Arturia Matrix Brute

arturia-matrixbrute-210116-616x440.jpg

Arturia claims it’s “the most powerful analog synthesizer ever created”.

Arturia has revealed the latest addition to its family of analog synths: the MatrixBrute.

Unlike the French company’s recent “Brute” synths, which have been at the smaller, more affordable end of the spectrum, Arturia claims the MatrixBrute is “the most powerful analog synthesizer ever created”.

The synth has a semi-modular design complete with “modulation matrix”, that allows you to route any of 16 modulation sources to 16 modulation destinations. Unlike most modular systems, the MatrixBrute allows you to save your sounds in its 256-strong patch memory, and the “matrix” also functions as a 64 step sequencer.

The massive 49-key synth includes true analog effects like chorus, delay and flanger, and features 12 CV inputs and 12CV outputs for routing other modular gear into the system.

There’s no indication yet when the MatrixBrute will be released or how much it will cost, but given that it looks like a Moog Voyager on steroids, expect it to be expensive.

http://www.factmag.com/2016/01/21/arturia-matrixbrute-analog-synth-revealed/
 
It has arrived. Zowel qua sound als qua bouwkwaliteit overtreft het mijn verwachtingen.
Beste wat ik ooit heb gezien en gevoelt. Leveltje hoger nog dan DSI en Moog.
Qua sound is die meesterlijk en super divers.

Wow, gaaf zeg....mooie bak hoor :halleluja
 
Een 2e demo die goed laat horen hoe complex en vet 1 preset kan klinken. Ook de bbd delays even flink laten freaken op het einde van beide patches. Instant techno machine!

 
Je bent enthousiast én terecht zo te horen... DIK en veelzijdig je demo's.
Ik zou m wel hier gebroedelijk naast de minimoog willen hebben staan. Prachtig :)
 
De Matrixbrute is wel heel speciaal. Ben ook erg benieuwd hoe een volca keys de paraphonic mode gaat verrijken. Aansluiten op de midi-out en de ext in. Oscs van de Matrixbrute wat aders finetunen/tunen, verschillende lfo's op oscs. Ik kan het al bijna horen;):P Als je de volca keys ff niet wil tweaken leg je hem lekker achterin de kofferbak;)
 
Hij heeft wel een hoog modern analoog gehalte. Ik vraag me af hoe je je levels afregelt. Kan het zijn dat er redelijk wat distortion in zit vaak zowel voor als na het filter? Ik ben bij alle Brutes ook geïnteresseerd in de wat minder hoofdpijn georiënteerde kant. Bijvoorbeeld die tweede patch uit het filmpje. Volgens mij zou ik die interessanter vinden als hij wat mellower zou zijn en met een midsweep EQ wat helderder gemaakt zou zijn in plaats van met distortion.
 
Levels zijn ook bij de Matrixbrute erg belangrijk. Mellow komt er makkelijk uit. Je moet dan gewoon vanuit een init patch simpel opbouwen. Echter zijn er zo veel verschillende plekken in het signaalpad waar je kan distoten en oversturen dat je wel even moet wennen aan het hele concept. Zeker als je presets wilt gaan aanpassen. Het is echt een vrij complexe bak met diepgang zoals een modular. Levels laag en rust aan opbouwen is the key 2 vintage analog sounds. Ben gestart met een bank van 64 patches voor Arturia. Het worden minimaal 16 simpele vintage basses, 16 vintage leads, en 16 vintage / mellow sounding paraphonic patches.

Binnenkort daar een videootjes van op de Analog Lion YT channel.

Van de demping zou ik ook wel eens wat simpelere juno achtige patches willen horen. FX uit en vergelijkbare geluiden als die 106 die wil ik ook wel eens horen.
 
ik denk dat hij het over de deepmind had (polyfoon) en dat autocorrect er even "demping" van maakte.

De matrixbrute is monofoon/parafoon/duofoon.
 
https://soundcloud.com/user-89691950/deepmindxmatrixbrute


Awaiting my own Deepmind 12.
Deepmind 12 Sample from the demo video. UAD Moog filter over Sample.
Live synced Arpeggio from the Arturia Matrixbrute with an UAD Lexicon verb and internal BBD verb.

Ableton live -> Dangerous 2BUS+ with some analog processing -> back ITB recorded in Ableton and exported as .wav.
Enjoy!
 
ik ook super deal bij ron van i4, had redelijke voorraad staan, morgen binnen... als post nl zijn werk goed doet
 
Gefeliciteerd hoor lees graag jullie ervaringen hier...
 
Heb 'm zien staan in de winkel. Een beest van een machine. Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen alhier. Gaan er mensen optreden met deze synth? Je kunt het paneel inklappen en dan is 'ie denk ik goed te vervoeren in een flight case. Maar 22 kilo? Da's net effe wat zwaarder dan de rugzak waar ik een maand mee op Interrail ging, ha ha. En die was z.w.a.a.r. mensen!

Hoe zijn de toetsen? Ik heb er wel wat ingedrukt, maar ze zijn niet semi-weighted, toch?
 
MeneerJansen, de toetsen spelen prima. Ik weet niet of ze (half) gewogen zijn, maar het klavier speelt net zo goed als dat van een Korg of en Yamaha en beter dan een Dave Smith. De bouw- en speelkwaliteit zijn dik in orde voor deze prijs. In het nieuwe Synthesizer Magazine staat een uitgebreide test (in het Duits).
 
Back
Top