groovebox

en het belangrijkste is mss wel dat een groovebox gewoon superleuk is! iedereen lijkt hier alles zo serieus op te nemen, maar volgens mij moet muziek maken eerst en vooral leuk zijn.
 
daar sla je de nagel op de kop. een dx 100 programmeren is net niet zo leuk natuurlijk dan aan de knopjes te draaien van zon groefbakje :)
 
Ik heb nog steeds veel lol van m'n groev-boxjes! Ik ben begonnen met 'n MC505 en die gebruik ik nog steeds zat! Gewoon leuk! En bruikbare geluiden, meestal ff schroeven, maar er komt nog zat uit!
Ben je minder professioneel als je een groovebox in je setup gebruik ipv. alleen de 'heilige' drieeenheid van de x0x of een bult goeie software??? Lijkt me sterk, [cliche]'t is maar wat je ermee doet[/cliche]

E-mu geluid vinnik goed, alleen ben ik 'r nog niet helemaal uit over de 'groev-bakken' van E-mu.. toch eens testen.
 
Origineel geplaatst door mindtwist
je mening beargumenteren zou ook handig zijn :)

Koop gewoon een goede sampler en een alround module. Je kunt wel bezig blijven met het geld uitgeven aan die grooveboxjes,maar schiet niet op.

Vind het persoonlijk maar niks.
 
idd... om terug te komen op de fun: ik pruts nu af en toe op de pc, maar het ziet er al lang
naar uit dat ik toch een stukje hardware ga kopen.
het is gewoon veel meer fun op zo'n hardware bakje te spelen (maar echt spelen, daarom nie muziek spelen)
en prutsen dan met de muis te klikken. en wie weet komt er nog wat uit ook :D

en proffesionaliteit... die discussie kwam hier al aan bod he.
het gaat er hem idd weer om wat je er mee doet.
vele groten begonnen in hun slaapkamer met wat brol en eindigden een heel eind verder.
dus ja...
 
Origineel geplaatst door mindtwist
en sommige mensen begonnen op hun slaapkamer met een virus, en veel andere vette apparatuur, en gaven het na een jaar op..

:)

Omdat ze blijkbaar alles al hadden,en het daarmee ook nie wou! Doorzetten nog steeds de key tot succes
 
hear hear!!

er is inderdaad wel één beperking lijkt me aan een "gewone" groefbox en dat is: samples.
dus tenzij je een mc-909 of rsu7000 koopt zou je nog ergens een antieke sampler moeten
op de kop tikken om een volledigheid aan spullen te hebben? (antiek vanwege goedkoop)

dus oli303 krijgt toch nog een beetje gelijk...:erm:
 
Origineel geplaatst door Tesse
en het belangrijkste is mss wel dat een groovebox gewoon superleuk is! iedereen lijkt hier alles zo serieus op te nemen, maar volgens mij moet muziek maken eerst en vooral leuk zijn.

exact!
 
Origineel geplaatst door cloudman
hear hear!!

er is inderdaad wel één beperking lijkt me aan een "gewone" groefbox en dat is: samples.
dus tenzij je een mc-909 of rsu7000 koopt zou je nog ergens een antieke sampler moeten
op de kop tikken om een volledigheid aan spullen te hebben? (antiek vanwege goedkoop)

dus oli303 krijgt toch nog een beetje gelijk...:erm:

tuurlijk is een atari ST met cubase en een midi-keyboardje en een sampler net zo valide......

mooi is wel dat samplers tegenwoordig geen kont meer kosten......
 
hoeveel zou eigenlijk de goedkoopste hardware studio kosten?
een mc 303 en een samplertje... 350 eypo's?

(voor iemand die geen reet keyboard kan spelen he! maar wel graag aan knopjes prutst :D)

soms lijkt het me dat de mc-09 zoiets is, hoewel dat een phrasesampler is en dat is niet hetzelfde!
bij roland zijn ze er anders van overtuigd dat je er volledige tracks mee kunt maken, of dat las ik toch
ergens.
(ik heb er mijn twijfels over: monofone synth en een stelletje drumsamples? dan moet je verder alles uit je
phrases halen of zo?)

ik las ooit dat de setup van phats & small ook zeer miniem was, hoewel die mensen toch aan een 1000€ zaten
voor hun volledige studio. (atari st met cubase, sampler, paar synthjes, effecten...)
maar bij mijn weten geen groefboks.

anyway, naar zoiets is iemand die een groefbox wil toch naar op zoek? een goeikope basis studio achtig iets
die liefst supergoeikoop is en met lekkere pruts-knopjes? 8)
 
We hebben het alleen nog niet over de 'strakheid' van de sequencer gehad, want een leuke groovebox is leuk maar als het net zo sloppy klinkt als dat van de MC303, dan ben je verder van huis. Mijn eerste kriterium toen ik naar een hardware sequencer zocht was, dat ik een ultra strakke midi timing (intern dan wel he) wilde. En mijn MC303 faalde daar grandioos toen ik hem in 96 kocht (was ook maar net begonnen met muziekmaken).
De RS7000 is ultrastrak en verslaat menig software sequence programma qua timing. Ook de sampler is voor mij voldoende: klein maar fijn!
Dus dat vind ik ook belangrijk: hoe hij in de praktijk zich standhoud als je 12 kanalen met ingewikkelde percussie laat lopen. Menig groovebox laat het dan qua strakheid afweten...


