Arturia Matrix Brute

arturia-matrixbrute-210116-616x440.jpg

Arturia claims it’s “the most powerful analog synthesizer ever created”.

Arturia has revealed the latest addition to its family of analog synths: the MatrixBrute.

Unlike the French company’s recent “Brute” synths, which have been at the smaller, more affordable end of the spectrum, Arturia claims the MatrixBrute is “the most powerful analog synthesizer ever created”.

The synth has a semi-modular design complete with “modulation matrix”, that allows you to route any of 16 modulation sources to 16 modulation destinations. Unlike most modular systems, the MatrixBrute allows you to save your sounds in its 256-strong patch memory, and the “matrix” also functions as a 64 step sequencer.

The massive 49-key synth includes true analog effects like chorus, delay and flanger, and features 12 CV inputs and 12CV outputs for routing other modular gear into the system.

There’s no indication yet when the MatrixBrute will be released or how much it will cost, but given that it looks like a Moog Voyager on steroids, expect it to be expensive.

http://www.factmag.com/2016/01/21/arturia-matrixbrute-analog-synth-revealed/
 
REVIEW:

Ik heb deze bak al gevolgd sinds de eerste geruchten. De looks trokken mij als eerste aan, wat een indrukwekkende layout. Deed mij een beetje aan de Waldorf Wave denken (volgens mij las ik zelfs bij Sound on Sound dat dezelfde designer zich er mee bemoeid heeft). Ik was alleen een beetje bang dat de sound zou gaan tegenvallen. Kon toch niet zo zijn dat een bedrijf als Arturia na software en twee kleine synthjes ineens een mega monster kon bouwen? Ik heb dus de boot bewust afgehouden, maar ik moest toch af en toe even spieken. Na de release hebben de eerste echte demo's van gebruikers mijn interesse gewekt en ik heb toen besloten er toch maar voor te gaan. Het leek tenslotte alles waarvan ik gedroomd heb in een enkele synth.

Hoe bevalt hij dan? In een woord: te gek!!!
Ik ben volgens mij nog nooit zo enthousiast geweest over een aankoop en geloof me, ik heb al heel wat bakken gehad. Hij is ongelofelijk zwaar en stevig gebouw met mooie materialen. De layout is super overzichtelijk en de bediening is een verademing. Dit voelt echt als 1 knop per functie. De matrix is echt briljant. Zowel voor de modsectie als voor de sequencer is hij super eenvoudig in gebruik. Dat klinkt natuurlijk allemaal leuk, maar het belangrijkste is natuurlijk hoe de sound is. Voor mij persoonlijk precies wat ik al die jaren zocht sinds het begin van de elektronische muziek in de jaren 80.. Een belangrijk aspect hier is de analoge effect sectie, die is geweldig lekker. Na al die software emulaties is dit toch de kers op de taart. Ik heb echt uren zitten pielen met wat subtiel draaien aan knopjes en je wordt continue beloond met karakter door allerlei onverwachte bijgeluiden veroorzaakt door de OSC's (noise is super!), de filters, overdrive, EFX, you name it.. Deze bak komt dan echt toch leven. Het klanken palet lijkt eindeloos. Hij heeft een eigen sound, een eigen smoel en bakken karakter.

Voordelen:
bouw kwaliteit
1 knop per functie
de mod matrix
de sequencer
de sound
de analoge effecten
vele aansluitmogelijkheden voor je modular
prijs (vind het echt veel waar voor je geld)

Nadelen:
geen echt probleem, maar dat e-ink scherm had ik liever als oled gezien. Hij is namelijk niet verlicht en doet er lang over om te refreshen
switchen van patches duurt wat aan de lange kant, maar ook geen groot probleem
gewicht kan een probleem zijn als je hem overal mee naartoe wilt nemen

Conclusie:
Voor mij absoluut de meest interessante synth van dit moment, by far!
 
Leuke review, maar ik ben het niet eens met de stelling dat de effecten goedkoop klinken. Ik begrijp dat het niet te vergelijken is met de huidige DSP en VST effecten die kristalhelder klinken. De effecten van deze bak zijn dof en donker, maar dat is juist de charme vind ik. Het klinkt echt analoog en retro en dat is waar ik naar op zoek was. Wat mij opvalt is dat de effecten perfecte sound shaping tools zijn en goed bijdragen aan het karakter van deze synth. Het lijkt ook meer of de sound van de patch zelf verandert in plaats van dat er een laagje FX bijgemixed wordt, dat vind ik echt te gek aan deze effecten. Neem nou de chorus, dat effect gebruikte ik eigenlijk nooit, maar op deze bak gebeurd er bij draaien van dry naar full wet iets bijzonders. Het lijkt dan net of het geluid dead center begint, vervolgens breed naar links en rechts getrokken wordt en uiteindelijk eindigt achter je hoofd, heel apart. Wil je aan de andere kant een spacious reverb, dan heb je echt externe FX nodig.

