Piano: akkoorden leren spelen door klassiek getraind pianist

BastardPower

Ingeburgerd
Lid sinds
1 mei 2018
Berichten
43
Hey,

even mijn achtergrond:
Als kind muziekschool gevolgd in België: notenleer, muziekgeschiedenis en 9 jaar piano.
Daarna spijtig genoeg jaren laten liggen, buiten af en toe wat simpele stukken spelen op de piano. Spelen lukt wel goed, beetje trager in de vingers door te weinig oefening.
Vorig jaar ben ik begonnen met piano in de Jazz Pop Rock richting.
In plaats van noten lezen van de partituur en die zo goed mogelijk spelen, staat daar nu enkel de melodie en een akkoord symbool.
Het heeft me bvb eerst al een tijd gekost om on-the-fly te weten dat C, D, E, F, G, A, B overeenkomt met do re mi fa sol la si.
Nooit die letters nodig gehad voor mijn pianolessen.

Ik heb nu volgende lessen per week:
- piano: met 2 a 3 personen per uur, dus slechts 20 minuten tot een half uur: Docent volgt zelf nog conservatorium. Kan heel goed spelen en heeft goede wil, maar moet het les geven nog leren. Omdat er weinig tijd is, lukt dat dus niet zo goed. Voor de rest iemand waar ik nog veel van kan leren!
- samenspel: volledig uur, waar ik als pianist voornamelijk akkoorden moet spelen, en soms gaan we improviseren en roept de docent: "D Maj Pentatonisch!". En dan heb ik geen flauw idee welke noten daarin zijn, want nog niet gezien in muzieklab. Docent is een drummer, niet super op het klavier. Ook weer te weinig tijd om het individueel uit te leggen aan 8 leerlingen in de groep.
- muzieklab: volledig uur, met 20 deelnemers. Eerste helft van het academiejaar veel besteed aan gehoortraining, daarna pas akkoorden beginnen zien. Zeer goede docent, veel ervaring, maar heeft dus amper tijd om individuele vragen na de lessen te beantwoorden, want dan moet hij ook weer pianoles geven.

Mijn probleem is dat ik er echt voor moet gaan zitten om de akkoorden juist te hebben. Deze gewoon direct spelen lukt me amper.
Maar dan komt er nog bij dat ik de ene keer de grondvorm moet nemen, de andere keer de 1e inversie, dan weer de 2e.
Ik begrijp dat allemaal wel, maar het lukt me niet om dat tijdens het spelen allemaal te bedenken.
En als ik het dan heb uitgevogeld, moet ik dit echt neerschrijven, of ik ben het volgende maat weeral kwijt. (geen goed geheugen hiervoor)
Maar dan ben ik dus weer neergeschreven noten aan het spelen ipv inzicht te krijgen in akkoorden.

Ik denk dat het het een kwestie is van er mee bezig zijn, tijd eraan te besteden en mijn brein hierop trainen.
Probleem is natuurlijk dat ik met werk en gezin geen uren per dag hieraan kan besteden.
Dus wat is de meest efficiënte manier om de ins en outs van de akkoorden te leren spelen?
Ik heb het gevoel dat de afstand tussen hoofd en handen zeer groot is.
 
stel dat synthesia zou kunnen opnemen (wat jij inspeelt, als snapshot op traag tempo, bijvoorbeeld een zetting en dan "klik" met n voetpedaal die noten vastleggen, eens klaar dat quantisen en dan vervolgens je de vingerzetting zou kunnen tonen op gewenste snelheid, dat lijkt me wel wat...

dan heb je natuurlijk midi nodig.

 
ik vind het een beetje lastig om je te begrijpen, maar als ik het goed interpreteer dan kun je dus gewoon noten lezen, maar heb je nu moeite om de akkoord symbolen te vertalen naar de juiste akkoorden?

Na 9 jaar piano les zul je ongetwijfeld alle basis majeur en mineur akkoorden wel kennen lijkt me. Dus dan is het meer oefening hoe je omgaat met Chord charts (fakebook notatie). En dat is inderdaad soms wel lastig als je daar nog geen ervaring mee hebt, omdat er verschillende notatie vormen zijn voor hetzelfde type akkoorden.

