Compressor mythe

Kijk trouwens bij het gebruiken van een compressor op je eindmix wel uit. Vooral goedkopere compressors zorgen er vaak voor dat je minder hoog overhoud. Dit komt doordat er in lage tonen meer energie zit en de compressor hier dus harder op reageert en de hoge tonen meeverzwakt. Terwijl dit andersom minder gebeurt omdat de compressor minder heftig op harde hoge signalen reageert. Met een multibandcompressor heb je dit probleem niet.

Wat ik trouwens ook een goeie compressor plugin vind. Vooral omdat ie ontzettend makkelijk in te stellen is door de plaatsing van de meters is de Waves Renaisance Compressor. Ook qua geluid is 'ie prima.
 
Compressor

Compressor

Voor de mastering gebruik ik een buizencompressor.
Daarachter een 2x31 bands EQ, en daarachter een enhancer.

P.S. de comp is een Behringer Tube Composer. Die variabele buizeninstelling werkt echt goed.

Maar het klinkt wel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Voor zangopnames werk ik met een Alesis 3630 als insert, echt goed, met weer Behringer parametrische EQ erachter (side-chain) als de-essers, echt een goede combinatie.
Als ik ga masteren gebruik ik de inserts van de Alesis weer voor de drums, vooral de base kun je nog leuke dingen mee doen (ik heb op mijn R-70 van Roland de basedrum een aparte output gegeven, net als de snare. Instrumenten splitsen over diverse outputs bij synths en drummodules is trouwen een goeie tip, denk ik zo. Zeer effectief voor het mixen/masteren).

Het ligt er (qua compressie) maar net aan wat je smaak is, en hoe je het op wilt lossen, als het eindresultaat maar goed is (natuurlijk geen ´pompen´enzo in de eindmix).

8)
 
Ikzelf gebruik veel compressie (maar dan wel van de "onhoorbare" variant) en heb het voor elk kanaal van m'n mixer.

Ik hoop dat het iets duidelijker is geworden.
Gegroet,
Rene J. [/B][/QUOTE]

Zeg Rene, jij hebt toch geen 96 kanaals mixer, of????????????

Met de groeten van Arno, met 2 compressors.
En een bult plugins, die hij niet gebruikt, omdat het bagger is.8)
 
Om ook maar 'n beetje mee te kunnen ***len over dit onderwerp heb ik gisteren maar 'n Focusrite Compounder aangeschaft. Onder het motto "als je het dan toch doet, kun je het maar beter goed doen".

Ik heb 'm in de winkel vergeleken met andere bakken, waaronder de Penta en 'n mindprint T-comp (buizen). Qua mogelijkheden was de Compounder de bak voor mij. Erg fijn is dat alle knoppen gewoon werken zoals je dat op 'n compressor verwacht. En hij heeft 'n bass expander die de bass vetter maakt, maar toch erg strak houdt. Deze mogelijkheid zorgt er trouwens ook voor dat 'n piek in het laag er niet voor zorgt dat al je hoog ook gelijk dichtklapt; hij laat gewoon 'n deel van het laag door. Met het 'huge' knopje voegt ie dan ook nog wat lage-orde harmonischen toe in het 'punch' gebied van het laag. Erg lekker, vooral voor 909 kicks etc.

De Penta vond ik toch 'n beetje verwarrend; en 'n mic preamp heb ik niet echt nodig, maar noisegates en 'n dual-mono mogelijkheid vind ik dan weer wel handig.

Ook fijn aan de compounder is dat ie in stereo-mode geheel met één set knoppen te bedienen is (op de noisgate na, jammergenoeg). Bij sommige compressors (t-comp, Ivory 5021) is de stereo link functie meer 'n soort wederzijdse side-chain koppeling tussen de twee kanalen; je moet dan 'n aantal knoppen zelf op gelijke waarden zetten. De link functie zorgt er dan alleen voor dat gain reductie op beide kanalen tegelijk plaatsvindt, zodat je stereobeeld niet compleet scheeftrekt bij 'n piek in één kanaal.
 
stoned ?

stoned ?

Dat van die motown manier ga ik zeker eens uitproberen !

Maar ik hou wel van pompen en zuigen op de eindmix maar dan wel net iest subtieler zodat sommige instrumenten bijv drums elkaar wegduwen op verschillende peaks.

Ook sidechaining geeft erg leuke effecten (bassdrum -> bass) waarbij er meer een live drummer effect optreed.

