Funky Drummer break programmeren

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Naar aanleiding v/d positieve reacties in dit topic over de Amen break en omdat het sommigen zelfs inspireerde om zelf te gaan programmeren bij deze een topic over de Funky Drummer break. Volgens Tab Portal is dit de break uit Funky drummer:

Code:
(frist 2 bars are the same as the last two)

 B = Bass Drum
 S = Snare
 H = Hi-Hat
 Hf= Hi-Hat Foot

 o = normal Bass/Snare hit
 g = ghost note
 x = clean hit on the Hi-Hat w. stick tip
 X = open Hi-Hat

Bar:             1               2                3                4
Hi-hat   |x-x-x-x-x-x-X-x-|x-x-x-x-x-x-X-x-|x-x-x-x-x-x-X-x-|x-x-x-x-x-x-X-x-|
Snare    |--------o-----g-|--g---g-o-----g-|--------o-----g-|--g---g-o-----g-|
Bass     |o---o-----------|----o-----o-----|o---o-----------|----o-----o-----|  
H-h foot |-------------x--|-------------x--|-------------x--|-------------x--|


Dit is wat ik ervan maakte voor mijn semi-analoge drumcomputertje (Korg ER-1):

Code:
(compressed to 1 bar)

Hi-hat  |xxxxxx-xxxxxxx-x|
Snare   |----x--x-x--x-xx|
Bass    |o-o---o----o--o-|
Hh open |------x-------x-|
Accent  |----x--x-x-xx---|

Alternate notation:
         1  2  3  4   5  6  7  8   9 10 11 12  13 14 15 16
Hi-hat  [x][x][x][x] [x][x][ ][x] [x][x][x][x] [x][x][ ][x] 
Snare   [ ][ ][ ][ ] [x][ ][ ][x] [ ][x][ ][ ] [x][ ][x][x]
Bass    [o][ ][o][ ] [ ][ ][o][ ] [ ][ ][ ][o] [ ][ ][o][ ]
Hh open [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][x][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][x][ ]
Accent  [ ][ ][ ][ ] [X][ ][ ][X] [ ][X][ ][X] [X][ ][ ][ ]


Zoals je kunt zien heb ik de 2 bars gecomprimeerd tot 1 bar. Dat programmeert lekker makkelijk in zowat elke drummachine. Wat mij betreft een v/d lekkerste drum breaks ooit en hij klinkt ook goed op een drumcomputer. Sommige klassieke breaks zijn lastiger in te programmeren en klinken dan niet eens zo heel lekker. Public Enemy baseerde een deel van haar vroege oeuvre op deze break.

En zo klinkt 'ie:
https://soundcloud.com/user-719598673/korg-er-1-funky-drummer-120-bpm

Dus wil je copyright vrij "samplen": maak de beat zelf. Had er voor kunnen zorgen dat De La Soul nu nooit meer had hoeven te werken. Schijnt dat ze door alle rechtszaken geen cent overhielden aan de LP, wel aan optreden. Maar ja: niets klinkt zo lekker funky als een echt drumstel met een goede rimshot/snare.
 
Vind deze al een stuk beter dan de Amen break, alleen wel weer te snel.
Kan me voorstellen dat naarmate je langer met de Electribe experimenteert dat het steeds meer een instrument wordt wat je naar je hand zet en daardoor steeds makkelijker wordt om te programmeren.
Nog een vraagje; volgens mij heb je iets uit de Volca serie als ik me niet vergis?
Als dat de beats is dan zou je sommige parts in de Volca kunnen programmeren en andere parts in de Electribe want het mooie is dat de Beats dezelfde sequencer heeft als de Electribe dus ze kunnen perfect samen werken.
 
Vind deze al een stuk beter dan de Amen break, alleen wel weer te snel.
Kan me voorstellen dat naarmate je langer met de Electribe experimenteert dat het steeds meer een instrument wordt wat je naar je hand zet en daardoor steeds makkelijker wordt om te programmeren.
Nog een vraagje; volgens mij heb je iets uit de Volca serie als ik me niet vergis?
Als dat de beats is dan zou je sommige parts in de Volca kunnen programmeren en andere parts in de Electribe want het mooie is dat de Beats dezelfde sequencer heeft als de Electribe dus ze kunnen perfect samen werken.
Ik heb de Volca Keys. Ik moest kiezen tussen de Beats en de ER-1. Naar aanleiding van deze vid op YT koos ik voor de ER-1. MFB-503 en MFB-522 waren ook zeer verleidelijk. De beats die ik postte zijn inderdaad veel te snel. Ben ik gewend uit Rap en de Jungle: daar ken ik de breaks uit. Is met een draai aan de knop van de drum computer gelukkig zo opgelost. :)

P.S. De ER-1 heeft twee externe inputs. Misschien ga ik daar de V. Keys op aansluiten.
 
. Maar ja: niets klinkt zo lekker funky als een echt drumstel met een goede rimshot/snare.

Je kan ze ook combineren: een drumsample layeren met n kick -snare-hihat uit een drumdoos geeft een live vibe met de punch en power van electronica.

Je kan zelfs de effectieve percussiegeluiden eruit knippen/faden enkel het 'ademen' van het drumstel in de kamer behouden en door je sequentie mixen om er een meer levendige sound aan te geven.
Ook een send met een roomreverb waar je alle percussie n beetje instuurt kan je sound 'echter maken en de drumklanken doen samensmelten.

Maar die drummers he :


:)
 
of andersom.. van geprogrammeerd naar een echte drummer :)

 
Back
Top