Compressor mythe

password gescoord voor DSF-board

password gescoord voor DSF-board

Het uploaden duurt inmiddels langer dan het maken van de 'mix' (30 min). Nee, ligt niet mijn verbinding.
Dus dan hoeft het voor mij niet meer. Sorry.:Z
 
Heb je wat webspace van mij nodig, PM (ik bdoel natuurlijk PB) me maar. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de verschillen.
 
Here!, Here!

Nou hoort ik dat hier een fuif is.
Komt het u even gelegen dattik die nieuwe noten presenteert.

Hij is fijn.

Heb ff op mn websitje een paginaatje gemaakt met daarin een demonstratie wat je oa met compressie na de mix kunt doen. (ook wel mastering genoemd)

http://mmbase.dyndns.org/synthforum
 
Ik voel mij vereerd :)

feelthedrums vind ik idd beter geworden ongeveer na de helft. in het begin hoor je allerlei 'randjes'.
 
op www.prorec.com staan een aantal goede artikelen over compressie.

Ik merk voor mijzelf dat ik het geluid het vetste vind als ik de ratio en de release op blast zet, en de treshold en attack op 0. ('t zal wel weer niet de bedoeling zijn, maar het stampt wel)
 
Compressors zijn essentieel als je van die dikke, stuwende, pompende Luke Slater/Jeff Mills/Thomas Schumacher Techno wil maken. Je kent het geluid maar hoe kom je eraan?!? Als je naar de Acid Junkies luistert dan hoor je een heeeeel ander geluid. De AJ gebruiken meer het "natuurlijke" geluid wat er uit hun apparaatjes komt zonder veel dynamische vervorming (= compressie). Bij Techno moet je je compressor een beetje mishandelen. Aangezien het geluid uit synths al weinig dynamiek heeft (verschil tussen hard en zacht) hoor je de compressie pas werken als je extreme waarden gebruik. Dus Attack heel kort, Release heel kort, Treshold op -20 of -30 DB en de Ratio op 1:10 (of meer). Met zo'n instelling ga je lekker pompen. Het probleem is dat als je die instelling bijvoorbeeld over je kickdrum heengooit het laag veel minder wordt. Je pompt wel maar de kick trapt je niet meer in je maag. Dusszzz....plak er nog een ongecompressde kick onder en EQ die een beetje.

Voor mensen die niet precies weten hoe de werking van een (mishandelde) compressor nu klinkt kan je het best een breakbeat nemen en die door een compressor plugin halen. Zet de instellingen zo als ik ze boven beschreven en heb en huppa; instant Fatboy Slim beats.

PS: een compressor op een synth zetten die bij een hoge resonance ontzettend gaat knetteren is wel een goed idee. Mijn sh-101 gooi ik er standaard doorheen omdat anders tijdens een sweep ie veeeeel te hard staat.
Op het plaatje van mijn studio (zie mijn "handtekening") kan je een Alesis 3630 zien in het rack. Advies: niet kopen. Is kutding.
Koop een TL Audio ivory serie of een Focusrite compounder of een Joemeek als je echt ranzig wil doen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ook het T-Racks pakket, het is alleen niet geschikt als compressor/limiter , maar voor de eindmix dus de Master.
 
Yep,

T-RAcks heb ik ook. Fijn programma en IMHO zeeeer goede compressie. Makkelijk te vergelijken met de duurdere hardware units. Alleen tijdens het tracken kan je 'm natuurlijk niet gebruiken. Voor de rest gooi ik eindmixen er altijd doorheen. Vooral de limiter is goed.
 
Ik heb het licht gezien

Ik heb het licht gezien

Thanks voor de voorbeelden en uitleg.
Na mijn laatste post heb ik het weekend nuttig besteed door in m'n eentje even 'n soort compressie-workshop te doen. Het bleek namelijk dat ik in het bezit was van een vrij goede compressor in de vorm van een TC-Native plugin.