Maar goed, dit was mijn mening, dat is ieder voor zich. :engel:
 
Nieuwe 1.1 firmware sequencer demos?

Nieuwe 1.1 firmware sequencer demos?

Is er al iemand die een YT demo gezien heeft van deze?

Indien er een medelid eigenaar is, en een demo wil posten.. zou knap zijn.

Thx !
 
You're welcome :)
Sinds ik weet dat je nogal fan bent van (hardware) sequencers, is het dan niet beter om een Monome of Tenori on van Yamaha te kopen? Zonder meer een gave synth hoor dit. Maar als je toch groot geld wilt uitgeven.... ;)
 
Enkele maanden geleden was er in dit draadje een discussie over de sound of die wel of niet goed zou zijn. Een test van Bonedo is er niet heel positief over.

Fazit Bonedo:
- der Klang ist solide, aber nichts für Analog-Puristen
- "durchschnittlicher" Klang
- leichtes Grundrauschen

De betreffende test van Bonedo:
https://www.bonedo.de/artikel/einzelansicht/arturia-matrixbrute-test/3.html
 
Enkele maanden geleden was er in dit draadje een discussie over de sound of die wel of niet goed zou zijn. Een test van Bonedo is er niet heel positief over.

Fazit Bonedo:
- der Klang ist solide, aber nichts für Analog-Puristen
- "durchschnittlicher" Klang
- leichtes Grundrauschen

De betreffende test van Bonedo:
https://www.bonedo.de/artikel/einzelansicht/arturia-matrixbrute-test/3.html

Mag ik je een tip geven? Zelf een oordeel vellen over het instrument door het een keer uit te testen ipv een review te lezen van iemand die je niet kent. 't Is een muziekinstrument en dat is iets heel persoonlijks. :mega:

Just my thought. 8)
 
Natuurlijk mag je mij een tip geven, maar ik heb 'm zelf ook getest. En ik ben er niet enthousiast over. Wel veel synth voor relatief weinig geld. Maar de sound, nee!

Een muziekinstrument is idd iets heel persoonlijks.

Iedereen moet ook zelf weten wat hij of zij met de test doet. Het is puur ter info bedoelt.
 
Voor mij is dit een waanzinnige synth met verschillende lagen / persoonlijkheden. Aanvankelijk, bleef ik netjes binnen de analoge lijnen kleuren en vond ik dat zelfs zijn sterke punt (zo vintage!). Zelfs de effecten gebruikte ik toen op jaren '70 wijze. Inmiddels is ie getransformeerd in een soort digitaal monster nadat hij dichterbij mijn eurorack is komen te staan en ik hem kon aansluiten. Ook Karplus doet hij goed. Het aanvankelijke gevoel van de beperking van de paraphonie is zogoed als weg. Jammer dat hij geen echte FM / Ring Mod / Wavetables en nog een *paar* bijkomende CV's heeft, tja, maar dit is voor mij echt een absolute killer-synth met onuitputtelijke mogelijkheden. YMMV.

Net deze video nog gevonden die weer andere aspecten toont (meer early electronic music pioneers) :
 
Natuurlijk mag je mij een tip geven, maar ik heb 'm zelf ook getest. En ik ben er niet enthousiast over. Wel veel synth voor relatief weinig geld. Maar de sound, nee!

Een muziekinstrument is idd iets heel persoonlijks.

Iedereen moet ook zelf weten wat hij of zij met de test doet. Het is puur ter info bedoelt.

Ik wilde niet (te) belerend overkomen hoor. Op zich altijd interessant om dit soort testen te lezen maar neem ze meestal met een korreltje zout. Hoe goed ze ook zijn :D
 
Enkele maanden geleden was er in dit draadje een discussie over de sound of die wel of niet goed zou zijn. Een test van Bonedo is er niet heel positief over.

Fazit Bonedo:
- der Klang ist solide, aber nichts für Analog-Puristen
- "durchschnittlicher" Klang
- leichtes Grundrauschen

De betreffende test van Bonedo:
https://www.bonedo.de/artikel/einzelansicht/arturia-matrixbrute-test/3.html

Ik ken Bonedo helemaal niet, maar ik volg wel eens wat video's van Marc Doty (ja, ik weet dat niet iedereen fan van hem is, maar hij snapt wel wat een analoge synth is). Hij is juist helemaal lyrisch over deze bak. Ik trouwens ook. Smaken verschillen en dat is prima, maar om te stellen dat dit niets voor analoge puristen is, vind ik volledig de plank misslaan. Juist omdat het hele signaalpad (inclusief EFX) echt analoog is, maakt hem juist bijzonder. Waar je echt erg in moet hebben is dat je op meerdere plekken (OSC, Mixer, Filter Drive, BruteFactor knob, Filter output) de gain kan regelen en daarmee diverse circuits kan oversturen. Alleen al door daar mee te experimenteren krijg je vele timbres en klankkleuren. Als je alles domweg opendraait, dan hoor je slechts 1 deel van zijn karakter. Niet voor beginners zou ik zeggen.

