Deluge, MC 707, Polyend Medusa of Novation circuit of...? All in one box, gezocht.

mcbcool

Ouwe rot
Lid sinds
26 februari 2021
Berichten
913
Locatie
België
Hoi,

Ik zal binnenkort een tijd in het ziekenhuis moeten verblijven, en naarmate ik mijn vele vrije tijd dan met muziek wil bezighouden ben ik aan kijken wat mijn opties op dat gebied zijn.
zoek dus een soort groovebox, sampler, synth, drum, sequencer, kortom een "all in one box"!

Heb ondertussen ook reeds mijn tablet reeds voorgeïnstalleerd met "Roland Zenbeats" en nog wat andere apps.

Zelf heb in verleden de Akai MPC Live gehad, maar met die workflow kan ik niet goed mee om (in studio heb ik nog wel mijn MPC Touch)

zoek dus een toestel dat vrij compact is, liefst op batterij, een gemakkelijke workflow heeft, waar eventueel een kleine keyboard a la 'LPK25 Akai' of een Arturia Keystep pro aan kan.

mijn voorkeur gaat op moment naar de Deluge" vanwege batterij, SD card opslag... waar ik hier op forum weinig van terug vind is hoe mensen hun ervaring is qua workflow?
MC 707 vanwege Zenbeats, compatible met tablet?
Medusa, Novation circuit...?

Alvast bedankt voor jullie feedback
 
Deluge is een geweldige midi sequencer met een aardige synth en prima sampler, de effecten zijn erg beperkt.
Ik gebruik hem/haar dan ook vooral als sequencer voor Reason. Heel soms los op de bank.
 
Vervelend van die ziekenhuis opname.. :( Maar gelukkig is er genoeg om je bezig te houden tegenwoordig..

De MC707 heeft geen USB host aansluiting zoals de MPC. Deluge wel, maar moet je wel via een speciaal adaptertje doen.
Novation circuit ook geen USB host dacht ik. En niet interessant genoeg om iets serieus mee te maken..

Ik vind de Deluge echt super compleet.. ik maakte er al na een paar dagen complete trackjes op via de interne VA engine.. ik vind het ok klinken maar ik hou wel van kazige VAtjes.. :D
Door de vele functies is het wel een beetje zoeken soms naar de juist shortkeys (knoppencombi's).. ik werk met meerdere apparaten en dus ligt misschien meer aan mij.
Akai MPC daarintegen vind ik prima werken.. maar een Deluge heeft als sequencer wel iets unieks met die matrix.. Je hebt daarmee sneller een songschets neergezet waarschijnlijk.
 
Voor live is een MC707 wel te gek trouwens, die 3 potjes boven de 8 tracks geven heel veel performance mogelijkheden.. ik heb een USB to host kastje gekocht en dan zou een USB keyboard ook moeten werken.. kan weleens testen.

Hieronder 2 trackjes die er bij de Deluge en 707 bij mij uitrolde.. beiden binnen 5 dagen. Ik ga altijd eerst ff apart zitten met ze voor ik ze in het grote geheel opneem ;)


 
Thanks, heb het hele draadje door gelezen, ook de link van Blackeyed. De Deluge krijgt mijn voorkeur op moment lijkt mij de meest complete, zonder te veel gezoek in menu's enz...
Heb jullie video's (Macguyvergear) en ook nog andere bekeken, Loopop o.a.
Ik ga Synthrom is contacteren betreffende leverbaarheid, export taks... of nieuwigheden.
 
Laatst gewijzigd:
Balen van die ziekenhuisopname!

Ik heb zelf de 707 (had je waarschijnlijk al gelezen) en daar kan ik mijn muzikale ei wel in kwijt qua jammen. Je kunt in principe wel op die pads spelen overigens, maar een keyboardje is wel handig.
In dat geval 'moet' hij wel een DIN aansluiting hebben trouwens.(keystep oid)

Ik ben ook met een schuin oog aan het kijken naar een vervanger, met name omdat hij op midi gebied (sequencen andere synths) wat minpunten heeft waar ik soms last van heb.
(het is geen DAW)
Maar tot dusver nog niet 1 gevonden die zo makkelijk en snel werkt zonder dat ik uren naar een handleiding loop te turen.

