Als antwoord op een eerder gestelde vraag over wat compressie inhoudt (ik krijg hem niet als reply op het bericht zelf geplaatst).
Een geluidsignaal varieert altijd in amplitude (volume). Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het type instrument: een basdrum varieert qua volume minder dan bijvoorbeeld zang.
Het ene moment heeft de zanger een amplitude van -15 dBu (de zanger fluisterzingt), het volgende moment kan het + 3 dBu zijn (hij schreewt). Aangezien 3dB ongeveer een verdubbeling van het volume inhoudt, heb je dus een, qua volume, heel wisselende zanglijn. De zanglijn is erg (te) dynamisch (dynamiek: verschil in laagste en hoogste volumeniveau). Het wordt lastig om zo'n zanglijn in je mix in te passen: dan is ie weer te hard (en past misschien wel goed in de mix), maar het volgende moment is deze weer veel te zacht (huh?! ik hoor de zang niet meer...). Je zet de zang harder, maar ja, dan is ie bij de harde passages weer veel te hard. Om dit probleem op te lossen gebruik je een compressor. (ik gebruikte nu even als voorbeeld zang, maar dit fenomeen heb je natuurlijk bij veel geluiden)
Om in dit geval de "dynamic range" (zeg maar het verschil tussen die -15 dBu en +3 dBu; = 18 dB) te verkleinen kan je een compressor gebruiken. Je kan hem bijvoorbeeld zo instellen dat alle signalen boven de -6 dB worden gecomprimeerd volgens een bepaalde ratio. 1:1 houdt in dat elke 1 dB er ook als 1 dB uitkomt (geen compressie). Ratio 1:2 betekent elke 1dB erin, 0,5 dB eruit (2 dB erin; 1 dB eruit); ratio 1:4 betekent 1dB erin 0,25 dB eruit.. etc. Als je de ratio heel extreem doorvoert (ratio 1:20), kom je automatisch terecht bij een limiter. De limiter kapt alle signalen boven een bepaad niveau botweg helemaal af.
Zonder er verder al te diep op in te gaan, kan je in het algemeen dus stellen dat je met een compressor de, qua volume, erg varierende signalen meer gelijk kan trekken. Het signaal heeft een min-of-meer gelijk signaalniveau. In hoeverre het signaal een gelijk niveau heeft, bepaal je zelf aan de hand van de instellingen van de compressor.
Een gecompressed signaal is makkelijker in je mix te integreren (het is niet steeds te zacht of te hard).
Het goed instellen van een compressor vergt behoorlijk wat oefening... geluidstechnisch gezien zou je het verschil moeilijk moeten kunnen horen; dan heb je het goed ingesteld!
Naast deze geluidstechnische toepassingen, kan je er ook hele leuke "artistieke" dingen mee doen, en er een bepaald geluid totaal mee verbouwen. Dit mag je dan ook wel horen!
Ikzelf gebruik veel compressie (maar dan wel van de "onhoorbare" variant) en heb het voor elk kanaal van m'n mixer.
Ik hoop dat het iets duidelijker is geworden.
Gegroet,
Rene J.