Maar goed daar is youtube natuurlijk voor, die legt het je wel uit :)
In dit filmpje zie je alle symbolen voorbijkomen met een uitleg van hoe je die moet interpreteren



Als het probleem ergens anders ligt (bijvoorbeeld dat je niet weet hoe je een D majeur akkoord moet spelen, dan is de situatie wel wat lastiger, dan moet je eigenlijk opnieuw beginnen met het leren spelen van piano en klinkt het alsof je nu lessen volgt die dan boven je macht liggen. Ik vermoed dat dat niet het geval is overigens, maar mocht dat zo zijn, dan zou ik gewoon een abonnement nemen op Piano Marvel - Piano Learning Software

Daar kun je vanaf level 1 online lessen krijgen via partituren en vanaf level 3 speel je al de basis akkoorden en kun je doorgroeien naar de moeilijkere levels (10+). Ook hebben ze zogenaamde Ninja challenges voor het spelen van akkoorden en toonladders (ook pentatonische toonladders krijg je uiteraard).

En natuurlijk kun je je midi piano koppelen aan de App of de website, zodat alles wat je doet realtime beoordeeld wordt door de pianomarvel applicatie en je zo beter leert spelen en noten lezen. Ik heb er zelf ook een abonnement op en ik gebruik het echt veel om te oefenen en een doel te hebben voor de oefeningen, dan zoek ik 1 van de vele muziekboeken uit de library en dan ga ik die spelen en zo die gold scores halen. Eens in de zoveel tijd moet je een leesvaardigheid test doen daar waarmee je level bepaald wordt zodat je weet welke muziekboeken je in staat bent te spelen.

Maar goed, dat is alleen als je echt niet weet hoe je nu akkoorden of toonladders moet spelen, maar dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen na 9 jaar pianoles en ik vermoed dat het youtube filmpje is wat je zoekt en dat je daarna de fakebook notatie wat beter kunt lezen.
 
Laatst gewijzigd:
Tja, ik moet toegeven dat ik eigenlijk pas afgelopen jaar heb geleerd om akkoorden te spelen. Partituren lezen is geen probleem.
Dat kwam vroeger gewoon niet aan bod bij klassieke piano. Heb ik van meer personen gehoord, ook nu nog.
Bijgevoegd mijn samenvatting van wat we afgelopen jaar in graad 3.1 in muzieklab (theorie) hebben geleerd.
Misschien heb ik dat vroeger (+30 jaar geleden) ook wel geleerd in notenleer, maar heb ik nooit nodig gehad bij de pianolessen.
Ook gewoon het nadenken over terts, kwint, septiem, ... nooit nodig gehad: staat toch allemaal op de partituur!
Ik begrijp nu dat ik daardoor heel wat inzicht in muziekstructuur heb gemist.

Dat filmpje is handig, meeste dingen had ik zelf al wel opgezocht.
PianoMarvel: even bekeken, maar eerste niveau is veel te simpel qua spelen, ik zoek iets om de akkoorden sneller te leren.

Dus kort:
- noten van mineur, majeur akkoord zoeken lukt wel, maar niet tijdens live spelen, moet ik toch echt even over nadenken!
- dominant en mineur/majeur akkoord moet ik al gaan spieken, andere akkoorden ken ik gewoon nog niet, ook niet theoretisch.
- juiste inversie zoeken om vlot te spelen zonder met de linkerhand heen en weer te springen lukt me als ik met pen en papier bij een keyboard ga zitten

Echter ieder keer als ik iets neerschrijf, kijk ik naar de noten en niet meer naar de akkoordsymbolen, waardoor ik ze niet leer.
 

Attachments

  • Cheatsheet.pdf
    349,6 KB · Bekeken: 134
Dus kort:
- noten van mineur, majeur akkoord zoeken lukt wel, maar niet tijdens live spelen, moet ik toch echt even over nadenken!
- dominant en mineur/majeur akkoord moet ik al gaan spieken, andere akkoorden ken ik gewoon nog niet, ook niet theoretisch.
- juiste inversie zoeken om vlot te spelen zonder met de linkerhand heen en weer te springen lukt me als ik met pen en papier bij een keyboard ga zitten

