Korg Prologue

26814597_10156171077502848_3256596753733497821_n.jpg


Korg Prologue

"A 49-key, polyphonic analog polyphonic synthesizer and the 61-key, 16-channel version, which can be described as a "hybrid" synth by integrating a digital motor into the center of its fully analog circuit.

Close cousin of KORG's already famous Minilogue and Monologue, the prologue is a complete and fully programmable polyphonic analog synthesizer. Hormone boosted version, it is distinguished from these predecessors by a keyboard with large keys, a polyphony of 8 or 16 channels (depending on the model) and a new engine
digital sound (the multi-engine) greatly expanding the sound and customization possibilities. As you will understand, the prologue range includes two models: the 8-channel version of 49 keys and the 16-channel version of 61 keys. Let's find out more in detail what lies beneath this beast ...

Analog power

The prologue takes again the powerful analogical circuits which made the strength of its predecessors (Minilogue and Monologue), and thus proposes an incomparable quality of sound as well as an astonishing presence. More than 11000 electronic components have been used for its manufacture! The prologue is composed of 2VCO, 1VCF, 2EG, 1VCA and 1LFO. It also features the famous built-in oscillator allowing you to create unique waveforms to refine your harmonies and create breathtaking sounds. Add to that a bipolar low-pass filter and powerful distortion and you have a powerful analog palette to create deep bass, powerful leads, and the beautiful pads that are expected of a polyphonic synthesizer. Also note that the prologue is bi-timbral, and allows you to play two different programs simultaneously.

Despite its analog power, the prologue retains its ease of use and intuitive interface worthy of the latest KORG synthesizers. You will find on the panel the easy selection of channel modes (POLY, MONO, UNISSON, CHORD ...), the powerful arpeggiator, or the simplified selection (and sortable) of the 500 programs.

The freedom of digital

The ingenuity of the prologue goes beyond its analog design. Indeed, by adding to the original 2 VCOs a third MULTI ENGINE digital oscillator, KORG is exploring new experimental sites. This new engine, adding digital and FM waveforms, can be combined with analog VCOs to extend the sound potential of the prologue far beyond that of a traditional analog synthesizer. The noise generator, the VPM oscillator and the high-quality digital effects (modulation and delay / reverb) bring you complex metallic sounds and harmonics that you never thought possible.

Another novelty, and not least, this new engine MULTI ENGINE offers a USER mode that allows you to load oscillator programs of your own creation (and yes!) You can develop on the dedicated software (available in early spring 2018 ). There are sixteen slots for this parameter.

The KORG Prologue will be presented at NAMM 2018 and will cost between 1500 € (8 voices) and 2000€ (16 voices).
 
ziet er mooi uit en eindelijk eens met fatsoenlijk formaat. Digi Osc vind ik een pre want een saw is ook maar een saw. Maar voor de prijs blijft de DSI REV2 8/16 dan een betere optie lijkt mij. Die hebben meer te bieden. Maar goed wij kicken met z'n allen op nieuwe items ;-)
 
De meeste oude poly synths hebben toch maar 1 LFO? ik snap de afknapper niet helemaal :/.
Bijvoorbeeld de prophet 6 heeft er ook maar 1 en die kost 3000.

Ik ga denk ik wel sparen voor de 16 voice :D. vette features en mooie mix tussen analoog, maar toch nog best een moderne sound.
ik vind m zoizo nu al beter klinken dan de mini/monologue.
 
De vergelijking met een Polysix snap ik niet echt, die klinkt echt compleet anders dan een Minilogue.

Ik vergelijk enkel de prijs VS features en blijf bij het merk.

Er zijn niet veel analoge poly's van Korg.

Dus als iemand een Korg poly wil kan die gaan voor een hybride DW,overprijsde super basic Poly 800 of ook een vrij basic one-trick als de Polysix (waar ze nu ook al 1000+ voor durven vragen),dan zit je al heel dichtbij aan de 1500e waar je dit mee kan kopen en heb je meer features en sound mogelijkheden toch wel.
 
Met de digitale oscillatoren is biedt deze synth wel meer dan een DSI Rev2, komt meer in prophet 12 gebied. En vergeet ook niet dat de Korg 'logues' voor deze prijs 2 VCO's bieden in plaats van de DCO's die je meestal in deze prijs-range krijgt (deepmind, prophet08/mopho/rev2, etc).

