Leren keyboard/piano spelen

kefkekeyser

Ouwe rot
Lid sinds
9 september 2003
Berichten
579
Locatie
België, Tervuren
Ik gebruik Reason 6.5 en omdat ik het beu was om steeds met de muis lijntjes te tekenen in de sequencer heb ik mij een MIDI keyboard aangeschaft (Nektar Panorama), waar ik heel blij mee ben (nu voelt Reason aan als een hardware workstation :halleluja ).

Mijn skills als pianist zijn echter zéér belabberd. Ben een beginneling met nog geen enkele ervaring noch lessen op piano. Ik heb echter wel tijdens mijn jeugd meer dan 8 jaar muziekschool gevold (dwarsfluit) en beschik dus over een goede theoretische basis (toonladders, akkoorden, harmonieleer, muziek lezen), maar heb geen piano lessen gevolgd.

(djeezes, heb ik dit echt geschreven, 'tijdens mijn jeugd', ik word oud)

Is er een eenvoudige manier om piano te leren spelen (liefst op mijn gehoor)? Kan ik dat zelf leren door video's op youtube te zoeken of misschien een boek of iteratief programma , of raden jullie mij toch aan om paar lessen te nemen om toch wat basis technieken (hoe moet ik mijn handen houden, ...) onder de knie te krijgen?

Heb wel geen goesting om terug naar de muziekacademie te gaan, wat daar krijg je enkel klassieke muziek en ik wil eigenlijk gewoon wat akkoorden kunnen spelen en wat kunnen improviseren zoals bijvoorbeeld Keith Jarrett, al besef ik wel dat ik al tevreden mag zijn als ik met mijn rechter hand een melodie kan spelen terwijl de linker een eenvoudig baslijntje speelt dat een blues schema volgt.
 
Net zomin als je fietsen leert uit een boekje, leer je piano spelen via YouTube video's. Je zult toch echt een zekere basis moeten hebben voordat je die akkoorden kunt spelen en zeker improviseren. Kennis van het bespelen van een dwarsfluit is daarvoor niet genoeg.

Daarnaast nog drie zakane:
- oefenen
- oefenen
- oefenen

Aldusch.
 
ik zou wel even les gaan volgen om de basis er eventjes goed onder te leggen. keuze voor klassiek/ populair/ jazz noem maar op, eventueel muziekschool of priveles kan natuurlijk ( met wat zoeken ) na keuze
 
Denk dat les nemen al is het maar voor even toch wel het beste is. Zeker voor de vorm(vingerzetting en dergelijke)

Als je jezelf dingen verkeert aanleert blijf je altijd ergens hangen denk ik.

Succes!
 
Denk dat les nemen al is het maar voor even toch wel het beste is. Zeker voor de vorm(vingerzetting en dergelijke)

Als je jezelf dingen verkeert aanleert blijf je altijd ergens hangen denk ik.

Succes!

Helemaal mee eens! Als de je de basis dan eenmaal goed hebt zitten kan je denk ik met zelfstudie en vooral veel oefenen een heel eind komen.
 
Denk dat les nemen al is het maar voor even toch wel het beste is. Zeker voor de vorm(vingerzetting en dergelijke)

Als je jezelf dingen verkeert aanleert blijf je altijd ergens hangen denk ik.

Succes!



ach, het hoeft niet noodzakelijkerwijs zo te zijn....



( Leo Cuypers heeft toch echt wel een ¨aparte¨ techniek....:D)

en let maar even niet op die superslecht getimede en valse bas, en valse sax,... het is willem breuker maar....)
:mega:
 
Denk dat les nemen al is het maar voor even toch wel het beste is. Zeker voor de vorm(vingerzetting en dergelijke)

Als je jezelf dingen verkeert aanleert blijf je altijd ergens hangen denk ik.

Succes!

Ach met 2 vingers kom je al heel ver tegenwoordig ,waarom 10 gebruiken :)
 
of alleen met je duim, swingen !

images
 
Laatst gewijzigd:
Ach met 2 vingers kom je al heel ver tegenwoordig ,waarom 10 gebruiken :)

In elk oor dan één? }:|

Cheers,
Exo. :mega:

P.S. Basis leren is zeker en vast aan te bevelen. 1000 x Traag spelen eer je snel wilt gaan.
Verder, veel luisteren naar het genre dat jij graag wilt spelen.
Zo doe je ideeën op en leer je trekken spelen die je in je improvisatie naar hartelust kan gebruiken.
 
Ik heb echter wel tijdens mijn jeugd meer dan 8 jaar muziekschool gevold (dwarsfluit) en beschik dus over een goede theoretische basis (toonladders, akkoorden, harmonieleer, muziek lezen), maar heb geen piano lessen gevolgd.
...
Heb wel geen goesting om terug naar de muziekacademie te gaan, wat daar krijg je enkel klassieke muziek

Als je vroeger al zo'n 8 jaar muziekschool hebt gevolgd dan kan tegenwoordig 'hoger' instappen hoor. In sommige gevallen moet je enkel een proef doen zodat de school jouw kennis/niveau kan inschatten om je in een gepaste leergang te plaatsen. En tegenwoordig is de muziekschool al lang niet meer wat het vroeger was. Het is niet enkel klassieke muziek hoor. Trouwens, de meeste leraars/leraressen peilen naar de muziekinteresse van hun leerlingen om gepaste muziekstukken voor te leggen.

Zelf heb ik ook, vroeger :D, enkele jaren muziekschool gevolgd. Ik ga wellicht in het najaar de draad opnieuw oppikken.

Wat je ook kan is gewoon op zoek gaan naar een pianoleraar/lerares in de buurt die je het spelen op de piano zelf kan aanleren. Overal vind je wel iemand die lessen aanbiedt.

Er zijn ook heel wat privé-initiatieven in Vlaanderen zoals www.muziekodroom.be en www.ozma.be waar je betaalbaar kan les volgen zonder eerst de 'traditionele muziekacademie' te moeten volgen. Direct starten met het instrument.
 
Back
Top