Keuzes, keuzes, keuzes

The Untitled

Ouwe rot
Lid sinds
4 januari 2007
Berichten
1.890
Locatie
Frozenland
Een hobby als deze (muziek) kan je veel keuzes opleveren, de éen makkelijker dan de ander.
Vaak wordt het pas in de loop van de tijd duidelijk of je de juiste keus gemaakt heb.
Dit komt iedereen hier wel tegen.

Nou loop ik met het volgende..
Ik doe een hardcore/acid/gabber project onder de naam the untitled, hardstikke leuk.
Ik zit bij een leuk digi label waar ik mn liedjes uitbrengen mag en dat loopt op rolletjes.
Alleen bij het punt 'optreden' komt er een knik in de kabel..

Voorheen deed ik altijd live acts met een yamaha rm1x, sampler en kaospad.
Dit is wat verwaterd en inmiddels heb ik bijna een jaar geen optredens meer gedaan.
Dit kwam vooral omdat ik klaar was met de sound die ik toendertijd speelde (terror).
Nouja goed nu heb ik mn ding weer gevonden en in het jaar dat ik geen optredens gedaan heb was ik ook veeel productiever qua het maken van nieuwe tracks dan voorheen.

Desalniettemin begint het toch weer te jeuken om er sowieso er weer wat op uit te trekken.
Het dilemma is alleen je hebt een X aantal uren per week hebt om aan muziek te besteden.
De live acts die ik dan normaal gesproken deed nemen gigantisch veel voorbereiding.
Omdat ik (wat hardware spul daargelaten) de tracks in the box produceer en mix.
Dus moet ik de tracks letterlijk sample voor sample na maken in de hardware bak naar keuze (inmiddels een mpc1000).

Eigenlijk is dit zo zonde van de tijd, puur tracks overzetten van pc naar mpc - en dat terwijl ik die tijd ook gewoon nieuwe muziek kan maken.
Wat natuurlijk veel leuker is.

Nou kan ik een aantal dingen doen.


-Flink op de tanden bijten en zorgen dat ik een 3 kwartier muziek in de mpc krijg.


voordeel:
-zelfde tracks als uitgebracht op het label, waar mensen je wellicht van kennen en waarschijnlijk ook voor boeken.
-leuk bezig met optreden, tracks mute en unmuten, volgende sequence, samples meer drummen
nadeel:
-belachelijk veel voorbereiding = tijd
-tijd die ik niet aan nieuwe muziek besteed


-De mpc verkopen en een paar cd-spelers kopen?


voordeel
-weinig tot geen voorbereidingstijd kwijt
-geen gestress rond optreden
nadeel
-cd spelers kopen
-leren beatmatchen
-wellicht niet bijster spannende optredens..


-Gewoon helemaal live, met jomox xbase, x0xb0x, 606 etc


voordeel
-echt live rond al dan niet bestaande patterns spelen
-maakt vaak ook wel indruk ipv een cd dj setje..
nadeel
-enorm gestress rond optreden
-toch weer een andere sound dan waar mensen me van zouden kennen (digi-label)
-enorm gestress rond optreden



Ik wil niet met een laptop (meer) optreden, laptop is in te slechte conditie en ik vind het gewoon niet leuk om de aandacht bij een scherm te hebben ipv publiek en gear..
Ik ben benieuwd of hier mensen zitten die hier ook tegen aan lopen of liepen en hoe die dat opgelost hebben.
Het is sowieso wel even lekker om alles op een rij te zetten.
Als mensen hier verder een mening over hebben of suggesties, plemp het neer!
 
ik loop ook al een tijdje te brainstormen over hoe ik mijn live set wil doen.

het verschil is dat is er een band omheen bouw en ook hardware gebruik in combinatie met live.

ik neem geen laptop mee maar een kar waar een mijn computer interface en synths (19 inch kast) in zitten.

ik vind dat veel mensen met live een soort live sets doen wat niet echt live is.

muten unmuten, een samplel triggeren..en aan een filtertje draaien.... niet echt spannend.

met ableton live kun je veel en veel meer dan dat.
 
ik vind dat veel mensen met live een soort live sets doen wat niet echt live is.

muten unmuten, een samplel triggeren..en aan een filtertje draaien.... niet echt spannend.

met ableton live kun je veel en veel meer dan dat.