Echter ieder keer als ik iets neerschrijf, kijk ik naar de noten en niet meer naar de akkoordsymbolen, waardoor ik ze niet leer.
ja, das wel lastig inderdaad, ik heb ook klassiek pianoles gehad, maar daar kreeg ik gewoon toonladders en akkoorden bij de oefeningen mee. Maar goed, bij jou is dat niet zo, dus ik zou gewoon simpel beginnen en begin eens met de standaard akkoorden om die snel in elke omkering te kunnen spelen in zowel majeur als mineur. In je cheat sheet staan de formules wel (1-3-5 en 1-3b-5), dan zou dat met wat oefening best snel onder controle moeten zijn als je gewoon eens wat nummers na speelt.

dus leer dan de volgende akkoorden spelen (gewoon een paar avonden achter elkaar oefenen, dan lukt het wel)

C majeur (c-e-g en e-g-c en g-c-e) (zodat je alle drie de omkeringen kan spelen
doe dan hetzelfde voor:
C mineur
D majeur
D Mineur
E Majeur
E Mineur
F Majeur
F Mineur
G Majeur
G Mineur
A Majeur
A Mineur

Die ken je al een beetje en als je alle drie de omkeringen pakt dan kun je in principe elke song in een jam sessie wel mee spelen, meestal blijven ze bij jam sessies wel in die akkoorden zitten.

Maar ik zou me zeker nog niet bezig houden met uitgebreidere akkoorden als je de basis nog niet goed direct kan spelen. Dit is echt wel de absolute basis om dit foutloos zo te kunnen spelen vanaf zo'n chord sheet.

en als je dan dingen ziet op zo'n chord sheet als bijvoorbeeld Em7-9 dan negeer je tijdens je oefeningen die 7-9 bijvoorbeeld en dan klinkt het nog steeds wel goed als je meespeelt met een band of song.

En ik zou de vraag hoe je dit het beste kan aanpakken ook zeker stellen aan je muziekleraren, die kunnen je vast goede tips en tricks geven om dat snel te leren.

succes!
 
Hey,

even mijn achtergrond:
Als kind muziekschool gevolgd in België: notenleer, muziekgeschiedenis en 9 jaar piano.
Daarna spijtig genoeg jaren laten liggen, buiten af en toe wat simpele stukken spelen op de piano. Spelen lukt wel goed, beetje trager in de vingers door te weinig oefening.
Vorig jaar ben ik begonnen met piano in de Jazz Pop Rock richting.
In plaats van noten lezen van de partituur en die zo goed mogelijk spelen, staat daar nu enkel de melodie en een akkoord symbool.
Het heeft me bvb eerst al een tijd gekost om on-the-fly te weten dat C, D, E, F, G, A, B overeenkomt met do re mi fa sol la si.
Nooit die letters nodig gehad voor mijn pianolessen.

Ik heb nu volgende lessen per week:
- piano: met 2 a 3 personen per uur, dus slechts 20 minuten tot een half uur: Docent volgt zelf nog conservatorium. Kan heel goed spelen en heeft goede wil, maar moet het les geven nog leren. Omdat er weinig tijd is, lukt dat dus niet zo goed. Voor de rest iemand waar ik nog veel van kan leren!
- samenspel: volledig uur, waar ik als pianist voornamelijk akkoorden moet spelen, en soms gaan we improviseren en roept de docent: "D Maj Pentatonisch!". En dan heb ik geen flauw idee welke noten daarin zijn, want nog niet gezien in muzieklab. Docent is een drummer, niet super op het klavier. Ook weer te weinig tijd om het individueel uit te leggen aan 8 leerlingen in de groep.
- muzieklab: volledig uur, met 20 deelnemers. Eerste helft van het academiejaar veel besteed aan gehoortraining, daarna pas akkoorden beginnen zien. Zeer goede docent, veel ervaring, maar heeft dus amper tijd om individuele vragen na de lessen te beantwoorden, want dan moet hij ook weer pianoles geven.

Mijn probleem is dat ik er echt voor moet gaan zitten om de akkoorden juist te hebben. Deze gewoon direct spelen lukt me amper.
Maar dan komt er nog bij dat ik de ene keer de grondvorm moet nemen, de andere keer de 1e inversie, dan weer de 2e.
Ik begrijp dat allemaal wel, maar het lukt me niet om dat tijdens het spelen allemaal te bedenken.
En als ik het dan heb uitgevogeld, moet ik dit echt neerschrijven, of ik ben het volgende maat weeral kwijt. (geen goed geheugen hiervoor)
Maar dan ben ik dus weer neergeschreven noten aan het spelen ipv inzicht te krijgen in akkoorden.

