LXP vs MPX

Wappie909

Aanhangels van de Lies
Lid sinds
1 november 2002
Berichten
89
Hallo mensen,

ik heb thuis al een tijdje een MPX-500 staan, maar nou zou ik eigenlijk nog wel een beetje galm bij hebben,
dus ik zat aan een LXP-15 te denken, overal waar ik dat ding te koop ziet staan, staat er namelijk bij
TOP GALM, nou wil ik weten, is dat zo, en is het wel de moeite waard, en klinkt hij nou echt een stuk beter als een MPX-500,:confused:


Gegroent:doei:
 
Ja.. daar heb je nou een synthforum voor hé ?! :D

Zonder dollen, ik zou het ook wel willen weten!
 
Men zegt van wel en ik vind het ook.
Ik heb zelf een MPX100 gehad en die galm kon echt niet op tegen de LXP1 die ik nu heb. (lxp1 = lxp15). Daar waar de MPX100 nogal blikkerig en een korte galm had, draagt de LXP 'm veel meer (je moet het horen om het te begrijpen :))
 
Heb zelf de lxp1 en de klinkt verdomde goed..Heb alleen een probleempje waar je misschien rekening mee moet houden bij een eventuele aanschaf daarvan..Ik hoor een toontje op de achtergond.(lijkt alsof er iets mis is met de aarde) Dit ligt waarschijnlijk wel aan mijn exemplaar.(voeding zoemt als een gek dus moet ff een andere halen..Als iemand btw weet wat een andere oorzaak kan zijn hoor ik dat trouwens graag :) )
Je kan hem met je ogen dicht editen door de paar knoppen die dr op zitten maar wat ie moet doet ie goed en dat is natuurlijk galmen.
 
Hoor je een constant toontje op de achtergrond? Is het geen ruis o.i.d. ?

Probeer trouwens je mengtafel en LXP zo goed mogelijk af te stellen zodat'ie weinig ruis produceert (moet je even klooien met send en return variabelen). Wat zo af en toe nog wel eens stuk gaat bij oude bakken zijn elco's. Je zou dan echter geen constante toon moeten horen...
 
LXP vs MPX jes

LXP vs MPX jes

Een LXP 1 reverb kliinkt inderdaad vele malen beter dan en MPX 100/200 of zelfs 500.
Hij heeft wat meer ruis en je hebt wat minder controle zonder de MRC controller maar
de galm is bijna vergelijkbaar met een PCM 70 !!
Ik heb 1 PCM 80 + 70 en 2 LXP1's an wat reverb qualiteit betreft zit er een marginaal
(maar nog steeds hoorbaar) verschil in.
Ik heb ook een MPX 1 en 500 gehad die MPX 1 was heel goed maar de 500 viel me zwaar tegen.
Ik heb regelmatig in kleine project en home studiotjes met de 100/200 temaken en die klinken echt
matig tegen over de andere.
Voor 150 Euro koop je en LXP 1 een hele goede investering als je reverb alleen nodig hebt.
Wil je meer is een LXp 15 inderdaad heel mooi, probeer een LXP 15II tescoren, hele mooie bak.
 
Hoor je een constant toontje op de achtergrond? Is het geen ruis o.i.d. ?

Ik zal als ik tijd heb een keer dat toontje posten want ik vind het echt zonde om hem hiervoor weg te doen. Aan de ene kant is ie ook niet meer bruikbaar zo dus ik hoop dat het aan de afapter ligt..(heeft iemand een lxp1 adapter over..scheelt mij weer een transformator bouwen..ghehe)
 
Weet je ook of het ruisniveau van de lxp 1 gelijk is aan, of lager of juist hoger dan de lxp 15 II toevallig?
 
De LXP-1 ken ik niet maar de LXP-15 is inderdaad een supergalm! Een vriend van me heeft de LXP-15. Die LXP-galm heeft een heel eigen karakter. Ik heb zelf een PCM-91 en toch gaat de LXP er nog een keer komen. Hij voegt echt iets toe aan het geluid. Aanrader dus!
 
LXP15 = LXP1 + LXP5. LXP15 is 19", terwijl de LXP1 en LXP5 beiden de helft van 19" zijn.

Anyway, de galm uit lxp1 is identiek aan die van de LXP15. LXP5 is overigens een delay bak. Niet echt om een harde van te krijgen :)

ps. de PCM-91 is naar mijn weten een redelijk luxe en profi Lexicon. Betwijvel het of de LXP daar tegenop kan...
 
zonder een nieuwe thread aan te maken zou ik wel wat meer info willen hebben over de lexicon reeks.

is iedereen het met grooveron eens dat de lxp-reeks lekkerder klinkt als de mpx? trouwens... niet om grooveron aan te vallen, maar ik heb verschillende keren gelezen dat de mpx1 en de mpx550 qua reverb hetzelfde (kunnen?) klinken, en hier zegt ron dat de mpx1 veel beter klinkt als de mpx500 :confused: ... zit er dan toch een groot verschil tussen de mpx550 en de mpx500?

en heeft boemtsjak al uitgevonden wat het verschil is tussen de lxp15 en de lxp15II?

alvast bedankt!
 
