Korg Prologue

26814597_10156171077502848_3256596753733497821_n.jpg


Korg Prologue

"A 49-key, polyphonic analog polyphonic synthesizer and the 61-key, 16-channel version, which can be described as a "hybrid" synth by integrating a digital motor into the center of its fully analog circuit.

Close cousin of KORG's already famous Minilogue and Monologue, the prologue is a complete and fully programmable polyphonic analog synthesizer. Hormone boosted version, it is distinguished from these predecessors by a keyboard with large keys, a polyphony of 8 or 16 channels (depending on the model) and a new engine
digital sound (the multi-engine) greatly expanding the sound and customization possibilities. As you will understand, the prologue range includes two models: the 8-channel version of 49 keys and the 16-channel version of 61 keys. Let's find out more in detail what lies beneath this beast ...

Analog power

The prologue takes again the powerful analogical circuits which made the strength of its predecessors (Minilogue and Monologue), and thus proposes an incomparable quality of sound as well as an astonishing presence. More than 11000 electronic components have been used for its manufacture! The prologue is composed of 2VCO, 1VCF, 2EG, 1VCA and 1LFO. It also features the famous built-in oscillator allowing you to create unique waveforms to refine your harmonies and create breathtaking sounds. Add to that a bipolar low-pass filter and powerful distortion and you have a powerful analog palette to create deep bass, powerful leads, and the beautiful pads that are expected of a polyphonic synthesizer. Also note that the prologue is bi-timbral, and allows you to play two different programs simultaneously.

Despite its analog power, the prologue retains its ease of use and intuitive interface worthy of the latest KORG synthesizers. You will find on the panel the easy selection of channel modes (POLY, MONO, UNISSON, CHORD ...), the powerful arpeggiator, or the simplified selection (and sortable) of the 500 programs.

The freedom of digital

The ingenuity of the prologue goes beyond its analog design. Indeed, by adding to the original 2 VCOs a third MULTI ENGINE digital oscillator, KORG is exploring new experimental sites. This new engine, adding digital and FM waveforms, can be combined with analog VCOs to extend the sound potential of the prologue far beyond that of a traditional analog synthesizer. The noise generator, the VPM oscillator and the high-quality digital effects (modulation and delay / reverb) bring you complex metallic sounds and harmonics that you never thought possible.

Another novelty, and not least, this new engine MULTI ENGINE offers a USER mode that allows you to load oscillator programs of your own creation (and yes!) You can develop on the dedicated software (available in early spring 2018 ). There are sixteen slots for this parameter.

The KORG Prologue will be presented at NAMM 2018 and will cost between 1500 € (8 voices) and 2000€ (16 voices).
 
Veel digitale osc's hebben ook een eigen AR envelope.

De modulatie mogelijkheden zijn wel beperkt maar als je de bak goed kent kun je veel beweging in je sounds krijgen dat die beperking niet meer uitmaakt.

bv de LFO heeft ook key sync en kun je ook als een soort envelope gebruiken.
Dan de ringmod weer als een soort LFO gebruiken.
Of xmod als een soort pitch LFO.
Om maar wat opties te noemen.

Maar goed veel mensen vinden de Prologue niets om de beperkte mogelijkheden.
Zelf heb ik daar geen last van omdat de sounds niet de beperkte modulatie mogelijken weergeven.
Heb er vaak wel een expressie pedaal aan hangen bv aan "shape mod" op de VPRN osc's.
 
Natuurlijk, maar je vergelijkt wel een synth van 200 en 1200 euro. Voor 200 euro zijn dat soort trucs echt super tof, maar voor 1200 euro had ik wel een tweede LFO gewild. En een multi-mode of in ieder geval schakelbaar 2 / 4 pole filter. Maar hij klinkt lekker! En los van de digitale oscillator zijn sounds echt heel makkelijk te bouwen. Ik ben nog steeds helemaal gek van die die Korg flik flak jaren '70 versterker schakelaars.
 
Klinkt heel lekker, hij blijft.

Toch Korg, een gemiste kans.
Heb nog wel een paar expressie pedalen liggen, ga daar eens wat mee doen.

Synth 4 is nu tijdelijk deze...
Hij is niet van mij, van een goede vriend.
Die prachtbak mag even hier logeren. Lucky me:mega:

20210929_212001.jpg
 
Kan geen "compare" functie vinden?

Ik wil even naat de oude preset luisteren voor de nieuw gemaakte op die locatie opslaan.

