Compressor mythe

Eventjes terugkomend op het verhaal van rejo.

Hij legt daar uit dat een compressie boven de threshold gaat compressen. Kun je niet het signaal onder de threshold versterken? Of is dat wat een expander doet?

Of als je een ratio op een compressor van 1:0.5. Dan versterk je boven de threshold. Is dat ooit gewenst?

p.s. De FMR Really Nice Compressor kan bij CraZ besteld worden. Wij hebben naar Amerika gebeld en wij zijn in contact met de Duitse importeur. Verder zijn we in onderhandeling over het nederlands dealerschap.
 
Focusrite Penta en Focusrite compounder zijn fantastisch. Daar zal niemand spijt van hebben. Koop alsjeblieft geen goedkope rotzooi (ik noem geen namen maaruh....Behringer anyone) want die dingen zijn zo kut dat ze als oud ijzer niet eens iets waard zijn (behalve de patchbays van Behringer dan).
De TL Adio Ivory 5051 (of zoiets) is ook vet. 2 x mono of 1 x stereo met een fijne buizenklank. Fatman heb ik nog nooit gehoord maar kan niet slecht zijn omdat het eigenlijk een Ivory in een ander kastje is (met presets!!). Joemeek is erg "signature". Als je weet hoe een Joemeek klinkt pik je 'm er zo tussenuit.

Toch zou ik gaan voor Focusrite. Er is iets aan dat geluid wat gewoon goed is...
 
Persoonlijk neem ik bijna elke track apart op en bewerk deze. Compressors gebruik ik bijna altijd voor elke track los, en voor de eindmix nog eens een keer. Sinds ik wat meer aankloot met compressing technieken zijn m'n mixen véél beter geworden. 100% onder de knie heb ik het nog niet, de juiste formule vinden is altijd lastig. Maar vroeger werd m'n mix alleen maar genormalized, dus als er 1 instrument tussenzat wat behoorlijk piekt dan is de rest van de muziek erg zacht, en als ik het gewoon harder zet gaat ie oversturen, alleen daarvoor is compressie al handig :)
 
Ik neem zelf de tracks niet apart op. Volgens mij heb ik daar geen geduld voor. In principe kan ik alles doen tijdens het maken van het nummer. Dat je mix er beter van gaat klinken is zeker waar. Toch vind ik dat bij de ruwere techno (die ik maak) al de transparantie en "mooiheid" niet helemaal klopt. Als zoiets op vinyl komt dan ik 50% van de subtiele zaken weer foetsie! Met CD is dat natuurlijk anders. Zelf heb ik nog niets op vinyl uitgebracht maar als ik een mix van een vriend van mij hoor van een stereo .wav file en dezelfde mix op vinyl dan zit daar echt veel verschil in. Best jammer eigenlijk.
 
expander en herstel ratio-notering

expander en herstel ratio-notering

Een downward expander is inderdaad eigenlijk een omgekeerde compressor: levels beneden de treshhold worden volgens een bepaalde ratio versterkt. Zo kan je vanzichzelf zachte signalen toch harder maken...(sommige ouwe anal. synths)
Compressors met een mogelijke instelling 0,5:1 ken ik persoonlijk niet.
Overigens heb ik in m'n stukje over compressors een foutje gemaakt: de ratio wordt genoteerd als input:output (dus 1:1, 10:1, 1.5:1). Dus 10:1 is voor elke 10 dB in, 1 dB uit.
Ik had het dus omgekeerd. :-)

Bij het aanschaffen van een compressor zou ik er in ieder geval op letten of ze ook een gain-input- en een gain-redcuctionmeter hebben (ledbar). Clip-indicator is ook erg handig. Als dit er niet opzit, dan heb je er volgens mij weinig aan. Een soft-knee/hard-knee schakeling is ook handig (hebben ze bijna allemaal). verder is een sidechain een leuke bijkomstigheid. Het signaal gaat vanuit de sidechain naar bijvoorbeeld een filter of equalizer; vervolgens wordt het signaal wat wordt doorgelaten (als gevolg van de filter-instelling) gecompressed. Een bekende toepassing is de-essing of de-plopping bij zang. Je versterkt op de equalizer de frequenties waar de s-klank zit, de rest filter je (-15 dB). Alle s-klanken worden nu gecompressed.. weg slis-zang.