Dus een voor een verschillende drumloops en andere sounds gemaakt en er doorheen gegooid, en verschillende instellingen geprobeerd. Gelukkig zaten er goede presets in, waar je ook 'n hoop van kan leren. Precies gedaan wat Nolet beschrijft dus eigenlijk. De resultaten varieerden van
'ik heb het idee dat het een tikje steviger en duidelijker is geworden' tot
'tering, dat knalt!!!'
Mijn onderzoek heeft dus wetenschappelijk aangetoond dat 'n goeie compressor op een drum submix je beats SIGNIFICANT vetter maakt.

Toch jammer: had ik net mijn zinnen gezet op 'n fijne polyfone synth, kom ik erachter dat compressie toch de zwakste schakel in mijn studio is.

He, en Cozko: Thanks man, ik denk dat ik die track maar 's ga remixen en opnieuw masteren :)
 
misschien een domme vraag maarre.. Wat is multiband-compressen ?
ik heb wel eens gelezen ergens dat door multiband compressen drumloops nog beter worden dan normaal compressen.
 
Dat is dat je verschillende frequentie-banden verschillend compresst. Meestal drie; laag, mid en hoog. Zo kan je bijvoorbeeld je laag temmen zonder je hoog aan te tasten. Multiband compressie wordt meestal pas gedaan tijdens het mastering-stadium. De TC finaliser en Focusrite Mixmaster zijn ervoor gemaakt (o.a.), evenals verschillende mastering-plugins.
 
Individueel vs. Main mix

Individueel vs. Main mix

Individuele kanalen kun je wel aan met een gewone compressor. Maar wil je een totale mix opleuken.. dan is het verdelen in een aantal banden vaak hard nodig.
 
aha.
vraag aan Fuse: hoe heb jij feelthedrums gecompressed op 2minuut en 3sec. welke ratie en threshold of weet je dat niet meer? en deed je dat met normale compressie of multi-band?
 
Heb in principe van alles en nog wat gebruikt.
Dus met software plugins een TC-finalizer nagebouwd.

Uitleg hierover staat hierzo:
http://mmbase.dyndns.org/extech/Mastering tutorial version 2.htm
En de instellingen kloppen redelijk met de screenshots.

Trouwens kun je naar eigen believen zoiets ook ongeveer nabouwen. De plugins die ik gebruik hiervoor zijn nogal prijzig, maar vind het in dit geval waard want ze doen echt veel met de mix en kan wat dat betreft nu ook meer dan met alleen een losse TC finalizer. :)

Manuals hiervan kun je hierzo vinden:
http://www.tcelectronic.com/support.asp?page=manuals
 
Jezus wat een overdreven mastering setup!! Het is volledig zinloos om 8 van die plugins achterelkaar te schakelen en dan maar te denken dat je mix goed wordt. Voor niet-electronische muziek kan dit misschien nog, maar denk je dat je 303 beter gaat klinken als je 'm 80 x multibandcompressed en 60 x enhanced!!
Ik weet niet of iemand hier ooit wel eens band heeft opgenomen op 2" tape en dan heeft afgemixt, maar dan pas begrijp je waarom al die apparaten bestaan. Als je techno maakt (waar ik maar ff vanuit ga) dan is al die mastering wel nodig maar niet zo overdreven als op die link die in de vorige post stond.
Een eindlimiter is noodzakelijk en multiband is ook lekker, maar spacial enhancment?? Master EQ?? Dat kan je met MIDI juist zo mooi tijdens het maken van je nummer regelen. Met het opnemen van een band niet en MOET je wel als het eenmaal op tape staat nog gaan bewerken. I rest my case;)
 
Als antwoord op een eerder gestelde vraag over wat compressie inhoudt (ik krijg hem niet als reply op het bericht zelf geplaatst).


Een geluidsignaal varieert altijd in amplitude (volume). Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het type instrument: een basdrum varieert qua volume minder dan bijvoorbeeld zang.

