Muziekles (keyboard/piano) via video/app/programma

Benno

ZóBeter?
Lid sinds
16 januari 2011
Berichten
364
Wie heeft er (goede) ervaring met een zelf studie muziek cursus via video / tablet app / computer programma o.i.d. om van vrijwel nul muziek theorie te leren en piano / keyboard te leren spelen?
Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar moderne stylen (jazz, blues, funk) i.p.v. klassiek.
 
Wat je ook kunt doen is op youtube te gaan en een titel in te vullen van wat je interessant vindt.Je komt dan wel ergens op uit.
 
Over muziek theorie zijn er op youtube genoeg video's, als je de akkoorden schema's wilt leren en dergelijke. Om te leren spelen is techniek en oefenen het beste.

Maar eerlijk gezegd zou ik toch naar een leraar gaan die daarmee ervaring heeft want:

1) Hij/zij heeft een reële ervaring en deskundigheid en
2) Je plant de afspraken en je doet tijdens de les wat er moet.

Juist omdat er veel op internet staat (tenminste mijn ervaring), is de neiging om naar een "wachtlijst" te zetten verleidelijk. Het kan in ieder moment dus eigenlijk nooit (behalve als je de cursus online doet in een soort virtuele bijeenkomst).

Succes!
 
synthesia is inderdaad the way to go voor beginners om songs te leren via een app denk ik.

ik zou het als volgt doen:
eerst op YouTube de piano introductie videos even bekijken: (zoeken op: piano for beginners), je vindt dan vele introductie videos die je een paar basis dingen leren die noodzakelijk zijn om snel verder te kunnen leren. Dingen als hoe je bijvoorbeeld moet zitten, hoe je je armen moet houden, hoe je hand positie en kromming van je vingers moet zijn. De basis dus.

Daarna zou ik voor een heel klein beetje theorie gaan op YouTube (zoeken op: piano Scales en piano chords)
- toonladders (major en minor)
- akkoorden (de basis akkoorden, major en minor)

Hierna heb eerste basis onder de knie en kun je synthesia gaan gebruiken om nummers te leren spelen.
start dan op een heel langzaam tempo met een klein stukje van de de song en ga dan steeds sneller totdat je dat stukje van het nummer onder de knie hebt. Pak dan het volgende stukje, en zo voort tot je het hele nummer kunt spelen.

Daarna wordt het tijd om je te verdiepen in de theorie van jazz, blues en funk, als je echt denkt dat je daar direct mee kunt starten dan zul je al vrij snel erachter komen dat je die stijlen zonder wat basis kennis simpelweg niet begrijpt. Je zult al vrij snel met termen als II - V - I progressies of 12 bar blues of Lydian en Locrian om de oren worden gesmeten en dan is het toch wel fijn als je dat kan relateren aan de toonladder en akkoorden kennis die je inmiddels hebt opgedaan. Dit kan overigens prima via YouTube weer waar leuke introductie videos te vinden zijn.

Dus zoekwoorden die handig zijn om je weg te vinden op YouTube / google om snel te kunnen starten zijn:
- piano for beginners
- scales
- chords
- circle of fifth
- piano progressions Jazz, blues, funk

Genoeg om je de komende maanden wel bezig te houden schat ik zo in, het is allemaal niet zo moeilijk als je de eerste stappen onder de knie hebt.
 