Een goede budget compressor/limitor is de dbx 166xl (heeft alle metertjes en een sidechain). Moet wel te krijgen zijn voor rond de f 750,-.

De eerde genoemde Focusrite Penta zou ik zelf absoluut NIET kopen. Hij werkt op basis van verschillende presets en die klinken dan ook echt wel heel erg goed. Maaaaar.... Het grote nadeel v/h apparaat is dat alle parameters (trashhold, attack, release, hold etc..) werken met een algemene schaalindeling. Ehm.. Als je bijvoorbeeld een preset voor total-mix pakt, dan werkt de attack-parameterknop binnen een range van zeg 0,1 ms - 5 ms. Bij het knopje zelf staan alleen maar "schaal-cijfertjes" (midden is 0, naar beneden -1, -2 -3, naar boven +1, +2... etc). Je weet dus nooit wat je aan het doen bent.. Ga je naar een -bijv- baspreset, dan is de attackrange opeens -zeg- 10 ms. - 60 ms. Kortom, even snel een instelling maken (voor de iets meer ervaren gebruiker) is onmogelijk. Zonder ervaring leer je met zo'n apparaat ook nooit wat een bepaalde instelling doet...
Hij klinkt echter wel heel goed! Daar is niks mis mee ('t blijft focurite) Sommige mensen vinden trouwens dat deze benadering meer muzikaal is (je bent niet zo gefixeerd op cijfertjes), maar persoonlijk wil ik zien wat ik aan het doen ben (en daar leer je ook van).

De Joemeek is gewoon een goed apparaat. Heeft wel een karaterstieke sound (60/70ies) waar je van moet houden (komt door het type vca dat wordt gebruikt). Meek was (samen met Fender, jawel die v.d gitaar) een v.d. grondleggers van het bergip equalizing op mengtafels (dat bestond gewoon niet). Heeft 'ie zelf allemaal uitgedokterd in de jaren 60. Die ouwe tijd hoor je terug in de hele reeks joemeek-apparaten (ze hebben ook pre-amps, parametrische eq's etc.)

Gr,
Rene.
 
Het argument over de Penta vind ik een beetje raar. Wat maakt het nu uit wat er bij die knopjes staat. Een -5db instelling op de ene compressor klinkt totaal anders op de andere compressor. Er bestaat niet zoiets als een "magische" instelling. Al die compressor zijn anders gecallibreerd en hebben andere componenten.
Het is toch veel belangrijker dat je hoort wat zo'n ding doet dan wat voor een schaalindeling gebruikt wordt. Ik geef toe dat een universele "taal" voor dit soort dingen handig is voor journalisten en spec-sheets, maar een muzikant zou daar in mijn ogen poep aan moeten hebben.
 
Penta

Penta

Ja.. die Penta is gewoon een preset bak. Je kunt niet echt eigen instellingen maken. Het voordeel is dat je voor relatief weinig geld toegang hebt tot de geweldige focusrite kwaliteit.

Hoger in de Focusrite stal, de Red 3 bijvoorbeeld, wordt het allemaal wel erg duur (actuele prijs weet ik niet.. maar ligt ruim boven de 5000 gulden).

.. wél mooi spul.. :z
 
Uhhm, de Penta heeft presets maar is net zo in te stellen als je zelf wil hoor. Alle presets zijn compleet te verstellen. Het is eigenlijk als een standaard VA synth: Er zijn presets, maar je kan ook gewoon met een sinus beginnen.
 
Penta

Penta

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is wel degelijk zo dat een attack van bv 10 ms, op verschillende goede compressor min of meer hetzelfde resultaat hebben. Tuurlijk, het zal een beetje verschillen (en ieder apparaat klinkt weer anders) maar toch.
Ik heb redelijk veel praktijkervaring (studio en live) met het instellen van verschillnde compressors, maar met de Penta had ik daar dus helemaal niets aan. Hetzelfde als een pre-delay voor een reverb instellen met een knopje "lang en kort" of je 125Hz boosten met een knopje "meer en minder bas". Ik wil graag milliseconden, dB's, Hertz etc.. Vandaar voor mij toch liever een apparaat met een gestandaardiseerde schaal.

