Korg Prologue

26814597_10156171077502848_3256596753733497821_n.jpg


Korg Prologue

"A 49-key, polyphonic analog polyphonic synthesizer and the 61-key, 16-channel version, which can be described as a "hybrid" synth by integrating a digital motor into the center of its fully analog circuit.

Close cousin of KORG's already famous Minilogue and Monologue, the prologue is a complete and fully programmable polyphonic analog synthesizer. Hormone boosted version, it is distinguished from these predecessors by a keyboard with large keys, a polyphony of 8 or 16 channels (depending on the model) and a new engine
digital sound (the multi-engine) greatly expanding the sound and customization possibilities. As you will understand, the prologue range includes two models: the 8-channel version of 49 keys and the 16-channel version of 61 keys. Let's find out more in detail what lies beneath this beast ...

Analog power

The prologue takes again the powerful analogical circuits which made the strength of its predecessors (Minilogue and Monologue), and thus proposes an incomparable quality of sound as well as an astonishing presence. More than 11000 electronic components have been used for its manufacture! The prologue is composed of 2VCO, 1VCF, 2EG, 1VCA and 1LFO. It also features the famous built-in oscillator allowing you to create unique waveforms to refine your harmonies and create breathtaking sounds. Add to that a bipolar low-pass filter and powerful distortion and you have a powerful analog palette to create deep bass, powerful leads, and the beautiful pads that are expected of a polyphonic synthesizer. Also note that the prologue is bi-timbral, and allows you to play two different programs simultaneously.

Despite its analog power, the prologue retains its ease of use and intuitive interface worthy of the latest KORG synthesizers. You will find on the panel the easy selection of channel modes (POLY, MONO, UNISSON, CHORD ...), the powerful arpeggiator, or the simplified selection (and sortable) of the 500 programs.

The freedom of digital

The ingenuity of the prologue goes beyond its analog design. Indeed, by adding to the original 2 VCOs a third MULTI ENGINE digital oscillator, KORG is exploring new experimental sites. This new engine, adding digital and FM waveforms, can be combined with analog VCOs to extend the sound potential of the prologue far beyond that of a traditional analog synthesizer. The noise generator, the VPM oscillator and the high-quality digital effects (modulation and delay / reverb) bring you complex metallic sounds and harmonics that you never thought possible.

Another novelty, and not least, this new engine MULTI ENGINE offers a USER mode that allows you to load oscillator programs of your own creation (and yes!) You can develop on the dedicated software (available in early spring 2018 ). There are sixteen slots for this parameter.

The KORG Prologue will be presented at NAMM 2018 and will cost between 1500 € (8 voices) and 2000€ (16 voices).
 
Ik worstel me door wat demofilmpjes heen en vind hem zeker niet slecht klinken, maar ik ben niet zo onder de indruk als van de Peak en mijn DeepMind ruil ik er ook niet voor in.
Ik vind hem tot nu toe tamelijk ‘dun’ klinken, maar misschien moet ik nog even verder luisteren.

Het oled schermpje vind ik wel een hele leuke toevoeging.

Mijn voorlopige en wellicht voorbarige conclusie is dat het een mooi vormgegeven bak is, maar hij het qua klank en mogelijkheden voor mij niet haalt bij de Novation Peak.
 


&^%&@$ Dit klinkt veel te lekker. :bekdicht:

Echt zo'n hier kijk en nu ben je blut video. :D
 
Ik zit eigenlijk meer muzikaal te denken...wat komt er altijd na een proloog?
Misschien ff wachten tot de Jupiter 80 Korg style uitkomt? Ik bedoel, de Kronos is ook alweer 10 jaar oud...
 
1 lfo vind ik ook wel erg weinig, maar goed, maar het horen van de eerste sound uit deze preset lijst (vertigo) was het voor mij wel duidelijk, die synth wil ik :D
 
Eindelijk een betaalbare, grotendeels discreet opgebouwde, 3 osc polysynth met een m.i. heerlijke klank. Uiterlijk ook dik in orde.
Spijtig van de enkele LFO, maar voor mij weegt die derde osc zwaarder dan wat extra LFO's.