Ik zou ook eerst een leraar of muziekschool opzoeken als je echt een beginner bent.Als je de basis knepen kent,kun je rustig gaan rondneuzen op internet en eigenhandig op je tempo je vaardigheden inoefenen.Er is daar genoeg materiaal om te zoeken,zonder dat je jezelf in hoge kosten gaat jagen aan privelessen(leve internet).
In mijn tijd,de jaren zestig,zeventig moest je heel het school repertoire afwerken om iets of wat te kunnen spelen.
Wat ik graag doe zijn riffs afspelen,nu vind je op youtube wel wat stukken hoor,en als je al wat kunt spelen gaat dat snel,zeker in vertraagd tempo op you tube zie hoe je moet spelen.
Maar als beginner zou ik dat niet gaan opzoeken.Leer de eerste 3 jaar van een kenner.
En begint alles in een heel traaaaaag tempo.GEDULD is het code woord als je goed wilt leren spelen.En dat geduld ontbreekt bij heel veel mensen die een instrument willen leren spelen.
Weinigen houden het vol.Ik hoop dat je jaren geduld hebt om echt goed te spelen en dan begint de fun hoor.(tuurlijk begint het al bij het begin:-)).
 
Laatst gewijzigd:
In mijn tijd,de jaren zestig,zeventig moest je heel het school repertoire afwerken om iets of wat te kunnen spelen.
Klopt inderdaad, vroeger had je alle mogelijkheden van tegenwoordig nog niet , maar ik heb wat introductie videos bekeken op YouTube en ik zie zelf echt geen reden waarom je dat in 2015 niet meer kan leren via YouTube, zolang je maar kritisch op jezelf bent en gedreven bent om het te leren.

We leven nu in prachtige tijden waar er heel veel kennis en kunde gedeeld wordt via vele sociale wegen, de oldskool methode uit de jaren 60 tot 2000 zijn simpelweg niet meer nodig.

GEDULD is het code woord als je goed wilt leren spelen.En dat geduld ontbreekt bij heel veel mensen die een instrument willen leren spelen.
Weinigen houden het vol. Ik hoop dat je jaren geduld hebt om echt goed te spelen en dan begint de fun hoor.
Daar heb je zeker gelijk in, je leert het niet binnen een week, maar binnen 6 maanden moet je echt behoorlijk ver kunnen komen als je elke dag 1 uurtje oefent. Alles heeft te maken met inzet en vooral regelmaat, als je 1 keer per week 4 uur oefent achter elkaar zal dat niet veel effect gaan hebben, doe je 7 dagen per week 1 uur per dag dan ga je met sprongen vooruit. Herhaling is het sleutelwoord hiervoor. Zo bouw je spiergeheugen op om zonder na te denken je akkoorden en toonladders te kunnen pakken.
 
Daar heb je zeker gelijk in, je leert het niet binnen een week, maar binnen 6 maanden moet je echt behoorlijk ver kunnen komen als je elke dag 1 uurtje oefent. Alles heeft te maken met inzet en vooral regelmaat, als je 1 keer per week 4 uur oefent achter elkaar zal dat niet veel effect gaan hebben, doe je 7 dagen per week 1 uur per dag dan ga je met sprongen vooruit. Herhaling is het sleutelwoord hiervoor. Zo bouw je spiergeheugen op om zonder na te denken je akkoorden en toonladders te kunnen pakken.
Na zes maanden ken je niets,zelfs als je 1 uurtje bezig bent per dag.Je komt vooruit dat is alles.
Ben akkoord voor regelmaat.Maar met sprongen?Begint gewoon zwak eerst even tien minuten per dag beginnen weken lang en dan opbouwen,iedereen die wilt beginnen wilt direct kunnen spelen als een God.
Bouw in Godsnaam zeer traaag op,ik herhaal zeeeer traaag,en dan denk je is dat iets voor mij?(daarom ga eerst prive lessen pakken bij een kenner,al is het voor een maand).
 
Na zes maanden ken je niets,zelfs als je 1 uurtje bezig bent per dag.Je komt vooruit dat is alles.
Ben akkoord voor regelmaat.Maar met sprongen?Begint gewoon zwak eerst even tien minuten per dag beginnen weken lang en dan opbouwen,iedereen die wilt beginnen wilt direct kunnen spelen als een God.
Bouw in Godsnaam zeer traaag op,ik herhaal zeeeer traaag,en dan denk je is dat iets voor mij?(daarom ga eerst prive lessen pakken bij een kenner,al is het voor een maand).