Ook de kick en een korte mid tom van een 909 samen compressen levert een soort nieuwe kick op.

Als ik hier een goede 'volle' snare uit de sp1200 door de dbx160a heen ram dan komt ie er bijna als een blok uitzetten wat meer ruimte inneemt in de mix.

Een spectrum analyser lijkt me ook erg handig om het 'bakstenen muur' effect te krijgen. (weet iemand nog een leuke vst plugin ?)

Al zou ik ook wel een hardware versie willen hebben.

Waar ik ook van stond te kijken was de Waves ultramaximizer.
(gebruik alleen de spectrum analyser van winamp ) en vond mijn mixen er echt van opknappen dynamisch gezien. En hij staat nu altijd aan als ik de instrumenten opneem.
 
yup..de Waves L1 is bij mij ook wel een beetje een geheim wapen geworden.....overdaad schaadt maar tis wel heel moeilijk om em niet heel vaak in te zetten....

ohja, larry levan kickt(e) ass ;)

Olaf
 
Orgineel geplaatst door olafmol
yup..de Waves L1 is bij mij ook wel een beetje een geheim wapen geworden.....overdaad schaadt maar tis wel heel moeilijk om em niet heel vaak in te zetten....

ohja, larry levan kickt(e) ass ;)

Olaf
ja zeker Larry was DE man

ik heb trouwens net de loft II gekocht samen met last night a dj saved my life ...yummie
allebei op nuphonic
(groovetech heeft een sale !!)

Het jammere aan de L1 is dat ie niet veel kan hebben
de L2 (hardware versie ) kan veel meer hebben en klinkt er goed
ongeacht de heoveelheid gain reduction / treshold etc.
De L2 heeft ook hogere bitrate waardoor die blijbaar mooier kan ditheren

maar ik ga maar weer eens kijken of ik die 1176 (UAD-1)eens lekker kan voeren :-P

---
en oh ja
i kzit net weer een oude track te luisteren waarbij je het bekend pomp en zuig effect hoort

sjek www.mp3.com/ReflexII
killerwhale -> compressie is behringer mdx 2100
maar laat wel zien wat weg douwen is
 
Laatst gewijzigd:
Orgineel geplaatst door arnomusicman
Ikzelf gebruik veel compressie (maar dan wel van de "onhoorbare" variant) en heb het voor elk kanaal van m'n mixer.

Ik hoop dat het iets duidelijker is geworden.
Gegroet,
Rene J.

Zeg Rene, jij hebt toch geen 96 kanaals mixer, of????????????

Met de groeten van Arno, met 2 compressors.
En een bult plugins, die hij niet gebruikt, omdat het bagger is.8) [/B][/QUOTE]

Ik gebruik de Yamaha 03D. Die heeft 26 inputs, 4 auxen, 4 bussen, stereobus en 2 interen fx-returnbussen. Van huis uit allemaal voorzien van dynamics (compressor OF noiseate OF expander OF ducker etc.). Het klinkt dus indrukwekkender dan het eigenlijk is (cq ik heb geen rek met 20 stereocompressors staan, maar slechts 1 externe -dbx-, de rest zit gewoon in de digitale tafel)
Gr,
Rene
 
Orgineel geplaatst door lo-fi
Om ook maar 'n beetje mee te kunnen ***len over dit onderwerp heb ik gisteren maar 'n Focusrite Compounder aangeschaft. Onder het motto "als je het dan toch doet, kun je het maar beter goed doen".

En zojuist heb ik via Marktplaats mijn Alesis 3630 eruit geknikkerd en een ook een Compounder op de kop getikt voor onder de 1000 ballen. Zaterdag was ik bij Musichouse en toen heb ik er even mee lopen klooijen. Die bass expander is erg cool. Een soort Loudness knop (wat je wel op HIFI torens hebt) maar dan alleen voor het laag. Het laag wordt niet harder maar lager en meer. De "huge" knop voegt overigens niets extra ondertonen toe. Met de "FLAT/FAT" knop laat je stiekem wat van het bassgeluid langs de compressor en doet wat met fases en ondertonen. Dit gebeurd rond de 50 a 60 Hz. Ofwel laag zat om met een subbass mensen ernstig ziek te maken. De huge knop verplaatst dit naar zo'n 100 Hz. Dat klinkt beter op de gemiddeld HIFI-set. Je hoort ook letterlijk het laag een klein sprongetje omhoog maken als je de huge indrukt.
 