Ik denk dat het het een kwestie is van er mee bezig zijn, tijd eraan te besteden en mijn brein hierop trainen.
Probleem is natuurlijk dat ik met werk en gezin geen uren per dag hieraan kan besteden.
Dus wat is de meest efficiënte manier om de ins en outs van de akkoorden te leren spelen?
Ik heb het gevoel dat de afstand tussen hoofd en handen zeer groot is.
Jij hebt dus perfect verwoord waar ik ook mee zit.
Identieke situatie!

Cheers,
Exo. :mega:
 
Leer eerst eens te focussen op maar één toonladder en daar al de akkoorden en symbolen te leren, omkeringen,7 akkoorden, mineur,majeur,sus,enz.
Meestal wordt overal de gemakkelijkste toonladder majeur gebruikt,C majeur.
Daarna kun je verder gaan.Enfin,ieder heeft eo zijn eigen methode, maar zo heb ik het gedaan.
 
Het snel kunnen “pakken” van akkoorden op de piano kost simpelweg tijd en oefening. Misschien helpt het om dagelijks wat gerichte oefeningen te doen. Bijvoorbeeld een week lang drieklanken: grondligging, omkeringen, gebroken akkoorden. En dat dan gebruikmakend van kwintencirkel of akkoordenschema’s van liedjes.

Hetzelfde kan je vervolgens doen met andere voicings, bijvoorbeeld bebop voicings (als je jazz speelt) of “rootless” voicings zonder grondtoon. Door her veel te doen en toe te passen vind je ze vervolgens blindelings.

Toonladders is weer een heel ander verhaal en kost ook tijd. Ik vond het her handigst om deze te oefenen en snappen in de context van liedjes spelen en hierover improviseren.
 
Als je wilt uitbreiden later kan je beter de aanverwante toonladders en akkoorden leren.Moduleren noemt m'n dat.Altijd in één toonladder spelen gaat vlug vervelen bij componeren en improvisaties.
Bv: je begint in C majeur, vanuit deze kan je al gemakkelijk naar een viertal toonaarden moduleren.(ik ga niet beginnen met scharnier akkoorden of tussen dominant om de overgang te maken van de één naar de andere toonladder).

Links en rechts in de kwintencirkel van C ligt F en G,je pakt de mineur toonladder van C is C mineur en de relatie mineur toonladder C(dit is anderhalve toonafstand lager dan je basis toonladder C,is dus a mineur.voila je 4 toonladders C,F,G,cm,am.
BV in G majeur.Kwintencirkel C en D majeur links en rechts van G.De mineur toonladder van G is g mineur.Relatieve mineur van G is 1,5 afstand naar beneden is em.

Deze toonladders en akkoorden klinken dicht bij elkaar omdat ze veel noten gemeen hebben.Dus hoe verder ze in de kwinten cirkel verwijderd zijn des te anders het gaat klinken.Je hebt een meer mogelijkheden.Er zijn vele componisten die maar een paar toonladders en de akkoorden gebruiken.
Zo heb ik m'n toonladders en akkoorden geleerd en je hebt direct een middel om uitgebreider te improviseren of te componeren.En zo leer je de akkoorden en toonladders ook kennen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik trek me helemaal niets aan van letters en namen van akoorden.

Kga voor men toetsen zitten verzin wat leuke grondtonen en breid deze uit to volle akoord progressies.
Wat ik nu aan het doen ben en welke letters erbij horen is enkel van belang als ik wil communiceren met andere muziekanten.

Leren doe je zo snel omdat je dat doet in de richting van muziek naar taal en letters toe.

Eerst de letter of akoord naam leren en dan spelen is de verkeede richting om iets goed te snappen en onthouden.

Eerst luisteren en spelen, eerst praktijk. Dan pas theory en de juiste letter erbij zoeken.