Ik kan niet zo wakker liggen van 1 LFO, ieder synthesizer heeft zo zijn beperkingen, en meestal bepalen die de sound. Het is inderdaad wel een rare keuze in combinatie met de digi oscillatoren, die meestal goed zijn voor wave-table pad-goodness, wat zonder een bak lfo's om de boel lekker in beweging te krijgen misschien niet zo goed werkt.

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat je precies met de digitale osc's kan. Er waren wat vage opmerkingen over zelf programmeren. Met wat geluk ga je dan meer richting Waldorf Quantum terrein of zelfs verder. Physical modeling? Grain-sampling? Wavetable synthesis? Als dit krachtig genoeg is kan je hier de missende LFO's bij programmeren?
 
nu nog maar afwachten totdat de gouden/blauwe/rode versie à la monologue komt ;)
 
Geen sequencer zucht.

Jij hebt toch een keystep.

Polysix is een geval apart, zo vet. Precies zoals een juno60.
 
rechts is er overigens nog genoeg ruimte voor een patchpanel, wouldn't that be cool! 1/4 inch bij voorkeur.
 
Die extra kunstjes met de (digitale) oscillator spreken me erg aan, jammer dat met 1 LFO en gebrek aan aftertouch weer zoveel concessies worden gedaan aan de modulatie-opties. Juist daar zouden moderne synths zich kunnen onderscheiden van hun antieke voorgangers.
 
sequencers in synths gebruik ik eigenlijk nooit, moet je voor elke synth weer z'n eigenaardigheden leren en onthouden.
laat dat de daw maar doen.
 
De meeste oude poly synths hebben toch maar 1 LFO? ik snap de afknapper niet helemaal :/.
Bijvoorbeeld de prophet 6 heeft er ook maar 1 en die kost 3000.

Voor mij is het zeker wel een afknapper en ook een van de redenen waarom ik de Prophet 6, OB 6 en System-8 tot dusver links heb laten liggen. Ik verwacht op een moderne synth gewoon een uitgebreide selectie aan LFO's, envelopes en andere modulation sources anders vind ik het niet interessant.
 
wel nice dat ie VCO's heeft, ben benieuwd of ie net zo "wollig" als de polysix klinkt, dat hoor ik nu niet direct. Ik kan het niet zo goed uitleggen, het is dat verschil tussen bv ook een roland juno-6/60/106 en de polysix, net iets meer "pure" oscillator oid.

Bij de minilogee kreeg ik een erg clean gevoel, maar dat zou juist bij deze poly wel eens positief kunnen uitpakken op een of andere manier, geen idee waarom.
 
Een synth van twee rooien en dan maar 1 Lfo... totale afknapper
Yep. En ze hebben de sequencer alsmede het informatieve LCD beeldschermpje v/d Monologue er uit gesloopt voor dat geld. De Minilogue had 8 knopjes voor de 16 step sequencer, de Monologue die er op volgde had 16 knoppen. Erg raar dat ze die trend niet voortzetten met dit vlaggenschip. Misschien omdat accoorden (polyfonie!) met die sequencer niet mogelijk zijn.

Enne, de Arturia producten met een sequencer hebben of geen toetsenbord of geen knoppen voor de steps. Toegegeven: deze synth heeft dat t.bord al aan boord. Helaas heeft Arturia Beatstep (Pro) geen mogelijkheid tot akkoorden inspelen lees ik hier (ergens wel logisch: hij is bedoeld voor drum sequences). De Keystep wel, maar die heeft geen aparte drukknoppen voor de (step)sequencer. En ik vind het verdraaid makkelijk dat je op de Monologue een v/d 16 stappen kunt aanpassen door op één v/d 16 knoppen te drukken zonder gedoe. Maar dat komt omdat ik voor geen meter kan spelen. ;)
 
Best een tegenvaller dit. Hij ziet er mooi en strak uit maar ik had stiekem wel gehoopt op een analoog vlaggenschip met een uitgebreider filter of de klassieke higpass/lowpass combi zoals de oude korgjes. Die enkele LFO is mij een raadsel. En dan kun je volgens mij ook nog maar 1 functie tegelijk moduleren....

Ik had op meer gehoopt
 
Hij klinkt heel lekker. Jammer inderdaad van de 1 LFO. En ik betaal echt graag een juiste prijs voor een synth.
Ik had dit meer als 1199,- voor de 8 voice verwacht. De prijs is mij nu net wat te gortig.
Terwijl ik hem voor 1199,- nu direct had besteld. Maar de Namm moet nog beginnen mannen!
Eens kijken waarmee Roland, Elektron, Novation en natuurlijk DSI en Moog komen.
 
Back
Top