muziek leren spelen: 'keyboard' kopen?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Hi.. Allereerst mn excuses dat ik over keyboards begin op dit forum. Ja ik bedoel die plastic bakken bedrukt met alle styles en accordion, piano en triangel presets.. Ze hebben ingebouwde speakers, soms ook ingebouwde lampjes onder de keys en 100en liedjes ingebouwd.. Een synthesizer is cool. Een keyboard niet.

Nou, komtie: Voegt zo'n keyboard nu iets toe als je wil leren spelen (scales, akkoorden etc.) of is het belangrijkste om gewoon een normaal midi-keyboard te kopen met ten minste 61 keys?

Akkoorden zijn in mijn optiek de basis van muziek.. chord progressions maken de track.. Ik weet daar nog steeds niet veel van. En hoe a-sexy die keyboards ook mogen zijn, als het handig is om te kopen dan moet het maar....

Ik wil graag de juiste akkkoorden kunnen spelen die ik voor het gevoel van de track nodig heb... het lijkt me dat je als ervaren speler in 1 keer de juiste keys weet te vinden van je akkoord.

Het handige van zo'n keyboard lijkt me dat je ongecompliceerd direct kan spelen.. geen opstarttijd. Ook geen afleiding van filters, lfo's, envelopes etc. Maar een DAW kan ook handig zijn, omdat je dan je key input kan zien..
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij moet je onderscheid maken tussen de muziektheorie en de vaardigheid van het spelen. De theorie is overal te vinden en daar zou ik mee beginnen. Op de site van Bax staan een aantal heldere stukjes over akkoorden:

 
Heb niet veel met het klavier, maar het is wel handig om het te kunnen gebruiken. Om wat beter te worden gebruik ik een simpel MIDI-keyboardje aan de laptop met Caustic als klankbron. Had ook iets ander kunnen zijn, het is niet zo heel belangrijk om wat te oefenen. En YT bekijken voor uitleg over muziektheorie, er is veel te vinden daarover.
 
Heb niet veel met het klavier, maar het is wel handig om het te kunnen gebruiken. Om wat beter te worden gebruik ik een simpel MIDI-keyboardje aan de laptop met Caustic als klankbron.

Ik ben ook groot Caustic fan! Zoek maar op deze site :-)
Heb een smartphone met een simpele Akai lpk25 er aan hangen.. Caustic werkt gewoon erg lekker..

Misschien is een normaal 61 key midi keboard ook wel voldoende om te leren spelen.. Maar een keyboard als een Yamaha e373 kost ongeveer hetzelfde.
 
Laatst gewijzigd:
Misschien is het ook goed om na te denken of je gewogen toetsen wilt. Of aftertouch belangrijk voor je is. Ook twee factoren die belangrijk kunnen zijn voor je spel.

Keyboard met midi-uit. Kan je oefenen zonder je DAW aan te hoeven zetten en wanneer je wel zin hebt in je DAW het klavier als miditoetsenbord gebruiken.
 
Ik heb een hele toer gehad en van alles met begeleiding geprobeerd / aangeschaft. Ik vind het nu niet echt meteen een leerzame manier om akkoorden te ontdekken maar het is zeker leuk speelgoed en je wordt, doordat het zo compleet klinkt en de akkoorden soms wat anders uitpakken (qua ligging) soms ook verrast.. en dus geïnspireerd voor nieuwe ideeën. Het opnemen vond ik wel een hel trouwens maar vaak zit er ook gewoon een sequencer in. Of gewoon alles live spelen en in 1 take.. :D

Wat ook jammer is, is dat die goedkopere versies vaak beperkt zijn, je wilt uiteindelijk toch je eigen style ontwikkelen op je keyboard (hehe.. :D) misschien is het dan beter om een iets ouder model te kopen die style creator functie heeft. Dan heb je ook vaak ook weer een beter klavier.