Klopt inderdaad, het is 'live' tussen de lijntjes van een bestaand liedje.. Ik heb eigenlijk verder geen problemen mee hoe live iets is tegenwoordig. Je presenteerd je liedjes en hoe je dat doet ligt toch niemand wakker van, zolang je er zelf mee leven kunt. Je kan met ableton live wel alle kanten op kunnen (evenals de 3e setup die ik in de openingspost noem) maar kom dan elke keer maar weer met iets wat echt staat als een huis. En tegenwoordig kennen mensen je toch alleen van je producties dus het moet ook nog herkenbaar zijn.
 
ja daar heb je wel een geod punt.

Het publiek ligt er niet wakker van of je alles vanaf nul inprogrammeerd of gewwon een cd staat te draaien en daar tussen in.

Ik denk dat jij beter kunt gaan DJ-én.

Zo houd je een hoop tijd over voor je producties en kun je jezelf goed vertegenwoordigen.

Het voordeel is zo ook als je dance maakt dat je meteen kunt pijlen of je plaatjes zo aanslaan voor dat je ze uitbrengt.
 
Wat je natuurlijk wel kan doen is "live"gaan zoals veel popiejopie artiesten nu; laadt de hele zooi in Ableton Live en koop een triggerpad en een effectenbakje (KP heb je al) en zet het thuis al voor het grootste gedeelte in elkaar en trigger dan tussendoor hier en daar wat effecten en losse sequences.

Dan kan je je eigen muziek spelen en ook nog andere nummers tussendoor gooien. Werkt simpel en ook nog redelijk snel vergeleken met alles converteren en importeren naar je MPC.

Alleen heb je wel een stabiel lopende computer/laptop nodig...
 
persoonlijk vind ik live optredens in de "dance scene" echt zwaar over rated. (minimal, techno, industrial, hardcore, idm, tekno etc) Op enkele zeer goed voor bereidde gigs na mist het vaak het arrangement wat een track echt naar een hoger niveau kan tillen! dus ten zij je echt veel tijd steekt in de voorbereiding kan je wat mij betreft, als feestganger, beter je eigen nummers draaien met live of traktor of zo. uiteindelijk gaat het om het resultaat!

Cheers,
C
 
Wat je natuurlijk wel kan doen is "live"gaan zoals veel popiejopie artiesten nu; laadt de hele zooi in Ableton Live en koop een triggerpad en een effectenbakje (KP heb je al) en zet het thuis al voor het grootste gedeelte in elkaar en trigger dan tussendoor hier en daar wat effecten en losse sequences.

Dan kan je je eigen muziek spelen en ook nog andere nummers tussendoor gooien. Werkt simpel en ook nog redelijk snel vergeleken met alles converteren en importeren naar je MPC.

Alleen heb je wel een stabiel lopende computer/laptop nodig...
Dat heb ik ook wel gedaan, met ableton live, een akai drumpad 24 en kaospad maar dan zit er echt geen enkele uitdaging voor me in (ik word erg lui speel alleen tracks af en zit die kaospad wat te vingeren)..
Laptop is echt een no-go voor mij.
 
persoonlijk vind ik live optredens in de "dance scene" echt zwaar over rated. (minimal, techno, industrial, hardcore, idm, tekno etc) Op enkele zeer goed voor bereidde gigs na mist het vaak het arrangement wat een track echt naar een hoger niveau kan tillen! dus ten zij je echt veel tijd steekt in de voorbereiding kan je wat mij betreft, als feestganger, beter je eigen nummers draaien met live of traktor of zo. uiteindelijk gaat het om het resultaat!

Zijn ze opzich ook ja inderdaad, je kon het beter live p.a. (personal appearance) gaan noemen, echt on the fly ''jazz'' improvisatie is er gewoon niet bij.
De derde setup die ik in mn openingspost noem zou er nog het dichst bij komen, alleen mis je dan toch een duidelijk arrangement erin inderdaad.
Zoals je al zegt het uiteeindelijke resultaat dat telt..

Ondertussen zit ik beetje bij beetje de tracks toch weer naar de mpc over te zetten..
 
Dat heb ik ook wel gedaan, met ableton live, een akai drumpad 24 en kaospad maar dan zit er echt geen enkele uitdaging voor me in (ik word erg lui speel alleen tracks af en zit die kaospad wat te vingeren)..
Laptop is echt een no-go voor mij.