:engel:
 
Apart dat ze de opmerking "niet voor analoog puristen" weggehaald hebben bij dat artikel. Ik ben het daar wel mee eens, want het was wel erg ongelukkig gesteld zo.

Het hele signaal pad van de MatrixBrute mag dan wel echt analoog zijn, maar wat nou als je als analoog purist de sound niet goed vind? Dan zal je er normaal niet in geïnteresseerd zijn toch?! Maar het kan ook gewoon je smaak niet zijn, maar daarmee is de sound van een synth per definitie nog niet gelijk slecht. Als ik dan als voorbeeld een ARP Odyssey neem, die synth vind ik echt heel goed, maar qua sound is het helemaal niets voor mij. Voor iemand met een ARP Odyssey zal dat vaak moeilijk te begrijpen zijn.

Een MatrixBrute vind ik - wat dat ook is - typisch Arturia klinken. Dat is niet mijn smaak, maar ik vind dit ook niet goed als ik het vergelijk met andere analoge synthesizers. Ik waag mij natuurlijk met deze mening - met zoveel MatrixBrute liefhebbers in dit draadje - op glad ijs, maar gelukkig mag dat in een land waarin wij vrij kunnen leven.


fourier (citaat):
"Ik wilde niet (te) belerend overkomen hoor. Op zich altijd interessant om dit soort testen te lezen maar neem ze meestal met een korreltje zout. Hoe goed ze ook zijn."
Lees svp even post #266 (op pagina 14). Wij denken exact hetzelfde als het testen aangaat. Ik lees ze met belangstelling, maar een definitieve mening over een synthesizer heb ik pas nadat ik 'm zelf getest heb. In het geval van de MatrixBrute komt mijn mening overeen met die van de test.

Maar testen zijn té vaak subjectief en daarom vind ik het moeilijk om er waarde aan te hechten. Dit sluit echter niet uit dat er ook goede testen zijn. Alleen wie bepaalt of een test wel of niet goed is? ;)
 
Een MatrixBrute vind ik - wat dat ook is - typisch Arturia klinken. Dat is niet mijn smaak, maar ik vind dit ook niet goed als ik het vergelijk met andere analoge synthesizers. Ik waag mij natuurlijk met deze mening - met zoveel MatrixBrute liefhebbers in dit draadje - op glad ijs, maar gelukkig mag dat in een land waarin wij vrij kunnen leven.

Dit is inderdaad een gewaagde uitspraak. :beard:
Je zegt vergelijken met andere analoge synth's, maar over welke heb je het dan. Ik ken er namelijk ook zat die ik meer digitaal dan analoog vind klinken. Je bedoeld waarschijnlijk de high end bakken oude en nieuw, maar dat is wellicht niet altijd een eerlijke vergelijking.

Anyhoe, als je het niets vind, prima. Zou maar saai zijn als we allemaal hetzelfde wilden.

Ik was bang dat het een tegenvaller zou zijn en dat blijkt (voor mij althans) een enorme meevaller. Sterker nog, ik vind hem leuker dan de Voyager die ik had. Ja, die filter is ongekend fijn van de Voyager, maar wat ik er uit wist te halen was gewoon droevig. Leuke sounds maken lukt mij op deze bak wonderwel erg makkelijk. Dat telt natuurlijk ook mee.
 
Een digitale synth kan ook goed klinken! ;) (maar uiteraard wel totaal anders dan een analoge bak).

Maar ik bedoel inderdaad de high-end bakken, zowel oud als nieuw...zoals bijv. - afgezien van de betrouwbaarheid - een vintage OB-X (en deze nog liever dan een OB-Xa of een OB-8.

De Voyager is niet mijn favoriet, maar vind ik wel goed klinken. Ja, en die heb ik dan nog 10x liever dan een MatrixBrute. :)

Ik heb hier overigens wel een MiniBrute staan. :mega:
 
Er is een per ongelukke paraphonic sequence modus ontdekt :P



This is a short demo of a trick I discovered while using the sequencer in the paraphonic mode. I discussed with Arturia's engineers and tet didn't know about it, theys said "it's a luky accident". Well it's a lot of fun anyway...


Weliswaar gelimiteerd, maar toch geinig :)
 
Back
Top