Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg


Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-
 
Last edited by a moderator:
Ik vind dat alle "magie" weg is ivm hardware synth's. Sinds computers zo krachtig zijn dat men ze kan "clonen" door plug-ins. Misschien is het niet 100% identiek maar 90%-95% maakt niks uit.(zowel analoge als digitale). Zelfs met de originelen uit de jaren '70-'80 is er niks meer aan tegenwoordig voor elke synth heb je wel een plugin (zeker die oude bekende bakken). Ik vind het zeker het geld niet meer waard om nog te investeren in een hardware synth. Een goeie laptop en een usb controller en je hebt de beste synth's die je kan wensen. Denk ook dat binnen een jaar of 10 -20 de hardware synth's zullen verdwijnen. Laat ons zeggen dat deze periode nog de laatste stuiptrekking is van de fabrikanten om terug analoge synth's te maken. Na deze analoge hype zal het gedaan zijn vrees ik...

Dus alle hardware gaat verdwijnen ? Waar gaat het dan heen ? Al deze onzin komt altijd uit de zelfde forum leden. Zelf ben wel blij dat beetje hardware heb staan helemaal nu die pc helemaal niets meer doet.. Toevallig keek deze week een op een vergelijking met nieuwe her uitgave van een bak vs de originele oude. Allemaal post er onder van 'waarom zou je z,n oud ding kopen etc" denk horen jullie nu echt niet het verschil. Die nieuwe prul geeft een extra ondertoon mee aan de sound. Het klink wel leuk. Maar klinkt niet het zelfde. Dat is dan met een basis sound laat staan als je die oude bak een beetje zo schroeft aan de uit hoeken van ze kunnen,. dat kan die nieuwe helemaal niet na doen. Al die youtube dingen zijn gesponsord

Over de prijs he. Moet je eens een oude Poly weg brengen voor onderhoud obx oid. Vind wel dat Moog eigenlijk alle nieuwe geleverde synths in koffer moet verkopen.
 
Gezien de hoeveelheid hardware die de laatste jaren uitkomt, zou ik het geen " laatste stuiptrekking" willen noemen. Er zijn nog steeds mensen die een zelfstandig instrument willen beroeren en voelen en aan echte knoppen willen draaien. Ook veel jongeren hebben hardware ontdekt. De hype duurt te lang om het nog een hype te kunnen noemen. Ik denk dat Moog One een impuls zal zijn voor andere fabrikanten. Nee, ik voorzie een goede toekomst voor de analoge polysynth.
 
Ik denk eerder dat andere fabrikanten Moog een impuls hebben gegeven om de one te maken ;). Hardware zie ik overigens ook niet zo snel verdwijnen. Afgezien van het geluid is de ervaring zo ongelooflijk anders dat je echt niet kan zeggen dat je net zo goed alles op een laptopje met een controller kan doen. Want dat is simpelweg niet zo. En dan heb ik het puur over de gebruikerservaring, niet of het geluid wel of niet hetzelfde is.

Ben erg benieuwd hoe die Moog gaat klinken of ik dan denk 'ja daar zou ik wel 8k voor hebben.' Zeker is wel dat ie helaas sowieso niet hier gaat komen voor deze hobbyist.
 
Jaren geleden heb ik al mijn hardware weg gedaan omdat ook ik destijds de conclusie had getrokken "software is inmiddels goed genoeg om hardware te vervangen". Deels is dat ook zeker waar en je kunt prima muziek produceren zonder hardware echter miste ik al snel de "hands-on" ervaring en deze heb ik destijds geprobeerd te realiseren door de aanschaf van verscheidene controllers.

Nu, jaren later, heb ik inmiddels weer een forse hardware setup staan met synths als de Sub37 en OB-6 omdat de "magie" van dergelijke apparaten simpelweg (wellicht nog) niet in software te vinden is. Dit kan uiteraard voor iedereen verschillen maar ervaring en klank samen genomen ben ik van mening dat software er nog niet helemaal is. En zelfs dat kleine verschil is voor mij genoeg om toch nog in hardware te investeren.

Dat deze Moog One goed gaat klinken en dat er markt voor is twijfel ik niet aan. Voor mij persoonlijk zit de prijs toch wel een stukje boven mijn aanschaf limiet (dat zei ik overigens ooit ook over de Ob-6) en ik zie mijzelf op dit moment geen Moog One aanschaffen. Ervaring leert echter dat een uurtje real life spelen die mening zomaar kan doen veranderen. :)
 
Moet je eens een oude Poly weg brengen voor onderhoud obx oid. Vind wel dat Moog eigenlijk alle nieuwe geleverde synths in koffer moet verkopen.

Dat zou er bij die moog One wel moeten bijzitten idd,indien niet zal er wel een koffer er voor los te verkrijgen zijn denk ik.
 
Dave heeft dus niet meegewerkt, gezien de prijs. Het is veel geld in algemene zin, maar mocht de One goed klinken - dus beter dan de rest van sequential/novation/korg - dan is de prijs prima wat mij betreft. Het enige wat ik nog niet begrijp is waarom je voor in feite dezelfde SMD chipjes meer moet betalen dan "de rest". Maar goed, demo's checken en uit proberen en dan pas roepen of iets te duur is. Ik kijk uit naar de officiële launch
 
Het enige wat ik nog niet begrijp is waarom je voor in feite dezelfde SMD chipjes meer moet betalen dan "de rest".