De Deluge lijkt me overigens een heel leuke bak om muziek mee te maken, maar ik vraag me wel af hoe snel ik al die knoppencombinaties goed genoeg ken.
Als je net wat verder gaat dan presets en een sequence, is het al snel shift + draai en druk en dan exit naar het volgende menu item en dat dan zonder echt display die aangeeft waar je naar toe gaat.

Deze 'gast' laat heel uitgebreid zien hoe hij er mee werkt.


Ik vind de muziek die 'Deluge mensen' maken vaak wel heel mooi, dus vandaar dat hij wel mijn interesse heeft gewekt.
En eigenlijk werd hij best vaak aangeraden in mijn zoektocht naar een andere 'box'.

Even een zijdelingse vraag, wat beviel je niet aan de MPC workflow?
Ik had eigenlijk mijn zinnen op een MPC gezet toen ik her en der rond ging vragen naar een mogelijke vervanger van m'n 707 :)
 
Deluge is een geweldige midi sequencer met een aardige synth en prima sampler, de effecten zijn erg beperkt.
Ik gebruik hem/haar dan ook vooral als sequencer voor Reason. Heel soms los op de bank.
Ik ben een Reason gebruiker en vroeg me af : hoe zet je de Deluge in als sequencer voor Reason?
 
maar ik vraag me wel af hoe snel ik al die knoppencombinaties goed genoeg ken.

Sommige combinaties zijn niet zo moeilijk, op andere moet je even oefenen. Ron Cavagnaro legt het in zijn videos wel goed uit.
Oh, en een overlay is ook aan te raden, want de meeste functies staan er standaard niet op.
 
Sommige combinaties zijn niet zo moeilijk, op andere moet je even oefenen. Ron Cavagnaro legt het in zijn videos wel goed uit.
Oh, en een overlay is ook aan te raden, want de meeste functies staan er standaard niet op.
Ja, hij legt het zeker goed uit, maar ik raakte hem wel snel kwijt (waarschijnlijk omdat ik er niet zelf 1 voor m'n snufferd heb).
En zag het mijzelf nog niet zo goed onthouden. Je moet het volgens mij gewoon heel vaak doen om dat in je hoofd te krijgen.
Ik twijfel daar voor mijzelf nog wel aan, want zo'n display als bij de 707 is toch wel verrekte handig als je op minder alledaagse plekken komt in een menu (waar het fijn is als je de opties kunt zien zonder teveel te scrollen).
Maar dat zal een kwestie van uitvinden zijn.

Die overlay is toch alleen als je een oudere hebt?
(voor 2019) of zijn er nog andere overlays van?
Ik begreep dat na 2019 alle info er al op geprint stond. (maar heb het niet heel goed bekeken).

Ik heb een offerte gevraagd van ze en het totaalplaatje wordt rond € 1050,- - € 1080,-.

Het enige wat ze niet doen is 'niet goed geld terug'. Maar dat snap ik in hun geval wel. Het maakt het alleen wel lastiger om 'even te proberen'.
 
Ik ben een Reason gebruiker en vroeg me af : hoe zet je de Deluge in als sequencer voor Reason?
Ik verbind de Deluge met din-midi aan m'n pc
(minder drift dan usb en de usb blijft vrij als host)
Reason als master, Deluge als slave

Installeer:
En voeg in Reason 16 controllers toe, 1 per midi channel

chorus en verse blokken maken in Deluge
Ik doe altijd basis chords op channel 1, bass 2, drums 10, etc.
dus midi drumloopje van 2 maten oid maken, en bass, en ...
uitwerken tot arrangement , daar laat je bv de drums 16 maten doorlopen
daarna breid je de drumloop langzaam uit, telkens verdubbelen en aanpassingen maken, etc.

