Wat is jouw raarste muziekwinkel ervaring?

Poppeliers Culemborg een tijd geleden.

Op zoek naar een mooie piano en aangetrokken door de grote namen uit de advertentie...

De pianist/verkoper speelt erg mooi op een erg lelijk klinkende - goedkope Young Chang piano. Daarna telkens kort op een vals en slecht gestemde piano van een bekend merk. "ja meneer, dan klinkt zo'n Young Chang toch veel mooier..." Je zou er zo intrappen.

Ik heb twee goede oren en zeg dat die Youg Chang dus echt voor geen meter klinkt. Al weglopend krijg ik nog te horen dat ik na vandaag echt geen korting meer krijg.

Ik ben er nooit meer geweest...
 
Wat een ballentent.
 
Op een of andere manier denk ik altijd dat muziekwinkels de regels van de vrije markt niet snappen. Ook zo, je komt duidelijk om een dure piano te kopen (waar de winst veel hoger op is dan op een goedkoop exemplaar) en toch willen ze alleen de goedkope verkopen. Raar, want dat is zeker niet streven naar winstmaximalisatie.
 
Op moeilijk verkoopbare items zit wellicht een hogere premie voor de verkoper...
 
Op een of andere manier denk ik altijd dat muziekwinkels de regels van de vrije markt niet snappen. Ook zo, je komt duidelijk om een dure piano te kopen (waar de winst veel hoger op is dan op een goedkoop exemplaar) en toch willen ze alleen de goedkope verkopen. Raar, want dat is zeker niet streven naar winstmaximalisatie.


Dit is niet helemaal waar.. veelal.. (niet alleen in de muziekwereld) hebben producten van grote bekende merken, die sowieso al een basisafname hebben van een bepaalde doelgroep die enkel dat merk wil, een vaste prijs.. Of in ieder geval een adviesprijs waar de winkel weinig onder mag. Dat wil zeggen dat de meeste winkeliers dat ding voor eenzelfde prijs in de winkel hebben (als je de prijs wel hoger maakt als winkelier, dan verkoop je niets.. en lager mag niet, kijk bijvoorbeeld naar Apple).

Op die producten zit erg weinig marge op die manier, en dus kan het voor de winkelier zelf zeer lucratief zijn een eigen merk.. of een B merk veel te verkopen. Daar zitten grote marges op en dikke provisies..

Al met al is de marge op dure producten vaak lager dan op goedkope producten.. :)
 
in de muziekwinkel staan met Tom Barman, Mauro Pavelowski, Stijn en Tim Vanhamel die aan het discusieren zijn over een Yamaha dx7
 
Muziek & visie, Antwerpen. Mijn bestelling is voor de tweede keer fout (Komplete cross-grade). Ik zeg ja, ik ga hier met mijn bestelling buiten of ik kom niet meer terug. Pulken ze van een andere bestelling - wat wel een cross-grade was - de sticker van de reservatie af en geven de doos aan mij. Vervolgens plakken ze de reservatie van de andere klant op de (dus foute) doos die ze voor mij binnenhadden. Dus nu komt de volgende klant voor niks naar de winkel ... Tsja, ik ben met mijn bestelling buiten gegaan, maar terug kom ik nu ook niet meer.
 
Het raarste? In Frietbek Rotterdinges. In de hele zaak geen personeel kunnen vinden.

En iets online.. Thomann en Paypal zijn aan het touwtje trekken met €875. Het gaat van bank naar Paypal naar bank naar Paypal.. en zo heen en weer. Wel leuk om te zien. Misschien moet ik ze morgen efkes bellen waarom ze da doen.
 
Ik was lang geleden in een muziekwinkel in Almere, niet nederland muziek hoor trouwens...
Ergens beetje in een woonwijk bij het water ofzo in een hout hoekig gebouwtje.
Toen begon ik beetje op een piano te spelen, komt die eigenaar van die zaak naar me toe en zegt :
"Kijken doe je wel met je ogen"...