Het is natuurlijk afhankelijk van de persoon, de 1 leert sneller dan de ander, maar ik ben het echt niet met je eens :)

Waarom zou je traag beginnen, wat is traag?
Wat leer je bij een prive leraar wat je niet online via een video leraar zou kunnen leren?

Ik heb zelf heel veel jaren les gehad in verschillende stijlen, maar ik zie het simpelweg niet, wat een prive leraar zou toevoegen voor beginners ten opzichte van een goede uitleg op YouTube. Als je op YouTube ziet hoe je je vingers moet zetten en hoe de vingerzetting voor een toonladder is, en je voert dat exact zo uit en je bent kritisch op jezelf dat je het op dezelfde manier doet als op de video, wat voegt een prive leraar dan toe?
 
Het is natuurlijk afhankelijk van de persoon, de 1 leert sneller dan de ander, maar ik ben het echt niet met je eens :)

Waarom zou je traag beginnen, wat is traag?
Wat leer je bij een prive leraar wat je niet online via een video leraar zou kunnen leren?

Ik heb zelf heel veel jaren les gehad in verschillende stijlen, maar ik zie het simpelweg niet, wat een prive leraar zou toevoegen voor beginners ten opzichte van een goede uitleg op YouTube. Als je op YouTube ziet hoe je je vingers moet zetten en hoe de vingerzetting voor een toonladder is, en je voert dat exact zo uit en je bent kritisch op jezelf dat je het op dezelfde manier doet als op de video, wat voegt een prive leraar dan toe?

Ja,traag,zeer traag je vingers zijn ook je geheugen,alles wat je te vlug wilt instuderen gaat ook in je geheugen meespelen.Dat wilt zeggen je studeert dan ook je fouten mee in,en dat zet zich over in je latere oefeningen je blijft ook je fouten dan herhalen,niet iedereen is een virtuoos die direct op vierjarige leeftijd Mozart stukken speelt.
Een leraar zet je aan om voort te doen,kan je motiveren,een You tube doet dat niet.
 
Het is natuurlijk afhankelijk van de persoon, de 1 leert sneller dan de ander, maar ik ben het echt niet met je eens :)

Waarom zou je traag beginnen, wat is traag?
Wat leer je bij een prive leraar wat je niet online via een video leraar zou kunnen leren?

Ik heb zelf heel veel jaren les gehad in verschillende stijlen, maar ik zie het simpelweg niet, wat een prive leraar zou toevoegen voor beginners ten opzichte van een goede uitleg op YouTube. Als je op YouTube ziet hoe je je vingers moet zetten en hoe de vingerzetting voor een toonladder is, en je voert dat exact zo uit en je bent kritisch op jezelf dat je het op dezelfde manier doet als op de video, wat voegt een prive leraar dan toe?

Over het tempo is het idd relatief. Een prive leraar kan wel direct feedback geven, wat youtube dus niet kan. Lessen via skype kunnen ook nuttig zijn.

Voor de rest is geduld een belangrijke zaak.

De TS zal natuurlijk later zijn beslissing en eevaring vertellen :)
 
Ja,traag,zeer traag je vingers zijn ook je geheugen,alles wat je te vlug wilt instuderen gaat ook in je geheugen meespelen.Dat wilt zeggen je studeert dan ook je fouten mee in,en dat zet zich over in je latere oefeningen je blijft ook je fouten dan herhalen,niet iedereen is een virtuoos die direct op vierjarige leeftijd Mozart stukken speelt.
Een leraar zet je aan om voort te doen,kan je motiveren,een You tube doet dat niet.

Tsja, mozart is ook wel wat overdreven, dat heeft met perceptie te maken van wat je acceptabel vindt na 6 maanden. Ik vind dat je na 6 maanden wel in staat zou moeten kunnen zijn om met willekeurige tracks mee te kunnen spelen doordat je de basis akkoorden beheerst en de toonladders begrijpt.

