Hoe programmeer ik de Amen break?

een paar suggesties:

de bar lijkt een rythmisch accent te missen naar het einde (bvb bass op tel 14)

Bar 3 anders
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Crash [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ]
Ride [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ]
Snare [ ][ ][ ][ ] [X][ ][ ][X] [ ][x][ ][ ] [ ][ ][X][ ]
Bass [o][ ][o][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][ ] [ ][o][ ][ ]
Accent [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ]

kick kan ook elders vallen, 1 hokje eerder of 1/2 hokjes later als variatie

je kan bar 1 en 2 ook af en toe anders doen:

Bar 1 & 2: variations
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Crash [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ]
Ride [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ]
Snare [ ][ ][ ][ ] [X][ ][ ][X] [ ][x][ ][ ] [X][ ][ ][x]
Bass [o][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][o] [ ][ ][ ][ ]
Accent [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ]

of
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Crash [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ]
Ride [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ]
Snare [ ][ ][ ][ ] [X][ ][ ][X] [ ][x][ ][ ] [X][ ][ ][x]
Bass [ ][ ][o][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][o] [ ][ ][ ][ ]
Accent [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ]


op bar 4 kan je af en toe een break doen, of een roll:

Bar 4 break:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Crash [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][X][ ] [ ][ ][ ][ ]
Ride [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][ ][ ] [x][ ][][ ]
Snare [ ][x][ ][ ] [x][ ][ ][X] [ ][x][ ][ ] [x][ ][ ][ ]
Bass [ ][ ][o][o] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][ ] [o][ ][ ][ ]
Accent [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ]

Bar 4 roll
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Crash [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][X][ ] [ ][ ][ ][ ]
Ride [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][x]
Snare [ ][x][ ][ ] [x][ ][ ][X] [ ][x][ ][ ] [x][x][ ][x]
Bass [ ][ ][o][o] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][ ] [o][ ][ ][ ]
Accent [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [x][ ][ ][x]


Verder is de sound van de drums zeer impacterend op de power van the groove, zorg dat de kick kort genoeg is, evtl langer op de 2e als er 2 na elkaar volgen. Snares ook korter, je kan evtl ook een paar lange laten als variatie/accent hier en daar.

evtl. een beetje Swing héél kleine hoeveelheden, aangezien je met hoge tempo's werkt, daar verliest een groove snel vaart met teveel swing.

wat ik vaak doe is alle 1e lichte tellen (2-6-10-14) iets meer swing dan alle 2e lichte tellen (4-8-12-16) of omgekeerd, geeft een ander feel. Soms ook enkel maar 1 van de 2 groepen een beetje swing.
 
@W07: Thanks! Vooral het super eenvoudige weglaten v/d bass drum in bar 1 (bar 2 is het zelfde) op tel 1 of 3 is een makkelijke om live te doen en hij heeft een sterk effect. Mijn tablature is nu geworden inclusief de roll en break varianten:
Code:
[-] = Optional variation

Bar 1 & 2:
        1  2  3  4   5  6  7  8   9 10 11 12  13 14 15 16
Crash  [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] 
Ride   [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ]
Snare  [ ][ ][ ][ ] [X][ ][ ][X] [ ][x][ ][ ] [X][ ][ ][x]
Bass   [o][ ][o][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][o] [ ][ ][ ][ ]
Bass[-][o][ ][-][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][o] [ ][ ][ ][ ]
Bass[-][-][ ][o][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][o] [ ][ ][ ][ ]
Accent [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ]

Bar 3:
        1  2  3  4   5  6  7  8   9 10 11 12  13 14 15 16
Crash  [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] 
Ride   [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ]
Snare  [ ][ ][ ][ ] [X][ ][ ][X] [ ][x][ ][ ] [ ][ ][X][ ]
Bass   [o][ ][o][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][ ] [ ][ ][ ][ ]
Bass[-][-][ ][o][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][ ] [ ][o][ ][ ]
Bass[-][o][ ][-][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][ ] [ ][o][ ][ ]
Accent [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ]


Bar 4:
(variation = roll or break; notice the 13th and 16th step on the roll)

               1  2  3  4   5  6  7  8   9  10 11 12  13 14 15 16
       Crash  [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][X][ ] [ ][ ][ ][ ] 

       Ride   [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][ ][ ] [x][ ][x][ ]
roll:  Ride   [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][x]
break: Ride   [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][ ][ ] [x][ ][ ][ ]

       Snare  [ ][x][ ][ ] [X][ ][ ][x] [ ][x][ ][ ] [ ][ ][X][ ]
roll:  Snare  [ ][x][ ][ ] [x][ ][ ][X] [ ][x][ ][ ] [x][x][ ][x]
break: Snare  [ ][x][ ][ ] [x][ ][ ][X] [ ][x][ ][ ] [x][ ][ ][ ]

       Bass   [ ][ ][o][o] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][ ] [ ][ ][ ][ ]
roll:  Bass   [ ][ ][o][o] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][ ] [o][ ][ ][ ]
break: Bass   [ ][ ][o][o] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][ ] [o][ ][ ][ ]  


       Accent [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ]
roll:  Accent [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][-] [ ][ ][ ][ ] [x][ ][ ][x]
 
Gave thread. Kon het niet laten en heb het ook even geprobeerd. Klinkt toch heel goed met je tablature?
Zelfs zonder accenten.
 
