Ik had deze keer wat langer op de MatrixBrute gespeeld en heb daardoor ook meer tijd gehad om dingen goed uit te proberen.
Hij klinkt zeker niet als de meest indrukwekkende synth ever...
Dat vind ik dus ook. Sterker: Er zijn er heel veel synth's die beter klinken.
De patches uit dat filmpje van Arthur Fussy vind ik excellent. Daar hou ik ook wel van, maar de sound/het (Arturia) karakter kan ik niet een hogere waardering dan een 7,5 (of een 8-) geven. Het klinkt weliswaar analoog, maar het voelt voor mij niet zo. Het klinkt allemaal wat hol en nasaal, niet massief genoeg. Misschien zijn dit niet helemaal de juiste woorden, maar veel beter zou ik het niet kunnen benoemen. Mijn haren gaan er in ieder geval niet recht van omhoog staan. Dat heb ik wel bij: ARP 2600, Jupiter-8, Memorymoog, PPG Wave, Matrix 12, OB-X, OB-Xa, CS-80, Prophet-5, Prophet-10, Prophet 600, MS-20, Prophet VS, MicroWave 1 Rev. A/B, SEM Pro, Andromeda A6, Waldorf Pulse, enz. En ook bij moderne analoge synth's, zoals de Dave Smith's, de OB-6, de MFB Dominion 1, de Minimoog Model D (remake), de Minimoog Voyager XL en de Modal 008.
De OSC sectie van de MatrixBrute vind ik qua sound nogal teleurstellend. De filters (Ladder én Steiner-Parker) en hun mogelijkheden zijn denk ik wel ok, maar ik zou een Sub37 er niet voor willen verkopen. De FX sectie is niet mijn smaak. De MatrixBrute is het voor mij allemaal nét niet. Gisteren heb ik op een Minimoog Model D gespeeld en dát is qua analoge sound echt een wereld van verschil met een MatrixBrute!
YouTube:
Minimoog Voyager (XL) --- Modal 008
Welke synth fanaat vindt deze synth's niet waanzinnig te gek klinken???
Vooral de Voyager XL vind ik een monster van een synth. Maar daar hangt dan ook wel een pittig prijskaartje aan.
Maar ik zou bijv. - als je geen 5,8k euro wil/kan besteden aan een Voyager XL - veel liever een Sub37 met veel minder features willen hebben maar wel super goed klinkt, dan een MatrixBrute die het imo net ALLEMAAL (incl. sound) niet heeft. Arturia had misschien beter iets kunnen maken zoals een Mother-32 of een Minitaur. En vergeet DIVA VST niet...maar dat is een heel andere discussie.
Nick Batt
Bij het filmpje van Nick Batt (zie post #315) vind ik het moeilijk om er een vinger achter te krijgen of hij enthousiast of teleurgesteld is over de MatrixBrute. Té vaak hoor ik 'm zeggen: Goed (en dus niet great!), maar dat en dat zou ik nog graag wensen... En ik denk dat hij onbedoeld negatiever in dat review geweest is, dan dat hij aanvankelijk wilde zijn. Maar het filmpje zegt denk ik voldoende wat Nick écht van de MatrixBrute vind!
Tenslotte
Een discussie of iets wel of niet goed klinkt heeft denk ik weinig of geen nut. Wat de een goed vind kan dit nl. voor ander volstrekt onvoldoende zijn. En natuurlijk hangt dit ook van je muziek en smaak af. En wat is de definitie van slecht, onvoldoende, redelijk, goed of uitstekend? Dat is niet zo simpel te beantwoorden, als dit al mogelijk is. Ik ben zelf wel vrij pietluttig als het op sound aankomt, voor mij is goed al gauw niet voldoende.
Dat iemand zijn of haar aankoop van een synth verdedigd in een discussie is heel begrijpelijk, anders zou je die synth immers nooit gekocht hebben. Maar hand en tand een product verdedigen zit denk ik niemand op te wachten, wel het uitwisselen van elkaars meningen over een product.
btw: Ik laat me in dit draadje niet meer zien. Inmiddels mag het nl. wel genoegzaam bekend zijn dat ik geen grote fan ben van de MB.