naar wens inlezen.

Korg biedt ook zeker aanknopingspunten. Zou zelf de X5DR of 05r/w beluisteren, bevallen mij beter dan trinity en triton, maar ga niet af op de factory patches. Voor de prijs van een enkele roland Rom kaart heb je dan een krachtige synthje.

Yamaha heb ik nog zeer weinig ervaring mee, maar de mu reeks leek me onderschat met name de latere series > mu90r.

Voor de finishing touch op choir patches is een stereo parametrische equalizer en een SPL exciter vaak leuk speelgoed.
 
Eerder Korg dan Roland, maar vergeet de samplers niet! Soms kan je dan zelfs met je eigen stem goede resultaten halen.

Ik ga bij gelegenheid eens kijken wat ik uit de Wavestate krijg.
 
Gisteravond ook nog even de choir patches op de Roland Orchestral II SR JV 16 Rom beluisterd, zowel in de JV-880 & 2080.
Zijn MI echt de moeite waard.
Hieronder staan wat demo's, vanaf patch# 189
In totaal staan er ca. 25 patches met choirs & vox pads op deze kaart.
Voor mij persoonlijk de op één na beste Roland JV rom, na de vintage kaart.

Ooit had ik een Korg Symphony, obscure preset-rompler uit 1989 met zeven samples van strings, pijporgels, etc.
Daar zit één koorsample in die nog altijd fans heeft;
16-voice rompler; samples kun je layeren, detunen, L/R pannen etc. maar verder geen filter of EG-opties.
Mogelijk zit dezelfde sample ook in de korg AI(2) synth-series, maar kan het niet meer 1:1 matchen want heb de mijne verkocht.

 
Laatst gewijzigd:
In totaal staan er ca. 25 patches met choirs & vox pads op deze kaart.
Voor mij persoonlijk de op één na beste Roland JV rom, na de vintage kaart.
Die is inderdaad mooi, al heb ik Orchestral 1 & 2 vervangen door de SRX Complete Orchestra kaart in mijn XV5080, maar alle waves van die kaarten en veel van de patches staan er ook op. Na Vintage zijn mijn favorieten overigens SpecialFX en World, maar Orchestral is ook een must have voor de JV/XV serie idd.
 
Die is inderdaad mooi, al heb ik Orchestral 1 & 2 vervangen door de SRX Complete Orchestra kaart in mijn XV5080, maar alle waves van die kaarten en veel van de patches staan er ook op. Na Vintage zijn mijn favorieten overigens SpecialFX en World, maar Orchestral is ook een must have voor de JV/XV serie idd.
Ja, de samples v/d JV-SR roms zitten wel allemaal op de SRX kaarten, maar niet alle orginele patches zijn meegekomen.
Bij de SRX 06-9 zat een CD rom met oa SYSEX data in de vorm van *.MID files met de 'oude' patch data, zodat je alle orginele patches van oa de JV-SR 02,13, 16 etc. kunt inladen in de user bank op je XV, die dan direct naar de juiste corresponderende multi-samples op het SRX board verwijzen.
Per JV-SR board is dat in de vorm van 2*128 patches, omdat de XV user bank 128 locaties heeft en de oude JV SR roms (max.) 256 patches.
Natuurlijk kun je dat allemaal naar een SM card in je XV-3080/5080 overzetten.

Vond zelf veel van de SRX-06 paches minder klinken dan de orginele JV-SR boards, mn de choirs & vox pads, maar dat is mogelijk een vorm van 'cork sniffing', icm placebo effect van mijn kant (ben ook maar een mens met gebreken).

Idem voor de JV-SR 04 vintage patches die via deze DCD ook beschikbaar zijn voor het SRX-07 board.
Ook voor JV-SR 05 tov de SRX-9

Voor overzetten van JV SR & XV patches naar de Fantom X serie is er een vergelijkbaar verhaal, maar zelf hier nog niet aan toegekomen.

Diverse downloads, oa hier;
 

Attachments

  • SRXcdrom.jpg
    SRXcdrom.jpg
    8,5 KB · Bekeken: 68
Als je een Nord hebt met de mogelijkheid om samples in te laden, dan zou je eens hier kunnen kijken (versie 3.0). Of als je er eentje hebt die tot 2.0 gaat, dan kun je hier kijken.