Dat is mijn gedacht erover
 
ja, das wel lastig inderdaad, ik heb ook klassiek pianoles gehad, maar daar kreeg ik gewoon toonladders en akkoorden bij de oefeningen mee. Maar goed, bij jou is dat niet zo, dus ik zou gewoon simpel beginnen en begin eens met de standaard akkoorden om die snel in elke omkering te kunnen spelen in zowel majeur als mineur. In je cheat sheet staan de formules wel (1-3-5 en 1-3b-5), dan zou dat met wat oefening best snel onder controle moeten zijn als je gewoon eens wat nummers na speelt.

dus leer dan de volgende akkoorden spelen (gewoon een paar avonden achter elkaar oefenen, dan lukt het wel)

C majeur (c-e-g en e-g-c en g-c-e) (zodat je alle drie de omkeringen kan spelen
doe dan hetzelfde voor:
C mineur
D majeur
D Mineur
E Majeur
E Mineur
F Majeur
F Mineur
G Majeur
G Mineur
A Majeur
A Mineur

Die ken je al een beetje en als je alle drie de omkeringen pakt dan kun je in principe elke song in een jam sessie wel mee spelen, meestal blijven ze bij jam sessies wel in die akkoorden zitten.

Maar ik zou me zeker nog niet bezig houden met uitgebreidere akkoorden als je de basis nog niet goed direct kan spelen. Dit is echt wel de absolute basis om dit foutloos zo te kunnen spelen vanaf zo'n chord sheet.

en als je dan dingen ziet op zo'n chord sheet als bijvoorbeeld Em7-9 dan negeer je tijdens je oefeningen die 7-9 bijvoorbeeld en dan klinkt het nog steeds wel goed als je meespeelt met een band of song.

En ik zou de vraag hoe je dit het beste kan aanpakken ook zeker stellen aan je muziekleraren, die kunnen je vast goede tips en tricks geven om dat snel te leren.

succes!

Zo zou ik het inderdaad ook ongeveer aanpakken. In elk geval zijn die drieklanken belangrijk. Ik was in ‘t verleden jazznummers aan het spelen met ingewikkeldere voicings, maar het kostte altijd wat tijd om instantaan de basisakkoorden met omkeringen te vinden.

Maar ook andere akkoordvoicings met toevoegingen zou ik blijven spelen tussen deze oefeningen door. Daarnaast zou ik ook wat andere akkoorden meepakken, Bes Es en As zijn bijvoorbeeld ook veel gebruikt.
 
Vlot akkoorden pakken is 'muscle memory' trainen en bijhouden, veel oefenen en beter kort en vaker dan langdurig een enkele keer per week, bijv als het kan elke dag een kwartiertje/half uurtje.
Wat ook goed is als je meeneuriet/zingt eventueel in je hoofd maar nog beter is gewoon zachtjes voor jezelf, zodra je bepaalde akkoorden speelt en tegelijk zingt en dat oefent dan kan je op een gegeven moment ook iets zingen en tegelijk de akkoorden pakken die je moet spelen, op zo''n moment worden jij en de piano één, er is dan geen afstand meer tussen je stem en de piano en wordt het ook makkelijker om te improviseren zodra je zekerheid hebt in het pakken van die akkoorden, dan speel je op je gehoor.

Op youtube vindt je allerlei uitleg, kijk welke je aanspreekt want de een vertelt het net even anders dan de ander en begin met wat oefeningen en train dat tot het automatisch gaat en dan het volgende.
Neem je ipad of mobiel, zet 'm op de piano en oefen.

 
Laatst gewijzigd:
Mijn probleem is dat ik er echt voor moet gaan zitten om de akkoorden juist te hebben. Deze gewoon direct spelen lukt me amper.
Dus wat is de meest efficiënte manier om de ins en outs van de akkoorden te leren spelen?
Als het een troost mag zijn: dat probleem is niet enkel het jouwe maar van elke student-muzikant en dat voelt frustrerend in het begin. Geëngageerd bezig blijven is de boodschap. Het feit dat een leraar de juiste toonaard staat te schreeuwen gaf me vroeger ook een onbehaaglijk gevoel. Achteraf bekeken heeft dat ervoor gezorgd dat de 'disciplinering' wel een beter momentum kreeg.
zoals Krautrock zegt zit live spelen in het spiergeheugen. 'Efficient' zijn kan zeker, maar 'het beste resultaat behalen met zo weinig mogelijk energie' moeten we IMO met een korrel zout nemen. Omdat er ook een cognitief aspect bij komt kijken is het een kwestie van herhaling, herhaling en herhaling. Het beste leerproces is elke dag enkele minuten bv heel traag je toonladders met twee handen spelen. De volledige kwintencirkel rond. dat werkt veel beter dan bv om de week op zondag 2 uur oefenen. Ook liever iets trager dan te snel, maar wel systematisch het tempo verhogen door bv een metronoom te gebruiken. Op de duur ga je al de kruisen en mollen internaliseren. Als dan je leraar nog eens D Maj pentatonisch roept dan weet je 1,2,3,5,6 en de 3 is een #, want je weet hoe Dmaj eruit ziet.