Ik heb dus de LXP-5, en sinds kort ook de LXP-1.

De galm van de LXP-5 klinkt vrijwel identiek aan die in de LXP-1, maar de LXP-1 is kwa galm wat uitgebreider: die heeft als extra's plate, gate en inverse reverb algoritmes. Dit is vooral handig voor drums.

De LXP-5 heeft als opvallendste verschil een ranzige pitchshifter, die gebruikt kan worden voor echt weirde, vieze effecten. Als presets vind je in de LXP-5 ook niet veel pure galmen; om de galmen ten volle te benutten moet je zelf wat gaan editen (met SoundDiver bijv.).

Dit is ook een belangrijk verschil met de LXP-1, die biedt ruimschoots bruikbare galmen via z'n presets. Die kunnen dan meteen met 2 knoppen getweaked worden; de LXP-5 biedt hiervoor maar 1 knop. Gekoppeld met de extra galm algoritmen maakt dit de LXP-1 een betere keuze als je puur op zoek bent naar galm.

Beide bakken hebben overigens ook delays en chorus, maar ik denk niet dat iemand speciaal daarvoor de LXP's wil hebben. De midi implementatie is behoorlijk goed, je kan eigenlijk alle parameters aan controllers hangen om ze live te tweaken (soms krijg je dan wel haperingen). Ze ruizen wel iets meer dan moderne fx units, maar ze klinken ook echt *stukker* beter dan bijv. een MPX-100, terwijl ze niet veel duurder zijn.
 
wie kan voor mij even het fenomeen "lekkerder klinken" verklaren? Tis een reverb delay waar we het over hebben... In een mix met meerdere dingen hoor je dat verschil niet echt IMHO...
Wat is het geen wat lekkerder klinkt? Voegt de een wat meer warmte of air toe tov. de andere? Iets anders met frequencies?
 
LXP vs MPX

Nou die LXP-1 niet meteen heilig verklaren hoor!
Ok, die van mij gaat nooit weg maar is al 10 jaar niet meer de hoofdgalm in mijn setup. Hulde aan TC-works.
De galmpjes uit de L serie klinken gewoon lekker, ze klinken altijd wel. De 16 bit conversie met de lexi 1 chip heeft dat gewoon (retro sound). Sorry hoor, als dan het verschil met de PCM serie niet hoort moet je samen met Willeke Alberti even naar de gehoortest! Deze serie is gewoon uitstekend en niet voor niet bij miljoenen producties gebruikt!
De MPX galmpjes zijn idd niet slecht. Mijn MPX500 klonk net ffe frisser dan de LXP-1 dankzij de 24 bits. De MPX1 is hier weer favoriet, fris maar toch een mooie dichte smeuige galm. Klankverschil tussen de MPX500 en 550 heb ik nooit kunnen ontdekken (zelfde chipset).
Mijne dames en heren, mijn persoonlijke conclusie:
Ooit met een Lex 480 of 960 gewerkt dan weet je het weer; zo'n dure galm kost niet voor niets zoveel, die klinkt ook megasuper! Koop de duurste Lex die jouw financieen net toestaat!
 
Hou er effe rekening mee dat de LXP1 pas echt tot z'n recht komt als je de bijhorende remote erbij hebt. ( de MRC). Het bedrijf waar ik werk heeft twee lxp1's in een audio-mobile zitten MET de MRC (schijnt erg zeldzaam te zijn...?). Dit voegt wel erg veel toe aan de waarde van een LXP. Je kunt alle parameters veel beter editen. Dit is ook te doen met een goed geprogrameerde midi controller (wat de mrc ook eigenlijk is).

Lexicon MRC
 
Dat is waar. Maar daar heb je nog geen MPX mee. Cubase heeft ook een mixermap LXP1.mix waar je alles mee kan.
 
Veel lof voor de LXP 15
Heb er zelf ook 1 alleen weet ik dus niet als het versie 1 of 2 is?
Hoe zie ik dit?
 
Origineel geplaatst door gringo
Cubase heeft ook een mixermap LXP1.mix waar je alles mee kan.
Alleen doet SX volgens mij niet meer aan mixermaps...

Zoals ik al zei kan Sounddiver de LXP's wel editen, Midi Quest kan 't ook, verder is er nog een gratis programmaatje genaamd "Soft MC".

Voordat de LXP reageert op die programma's moet je er trouwens wel eerst een midi boodschap op het juiste kanaal heen sturen terwijl je de "learn" knop ingedrukt houdt.
 
Back
Top