CS80 en vele anderen....

de klank is geweldig inderdaad :-)

ik heb een SY 2 van Yamaha en een gemodde SY 1 (weel knoppen en buttons er bij voor extra enveloppe, filter control etc), beide met GX-1 filter en discreet van opbouw... de laatste heb ik van marktplaats geplukt voor 250 euro en zoals je kunt horen in de originele track van de preview bij mijn handtekening (eerste 1,5 minuut) kun je hier bijzonder intensieve sounds mee maken (zoals bijv de sound tussen 0.15 en 0.21)

het hoeft allemaal niet zo duur :kroon:

lekkere muziek maak jij! :okdan:
 
Exactly. En een V-synth bv klinkt even goed als dat verbeterd Yamaha orgel. Geen hond die verschil hoort als het op CD staat...
En met de rest van de centen die je hebt uitgespaard door dat 'meubel' te laten staan kan je breed op vakantie met een vette sportwagen cabrio.
Zal ik foto's posten ?:dubbel:

Dan ben jij niet erg slim,want er zijn tal van vst plugins die even goed als die V synth klinken,Geen hond die verschil hoort als het op CD staat...
 
Hmmm, interessant! Een discussie over analoog vs. digitaal en hardware vs. plugins. Kan iemand me daar wat meer over vertellen? Wat klinkt nou het beste?

:mega:
 
de klank is geweldig inderdaad :-)

ik heb een SY 2 van Yamaha en een gemodde SY 1 (weel knoppen en buttons er bij voor extra enveloppe, filter control etc), beide met GX-1 filter en discreet van opbouw... de laatste heb ik van marktplaats geplukt voor 250 euro en zoals je kunt horen in de originele track van de preview bij mijn handtekening (eerste 1,5 minuut) kun je hier bijzonder intensieve sounds mee maken (zoals bijv de sound tussen 0.15 en 0.21)

het hoeft allemaal niet zo duur :kroon:


Niks discreet aan de SY-1 en SY-2. Prachtige instrumenten, dat wel!



@Marc: Ben stiekem een beetje jaloers.. Mooie klus!
 
Hmmm, interessant! Een discussie over analoog vs. digitaal en hardware vs. plugins. Kan iemand me daar wat meer over vertellen? Wat klinkt nou het beste?

:mega:

ghehe.

Ik zag net iemand zijn keuze over te stappen van vintage naar modern verdedigen met o.a. het argument dat de mensen die voor vintage kiezen dit allemaal met simplistische devotie verdedigen.
Ik snap er nu ook geen hol meer van :( .
 
ik gebruik plugins,analoog vintage ,analoog modern en digitaal vintage

ze hebben allemaal voordelen en nadelen.
 
Hoi Tom, wellicht leuk om volgende keer de TR-909 te testen. Dan blijft dit draadje wel leven ;)

Trouwens, ik ben wel erg benieuwd naar de vorderingen van marcmarc. Leuk om dat te lezen!
 
Hoi Tom, wellicht leuk om volgende keer de TR-909 te testen. Dan blijft dit draadje wel leven

hehehe :D

Die had en heeft niet mijn directe interesse.
Ik heb immers een TR-8. ;)
 
CS60

CS60

Komen de vorderingen:

Gisteren kwam uit dat op de -15V lijn -24V stond.

Vandaag met een onderdelenset naar Dirk Witte getogen.
Met de losgekoppelde en deels opengewerkte voedingsunit aan het meten geslagen.
In eerste instantie dacht ik dat het defect in de regellus zat maar dat bleek niet het geval.
Ook de +15V was niet te regelen met het potje (stond vast op +14V5).

Er moet dan toch echt iets met die powertorren aan de hand zijn.
De powertransitoren die erin zaten kwamen niet overheen met wat in het schema staat, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. Er zijn legio geschikte transistoren voor de toepassing.

De -15V gebruikt twee PNP powertransistoren parallel en de +15V twee NPN's.

Het koellichaan met de twee powertransistoren voor het -15V deel losgekopppeld en de aansluitingen met een diodemeting doorgemeten. Daar deugt iets niet. Het vermoeden was dan dat er een of beiden kapot is. Om dat door te meten moest de parallelbedrading los om iedere transostor afzonderlijk door te meten. Op zich waren beiden transistoren goed. Na wat gepieker een experiment gedaan met een PNP powertor-equivalent die ik bij had. Jawel, de -15V is nu at te regelen op -15,00 Volt.

Dan onstaat er een raadsel met een onverwachte uitkomst: een of andere gek heeft een PNP en een NPN powertor parallel geschakeld (een 2SD424 en B539A). Dat is uitgevonden door beide torren te googlen. De NPN eruit gehaald en er een PNP ingezet die ik bij had --> OK.