Arv
 
daar heb ik zo geen verstand van...
maar ik heb wel willen zien dat, als je alles in software doet,
bijvoorbeeld met fruityloops, op een pc die zwaar genoeg is (athlon 2000+)
met relatief goeie geluidskaart (audigy met asio drivers en zo)
dat die vrij strak zijn.
(het is dat of ik ben niets gewoon natuurlijk :D)

in hardware weet ik het niet zo. in ieder geval... het verwonderd me niet dat het weer op de nek van de
mc303 kwam, want daar las ik nu al zo veel slechts over ;{

maar ja. beter goeie info dan een slechte synth *D
 
totaal vergeten, maar ook de moeite waard om te vermelden hier:
yamaha dx 200
en an 200

niet zo simpel, wel als groovebox te beschouwen, lekkere mogelijkheden
jammer genoeg te editen via compie.

:)
 
Origineel geplaatst door cloudman

yamaha dx 200
en an 200

niet zo simpel, wel als groovebox te beschouwen, lekkere mogelijkheden
jammer genoeg te editen via compie.

:) [/B]

niet zo simpel? daar ben ik het dan niet mee eens...
ze zijn toch ook perfect te gebruiken zonder computer? alleen aan de extra EQ kan je niet sleutelen op het apparaat zelf, de rest kan je allemaal met de knoppen doen.

maar als enige instrument zijn ze toch wel wat te beperkt.
de klank van de an ken ik niet, maar de mogelijkheden van het maschien zelf zijn +/- dezelfde als die van de dx, waarbij ik wel recht van spreken heb. dus ook niks om als enige instrument in huis te halen, denk ik. voordeel bij deze twee is dat je in geen van beide gevallen een pcm synth voorgeschoteld krijgt en dat ze dus nadat je ev hebt uitgebreid nog altijd als module kunnen dienen.
 
owkay, my mistake...

dus wel eenvoudig te bedienen maar geen all-round bakjes?
de demo's te beluisteren op de yamaha synth site klonken
nochtans niet slecht. en dat was bij mijn weten gedaan met 1 zo'n bakje.

maar vermoedelijk zal je wel snel wat meer in je studio willen dan enkel een an of dx.

greetz

cloudy
 
je hebt maar 4 sporen, waarvan max 1 synth. de rest zijn prefab drum- en basgeluiden, die je gelukkig wel wat kan aanpassen. je kan er zeker zelfs standalone al wat mee doen, maar aaangezien de sequencer maar 16 steps heeft, moet je ofwel heel repetitieve dingen gaan doen, ofwel beginnen met veel patterns te combineren. dat gaat natuurlijk.

en er zit dus wel editor software bij, dus als je wil kan je je sounds 'finetunen' op de mac/pc.

het argument van 'zeer goed, maar niet voor alleen', heeft vooral betrekking op het ene synthspoor. als je de interne sequencer gebruikt is het monofoon en ja, het is er gewoon maar één, hé... kan je niet én een bas én een lead mee maken, en dan nog wat fx...

ik heb er bijzonder veel plezier aan en vind het een geweldig ding, maar ik heb dan ook andere spullen om hem mee te combineren. als eerste aanschaf en om alleen te gebruiken, zijn er geschiktere dingen. maar da's natuurlijk allemaal mijn bescheiden mening.

:peukie:
 
damn, dat is nu toch wel spijtig.
het zijn anders zo'n goedkope en veelzijdige bakjes (voor hun prijs)...
dan zou je die dus zowiezo al moeten combineren met iets?
een samplertje of zo? :D


greetz

cloudy
 
bijvoorbeeld. een electribe s sampler?
of gaan voor synth en gewoon een electribe ea-1 (die zijn serieus in prijs gedaald de laatste tijd) of een an200 én een dx200?
maar dan zit je bijna aan de prijs (in het geval van de electribe s: er ver over) van zo'n e-mu xl7, die toch heel wat meer in huis heeft qua sequencing en 'uitgroei'-mogelijkheden... kan je later nog een sampler aanhangen als je ermee weg bent en weer geld hebt. maar tot dat moment er komt heb je al veel pret gehad en veel bijgeleerd, en tegen dan zal je ook specifieker kunnen zijn in het bepalen wat je nog mist om te geraken waar je wil geraken.
 
Back
Top