Waarom je een beetje meer moet betalen ? "There are something like 14,000 components in the Moog One which together add up to 48 oscillators and 32 filters on no fewer than 16 printed circuit boards, plus three arpeggiators and three sequencers, five effects units, all comprising three separate polyphonic synthesisers…"
 
Waarom je een beetje meer moet betalen ? "There are something like 14,000 components in the Moog One which together add up to 48 oscillators and 32 filters on no fewer than 16 printed circuit boards, plus three arpeggiators and three sequencers, five effects units, all comprising three separate polyphonic synthesisers…"

ik begrijp dat er veel onderdelen zijn, maar dan begrijp ik de prijsstelling nog niet helemaal i.r.t. de collega's. Maar eerst maar eens ff luisteren. Prachtige en monsterlijke synth!
 
Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Vreemd, als bij Behringer het een paar maanden langer duurt loopt iedereen te klagen en als Moog gaat teasen en het langer duurt vindt men het helemaal geen probleem?
Ach, je moet wat zeiken als het om Behringer gaat natuurlijk.
 
Dave heeft dus niet meegewerkt, gezien de prijs. Het is veel geld in algemene zin, maar mocht de One goed klinken - dus beter dan de rest van sequential/novation/korg - dan is de prijs prima wat mij betreft. Het enige wat ik nog niet begrijp is waarom je voor in feite dezelfde SMD chipjes meer moet betalen dan "de rest". Maar goed, demo's checken en uit proberen en dan pas roepen of iets te duur is. Ik kijk uit naar de officiële launch

Je betaalt niet alleen onderdelen maar ook ontwikkelkosten (iets wat Uli graag negeert als hij anderen te zeiken zet over hun prijzen). Je had in de eighties ook al de Crumar Stratus die goedkoper was dan andere CEM bakken, maar ook niet zo goed als die anderen klonk. Het kost tijd om een zo goed mogelijk klinkend resultaat te maken en tijd is geld.
 
Je betaalt niet alleen onderdelen maar ook ontwikkelkosten (iets wat Uli graag negeert als hij anderen te zeiken zet over hun prijzen).

Dat ook. Maar deze is eigenlijk ontwikkelt voor en met professionals. Die kunnen het zich niet veroorloven dat hun synth een dagje niet werkt. Daarom moet het materiaal goed zijn en dat kost geld.
 
Vreemd, als bij Behringer het een paar maanden langer duurt loopt iedereen te klagen en als Moog gaat teasen en het langer duurt vindt men het helemaal geen probleem?
Ach, je moet wat zeiken als het om Behringer gaat natuurlijk.

Ik zie hier anders maar 1 iemand zeiken en dat ben jij :D

Daarnaast heeft Moog zelf nog helemaal niets aangekondigd natuurlijk - die zijn nog pas afgelopen week begonnen met teasen door hun oude polybakken weer eens in het zonnetje te zetten. De officiele aankondiging komt schijnbaar overmorgen pas. Het gecontroleerd lekken is nog geen week bezig. Dus niet echt vergelijkbaar met Behringer die soms al een jaar van tevoren dingen aankondigt. En waar men bij Behringer klaagt over kopieen en goedkope rommel, klaagt men bij Moog dat het duur is. Tja. Het blijft natuurlijk Azijnpissers Anonymous hier.
 
Zal ik dan maar beginnen met zeggen dat voor 8k de Moog one eigenlijk helemaal niet zoveel aan boord heeft.
 
azijnpisser nummer twee is ook bekend ?
Ik vind dat Moog zich het beste weert tegen het Behringer geweld, met een duidelijke eigen visie. Minitaur, mother 32, DFAM, grandmother
 
Zal ik dan maar beginnen met zeggen dat voor 8k de Moog one eigenlijk helemaal niet zoveel aan boord heeft.

Moog One: 8K. 48 OSCs, 32 filters.
Dave Smith OB6: 2.5K. 12 OSCs, 6 filters.

Ergo: de Moog One bevat 4 tot 5 keer zoveel basisblokken als de OB6 en is 3 keer zo duur. En dan hebben we het nog niet over de tri-timbraliteit, displays, modulatieopties, Eventide FX...
 
Je betaalt niet alleen onderdelen maar ook ontwikkelkosten (iets wat Uli graag negeert als hij anderen te zeiken zet over hun prijzen). Je had in de eighties ook al de Crumar Stratus die goedkoper was dan andere CEM bakken, maar ook niet zo goed als die anderen klonk. Het kost tijd om een zo goed mogelijk klinkend resultaat te maken en tijd is geld.

Helemaal eens, dus eerst horen en dan conclusies trekken. Qua looks en specs is het zeker een toffe synthesizer! Of het de prijs waard is gaan we zien. Vermoedelijk wel gezien hun reputatie!

Verder zag ik hier bijv ook iets over zoveel componenten, dat vind ik geen steekhoudende argumenten als de collega's ook synths maken met ongeveer evenveel componenten. De Prologue-16 heeft er ook 11.000 en die kost ook maar 1999 (en nu 1600) euro en is bi-trimbraal.

Die inflatie schema's gaan ook nergens over. De prophet 6 is nu ook een SMD bak, en die is toch ook geen 8000 of 15000 dollar. Nee die is +/- 2500 dollar, dus ik hoop dat Moog het goed voor elkaar heeft met de marketingafdeling zodat ze niet ter ziele gaan. Enfin, ik kijk er naar uit! Nog 2 nachtjes slapen kennelijk, tnx vonNaphoven ;-)
 
Laatst gewijzigd:
Het SoS artikel was leuk om te lezen. Behringer zal al wel een exemplaar op pre order hebben staan. Verder hou ik m'n mond tot er demo's verschijnen.
 
Back
Top