Hetzelfde werd vermoedt voor de +15V. Daar bleek een ervan eenduidig NPN te zijn en de ander had geen opdruk. Ik heb een experiment gedaan met een losse tor. Met succes. De +15V was nu af te regelen op 15,00 Volt. Dus was die onbekende door de bij de -15V eruit gehaalde tor vervangen.

Omdat de voeding toch helemaal open lag, de zaak helemaal gerecapped (had alles al uitgezocht en bij).
De gehele handel dus uitgewisseld en aan gezet. Mij na vervolgens na een hele snelle meting verwijderd om te wachten op een eventuele ontploffing (als condensator verkeerd om). Was allemaal goed,
Na wat knoppen draaien en schakelaars omhalen kwam er wat gepiep uit het ding.

Dit feestje heeft precies 4 uur geduurd.

Morgen verder kijken hoeveel schade het feit dat er zo'n 40 Volt over de +/- lijnen heeft gestaan. De meeste chips kunnen niet meer als 36 Volt verdragen. Ik vrees het ergste.

CS80:
Er ligt een verzoek bij een Yamaha Service Center voor de toetscontacten en de 5 lelijke toetsen.
 
Laatst gewijzigd:
Dat wordt 20k ipv 17k ;)

er staat ook CS80 te bij rlmusic voor minder dus er is al concurentie!
 
Even los van het CS80 verhaal (die hopelijk niet overleden is na deze schoktherapie):

Ik heb vanmiddag ook een kijkje genomen naar wat er allemaal staat: erg veel moois (maar helaas wat uiterlijk betreft in een nogal discutabele staat om maar niet te spreken van de technische staat). Van wat ik begrepen heb na een praatje met een van de medewerkers is het geheel van een verzamelaar geweest die de instrumenten, denk ik, alleen verzamelde maar er verder niets mee deed.

Ik zag een Polymoog en Polymoog keyboard,Moog liberation, Rhodes Chroma, PPG 2.2, Memorymoog (staat in de etalage), Polysix, Oberheim OB1, Linn LM1, Korg MS20, Korg VC10, Roland VCS350, ARP Omni, Sequential circuit Pro-one. :halleluja

Ik heb even op de PPG mogen spelen, maar ik vermoed dat, de geheugens leeg zijn. Na wat proberen heb ik er wel wat geluid uit kunnen krijgen, maar aangezien ik de PPG niet ken, kon ik er niet echt een normale noot uitkrijgen (het leek meer op een soort arpeggio geluid)

De prijzen liggen voor mij op een hoog niveau. Ik had een Roland SH-5 op m'n lijstje staan, maar aangezien de Pro-one bij DW al € 1800 moet gaan kosten, vrees ik dat de SH-5 een beetje buiten m'n budget gaat vallen (ik ga uiteindelijk toch maar voor de DSI OB-6 - daarvoor moet ik nog een klein beetje even sparen.. :-))

JurgeN
 
(ik ga uiteindelijk toch maar voor de DSI OB-6 - daarvoor moet ik nog een klein beetje even sparen.. :-))JurgeN

Ik denk dat het helemaal geen verkeerde keus is om voor een nieuwe bak te gaan. En die OB-6 is natuurlijk erg mooi. Er is nu zoveel keus in nieuw analoog spul.....

Vintage is en blijft leuk, maar heeft echt zijn onderhoud nodig en dat wordt wel eens onderschat denk ik. Bij mij staat nu ook het nodige waaraan wel iets mankeert en alles bij elkaar zal dat het nodige gaan kosten (tenzij ik dingen ga verkopen in niet volledig werkende staat).

1.800,- voor een Pro One, tsja.....ik vraag me af wie zoiets nou koopt. Als je er voor die prijs een wil aanschaffen dan mag hij op zijn minst optisch en technisch geheel perfect zijn (museumstaat). De vraag is of dat opgaat voor het exemplaar bij DW. Maar proberen mag altijd natuurlijk, niets mis mee :)
 
Komen de vorderingen:

Gisteren kwam uit dat op de -15V lijn -24V stond.

Vandaag met een onderdelenset naar Dirk Witte getogen.
Met de losgekoppelde en deels opengewerkte voedingsunit aan het meten geslagen.
In eerste instantie dacht ik dat het defect in de regellus zat maar dat bleek niet het geval.
Ook de +15V was niet te regelen met het potje (stond vast op +14V5).

Er moet dan toch echt iets met die powertorren aan de hand zijn.
De powertransitoren die erin zaten kwamen niet overheen met wat in het schema staat, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. Er zijn legio geschikte transistoren voor de toepassing.

