Arturia Matrix Brute

arturia-matrixbrute-210116-616x440.jpg

Arturia claims it’s “the most powerful analog synthesizer ever created”.

Arturia has revealed the latest addition to its family of analog synths: the MatrixBrute.

Unlike the French company’s recent “Brute” synths, which have been at the smaller, more affordable end of the spectrum, Arturia claims the MatrixBrute is “the most powerful analog synthesizer ever created”.

The synth has a semi-modular design complete with “modulation matrix”, that allows you to route any of 16 modulation sources to 16 modulation destinations. Unlike most modular systems, the MatrixBrute allows you to save your sounds in its 256-strong patch memory, and the “matrix” also functions as a 64 step sequencer.

The massive 49-key synth includes true analog effects like chorus, delay and flanger, and features 12 CV inputs and 12CV outputs for routing other modular gear into the system.

There’s no indication yet when the MatrixBrute will be released or how much it will cost, but given that it looks like a Moog Voyager on steroids, expect it to be expensive.

http://www.factmag.com/2016/01/21/arturia-matrixbrute-analog-synth-revealed/
 
Ik heb weer een uurtje op de MatrixBrute kunnen spelen, maar dit heeft mijn niet zo positieve mening over de sound - zie eerder in dit draadje - niet doen veranderen.
 
Ik heb weer een uurtje op de MatrixBrute kunnen spelen, maar dit heeft mijn niet zo positieve mening over de sound - zie eerder in dit draadje - niet doen veranderen.

Herhalen wat je al vond draagt niet erg bij aan de discussie. Kan je niet iets specifieker zijn? Wat vind je niet goed aan de sound? De filter? Weinig karakter? Platte sound? Dun? Geeft het een naam.

Hij klinkt zeker niet als de meest indrukwekkende synth ever, maar als je er even voor gaat zitten kunnen er echt mooie klanken uitkomen. Zou heeft Arthur Fussy 4 filmpjes gemaakt met eigen sounds. Daar was ik best van onder de indruk. Dit is het eerste filmpje:


Ik wil verder geen fanboy zijn die met hand en tand een product verdedigd, maar ik heb wel gemerkt dat gain staging erg belangrijk is bij deze synth. Vooral bij de mixer sectie dien je behoudend te zijn. En de OSC sectie heeft ook een volume regeling per golfform. Daarnaast ook nog drive en brute factor per filter en de output levels per filter. Je kan de boel snel oversturen, wat overigens nooit de bocht uitvliegt qua levels, maar er wel voor kan zorgen dat hij snel wollig (bij gebrek aan een beter woord) klinkt.
 
Ik had deze keer wat langer op de MatrixBrute gespeeld en heb daardoor ook meer tijd gehad om dingen goed uit te proberen. :)
Hij klinkt zeker niet als de meest indrukwekkende synth ever...
Dat vind ik dus ook. Sterker: Er zijn er heel veel synth's die beter klinken.

De patches uit dat filmpje van Arthur Fussy vind ik excellent. Daar hou ik ook wel van, maar de sound/het (Arturia) karakter kan ik niet een hogere waardering dan een 7,5 (of een 8-) geven. Het klinkt weliswaar analoog, maar het voelt voor mij niet zo. Het klinkt allemaal wat hol en nasaal, niet massief genoeg. Misschien zijn dit niet helemaal de juiste woorden, maar veel beter zou ik het niet kunnen benoemen. Mijn haren gaan er in ieder geval niet recht van omhoog staan. Dat heb ik wel bij: ARP 2600, Jupiter-8, Memorymoog, PPG Wave, Matrix 12, OB-X, OB-Xa, CS-80, Prophet-5, Prophet-10, Prophet 600, MS-20, Prophet VS, MicroWave 1 Rev. A/B, SEM Pro, Andromeda A6, Waldorf Pulse, enz. En ook bij moderne analoge synth's, zoals de Dave Smith's, de OB-6, de MFB Dominion 1, de Minimoog Model D (remake), de Minimoog Voyager XL en de Modal 008.

De OSC sectie van de MatrixBrute vind ik qua sound nogal teleurstellend. De filters (Ladder én Steiner-Parker) en hun mogelijkheden zijn denk ik wel ok, maar ik zou een Sub37 er niet voor willen verkopen. De FX sectie is niet mijn smaak. De MatrixBrute is het voor mij allemaal nét niet. Gisteren heb ik op een Minimoog Model D gespeeld en dát is qua analoge sound echt een wereld van verschil met een MatrixBrute!