ik herinner me nog de lessen van de Jazzstudio waarin we bv begonnen met eerst enkel de tonica & 5th en vervolgens enkel de terts en 7th van de progressies te spelen. Dat gaat beter wanneer je weet en kan visualiseren in welke toonaard je speelt. Je kan ook een simpele progressie nemen bv een 2-5-1 of een klassieke variant en die de volledige kwintencirkel rond transponeren. Het is dus een kwestie van een paar factoren:
- de toonaard kunnen visualiseren
- theorie studeren bv tendency tones = welke spanning lost naar waar op (5-1, 2-1, 7-1, 4-3, 6-5)
- weten hoe de akkoorden in relatie staan met de grondtoon
- intervallen kunnen erkennen en reproduceren
- & spiergeheugen trainen (beter enkele minuten per dag dan 1 lange sessie in de week)

Het is zoals leren autorijden al duurt het wat langer. In het begin zijn het aparte complexe, soms frustrerende handelingen tot het punt dat je niet meer nadenkt over eerst gas te lossen, koppeling indrukken dan schakelen...

Die oefeningen kunnen wat saai en repetitief zijn, maar als je er systematisch tijd en energie in steekt dan merk je na enkele weken dat je een pak gevorderd bent. Laat het je niet raken dat je leraar de lat steeds wat hoger legt dan je huidig niveau. Het is zijn/haar job en ze hebben zelf ooit hetzelfde meegemaakt.
 
Bedankt voor alle goede tips!

Ik ga inderdaad er gewoon iedere dag voldoende tijd aan moeten besteden.
En dat vooral door niet telkens stukken te spelen, maar eerst akkoorden en daarna toonladders.

Op dit moment zoek ik de juiste akkoorden uit, schrijf die neer en leer die dan, maar dan verlies ik dat dat eigenlijk akkoord x is.
 
Heb zelf keyboard-lessen gevolgd, als eerste stapjes in de muziek, en daarmee akkoorden leren spelen.

De piano-lessen daarna waren natuurlijk next-level, omdat linkerhand er dan "bij" komt.. en door die nadruk op melodieën met de linkerhand, kwam de akkoorden-leer niet echt meer terug. Ik herken dat wel, in je verhaal.

Misschien kan je contact leggen met een keyboard-leraar, en je vraag voorleggen. Wie weet kan die gericht dat onderwerp oppakken. Had hier eerst staan dat keyboard-lessen volgen een goed idee zou zijn, maar dan moet je natuurlijk een keyboard hebben (doh) en er ook maar net zin in hebben, met jouw ervaring.
 
Laatst gewijzigd:
Ik bedenk even hoe ik het (onbewust) doe.

Ik speel met mijn linkerhand vaak een baslijn, net als een bassist. Speel ik bijvoorbeeld de basnoot G, dan zie ik mijn hoofd de toonladder van G voor me. En aangezien een basisakkoord bestaat uit toon 1, 3 en 5 speel ik dan met rechts G - B en D. Een G majeur akkoord. Die kun je op verschillende manieren 'pakken' op het klavier, bijvoorbeeld ook als B - D en G een octaaf hoger. Bij een mineur akkoord, pak je de middelste noot een halve toon lager. Dan wordt het dus bij Gm: G - Bb - D.

Als je dat flink oefent, gaat het op een gegeven moment automatisch, met links en rechts. Dat is denk ik net zoiets al blind typen. De toetsen zitten altijd op dezelfde plaats.

Nu ik dit zo schrijf, realiseer ik me trouwens dat ik ook best vaak visualiseer. Bij een ongebruikelijk akkoord beeld ik me snel het toetsenbord in, en dan toon 1, 3 en 5 van die toonladder. Dan weet ik het basisakkoord. En met links 'bassen' helpt ook, zo speel ik altijd op het gehoor liedjes mee. Gewoon de bassist volgen en dan pak ik de akkoorden er vaak zo bij.
 
Back
Top