Korg Prologue

26814597_10156171077502848_3256596753733497821_n.jpg


Korg Prologue

"A 49-key, polyphonic analog polyphonic synthesizer and the 61-key, 16-channel version, which can be described as a "hybrid" synth by integrating a digital motor into the center of its fully analog circuit.

Close cousin of KORG's already famous Minilogue and Monologue, the prologue is a complete and fully programmable polyphonic analog synthesizer. Hormone boosted version, it is distinguished from these predecessors by a keyboard with large keys, a polyphony of 8 or 16 channels (depending on the model) and a new engine
digital sound (the multi-engine) greatly expanding the sound and customization possibilities. As you will understand, the prologue range includes two models: the 8-channel version of 49 keys and the 16-channel version of 61 keys. Let's find out more in detail what lies beneath this beast ...

Analog power

The prologue takes again the powerful analogical circuits which made the strength of its predecessors (Minilogue and Monologue), and thus proposes an incomparable quality of sound as well as an astonishing presence. More than 11000 electronic components have been used for its manufacture! The prologue is composed of 2VCO, 1VCF, 2EG, 1VCA and 1LFO. It also features the famous built-in oscillator allowing you to create unique waveforms to refine your harmonies and create breathtaking sounds. Add to that a bipolar low-pass filter and powerful distortion and you have a powerful analog palette to create deep bass, powerful leads, and the beautiful pads that are expected of a polyphonic synthesizer. Also note that the prologue is bi-timbral, and allows you to play two different programs simultaneously.

Despite its analog power, the prologue retains its ease of use and intuitive interface worthy of the latest KORG synthesizers. You will find on the panel the easy selection of channel modes (POLY, MONO, UNISSON, CHORD ...), the powerful arpeggiator, or the simplified selection (and sortable) of the 500 programs.

The freedom of digital

The ingenuity of the prologue goes beyond its analog design. Indeed, by adding to the original 2 VCOs a third MULTI ENGINE digital oscillator, KORG is exploring new experimental sites. This new engine, adding digital and FM waveforms, can be combined with analog VCOs to extend the sound potential of the prologue far beyond that of a traditional analog synthesizer. The noise generator, the VPM oscillator and the high-quality digital effects (modulation and delay / reverb) bring you complex metallic sounds and harmonics that you never thought possible.

Another novelty, and not least, this new engine MULTI ENGINE offers a USER mode that allows you to load oscillator programs of your own creation (and yes!) You can develop on the dedicated software (available in early spring 2018 ). There are sixteen slots for this parameter.

The KORG Prologue will be presented at NAMM 2018 and will cost between 1500 € (8 voices) and 2000€ (16 voices).
 
Conccurentie voor Dave/Behringer/Etc :okdan:

Is OSC3 misschien niet in te zetten als een LFO (wellicht in de toekomst via de SDK)?
 
Modulatiewielen in plaats van een joystick! Die laatste had ik toch liever gehad om natuurlijk vibrato te maken. Scheelt ook weer een lfo. :D
Er valt nu veel te kiezen aan moderne analoge poly's.
Wie nu nog per se een Roland Juno 106 wil, moet toch maar eens verder kijken.
 
Was hier zeer benieuwd naar ... mischien iets te veel
Mooie synth met mooie layout
Mis ook de aftertouch en tweede lfo
Die multi engine vind ik ŵel echt top, super cool.
Zoals al hier gezegt vr mij ook echt een hybride synth
Had daar nu nog een twee lfo opgezeten en hun step motion recording en aftertouch
En hopla we zijn weer begonnen met dit en dat :)

Voorlopig mist hij wat vr 2000€ vr mij persoonlijk
Desalnietemin vind ik het een mooi toestel van korg
 
Ben ik de enige die een super sublaag hoort als hie dat melodietje speelt rond 0:25 ?

Zelfs op een paar cheapo inears hoor ik het. Klink terg lelijk. Misschien gewoon een 50/60 hz brom of mischien word het laag te veel benadrukt. Of mischien hoor ik spoken ;)

In het laag zit het daar niet lekker...viel hier ook op.
 
Als er Jupiter alu-paneeltjes op kunnen interessant, maar dat kersenhout slaat een beetje als een tang op een varken. Hele rare curves die niet aansluiten (paneel lijkt vlak), beetje overgedesignde shape terwijl de rest wel heel erg less=more is, het is geen kerkorgel... Een Juno was dat qua sound nog wel enigszins, dus daar snap ik het hout nog wel.
 
Als er Jupiter alu-paneeltjes op kunnen interessant, maar dat kersenhout slaat een beetje als een tang op een varken. Hele rare curves die niet aansluiten (paneel lijkt vlak), beetje overgedesignde shape terwijl de rest wel heel erg less=more is, het is geen kerkorgel... Een Juno was dat qua sound nog wel enigszins, dus daar snap ik het hout nog wel.

Punt!Maar ik red liever de tijger.:)
 
Je hebt die l.f. compressor wel nodig om dikke bassen te krijgen lijkt het. En dus moet je de 16 voice hebben want op de 8 voice zit die niet.

Sound vind ik okisch. Niet mega rauw maar had ik ook niet verwacht. Geen enkele hedendaagse synth klinkt zo impressive als een enkele moog modular (55 bijv) osc natuurlijk.

Anyway ik zie het wel een beetje als een deepmind concurrent. Maar wel te duur geprijsd dan.
 
Hij is wel made in Japan, dan kan ik wel met prijs leven.
 
In deze prijs klasse denk ik dat de rev2 een vrij directe concurent is (ook in 8 en 16 voice versies), maar die heeft tenminste wel aftertouch en een sequencer :P
Oh en 4 lfo's ..
 
In deze prijs klasse denk ik dat de rev2 een vrij directe concurent is (ook in 8 en 16 voice versies), maar die heeft tenminste wel aftertouch en een sequencer :P
Oh en 4 lfo's ..

Ja, ik zou het ook wel weten. Die digitale osc is een leuke toevoeging in de Prologue, maar als je daar verder niets mee kunt qua (cross) modulatie dan is het een beetje een vlag op een modderschuit. Rev 2 heeft dan meer opties én meer controls. De klank - tja, dat zullen we nog even moeten A/B'en, maar ik heb tot dusver nog niets uit de Prologue horen komen dat mij deed likkebaarden.
 
De meerwaarde van de Prologue tov de Rev 2 zou moeten zijn dat 'ie VCOs heeft in plaats van DCOs. Maar dat is niet zo boeiend als je het verschil gewoon niet hoort, en bij de Minilogue was ik in ieder geval niet onder de indruk van de oscillatoren (ook niet van het filter). In de studio zie ik de meerwaarde eigenlijk niet tov VSTs.

Ik zie op Gearslutz allemaal mensen zich verlekkeren met het idee dat ze eindelijk een analoge 8 voice poly kunnen betalen, maar die luisteren naar mijn idee meer naar de woorden analoog en VCO dan naar de synth zelf.

Wel goed verder dat er meer concurrentie is op dit gebied, en ik hoop op doorontwikkeling, maar ik vrees dat het wachten wordt op CEM synths om in de buurt te komen van het geluid van vintage polys voor een redelijke prijs.
 
Back
Top