Ik zie een keyboard eigenlijk als een soort multi-track arpeggiator en drumcomputer. Als je bereid bent iets meer uit te geven zou ik een Yamaha MODX bekijken. Heeft programmeerbare arp's/begeleiding maar gaat door het leven als een synthesizer. Lots of video's erover.. kan ze nu niet allemaal meer vinden maar hieronder vond ik ff snel.. Zoek anders op Modx en Performance. Performance is in de MODX veelal een compleet arrangement/begeleiding waar je meerdere tracks met 1 akkoord aanstuurt, net zoals in een keyboard.

 
Laatst gewijzigd:
Korg M1 misschien? Heeft lekker geen makkelijke manier om sounds te tweaken, goei klavier. Goeie sounds. En dacht ook 8 tracks of zoiets.
 
Keyboards leren je weinig tot niets over akkoorden, voorzover ik ze heb bespeeld. Je bent m.i. veel beter af met zoeken naar goede lessen op Youtube (die zijn er in overvloed, mits je geen probleem hebt met de Engelse taal). Stop je geld in een kwalitatief hoogwaardig klavier met ingebouwde USB-MIDI interface, download de gratis BandLab Cakewalk en gratis VST's naar keuze (zie bijvoorbeeld hier) en kijk eens naar plugins als Scaler2
 
Ik heb eens voor 7,5 € een Target midi keyboard gekocht, dit in combinatie met mijn ymf262 midi controlled module maakt een onmiddellijk te gebruiken combinatie.
Spanning aan en spelen... met maximaal 6 vingers :)

 
@Furious5 Denk dat het niet uitmaakt wat of waarop je speelt als je maar iets speelt.
Zo een keyboard is wel handig omdat die speakers heeft.
Maar goed je kan op ieder klavier spelen.
Naast keyboard is ook gitaar, ukulele of piano een optie.
Als je maar een instrument bespeelt en daar muziek op probeert te maken.
Dat zal dan je beats heel erg op weg gaan helpen.
 
Volgens mij moet je onderscheid maken tussen de muziektheorie en de vaardigheid van het spelen.
Dit is wel een belangrijke opmerking wat mij betreft. Ik had ook even moeite om de titel van de discussie te processen. Je leert muziektheorie of je leert een instrument spelen (sorry, zo werkt mijn brein :)). Als ik naar je doelstelling kijk, denk ik dat een keyboard weinig tot niets toevoegt. Neem een midi keyboard als je toetsen wilt leren spelen of als je muziektheorie wilt oefenen. De kennis haal je volgens mij (zoals anderen ook aangeven) uit tutorials of specifieke lessen.

Als je dan toch een midi klavier aanschaft, neem hem dan niet te klein, kies voor gewogen toetsen en aanslaggevoeligheid.
 
ik had ook even moeite om de titel van de discussie te processen.

ja ik wilde duidelijk maken dat ik zo'n muziekles-keyboard bedoel.. geen qwerty keyboard en geen midi-keyboard :)
Okay, zo'n muziekles-keyboard is dus niet de oplossing zeggen jullie..

Maar ik zal eens beginnen met muziektheorie.. had ik al veel eerder moeten doen.

Ik wil een lekker arrangement kunnen maken.. een verassende melodie, een akkoordenschema die een track sfeer geven - de basis voor al het andere.
 
Respect. Ben er al meerdere keren mee begonnen. En gestopt. Wegens oersaai en veel teveel zin om te knallen.
Ooit leer ik 3 akkoorden met n punk attitude. Ooit. Misschien.
Succes!
 
Kunnen jullie direct horen welke piano akoorden hier worden gespeeld? Herkennen jullie dat op gehoor, of moet je dat eerst proberen?

 Kunnen jullie dit direct reproduceren?