Kan dat op een of andere manier?
 
Heb je hem al? Wat denk je ervan?

Ik ga hem steeds leuker vinden. Heb er best wel veel plezier van.
Helaas nog niet. Chiptekorten en dure shipping containers enzo zullen een rol spelen. Hij is momenteel niet of nauwelijks te verkrijgen en de prijs stijgt zelfs wat tientjes. Er wordt wel gezocht naar een exemplaar en ik zal deze week wel meer horen. Maar ik heb wel geduld zolang in de weekenden de zon nog schijnt en ik nog kan wielrennen en mountainbiken :-)
 
Weet niet waar je hem besteld hebt, maar lokaal is ie wel op voorraad (als het goed is). Zal misschien iets duurder zijn.
Ik heb hem van Marktplaats. Iets goedkoper, 1100 Euro.

Bax Shop in Goes staan er nog 2stuks zag ik. Nieuw met garantie mag wat meer kosten toch.
 
Ik heb hem van Marktplaats. Iets goedkoper, 1100 Euro.

Bax Shop in Goes staan er nog 2stuks zag ik. Nieuw met garantie mag wat meer kosten toch.
Thanks voor de tip. Ik ga bij zo’n aankoop zelf echter graag voor fonkelnieuw en bij mijn vertrouwde adres (i4studio). Er wordt aan gewerkt dus er komt er vast wel eentje.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Heb ik, na jaren, eens een laptop in de studio gesleept. Korg prologue librarian erin geladen. Berg foutmelding en bugs. Hoop gekloot met drivers.
Receive 1 patch kan wel, receive all gaat niet.
Na 1 uur gekutkam 7 user oscillators erin gekregen.

1 grote fustrerende ervaring weer. Ik haat pc software in de studio. Laptop door het raam gesmeten. Klaar.

Ik wil hier muziek maken en spelen zonder zorgen, niet kloten met laptops.

Hardware rules.
 
Ha ja. Editors usb en presets upladen en onzin. Wie heeft daar zin in in godsnaam. Directory diggen, als dat n hobby was had ik wel elektron gekocht. Bueeeeeuuk 🤣
ik kreeg al kromme tenen van met een ipad en minijack roland aira scooper enz dinges uploaden. Way too nerdy.
knipper 2 keer met je ogen en de app wordt niet meer ondersteund over en out. Vergeet t maar
Ieuw ieuw
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik moet zeggen ik heb sinds een maandje een XD en ik heb heel veel lol met de userosc en userfx dinges (was ook de reden dat ik 'm wilde), ff aan mijn macbookje hangen geen problemen. Heb wel gelezen dat het met windows wat lastiger kan gaan.
 
ja die korg drivers zijn k*t, en Miscroschoft Windhoos is ook K*t met hun locking midi driver.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Vandaag is mijn Prologue16 gearriveerd! Nieuw was ie niet meer te krijgen dus uiteindelijk op marktplaats op zoek gegaan naar een b-stock en een niet van nieuw te onderscheiden exemplaar gekocht bij Oostendorp. Ben erg blij dat ik er eentje heb kunnen bemachtigen en zeer tevreden over het contact en aankoopproces.

Het ziet eruit en voelt echt als een flagship analog poly. Supermooi en solide en een heerlijk spelend toetsenbord. Knoppen hebben ook precies de juiste feel en draai en geen enkele wobble. Even een half uurtje uitgeprobeerd als middagpauze en de eerste indruk is echt geweldig. Fijne klank en intuïtieve bediening. De 16 stemmen, LFcompressor en vijf octaven geven ook echt een meerwaarde dus ben al blij dat ik niet voor een 8 voice of minilogue xd gegaan ben. Heerlijke pads al met grote akkoorden en lange releases en een flinke voice spread, dan komen die 16 stemmen al snel van pas. Ik wilde gewoon een echte dikke maar relatief simpele VCO poly (ik ben juno60 en simpele monosynths gewend) en de prologue16 biedt dit. Ik kijk uit naar vele uren sound design. Laat het weekend en de winter maar komen!
 
Cool @synthmann, mijn Prologue staat al heel lang in een doos om naar thomann te gaan.
Maar denk dat ik heb toch maar hier houd. 1 digi osc ruist soms wat erger.




Ik ben erg benieuwd naar de Morpheus een wavetable osc die 12 bit pcm kan inladen. Die wil ik zeker nog proberen.
 
Back
Top