YouTube: Minimoog Voyager (XL) --- Modal 008





Welke synth fanaat vindt deze synth's niet waanzinnig te gek klinken???

Vooral de Voyager XL vind ik een monster van een synth. Maar daar hangt dan ook wel een pittig prijskaartje aan.

Maar ik zou bijv. - als je geen 5,8k euro wil/kan besteden aan een Voyager XL - veel liever een Sub37 met veel minder features willen hebben maar wel super goed klinkt, dan een MatrixBrute die het imo net ALLEMAAL (incl. sound) niet heeft. Arturia had misschien beter iets kunnen maken zoals een Mother-32 of een Minitaur. En vergeet DIVA VST niet...maar dat is een heel andere discussie. ;)

Nick Batt
Bij het filmpje van Nick Batt (zie post #315) vind ik het moeilijk om er een vinger achter te krijgen of hij enthousiast of teleurgesteld is over de MatrixBrute. Té vaak hoor ik 'm zeggen: Goed (en dus niet great!), maar dat en dat zou ik nog graag wensen... En ik denk dat hij onbedoeld negatiever in dat review geweest is, dan dat hij aanvankelijk wilde zijn. Maar het filmpje zegt denk ik voldoende wat Nick écht van de MatrixBrute vind!

Tenslotte
Een discussie of iets wel of niet goed klinkt heeft denk ik weinig of geen nut. Wat de een goed vind kan dit nl. voor ander volstrekt onvoldoende zijn. En natuurlijk hangt dit ook van je muziek en smaak af. En wat is de definitie van slecht, onvoldoende, redelijk, goed of uitstekend? Dat is niet zo simpel te beantwoorden, als dit al mogelijk is. Ik ben zelf wel vrij pietluttig als het op sound aankomt, voor mij is goed al gauw niet voldoende.

Dat iemand zijn of haar aankoop van een synth verdedigd in een discussie is heel begrijpelijk, anders zou je die synth immers nooit gekocht hebben. Maar hand en tand een product verdedigen zit denk ik niemand op te wachten, wel het uitwisselen van elkaars meningen over een product.

btw: Ik laat me in dit draadje niet meer zien. Inmiddels mag het nl. wel genoegzaam bekend zijn dat ik geen grote fan ben van de MB. :)
 
Thx :)

Aan mijn vorige bericht wil ik nog toevoegen dat Moog in maart jl. bekend gemaakt heeft dat de Minimoog Voyager XL uit productie gaat. Ze worden nog gelimiteerd gebouwd totdat de laatste onderdelen en materialen op zijn.
https://www.moogmusic.com/news/saying-goodbye-last-voyager-family-xl

Sla dus gauw je slag als je nog graag een Minimoog Voyager XL wil hebben. Het is - zover mij bekend - nog niet bekend of er een opvolger komt.

En aan mijn lijstje moderne analoge synth's wil ik de Vermona Perfourmer MKII toevoegen. Die vind ik ook echt top.
 
Heb vorige week 45 minuten met de MatrixBrute in een winkel kunnen experimenteren, en vandaag nog eens 30 minuten. Ik vond de effects sectie echt heel verwarrend en ondermaats. Ik denk dat je absoluut een externe reverb & delay nodig hebt om de ingebouwde limieten ver te kunnen verleggen.

Qua geluid.. een tip bij winkel experimenteren: weet welke knoppen je op nul of neutraal moet zetten om voorspelbare tests te kunnen doen. Ik heb zeker 5-10 minuten verprutst door me af te vragen waar geluid vandaan kwam (met OSC1 en OSC2 alles op nul).. terwijl ik de sub osc of audio mod settings vergeten was. Mijn eerste indruk is dat je deze machiene niet in een paar uur winkelspelen kunt appreciëren. Ik vermoed dat het een veeleisend dier is, waarbij je (te?) veel in het oog moet houden om in, of bij, de sweet spots te blijven. YMMV.
 
Tweede impressie:

Ik heb de Matrixbrute nu enige tijd in bezit en zal mijn ervaringen opnieuw delen:

Als eerste de effecten. Ze zijn analoog en klinken ook zo. Volgens diverse meningen zijn ze veel te beperkt en ik moet toegeven dat na een tijdje je alles wel gehoord hebt. Ik zie ze ook meer als een extra laagje op het sounddesign dan een serieuze effectsectie. Als je deze bak echter door een goede set effecten haalt, dan komt hij goed tot zijn recht. Zo heb ik lekker zitten experimenteren met de Eventide H9 en dan is het echt een feestje. Echt handig is dit natuurlijk niet, aangezien je de combi niet als patch kan opslaan. En je hebt weer extra kosten.