(akkoorden starten op 01:50)

 
Laatst gewijzigd:
Die akkoorden zal ik ook eerst uit moeten zoeken aangezien ik niet veel in die stijl gedaan heb. T leuke daarvan is dat het daarmee ook in je hoofd gaat zitten hoe die akkoorden klinken en hoe je ze pakt. Zo leer je elke keer bij.
Als je zelf wil leren spelen dan zou ik juist een instrument zonder hulpmiddelen nemen. Als je die gebruikt wordt je er afhankelijk van en dat staat het leren in de weg. Een goeie leraar is wel wcht aan te raden. En covers leren ook om zo een een beetje een arsenaal aan akkoordstructuren op te bouwen.
En wat betreft je OP: melodie is in klassieke leer leidend, niet de akkoorden. En je kunt natuurlijk ook een melodie spelen met akkoorden ipv losse noten.
Een laatste opmerking: spring gewoon lekker t diepe in. Dat gaat t snelst...
 
Zelf heb ik geen absoluut gehoor. Dat wil zeggen dat ik mijzelf onvoldoende heb getraind in solfège Solfège (Dit is overigens wat anders dan horen of bijvoorbeeld een instrument vals is, of er verkeerde noten gespeeld worden).

Als je wilt weten welke akkoorden gespeeld (kunnen) worden, is het handig om te weten in welke toonsoort een muziekstuk is. In jouw voorbeeld zou dat bijvoorbeeld al af te kunnen leiden zijn aan de pad waar het stuk mee begint.

Als je de toonsoort weet, kan je vervolgens kijken (of luisteren) welke akkoorden daarbij horen. Rekening houden met de beoogde stijl is dan wel handig. Een akkoordprogressie van Jazz zal vaak anders zijn dan die van een klassiek stuk.
 
Mijn klarinet wil je bedanken voor je voorbeeld. Die vond het leuk even mee te spelen :)
 
Haha.. klarinet. Ik was vergeten dat dat instrument bestond. Ik heb daar werkelijk waar nog nooit iemand over gehoord.. :)
 
Nou, komtie: Voegt zo'n keyboard nu iets toe als je wil leren spelen (scales, akkoorden etc.) of is het belangrijkste om gewoon een normaal midi-keyboard te kopen met ten minste 61 keys?
Ik heb net als jij een APC 25 keys en dat is een leuk ding voor snel een paar akkoorden in Ableton maar om echt lekker te spelen waardoor ook het speelplezier groter is raad ik je aan om een goed keyboard te kopen, merken Als Roland, Yamaha en Novation bijv brengen over het algemeen keyboards uit die wel goed zijn en dan bedoel ik niet de jd-xi bijv met zo'n mini keyboard of een Mininova maar iets met full size keys.

Ik wil graag de juiste akkkoorden kunnen spelen die ik voor het gevoel van de track nodig heb... het lijkt me dat je als ervaren speler in 1 keer de juiste keys weet te vinden van je akkoord.
Door veel te oefenen ga je wel steeds beter herkennen in welke toonladder iets gespeeld wordt, liedjes en melodiëen meespelen helpt wat dat betreft enorm om inzicht te krijgen in akkoordenopbouw.
Begin gewoon met songs die je leuk vindt en die je goed kent, qua akkoordenleer zijn ze echt heel waardevol denk ik, er zijn tig tutorials met bekende songs op youtube.
De meeste mensen hebben geen absoluut gehoor maar als je een beetje muzikaal bent hoor je wel welke noten/akkoorden bij elkaar passen, da's al een begin.
Als je regelmatig oefent hoor je ook "afstanden" tussen noten en/of akkoorden en kan je aanvoelen welke noten en/of akkoorden te spelen, meeneuriëen/zingen tijdens het oefenen versterkt dat.
Op youtube heb ikzelf best wel nuttige info gehad aan clips over de "circle of fifths" bijv, daar kan je denk ik echt je voordeel mee doen.
Voor je vlekkeloos over kan gaan in allerlei progressies zal je eerst de verschillende toonladders wel enigzins moeten beheersen.
 
Back
Top