Piano of Keyboard ?

Dit laatste moet ik bevestigen. Keyboard spelen is echt wel iets totaal anders als pianoles. Ik heb zelf 15 jaar lang pianoles gevolgd, en tussendoor ook keyboard gespeeld (zonder les). Wie piano kan spelen kan ook op een keyboard spelen, gezien hij de akkoorden kent. Andersom is dit totaal niet, gezien keyboard spelen zich meestal vooral toespitst op het spelen van die akkoorden, zonder de al te technische details zoals bij piano. Probeer als keyboardman maar eens een driestemmige inventie van Bach te spelen, lukt je gewoon niet.
Groot voordeel van (klassieke) pianoles is (voor mij in ieder geval) het feit dat je een onnoemeilijk grote muzikale basis meehebt. Alle stijlen worden (verplicht) doorgenomen, wat eigen composities enkel ten goede komt.
 
Ik denk dat het niet uitmaakt wat voor een instrument je neemt om je mogelijkheden en technieken uit te breiden. Geluid en instrument blijven een gevoelskwestie.
Een goede piano of vleugel heeft idd enorme mogelijkheid kwa dynamiek ten opzichte van het keyboard en/of synthesizer, alhoewel deze laatsten steeds dichterbij komen kwa klankkleur en dynamiek.
Maar, voor het leren van techniek, notenleer, het maken van composities etc is het verschil niet van belang, in ieder geval minder van belang.
Wat, naar mijn mening veel belangijker is, is houding. Het niet erg vinden om simpele melodiƫn te spelen, dingen te spelen die ver weg staan van de muziek waar je normaal gesproken naar luistert. Voorbeeld: Ik had en heb eigenlijk nog steeds wel, veel moeite om van de ene toonsoort over te moeten switchen naar een andere toonsoort, te transponeren. Onze pianist in het koor, die een elektronisch piano heeft van Yamaha, die heeft daar totaal geen moeite mee, en als hij dat wel heeft, dan stelt hij zijn Yamaha gewoon anders in. Op een basgitaar is dat anders, dan moet ik gewoon in mijn hoofd kunnen omrekenen naar een ander schema. Heel irritant als de dirigente beslist om het nummer ff in een totaal andere toonsoort te gaan spelen, omdat de soliste er dan beter bij kan.
Ik heb gemerkt dat als ik een simpel kinder- of volksliedje speel, en dat maakt dan geen achterwerk uit waarop, het transponeren heel gemakkelijk gaat en door heel veel van die kinderliedjes te transponeren naar verschillende toonsoorten, is het voor mij makkelijker geworden om dat te doen.
Daardoor leerde ik ook dat bepaalde toonsoorten "bij elkaar horen" zoals C en Amineur. Het geeft een ontzettend mooi effect als je een in C geschreven stuk muziek in Amineur gaat uitvoeren. Het wordt in een keer een stuk donkerder.
Echter, als ik les had gehad, hetzij via een leraar, hetzij via een cursus, zoals die piano cursus, had het me veel minder tijd gekost.

[off-topic]
Zo'n Casio PX-100 is dat wat?
[/off-topic]
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb trouwens nog steeds een keyboard les liggen die ik gekocht heb van iemand op t forum..
ben blijven plakken bij les 4 ofzo .. wel grappig dat ik nu deze thread weer zie.. binnekort die cursus nog maar eens uit de kast halen.. opzich was t best leerzaam.. iemand heeft me trouwens verteld dat je voor dance muziek beter keyboard les gevolgd moet hebben ipv piano
 
Ik denk dat we een aantal dingen niet door elkaar moeten halen. Je hebt zo op 't oog 2 verschillende instrumenten waarop ook nog eens totaal verschillende soorten muziek gespeeld kunnen worden.

Je kunt niet spreken van 1 cursus piano en 1 cursus keyboard met als doel 2 compleet verschillende vaardigheden te leren. Je hebt voor beide, zeer instrument-specifieke aspecten die je je eigen moet maken. Maar daarnaast zijn er ook aspecten die voor beide in feite gelijk zijn zoals harmonie-leer etc etc.

Je zou dus in feite een gemeenschakelijke cursus of module moeten hebben met daarnaast specifieke modules voor piano en synths.

Ik ben 't met vorige opmerkingen eens dat je harmonieleer etc net zo goed thuis met een boekje kunt uitpluizen. Daar zie ik persoonlijk niet echt de meerwaarde van een leraar of cursus. Maar vingerzetting is misschien iets waar een leraar duidelijk een meerwaarde heeft.

En laten we ons toch niks wijs maken. Voor totale beheersing van een instrument moet je er gewoon als een freak uren en uren achter gaan zitten en oefenen en lol hebben. Of dat nu een synth, piano of blokfluit is.
 
Back
Top