De -15V gebruikt twee PNP powertransistoren parallel en de +15V twee NPN's.

Het koellichaan met de twee powertransistoren voor het -15V deel losgekopppeld en de aansluitingen met een diodemeting doorgemeten. Daar deugt iets niet. Het vermoeden was dan dat er een of beiden kapot is. Om dat door te meten moest de parallelbedrading los om iedere transostor afzonderlijk door te meten. Op zich waren beiden transistoren goed. Na wat gepieker een experiment gedaan met een PNP powertor-equivalent die ik bij had. Jawel, de -15V is nu at te regelen op -15,00 Volt.

Dan onstaat er een raadsel met een onverwachte uitkomst: een of andere gek heeft een PNP en een NPN powertor parallel geschakeld (een 2SD424 en B539A). Dat is uitgevonden door beide torren te googlen. De NPN eruit gehaald en er een PNP ingezet die ik bij had --> OK.

Hetzelfde werd vermoedt voor de +15V. Daar bleek een ervan eenduidig NPN te zijn en de ander had geen opdruk. Ik heb een experiment gedaan met een losse tor. Met succes. De +15V was nu af te regelen op 15,00 Volt. Dus was die onbekende door de bij de -15V eruit gehaalde tor vervangen.

Omdat de voeding toch helemaal open lag, de zaak helemaal gerecapped (had alles al uitgezocht en bij).
De gehele handel dus uitgewisseld en aan gezet. Mij na vervolgens na een hele snelle meting verwijderd om te wachten op een eventuele ontploffing (als condensator verkeerd om). Was allemaal goed,
Na wat knoppen draaien en schakelaars omhalen kwam er wat gepiep uit het ding.

Dit feestje heeft precies 4 uur geduurd.

Morgen verder kijken hoeveel schade het feit dat er zo'n 40 Volt over de +/- lijnen heeft gestaan. De meeste chips kunnen niet meer als 36 Volt verdragen. Ik vrees het ergste.

CS80:
Er ligt een verzoek bij een Yamaha Service Center voor de toetscontacten en de 5 lelijke toetsen.

Das niet zo handy, een NPN en PNP parallel, :? die heb idd lekker zitten prutsen, goed dat je het opgelost heb.
En heb je geen losse regelbare voeding met stroom regeling om de rest van de synth op uit te testen, dan blaas je niet meteen je net gerepareerde voeding op als er nog een kortsluiting zit in de electronica, kan je het opstarten ook wat voorzichtiger doen...
 
@richard2000:
Zo makkelijk blaas je de PSU van de CS60/80 niet op. Als er zoveel stroom gaat lopen dat ie eruit dreigt te knallen, dan springt de primaire zekering eruit.
Een echte kortsluitng op de voedingslijnen valt eenvoudig te meten met een ohmmeting.
De +8V5 en -6V5 zijn apart afgezekerd. De +/-15V niet maar dan komt de primaire zekering in actie.
 
ik gebruik plugins,analoog vintage ,analoog modern en digitaal vintage

ze hebben allemaal voordelen en nadelen.

Een leek zal deze dagen het verschil niet meer horen tussen een hardware
analoge synth of een software versie hiervan :)
 
neen,en het maakt ook niet uit,het resultaad moet goed zijn

soms klinkt of past een software synth beter in een mix dan een vintage analoog,hangt af van het nummer,een analoge synthsound kan soms te veel ruimte inpalmen en dan moet je bepaalde freqs uit eq-en,dan klinkt die als een softsynth uiteindelijk.

maar het gaat em ook om het gebruiksgemak en productie,als je de sounds kan maken op een hardware kan dat soms meer motiverend zijn en je gaat sneller of gavere sounds maken,maar dit kan evengoed ook met een softsynth..
 
neen,en het maakt ook niet uit,het resultaad moet goed zijn

Op zich ben ik het daarmee niet oneens, maar:
Het gaat (vind ik) niet enkel om het resultaat.
Dat is misschien wat telt voor de luisteraar, maar een muzikant mag toch ook genieten van zijn instrument lijkt me.
 
Op zich ben ik het daarmee niet oneens, maar:
Het gaat (vind ik) niet enkel om het resultaat.
Dat is misschien wat telt voor de luisteraar, maar een muzikant mag toch ook genieten van zijn instrument lijkt me.

:okdan:

Ik snap de argumentatie van sommigen hier dan ook nooit dat "de gemiddelde luisteraar het verschil toch niet hoort". Dat zal mij een rotzorg zijn, de gemiddelde luisteraar valt zowieso niets op.
 
Back
Top