Groetjes,
Rene.
 
Ik geef je helemaal gelijk. Het heeft mijn voorkeur ook. Maar het is voor mij op lange na niet de bepalende factor. Als op oude analoge synths kijkt staat daar ook altijd schaal 1.....10.
Of een sustain level in milliseconden !
Mijn punt was meer dat je je moet laten misleiden door dat soort kleine dingetjes: Misschien loop je wel een fantastisch stukje gear mis. Zoals de Penta. Nu maar hopen dat ze een multiband versie uitbrengen. Een soort Mixmaster 2.
 
Klopt dat wel ?

Klopt dat wel ?

Ook bij de hele dure modellen zet Focusrite geen schaalverdeling bij z'n knoppen. Alleen de range.. dus van 1:1 tot 20:1 bijvoorbeeld. Kijk maar eens op onderstaand detail van de Red3.

reddetail.jpg


Nou vraag ik me dus af of Focusrite dit doet omdat een exacte schaal toch niet zou kloppen.. of omdat je het toch op je gehoor doet.. of om weer een hele andere reden.
 
Hij is wel mooi he, die Red3! Die gasten van Focusrite hebben genoeg kaas gegeten van design, alleen niet van natuurkunde of wiskunde jammergenoeg. Ik denk dat het een soort oldschool gedachte is. Vroeg hadden compressors soms maar 1 draaiknop. MEER of MINDER compressie. Ik denk overigens dat een dure compressor als een Urei, een Red3 of whatever compleet zinloos is als je harde electronische muziek maakt. Als je gevoelige gitaarliedjes maakt of piano of zang dan is het echt het geld waard. Mijn SH101 of 909 gaat er echt niet beter van klinken. Ik gebruik heel weinig EQ en alleen compressie als een effect. Flink pompen en zuigen dus.*D
 
Jamaar het verschil tussen de penta en de Red is dat bij de Red 'n knop die op zeg, drie uur staat, altijd hetzelfde effect heeft. Je zou er bij wijze van spreken zelf met 'n edding wat streepjes bij kunnen zetten (op je compressor van vijf mille...). Bij de penta werken de draaiknoppen bij iedere preset anders (relatief t.o.v. de preset, de preset-waarde bevindt zich altijd bij '0'.).

Ik zit nog steeds sterk te denken om 'n penta te kopen, maar ik had inderdaad iets liever 'absolute' knoppen gehad, zoals op alle andere compressors (ook de Fat-1 preset compressor trouwens).

Is er hier trouwens iemand die 'n Penta heeft?
 
Re: Klopt dat wel ?

Re: Klopt dat wel ?

Orgineel geplaatst door CraZ
Nou vraag ik me dus af of Focusrite dit doet omdat een exacte schaal toch niet zou kloppen.. of omdat je het toch op je gehoor doet.. of om weer een hele andere reden.

Klopt wat je zegt: Geen exacte schaal omdat dit bijna toch nooit klopt.

Ben in studio's met app. van 10000 gld gewerkt en die hadden dat ook niet
 
softcompressor

softcompressor

hoi

Weet er iemand nog een goeie softcompressor.Aub geen plugin.


Greetz,
Blizzzard
 
persoonlijk gebruik ik bijna altijd de motown techniek: gebruik je compressor als send effect....maw compress het signaal en mix het terug met het niet gecompressede signaal...de verhouding is een beetje zoeken maar zo kan je toch wat meer druk krijgen terwijl de dynamiek grotendeels behouden blijft..

btw, de behringer tube composer is nu voor 498dmark bij thomann te koop...bevalt prima

Olaf
 
Aux vs insert.

Aux vs insert.

Compressie wordt vaak als insert gebruikt.. je ziet dit bij de Digitale tafels van o.a. Yamaha ook ingebouwd zitten.

Wij doen het ook op de aux manier. Je kunt dan de nuances die je via de compressor wilt opkrikken via een aux-return bij het originele signaal mixen.. werkt lekker.. en je behoudt inderdaad de dynamiek van je origineel (voor de 909 kick werkt dit bijvoorbeeld als een zonnetje.. )
 
Back
Top