De Deluge is ook fijn met 12/8 en 24/16
Ik mis vooral Swing per track (die is nu per song),
maar de resolutie is hoog genoeg om zelf noten te spelen/plaatsen waar je wilt

De Deluge helpt mij dus vooral met compositie en uitwerking van de (midi)delen
 
Ik verbind de Deluge met din-midi aan m'n pc
(minder drift dan usb en de usb blijft vrij als host)
Reason als master, Deluge als slave

Installeer:
En voeg in Reason 16 controllers toe, 1 per midi channel

chorus en verse blokken maken in Deluge
Ik doe altijd basis chords op channel 1, bass 2, drums 10, etc.
dus midi drumloopje van 2 maten oid maken, en bass, en ...
uitwerken tot arrangement , daar laat je bv de drums 16 maten doorlopen
daarna breid je de drumloop langzaam uit, telkens verdubbelen en aanpassingen maken, etc.

De Deluge is ook fijn met 12/8 en 24/16
Ik mis vooral Swing per track (die is nu per song),
maar de resolutie is hoog genoeg om zelf noten te spelen/plaatsen waar je wilt

De Deluge helpt mij dus vooral met compositie en uitwerking van de (midi)delen
Geinig, zo had ik nog niet over een Deluge nagedacht :)
 
Die overlay is toch alleen als je een oudere hebt?

De standaard layout is wel heel standaard (lees: saai), ziet er niet zo goed uit. Ik heb die van mxpand, daar staan meer functies op. Scheelt weer met opzoeken.

Maar je hebt ook nog die van oversynth, als je van kleurtjes houdt :D
 
Mocht ik een langere tijd ergens verblijven met beperkte middelen zou ik zo een Deluge terug kopen. Veel plezier mee gehad als midi sequencer, maar ook met de interne sound en koptelefoon op de bank. Ideeën krijg je dmv het grid supermakkelijk en je kan er ook best leuk met jammen en zelfs arrangeren. De reden dat ik hem weg heb gedaan is omdat ik toch vaak eindigde in Ableton en er te weinig gebruik van maakte om echt goed muscle memory op te bouwen. Maargoed, ik kan me voorstellen dat je dus veel in bed ligt, genoeg op schermpjes als een ipad of telefoon zal kijken. Dan lijkt het mij persoonlijk een genot om er zo'n knoppenbak als de deluge naast te hebben om even helemaal op te focussen :)

Hier een paar jams met deluge als sequencer, stuurt allemaal synths en de rytm aan, maar idee is met interne sounds natuurlijk het zelfde







Succes in ieder geval met de ziekenhuis opname!
 
De standaard layout is wel heel standaard (lees: saai), ziet er niet zo goed uit. Ik heb die van mxpand, daar staan meer functies op. Scheelt weer met opzoeken.

Maar je hebt ook nog die van oversynth, als je van kleurtjes houdt :D
Ja, met name de 'bovenkant' (boven het grid) mist nog wel wat info in de originele Deluge.
Eigenlijk wel jammer, want zo'n overlay spreekt me niet echt aan.
Hij ligt los toch?
 
De reden dat ik hem weg heb gedaan is omdat ik toch vaak eindigde in Ableton en er te weinig gebruik van maakte om echt goed muscle memory op te bouwen.
Ja, daar ben ik ook 'bang' voor bij mij.
In m'n hoofd bestaat er geen beperking aan tijd en creativiteit, maar in de praktijk merk ik dat ik blij mag zijn met een paar avonden vrije tijd voor alle dingen die ik naast werk, gezin en huis mag doen.
Ik merk dat ik met de 707 ook nog wel moet zoeken en lang niet alles vlekkeloos gaat. 23 projecten later nog steeds niet ;P
Misschien word ik er gewoon te oud voor en moet ik accepteren dat het langzamer gaat.
 
op1 heel specifiek maar erg tof. ook erg beperkt maar als ik reis neem ik die mee.

Een pioneer SP16, deze heb ik na dubben verkozen boven de deluge.
Omdat de deluge teveel opties heeft en een stijle leer curve.
De sp16 is stukken simpler maar veel intuïtiever.
maar goed maak je eigen afweging.

wens je veel geluk en gezondheid toe.
 
Back
Top