Wat ik niet verwacht na 6 maanden is dat iemand bijvoorbeeld de pianosolo van bruce hornsby - that's the way it is kan spelen. Maar het nummer meespelen in een band of met de video kwa akkoorden moet zeker kunnen.

6 maanden structureel oefenen is ook niet niks he. Dat betekent namelijk in de praktijk dat je maar liefst 180 uur geoefend hebt op toonladders en akkoorden en het spelen van liedjes. Dat is echt veel gezien de regelmaat van elke dag 1 uur waardoor het goed in je systeem zit. Je maakt mij echt niet wijs dat je na 180 uur oefenen niet in staat bent om de standaard major en minor akkoorden te spelen en de bijbehorende major en minor toonladders.

Een goed punt dat je aanhaalt is motivatie vanuit de leraar. Er zit inderdaad een soort van verplichte motivatie via het studeren via een leraar aan. Maar goed daar betaal je dan ook een behoorlijk bedrag voor per maand, en als je toch niet vanuit je zelf genoeg gemotiveerd bent dan kun je er beter niet aan beginnen. Ik vind dat zelf geen reden om een leraar voor te gaan betalen om je gemotiveerd te houden.

Wel lijkt me een leraar handig om je verder op weg te helpen als je ergens vast zit, dat mis je uiteraard wel via het leren via YouTube, maar zelfs dan zijn er genoeg forums waar je je techniek probleem kan uitleggen en dan zijn er altijd wel mensen die je weer op weg kunnen helpen met de nodige tips.

Kijk, ik ben niet tegen prive leraren om muziekinstrumenten te leren bespelen, sterker nog , ik denk dat het de snelste methode is om een muziekinstrument te leren spelen aangezien alle aangeboden stof precies op je eigen tempo is aangepast. Echter de kosten maar ook tijd (je moet er heen, je moet verplicht standaard vaak saaie stof instuderen) kunnen best een reden zijn waardoor veel mensen al helemaal niet willen beginnen aan het leren bespelen van een instrument.

Vroeger was het dan inderdaad nauwelijks mogelijk om dan op eigen gelegenheid te leren spelen. Maar in 2015 is dat simpelweg niet meer zo. Je kunt als je wilt over 10 seconden beginnen met het leren spelen van een muziekinstrument en heb je vanavond al je eerste uur oefenen erop zitten. Met de huidige technische stand van zaken en het enorme aanbod van mensen die gratis hun kennis delen kun je gewoon heel ver komen. Als ik nu zou moeten beginnen met het leren piano spelen zou ik dat ook zeker niet doen via privéleraren, ik zou het echt doen zoals ik eerder beschreven heb.
 
Kijk je kunt in één minuut wereldberoemd worden op YT maar na één dag vergeten zijn.
Bedoel voor ieders zal er een min of meer pasklare oplossing zijn indien gemotiveerd.Voor mij blijft echter dat YT een oplossing bied voor iemand die wilt beginnen,niet om verder te gaan.
Dat blijft in m'n ogen altijd school of prive de eerste jaren of jaar.
Motivatie,ik moet je het niet vertellen blijft een lastig ding.Of en via andere kanalen iemand is die je een doel geeft.
Statistieken?Zou hier echter mensen willen horen die eigenhandig via internet zijn begonnen en behoorlijk en alleen via internet lessen al behoorlijk kunnen spelen.Ik geef alleen mijn mening hier.Maar de tijden zijn veranderd.
 