En dit is toch geniaal:

"The prologue offers an SDK (Software Development Kit) that allows developers to program, customize and extend the capabilities of the multi-engine and digital effects and is expected to be available for download in the spring of 2018."

Ik ga deze zonder twijfel aanschaffen.
 
Eindelijk een betaalbare, grotendeels discreet opgebouwde, 3 osc polysynth met een m.i. heerlijke klank. Uiterlijk ook dik in orde.
Spijtig van de enkele LFO, maar voor mij weegt die derde osc zwaarder dan wat extra LFO's.

En dit is toch geniaal:

"The prologue offers an SDK (Software Development Kit) that allows developers to program, customize and extend the capabilities of the multi-engine and digital effects and is expected to be available for download in the spring of 2018."

Ik ga deze zonder twijfel aanschaffen.

Dat is iets wat ik nog niet vaak voorbij heb zien komen. Het is aldus een hybride synth in de ware zin van dat woord.

'De prologue levert 16 slots voor gebruikers-oscillators en 16 slots voor gebruikers-effecten,' geeft ruimte aan aanpassingen die ik niet vaak voorbij heb zien komen.

De 16 voice heeft i.t.t. de 8 voice ook nog een analoge booster/compressor, aldus de site van Korg: http://www.korg.com/nl/products/synthesizers/prologue/index.php
 
Wel lelijk die sub bas die je hoort als hij een melodie speelt. Zou dat die compressor zijn? Sdk is wel handig ff een lfootje proggen ;) klinkt verder idd erg vet allemaal.
 
Vandaag wat filmpjes bekeken en dit is toch wel een erg lekkere synth. De layout is erg overzichtelijk en laat zich volgens mij makkelijk programmeren. Het geluid klinkt inderdaad behoorlijk clean, maar toch komt het analoge karakter wel naar voren. Volgens mij past deze heel makkelijk in een mix vooral als je deze met wat oudere VA-synths combineert.

Ik vraag me alleen af of die user oscillator al af is. Dit is toch wel de onderscheidende feature van deze synth, maar er worden nergens voorbeelden van gegeven. Gelukkig gaan we er tijdens de NAMM nog meer over horen :)
 
...
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2018-01-18 om 22.43.33.jpg
    Schermafbeelding 2018-01-18 om 22.43.33.jpg
    43,6 KB · Bekeken: 109
mooie video die in sneltreinvaart alle mogelijkheden bij langs loopt, zoals morphing wavetables, en de mogelijkheid om je eigen samplewaves in osc 3 te laden.
 
De ene LFO was minder karig geweest als ze de sequencer van de minilogue hadden laten zitten en je dus 4 (of meer) manual automations had kunnen opnemen.
Zonde dat ze die er uit hebben gelaten en ik snap eigenlijk niet waarom.
 
Als niet echt groot analoog fanaat,ik echt wel knap vind dat in de toekomst je de prologue librarian software nieuwe oscillators en effect programs kan laden.Van mogelijkheden gesproken dan.
 
De ene LFO was minder karig geweest als ze de sequencer van de minilogue hadden laten zitten en je dus 4 (of meer) manual automations had kunnen opnemen.
Zonde dat ze die er uit hebben gelaten en ik snap eigenlijk niet waarom.

Precies! Dat is een heel rare beslissing geweest van Korg. Is ruimte genoeg voor op het paneel. Die kleine Monologue is wat dat betreft goed voorzien, beter dan deze veel duurdere Prologue.

Kwam overigens elders op het internet foto's tegen waaruit zou blijken dat de moederborden van de Minilogue in 2- dan wel 4-voud zouden zijn ingebouwd in de Prologue. Mocht dat inderdaad zo zijn dan lijkt het mij dat de Prologue meer een melkkoetje is dan dat er daadwerkelijk in is geïnvesteerd, uitgezonderd die digitale oscillator natuurlijk.

Was in eerst instantie echt onder de indruk maar met dat er meer bekend wordt eigelijk steeds iets minder. Korg heeft wat mij betreft teveel onnodige beperkingen in de Prologue gestopt om hem echt als topmodel te kunnen classificeren. Dat kan Korg echt wel beter.
 
Back
Top