Soundwise vind ik het zeker niet de meest geweldige synth. Zoals eerder gezegd door anderen klinkt hij regelmatig hol, nasaal en wollig. Vooral rubberen basjes lukken mij maar niet (naar mijn zin dan). Hij excelleert met name in leads, pads en soundfx. Wat echter briljant werkt is de combinatie van de twee filters, zowel parallel als serieel. Je kan ze individueel instellen, zelfs met eigen envelopes, maar vervolgens wel met een masterknop bedienen. Je kan dan interessante sweeps maken, doordat je bijvoorbeeld beide filters in elkaar over kan laten lopen. Je moet echter spaarzaam omgaan met levels. Je hebt namelijk 4 golfvormen op de eerste OSC's en dan ook nog eens mixer levels, drive, brute knop, filter levels, etc.. Het wordt al snel overstuurd. Geen probleem natuurlijk als dat je ding is.

Bediening is geweldig vind ik. Letterlijk elke functie heeft een eigen knop. De layout is erg logisch en overzichtelijk en na enige tijd vind je bijna blind je weg. Vooral de mod matrix en sequencer zijn gewoonweg perfect. Je merkt dat ze echt heel goed hebben nagedacht, voordat ze zijn gaan ontwerpen. Je hebt ook 4 makro knoppen die vrij toewijsbaar zijn aan alle destinations. Per destination kan je positief of negatief en de amount instellen. Dat werkt erg fijn en handson. Al met al werkt het allemaal heel doordacht en intiuitief. De firmware voelt ook echt volwassen en ik heb niet veel te wensen meer.

Conclusie nu: Niet voor iedereen denk ik, maar het is absoluut een originele en bijzondere synth. Of het een blijvertje is zal nog moeten blijken, maar voorlopig valt er nog voldoende te ontdekken. Ik weet bijna zeker dat deze synth dingen kan die niet mogelijk zijn met andere synths (modular daar gelaten). Of dat ook gaat resulteren in een unieke en gewilde sound, zal nog moeten blijken.

Mvg Ronald.
 
Als de OSC's net zo werken als op de andere *brutes gaan ze inderdaad voorbij de 12-uur overdriven op het filter. Dit is natuurlijk by design, dus gewoon je knoppen spaarzaam open draaien ;)
 
Als de OSC's net zo werken als op de andere *brutes gaan ze inderdaad voorbij de 12-uur overdriven op het filter. Dit is natuurlijk by design, dus gewoon je knoppen spaarzaam open draaien ;)

Ik weet niet of ze hetzelfde werken, aangezien ik die twee nooit in mijn handen heb gehad, maar ik heb geloof ik gelezen dat het wel zo is.
 
Als de OSC's net zo werken als op de andere *brutes gaan ze inderdaad voorbij de 12-uur overdriven op het filter. Dit is natuurlijk by design, dus gewoon je knoppen spaarzaam open draaien ;)

Ik heb het nog even uitgeprobeerd, maar je hebt helemaal gelijk. Ook de verhoudingen tussen de verschillende OSC's en SUB OSC's ligt gevoelig. Als je niet oppast, dan draai je met de SUB de rest helemaal weg. Viel me ook op dat bij levels op 12 uur de filter veel meer dynamiek heeft in de lage regionen bij snappy envelopes. Precies zoals ik het graag hoor. Al met al, dank voor de tip, is weer een hele verbetering :okdan:
Enige nadeel is dat je de mengtafel wat meer gain moet geven, waardoor noise en hum wat meer naar voren komen. Achja, het klinkt vintage of niet, ruis hoort er dan gewoon bij :D
 
Vandaag voor het eerst ns met de MB gespeeld,

ik heb vreemd genoeg precies de tegenovergestelde mening van velen hier.
De oscillator sectie vind ik nice, veel mogelijkheden en crossmodulatie, een basic zaag of square heeft wel body, al lijkt het een beetje strakker/levenlozer dan ik bij andere analoge synths gewoon ben.

De filter sectie is redelijk meh, de drive klinkt nergens naar, brute factor klinkt heel snel ekkie. Ik kon er precies geen mid- gefocuste sounds out krijgen, was onmiddelijk heel schel of subbas. Met open filter zijn die frequenties en body er wel vreemd genoeg.

ik vind de envelopes ook niet zo snappy, en funky filter-velocity bassen kreeg ik niet direct speelbaar klinken. Kan aan mijn inzicht in de range van de adsr parameters liggen, of hoe velocity to envelope en envelope to filter mekaar beinvloeden

Wat ik eigenlijk het beste vind aan deze synth is -sla me dood :) - de Fx sectie.
Ruw, dof en analoog klinkend, en klikt wonderwel met de oscillator-sound.
Bergen BBC-radiophonic-workshop potentieel, en een vuile chorus/flanger sound die
bassen en ugly distorted/xmod leads enorm kan pimpen.