Gave thread. Kon het niet laten en heb het ook even geprobeerd. Klinkt toch heel goed met je tablature?
Zelfs zonder accenten.
Thanks. Qua sound was het gewoon heel anders dan ik mij herinner uit de Drum 'n Bass/Jungle nummers waar ze de sample op gebruiken. Kan aan mij liggen. Ik denk dat de snare v/e echt drumstel niet alleen harder klinkt als je er hard op slaat voor het accent, maar ook een beetje van "karakter" verandert. Wat meer hoog er in o.i.d. En ze gebruiken alleen de eerste bar v/d break denk ik.

Enfin, mijn volgende drum sequentie is die van Planet Rock (legendarisch stukje 808 programmeerwerk).
 
Enfin, mijn volgende drum sequentie is die van Planet Rock (legendarisch stukje 808 programmeerwerk).

Loop je ze allemaal langs ;-)


Zat daar niet tussen maar Marvin Gaye's TR 808 uit Sexual Healing?
 
Kan aan mij liggen. Ik denk dat de snare v/e echt drumstel niet alleen harder klinkt als je er hard op slaat voor het accent, maar ook een beetje van "karakter" verandert. Wat meer hoog er in o.i.d.

In de echte wereld gaat het om overdracht en transformatie van energie.

Op het moment dat je een mep op een een snare geeft gaan vel en snare trillen. Startend als chaotisch geheel en daarna al snel richting meer stabiliteit.

Hoe harder je mept hoe meer energie er overgedragen wordt om die chaos te creëren. Duurt ook iets langer voordat iets van stabiliteit wordt bereikt. Je hoort dan meer/beter/langer chaos. En daar zitten veel hoge frequenties in. Om dat met een synthesizer te emuleren wordt vaak witte ruis gebruikt.

Ook dat vel geeft niet meteen een stabiele trilling. Is eerst ook een rommeltje en stabiliseert dan. Hoe groter die onstabiele vervorming/trilling hoe rijker het spectrum. Ook vol disharmonischen. Daarom is een sine pitch sweep voor een drum synthesizer ook een "goedkope" oplossing. Die komt alle frequenties onderweg tegen. En door de traagheid van de hersens lijken dat dan allemaal verschillende frequenties. (net zoals je bij FM en AM ook de feitelijke modulatie niet meer hoort, maar nieuwe frequenties).

Het maakt ook nogal uit op welke plek je de energie inbrengt. Precies in het midden of ergens anders. Ook: als je mept op harmonische knooppunten zullen deze harmonischen sterker doorkomen. Vergelijk een gitaarsnaar die je op verschillende plaatsen"aanslaat". Precies in het midden krijgt d eerste harmonische verreweg de meeste energie. Helemaal aan begin of einde stimuleer en hoor je vooral de hogere frequentie.

Als de trilling meteen stabiel zou zijn dan zou alleen de amplitude veranderen bij een energie overdracht (mep). Dat is zo bij een sample.....want daar ligt de harmonische inhoud vast. En met sneller afspelen krijg je ook last van meeverschuivende formanten die in de werkelijke wereld vaak niet diirect afhankelijk zijn van de "afspeel frequentie" (grondtoon) maar eigen gedrag hebben. Gaat dan vooral om resonators zoals een gitaarkast, (of keel/neus/mond: denk aan de smurfenstemmetjes)

Hoge frequenties in het spectrum verliezen over het algemeen ook weer sneller energie aan bijvoorbeeld absorbtie. Daarbij hebben hogere frequenties vaak een lagere amplitude (per frequentie/harmonische) en liggen ze dichter bij elkaar in het spectrum waardoor ze ook sneller uitfaseren tegen concurrerende frequenties (direct of uit reflecties).

Kortom: Geen twee tikken op een snare klinken dus gelijk in de werkelijke wereld.....net ongeveer alle "akoestische" natuurlijke klanken geen 2x hetzelfde klinken.
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij als je de crash vervangt door een open hihat of andere cymbal klinkt ie al een stuk beter ;)
 
Back
Top