De compatible instrumenten staan er ook. Bijvoorbeeld de Nord Wave (2.0) of Nord Wave 2 (3.0)
 
E-Mu vintage keys (pro) heeft wat mtron choirs, de choirwaves uit de DVP-1 vocoder zijn ook tof. Zijn oa in requiem for a dream soundtrack gebruikt.
Verder inderdaad toch weer die JV80/SRX expansions. En inderdaad korg triton/M1 etc. maar heel realistisch is het allemaal niet.
 
Die is inderdaad mooi, al heb ik Orchestral 1 & 2 vervangen door de SRX Complete Orchestra kaart in mijn XV5080, maar alle waves van die kaarten en veel van de patches staan er ook op. Na Vintage zijn mijn favorieten overigens SpecialFX en World, maar Orchestral is ook een must have voor de JV/XV serie idd.
World SRX heeft ook die Asia JV80 erin, dat vond ik echt de tofste. DIe Jv80 versie heeft meer presets van de asia expansion dan de srx dacht ik.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
World SRX heeft ook die Asia JV80 erin, dat vond ik echt de tofste. DIe Jv80 versie heeft meer presets van de asia expansion dan de srx dacht ik.
Ja die World SRX wil ik ook nog wel een keertje, maar ben die nog niet voor een fatsoenlijke prijs tegengekomen (ook niet echt op zoek). Ik heb Asia overigens ook gehad (bijna alle kaartjes wel een keer), maar voor mij was die toch wat minder bruikbaar. Het klopt dat idd niet alle patches van de JV kaartjes de SRX hebben gehaald, maar alle waves wel. Het is dus mogelijk de originele patches te reconstrueren, en er zijn ook patch CD Rom (images) van Roland in omloop hiervoor geloof ik, maar nog nooit geprobeerd zelf.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op deze combi die mij goed bevalt:
expansions.jpg
 
ik heb nog 3 SR-JV80 slots vrij.

Maar goed de XV5080 als je simm geheugen hebt kun je ook de Roland Sample Cd's of S1000 CD's laden
zoals bv "Symphony of Voices" of de official Roland CD's.

Zelf vind ik "Dream voices" voor Camel Audio Alchemy geweldig.
Die SFZ samples kun je dus ook converteren naar XV5080 met chickensys Translator of naar een andere sampler.

 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ja, interessant wat er allemaal nog met die dingen kan. Een paar jaar geleden zat ik een periode heel diep in die 90s/00s romplers, maar dat is weer een beetje verwaterd door andere dingen (hallo gitaar). Maar ik ga daar zeker weer eens induiken op enig moment, deo volente, insha'allah, ijs & weder dienende, bij leven en welzijn etc. De rompler is de meest ondergewaardeerde synthvariant die er is denk ik, met altijd maar die hyperfocus op vintage, analoog en wavetables.
 
Denk dat het maar goed is dat die dingen worden ondergewaardeerd anders betaal je veel te veel geld.

"Don't believe the hype" :) Maar ga op je eigen gevoel in.

Maar goed volgens mij zijn de XV/JV series al niet meer ondergewaardeerd. Kijk maar naar de prijzen van de expansie boards.
Ik ben door jouw ook warm voor de Yamaha EX5(R) geworden maar laat hem staan.
Weet zeker dat dat ding heel veel tijd nodig heeft en plaats dat er ook niet meer is.

Er is zoveel te ondekken soundwise.

Maar goed dan is er ook nog mics, fx stacks, muziek, compositie, spelen etc...
Gitaar spelen is baas! Als je daarin veel tijd steekt is dat levens vereikend :-)
 
Die heb ik gehad maar ik werd er geen vriendjes mee. Ondanks de enorme hoeveelheid sounds vond ik het qua geluidskwaliteit (dynamiek), interface en sounddesign/editing een stap terug. Leuk voor presets maar niet om zelf sounds op te maken. Uiteindelijk heb ik hem geruild voor een EX5r en nooit spijt van gehad. De JV2080 en XV5080 zijn voor mij het hoogtepunt van de Roland romplers.
 
Laatst gewijzigd:
was het niet zo dat die srx/jv80 expansion enzo niet lekker syncen op midiclock, zeker met die technoexpansion met al die loops op een vste bpm, reden om uit de hw nooit loops etc te gebruiken. Met de rolandcloud versies syncen ze wel lekker gelijk aan je DAW tempo, erg prettig.

deze kan je voor de integra7 gebruiken als je de officiele editor niks vindt: INTEGRA-7 Sound Editor - Download -
En de jv1080/5080 en de srx expansions in de cloud zijn goed editbaar, zie pic
 

Attachments

  • jv-1080-edit.jpg
    jv-1080-edit.jpg
    196,5 KB · Bekeken: 76
Back
Top