Statistieken?Zou hier echter mensen willen horen die eigenhandig via internet zijn begonnen en behoorlijk en alleen via internet lessen al behoorlijk kunnen spelen.Ik geef alleen mijn mening hier.Maar de tijden zijn veranderd.

ik waardeer je mening hoor, ik kan me goed voorstellen dat je er zo over denkt. Ik denk er anders over, maar jij bent zeker niet alleen in je mening hierover, ik ken vele mensen die er zo over denken.
Wat betreft statistieken:

ik ben in februari begonnen met het leren gitaarspelen, ik kon geen noot spelen op een gitaar en wist niets van de techniek. Ik heb geleerd via de computer en YouTube via de 1 uur per dag methode. We zijn nu 6 maanden verder. Inmiddels speel ik vloeiend de akkoorden met technieken als double stops tot open of barre akkoorden, heb alle verschillende gitaar technieken onder de knie, kan inmiddels behoorlijk solo spelen naast de akkoorden, heb de meeste standaard gitaar toonladders voor blues onder de knie en kan inmiddels meer dan 100 tracks meespelen via de Tab notatie of akkoord notatie van tracks.

Ik ben zeker geen steve vai, dat kan ook niet na een half jaar, maar het is na 6 maanden al ruim voldoende om lekker vrij te soleren met de nodige licks plus bestaande tracks mee te spelen. Ik zie zelf geen verschil tussen het leren gitaar spelen of piano spelen, beide kosten gewoon oefening, en met 1 uur per dag 6 maanden lang ben ik al zeer tevreden met wat ik nu kan. Daarnaast speel ik sinds 2 maanden er ook nog bas naast dus al met al kan ik gewoon vanuit eigen ervaring melden dat het gewoon mogelijk is, zolang je maar gedisciplineerd bent en je oefeningen structureel doet.

Zo ken ik ook de praktijkproblemen waar je dan tegen aanloopt die vooral techniek gebaseerd zijn, zoals in mijn geval bij gitaar, van hoe demp je de snaren kwa techniek tijdens het spelen om resonantie van de strings te voorkomen, of hoe krijg je een goed geluid uit je pick-off techniek, of wat is de juiste techniek voor alternate picking, en zo voort. Voor alles tot aan de positie van je handen toe waren YouTube videos te vinden die het tot in detail uitlegden. Dus zolang je zelf kritisch bent op je eigen probleem punten en gericht naar die techniek lessen zoekt zul je ze vinden, er is niets wat ik niet online kon vinden om snel verder te komen.

Maar goed, motivatie en discipline zijn een eis om het te halen, zo heb ik bijvoorbeeld 2 weken lang elke dag 20 minuten alleen maar verschillende soorten alternate picking technieken met een metronoom zitten doen om dit foutloos en zonder nadenken te kunnen toepassen. Dat soort discipline moet je wel op kunnen brengen.
 
en hoeveel tijd kost 't zoeken naar filmpjes die op iets trekken?
 
Ik zie je nog niet direct spelen in de O2 arena in Londen Q:-).

Laten we het hier bij houden.Motivatie en hoe je het ook leert.
 
Ik zie je nog niet direct spelen in de O2 arena in Londen Q:-).
.

Hehe, hooguit in de wc daar. Geldt overigens net zo hard voor als ik piano zou moeten spelen daar. Kom ik ook niet verder dan de wc in o2 :D
 
Laatste woord hier.
Door zeer traag accuraat te leren spelen(al kost het jaren) ga je later zeer SNEL en efficient accuraat spelen.Dat is mijn ervaring.Geduld hebben is de moto in muziek en karakter,enfin werken,werken en nog eens zweten!
Als er één ding is waar halfslachtigheid een vijand is,is het in de muziek.
 
@Quifster: Ben het helemaal eens met je verhalen, met twee aanvullingen:

- Een leraar heeft wat mij betreft zeker een toegevoegde waarde bij het corrigeren. Via een app of een serie YT tutorials, ontbreekt die mogelijkheid.
- Motiatie en discipline zijn inderdaad een eis om het te halen. Ik zou aanleg ook in dat rijtje willen zetten. Ik ken best wat mensen die ooit zijn begonnen met gitaar spelen. De meeste daarvan waren na 6 maanden niet zover dat ze, zoals jij wel doet, gemakkelijk kunnen meespelen met bestaande composities.
 
Back
Top