Orgineel geplaatst door Nolet


En zojuist heb ik via Marktplaats mijn Alesis 3630 eruit geknikkerd
Dit betekent dat je hem al kwijt bent?
 
"een Compounder op de kop getikt voor onder de 1000 ballen."

Op de Marktplaats bedoel je toch, hoop ik? Want toen ik music house belde zeiden ze dat ie daar gewoon 1575 (of 1595, weekniezeker) kost. Lucky pig. Ach, 1323,20 ex btw. Is te doen.

Ik heb er nu 'n paar dagen mee zitten pielen, en ik kan maar één nadeel ontdekken: Je wil gelijk dat je d'r drie hebt!

Toen ik aan het rondbellen was hoorde ik trouwens dat ze bij feedback de Fat-1 hebben voor 899,-. Bij andere winkels hoorde ik prijzen van 11-1200 piek, dus ik dacht ik meld het even.
 
Yep! Op marktplaats voor 975,- schoon aan de haak. De fat-1 heb ik ook uitgetest, het was niet helemaal wat ik zocht. Ik wil een compressor die ik hoor. Eentje die een duidelijke kleur aan het geluid geeft. De meeste zijn te netjes en dat wil ik niet. De Compounder pomp en zuigt lekker en de bass enhancement is geweldig.
 
na al dat gezeur over compressors heb ik net maar even een 166XL aangeschaft
zo
 
alles gaat bij mij minimaal 1 keer door de comp, eigenlijk 2 keer: een keer afzonderlijk en alles een keer door de vierbands compressor aan het eind. bassdrums gaan zelfs wel 4 of 5 keer door de comp (luister maar naar de kick in mijn nummer DUST die er 5 keer doorheen gegaan. ik gebruik de comp overigens wel in combinatie met de eq.

ik kan niet eigenlijk niet zonder comp. ik kan niet uitmixen zonder en tijdens het componeren en arangeren ben ik al bezig met het uit balanceren van atack, release, ratio enz

al moet ik wel zeggen dat de instellingen die ik gebruik altijd vrijwel dicht bij elkaar liggen kleine attack(iets groter bij basjes,kick en andere lage geluiden) kleine release, ratio op ongeveer 3:1.


ik vraag me eigenlijk wel af hoe de meeste van ons hem instellen??
vertel!
 
ik heb mijn eerste compressor (hardware) nu net een paar dagen .. (alesis 3630) en heb hem eigenlijk alleen serieus op bas gebruikt (overigens geen electronische muziek maar meer rock).. en dan stel ik hem als volgt in:
threshold: -10
ratio: 4:1
attack: 5ms
release: +/- 300 ms

hard knee en soft knee vind ik nog moeilijk te horen .. dus heb hem uit veiligheids overwegingen maar op soft knee staan :P
 
Origineel geplaatst door lo-fi
Ik wil nu eigenlijk best wel 'n goeie hardware compressor kopen denk ik.

...................

Wat denken de mensen hier van de focusrite Penta? Of van dat kleine JoeMeek kastje? Ivory series en die grote JoeMeeks etc. vind ik wat prijzig (1500+). Zijn er nog goeie budget-tips? (Fat Man?).




Ik heb laatst dezelfde vraag gesteld bij Morel Muziek in Veenendaal. Hele goeie zaak naar mijn mening, ook het betere spul. Daar werd mij de tip gegeven eens te kijken naar het merk "Bellari" Had ik tot dan toe nog nooit van gehoord maar schijnt een heel goed alternatief te zijn voor Focusrite... 800 Europeanen voor een dual tubecompressor als ik me niet vergis. Maar dat moet je maar eens informeren.

:)
 
offtopic, waar kom je vandaag vizion? ik zit nu nl in veenendaal. :)
 
Ik kom uit Hoorn, mijn studio deels daar, deels in Alkmaar - halverwege verhuizing.. ;{
Ik weet het, heb me nooit officieel voorgesteld maar bij deze dan:
Trance is mijn favoriete muziek (niet de 538-sound) en ook ik ben een verslaafde gearhunter. Mag van alles zijn; van Vintage tot VA en Soft's, maar knopjes/schuifjes/lampjes verdienen mijn voorkeur. Overigens beperk ik me niet alleen tot het maken van trance.

greetz,

Vizzz
 
Back
Top