Ja dan is het simpel, je geeft het antwoord zelf al.. Dan moet je zorgen dat je 3 kwartier muziek op een andere manier ten gehore kan brengen. En als je zelf nog wat invloed wilt hebben zal het wel moeten in een MPC of helemaal live.

Dan is het door de zure appel heen bijten en niet meer zeuren dat je geen tijd hebt om andere muziek te maken. Dan kost het heel wat voorbereiding.
 
Ik speel live met hardware, staat in losse flightcases en niet in de studio. Voordeel is dat ik geen track maak stress heb, in de studio kan ik lekker tracks bouwen en als ik live ga pak ik mijn liveset mee.

Neem het ook echt overal heen, buitenland, in clubs, op een grauwe rave, geen zweet.
Je hoeft jezelf geen barrieres op te werpen gebasseerd op angst. Het is zo leuk om terug te kijken op al die vette feesten waar je lekker hebt staan knallen, daar kan weinig tegen op.

Ik heb 12 patterns in mijn Spectralis staan en daar kan ik een uur of 4 dik mee spelen, het maken van een goed pattern waar meerdere lagen van muziek inzitten duurt mij ongeveer drie dagen. Dus een nieuwe liveset maken zit ik op een grote maand aan tijd. Valt wel mee vind ik, speel zo een set ongeveer een jaar lang. Maar omdat er zoveel mogelijk is binnen een pattern zijn ze nooit identiek.

Los daarvan speel ik live helemaal niet wat ik op vinyl zet. En dat bevalt mij en het publiek wel:)

grtzz
 
Jeps.....en het gaat er wmb. niet over wat het publiek wel en niet meemaakt aan hoe je iets doet, het gaat erom hoe je het zelf voor je ziet, je doet iets waar je lol aan wilt beleven en deze lol zal het publiek voelen.
Als je een vorm kiest waar je zelf geen drol aanvindt heb je alleen jezelf ermee..
 
Jeps.....en het gaat er wmb. niet over wat het publiek wel en niet meemaakt aan hoe je iets doet, het gaat erom hoe je het zelf voor je ziet, je doet iets waar je lol aan wilt beleven en deze lol zal het publiek voelen.
Als je een vorm kiest waar je zelf geen drol aanvindt heb je alleen jezelf ermee..

Inderdaad, het overgrote deel van het publiek zal het een worst wezen of je een cd'tje aanzet en wat loopt te EQ'en en wat effectjes gebruikt of dat je echt live bezig bent.

Als het maar klinkt!

Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf meer kan genieten van muziek waarvan ik zie dat er live dingen mee gedaan worden die verder gaan dan met een effectje spelen en een keer aan de bass EQ knop gedraaid wordt.
 
tja maar noem het dan geen live.

ik bedoel een cover band is al erg genoeg en een band die helemaal niet speelt slaat toch nergens op.

je wilt toch je instrument aan je gevoel koppelen en dat aan het publiek overbrengen??

dit is waar veel dance act het dan ook laten liggen.

Degene die dat wel goed doen komen in een band formatie of een hybride setup.

live set is tegenwoordig 99% van de gevallen een hype van laptop dj's.

in een live set hoor je on the spot een beat te programeren en een baslijn te spelen.

ik bedoel er moeten dus elementen echt live zijn en niet een paar trackies muten en een filtertje tweaken.

Das zo duf........zo moest het effe kwijt......
 
Inderdaad, het overgrote deel van het publiek zal het een worst wezen of je een cd'tje aanzet en wat loopt te EQ'en en wat effectjes gebruikt of dat je echt live bezig bent.

Als het maar klinkt!

Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf meer kan genieten van muziek waarvan ik zie dat er live dingen mee gedaan worden die verder gaan dan met een effectje spelen en een keer aan de bass EQ knop gedraaid wordt.

Ik denk dat we iets anders bedoelen, wellicht wel het tegenovergestelde:)



Zo speel ik?
 
haha Brz leuk om te zien....

Waarschijnlijk kennen wij elkaar. kwam niet niet vaak in de Confused in Den Haag???

:mega:
 
Ga djen. Beatmatchen heb je zo geleerd. De pioneer cdj 2000 nexus hebben zelfs een sync functie (alleen geen idee of die ook altijd perfect werkt). Maar op met cdj's heb je het draaien zo geleerd. Zeker als je ze gewoon thuis hebt staan.
 
Back
Top