Het ene moment heeft de zanger een amplitude van -15 dBu (de zanger fluisterzingt), het volgende moment kan het + 3 dBu zijn (hij schreewt). Aangezien 3dB ongeveer een verdubbeling van het volume inhoudt, heb je dus een, qua volume, heel wisselende zanglijn. De zanglijn is erg (te) dynamisch (dynamiek: verschil in laagste en hoogste volumeniveau). Het wordt lastig om zo'n zanglijn in je mix in te passen: dan is ie weer te hard (en past misschien wel goed in de mix), maar het volgende moment is deze weer veel te zacht (huh?! ik hoor de zang niet meer...). Je zet de zang harder, maar ja, dan is ie bij de harde passages weer veel te hard. Om dit probleem op te lossen gebruik je een compressor. (ik gebruikte nu even als voorbeeld zang, maar dit fenomeen heb je natuurlijk bij veel geluiden)

Om in dit geval de "dynamic range" (zeg maar het verschil tussen die -15 dBu en +3 dBu; = 18 dB) te verkleinen kan je een compressor gebruiken. Je kan hem bijvoorbeeld zo instellen dat alle signalen boven de -6 dB worden gecomprimeerd volgens een bepaalde ratio. 1:1 houdt in dat elke 1 dB er ook als 1 dB uitkomt (geen compressie). Ratio 1:2 betekent elke 1dB erin, 0,5 dB eruit (2 dB erin; 1 dB eruit); ratio 1:4 betekent 1dB erin 0,25 dB eruit.. etc. Als je de ratio heel extreem doorvoert (ratio 1:20), kom je automatisch terecht bij een limiter. De limiter kapt alle signalen boven een bepaad niveau botweg helemaal af.

Zonder er verder al te diep op in te gaan, kan je in het algemeen dus stellen dat je met een compressor de, qua volume, erg varierende signalen meer gelijk kan trekken. Het signaal heeft een min-of-meer gelijk signaalniveau. In hoeverre het signaal een gelijk niveau heeft, bepaal je zelf aan de hand van de instellingen van de compressor.
Een gecompressed signaal is makkelijker in je mix te integreren (het is niet steeds te zacht of te hard).
Het goed instellen van een compressor vergt behoorlijk wat oefening... geluidstechnisch gezien zou je het verschil moeilijk moeten kunnen horen; dan heb je het goed ingesteld!
Naast deze geluidstechnische toepassingen, kan je er ook hele leuke "artistieke" dingen mee doen, en er een bepaald geluid totaal mee verbouwen. Dit mag je dan ook wel horen!
Ikzelf gebruik veel compressie (maar dan wel van de "onhoorbare" variant) en heb het voor elk kanaal van m'n mixer.

Ik hoop dat het iets duidelijker is geworden.
Gegroet,
Rene J.
 
Laatst gewijzigd:
Doe es even tellen!? Het zijn er 7 hoor. :P (dat ene schermpje is een monitor voor equalizing enzo)

En klopt als een bus als je zegt dat ze allemaal niet nodig zijn, mits de mix al goed is. Meestal bij mixen van mindere kwaliteit is dit wel nodig. Of ze zijn zo enhanced dat het hele stereobeeld zo breed is dat het vreselijk fout gaat met pseude surround. Dus juist de-enhancen.

Trouwens is de tube emulation niet persé nodig maar het haalt wel een heleboel uit met de mix.

EQ is dus wel nodig. Bass boost soms. Multi band alleen als de mix qua dynamiek niet klopt. En ach ja maximizer is altijd handig.
 
Ik wil nu eigenlijk best wel 'n goeie hardware compressor kopen denk ik.

Volgens mij is het ideaal om één stereocompressor te hebben voor op de drum submix, EN een dual mono met noisegate voor basslines etc. Het compressen van losse samples kun je dan altijd nog met plugins doen.

Ik heb het nu dus even niet over mastering.

Wat denken de mensen hier van de focusrite Penta? Of van dat kleine JoeMeek kastje? Ivory series en die grote JoeMeeks etc. vind ik wat prijzig (1500+). Zijn er nog goeie budget-tips? (Fat Man?).

En waar verkopen ze die 'really nice compressor' dan?
 
Back
Top