Voorlopig niet op de verlanglijst, maar wel aangenaam verrast.
 
Vandaag voor het eerst ns met de MB gespeeld,

ik heb vreemd genoeg precies de tegenovergestelde mening van velen hier.
De oscillator sectie vind ik nice, veel mogelijkheden en crossmodulatie, een basic zaag of square heeft wel body, al lijkt het een beetje strakker/levenlozer dan ik bij andere analoge synths gewoon ben.

De filter sectie is redelijk meh, de drive klinkt nergens naar, brute factor klinkt heel snel ekkie. Ik kon er precies geen mid- gefocuste sounds out krijgen, was onmiddelijk heel schel of subbas. Met open filter zijn die frequenties en body er wel vreemd genoeg.

ik vind de envelopes ook niet zo snappy, en funky filter-velocity bassen kreeg ik niet direct speelbaar klinken. Kan aan mijn inzicht in de range van de adsr parameters liggen, of hoe velocity to envelope en envelope to filter mekaar beinvloeden

Wat ik eigenlijk het beste vind aan deze synth is -sla me dood :) - de Fx sectie.
Ruw, dof en analoog klinkend, en klikt wonderwel met de oscillator-sound.
Bergen BBC-radiophonic-workshop potentieel, en een vuile chorus/flanger sound die
bassen en ugly distorted/xmod leads enorm kan pimpen.

Voorlopig niet op de verlanglijst, maar wel aangenaam verrast.

Wat je beschrijft klinkt allemaal herkenbaar al blijf ik herhalen dat gainstaging heel belangrijk is. Hoe had je de volume knoppen onder de osc knoppen staan (dus niet de mixer sectie)?
 
Ik ken Bonedo helemaal niet, maar ik volg wel eens wat video's van Marc Doty (ja, ik weet dat niet iedereen fan van hem is, maar hij snapt wel wat een analoge synth is). Hij is juist helemaal lyrisch over deze bak. Ik trouwens ook.

Wel, momenteel heeft ie al 23 delen aan dit bakbeest besteed. Denk dat ie tijd over heeft: https://www.youtube.com/user/AutomaticGainsay/videos
 
Of het een blijvertje is zal nog moeten blijken....Of dat ook gaat resulteren in een unieke en gewilde sound, zal nog moeten blijken.
Mvg Ronald.
Je hebt de MatrixBrute te koop gezet zag ik... Jammer dat het toch niet je ding geworden is. De Dominion 1 waar je 'm voor zou willen ruilen gaat denk ik een heel ander verhaal worden.
 
Je hebt de MatrixBrute te koop gezet zag ik... Jammer dat het toch niet je ding geworden is. De Dominion 1 waar je 'm voor zou willen ruilen gaat denk ik een heel ander verhaal worden.

Ik gaf het al aan in mijn eerdere post, het gaat uiteindelijk toch om de sound. Ik vind het heel erg jammer, maar ik ga hem toch wegdoen. Het was in mijn ogen de droom synth waar ik altijd al naar op zoek was. Groot, letterlijk voor elke functie een knop, makkelijk te bedienen, de beste modmatrix ever, hij heeft eigenlijk alles wat ik zocht....behalve de killer sound. Maar dat ligt grotendeels aan mij denk ik, want de patches van Arthur Fussy (Youtube) zijn geweldig. Zo verging het mij ook al met de Moog Voyager. Was is ook super blij mee, maar op de een of andere manier moest ik altijd heel veel moeite doen om die bij mijn creative proces te betrekken. Ik wil tijdens het bouwen van tracks snel door kunnen pakken. Bij dit soort bakken blijf ik dan te lang hangen (ik tweak altijd mijn sounds on the fly, zodat er een mooi samenspel ontstaat) en dat blijven hangen werkt dan averechts.

Maar goed, is allemaal niet erg. Het proberen van nieuwe synth's is voor mij een groot deel van de hobby.

Ronald.
 
Ik heb er even mee mogen spelen en hoe mooi ik hem ook vind qua interface en specificaties, de sound blijft een afknapper voor mij.
In de meeste patches blijf ik dat 'brute' randje horen. Prima als je er van houdt, maar het noopte mij ertoe mijn MiniBrute van de hand te doen.
 
Back
Top