BastardPower
Ingeburgerd
- Lid sinds
- 1 mei 2018
- Berichten
- 45
Hey,
even mijn achtergrond:
Als kind muziekschool gevolgd in België: notenleer, muziekgeschiedenis en 9 jaar piano.
Daarna spijtig genoeg jaren laten liggen, buiten af en toe wat simpele stukken spelen op de piano. Spelen lukt wel goed, beetje trager in de vingers door te weinig oefening.
Vorig jaar ben ik begonnen met piano in de Jazz Pop Rock richting.
In plaats van noten lezen van de partituur en die zo goed mogelijk spelen, staat daar nu enkel de melodie en een akkoord symbool.
Het heeft me bvb eerst al een tijd gekost om on-the-fly te weten dat C, D, E, F, G, A, B overeenkomt met do re mi fa sol la si.
Nooit die letters nodig gehad voor mijn pianolessen.
Ik heb nu volgende lessen per week:
- piano: met 2 a 3 personen per uur, dus slechts 20 minuten tot een half uur: Docent volgt zelf nog conservatorium. Kan heel goed spelen en heeft goede wil, maar moet het les geven nog leren. Omdat er weinig tijd is, lukt dat dus niet zo goed. Voor de rest iemand waar ik nog veel van kan leren!
- samenspel: volledig uur, waar ik als pianist voornamelijk akkoorden moet spelen, en soms gaan we improviseren en roept de docent: "D Maj Pentatonisch!". En dan heb ik geen flauw idee welke noten daarin zijn, want nog niet gezien in muzieklab. Docent is een drummer, niet super op het klavier. Ook weer te weinig tijd om het individueel uit te leggen aan 8 leerlingen in de groep.
- muzieklab: volledig uur, met 20 deelnemers. Eerste helft van het academiejaar veel besteed aan gehoortraining, daarna pas akkoorden beginnen zien. Zeer goede docent, veel ervaring, maar heeft dus amper tijd om individuele vragen na de lessen te beantwoorden, want dan moet hij ook weer pianoles geven.
Mijn probleem is dat ik er echt voor moet gaan zitten om de akkoorden juist te hebben. Deze gewoon direct spelen lukt me amper.
Maar dan komt er nog bij dat ik de ene keer de grondvorm moet nemen, de andere keer de 1e inversie, dan weer de 2e.
Ik begrijp dat allemaal wel, maar het lukt me niet om dat tijdens het spelen allemaal te bedenken.
En als ik het dan heb uitgevogeld, moet ik dit echt neerschrijven, of ik ben het volgende maat weeral kwijt. (geen goed geheugen hiervoor)
Maar dan ben ik dus weer neergeschreven noten aan het spelen ipv inzicht te krijgen in akkoorden.
Ik denk dat het het een kwestie is van er mee bezig zijn, tijd eraan te besteden en mijn brein hierop trainen.
Probleem is natuurlijk dat ik met werk en gezin geen uren per dag hieraan kan besteden.
Dus wat is de meest efficiënte manier om de ins en outs van de akkoorden te leren spelen?
Ik heb het gevoel dat de afstand tussen hoofd en handen zeer groot is.
even mijn achtergrond:
Als kind muziekschool gevolgd in België: notenleer, muziekgeschiedenis en 9 jaar piano.
Daarna spijtig genoeg jaren laten liggen, buiten af en toe wat simpele stukken spelen op de piano. Spelen lukt wel goed, beetje trager in de vingers door te weinig oefening.
Vorig jaar ben ik begonnen met piano in de Jazz Pop Rock richting.
In plaats van noten lezen van de partituur en die zo goed mogelijk spelen, staat daar nu enkel de melodie en een akkoord symbool.
Het heeft me bvb eerst al een tijd gekost om on-the-fly te weten dat C, D, E, F, G, A, B overeenkomt met do re mi fa sol la si.
Nooit die letters nodig gehad voor mijn pianolessen.
Ik heb nu volgende lessen per week:
- piano: met 2 a 3 personen per uur, dus slechts 20 minuten tot een half uur: Docent volgt zelf nog conservatorium. Kan heel goed spelen en heeft goede wil, maar moet het les geven nog leren. Omdat er weinig tijd is, lukt dat dus niet zo goed. Voor de rest iemand waar ik nog veel van kan leren!
- samenspel: volledig uur, waar ik als pianist voornamelijk akkoorden moet spelen, en soms gaan we improviseren en roept de docent: "D Maj Pentatonisch!". En dan heb ik geen flauw idee welke noten daarin zijn, want nog niet gezien in muzieklab. Docent is een drummer, niet super op het klavier. Ook weer te weinig tijd om het individueel uit te leggen aan 8 leerlingen in de groep.
- muzieklab: volledig uur, met 20 deelnemers. Eerste helft van het academiejaar veel besteed aan gehoortraining, daarna pas akkoorden beginnen zien. Zeer goede docent, veel ervaring, maar heeft dus amper tijd om individuele vragen na de lessen te beantwoorden, want dan moet hij ook weer pianoles geven.
Mijn probleem is dat ik er echt voor moet gaan zitten om de akkoorden juist te hebben. Deze gewoon direct spelen lukt me amper.
Maar dan komt er nog bij dat ik de ene keer de grondvorm moet nemen, de andere keer de 1e inversie, dan weer de 2e.
Ik begrijp dat allemaal wel, maar het lukt me niet om dat tijdens het spelen allemaal te bedenken.
En als ik het dan heb uitgevogeld, moet ik dit echt neerschrijven, of ik ben het volgende maat weeral kwijt. (geen goed geheugen hiervoor)
Maar dan ben ik dus weer neergeschreven noten aan het spelen ipv inzicht te krijgen in akkoorden.
Ik denk dat het het een kwestie is van er mee bezig zijn, tijd eraan te besteden en mijn brein hierop trainen.
Probleem is natuurlijk dat ik met werk en gezin geen uren per dag hieraan kan besteden.
Dus wat is de meest efficiënte manier om de ins en outs van de akkoorden te leren spelen?
Ik heb het gevoel dat de afstand tussen hoofd en handen zeer groot is.