OMG wat een mongool, maargoed ik ging gewoon weg haha...

Oh ja 1 keer bij High Tech in Hilversum liep ik binnen en er stond een Memorymoog, ik vroeg wat moet die kosten?
Zeiden ze : "dat kan je vast toch niet betalen"

OMG wat een mongolen, maargoed ik ging gewoon weg haha...
 
Van mij dan maar eens een positieve ervaring. ;)

Ergens in 98, toen de feedback nog aan de Admiraal de Ruyterweg zat in rotterdam.
Heerlijke laidback sfeer, en we waren er dan ook vaak te vinden als we weer wat tussenuren hadden.
Binnenkomen, koptelefoontje vragen en lekker de verschillende synths uitproberen, zo moet dat in een muziekwinkel heren! ;)

Op een dag kwam de virus binnen, en mijn aandacht was meteen gegrepen.
Dus ik sta rustig te genieten van al dat moois, komt er op een gegeven moment een vent naast me staan.
Mooie synth he, zegtie.
Jazeker, eindelijk een mooie uitgebreide VA meld ik terug, waarop hij zegt 'ik heb hier ook nog wat patches voor gemaakt, er staan dan RP achter'.
Dus ik wat door de patches heen browsen, en melde hem dat zijn patches erg goed klonken.
Na nog wat heen en weer gepraat vervolgende we beiden onze eigen weg.

Tijdje later kwam ik er dus achter dat ik met Rob Papen had gesproken, lol. ;)

Ohja, en nog een wat negatievere ervaring bij een ander niet te benoemen winkel in rotterdadm.
Was aan het kijken voor een behringer ddx, en helaas was die winkel de enige die ze nog had staan.
Daar aangekomen zie ik de mixer staan, zonder stroom.
Ik vraag vervolgens aan een verkoper of ik de behringer zou kunnen beluisteren.
Hij kijkt mij vervolgens aan alsof hij water ziet branden, 'wat wil je luisteren dan? het is een mixer'.
Na wat gemorrel is hij eindelijk bereid om wat audio de mixer in te pompen, en komt vervolgens met een cdspeler aanzetten.
Gelukkig mocht ik vervolgens zelf me met de mixer bemoeien, want de beste man snapte er allemaal niet zoveel van.
Zucht... ;)
 
Hier in Hilversum bij kick music werd het advies gegeven om naar een professionele muziek winkel te gaan als we audiokabels nodig hadden...........
 
Zojuist net zoiets als Izard meegemaakt. Zie ik een 2ehands yamaha 02R (geloof ik) aan staan. Dus ik denk, even aan de knopjes zitten (was verder niet aangesloten, maar vind het zielig om hele dag op zelfde schermpje te laten staan). Zegt de verkoper/ hulp/ laaf: "ja het is een goed apparaat hoor,". om vervolgens toe te voegen... "het is digitaal, dus het kan ook niet stuk gaan".

En er stond verder niks aangesloten, maar hij was wel benieuwd naar mijn mening. hmmm.

juist ja, digitale apparaten gaan nooit stuk, weer wat geleerd. :D
 
ondergetekende:
"Ik zou graag een Nord Electro 2 willen testen, is dat mogelijk?"

verkoper:
"Ja, geen probleem, ik kan er eentje laten meekomen met de dealer waarvan we deze week nog een levering binnenkrijgen."

ondergetekende:
"Ah dat is mogelijk? Fijn, dan kom ik hem deze week nog afhalen!"

verkoper:
"Ja, dat doe ik wel niet zomaar natuurlijk, ik ga er wel van uit dat je hem koopt ... (staart me aan)."

(c) Jacky Claes, Hasselt, 2004

:stupid
 
Ik kan me even geen specifieke gebeurtenis voor de geest halen, maar ik weet wel dat de heren verkopers van Feedback Utrecht lang niet altijd even vriendelijk zijn tegenover de klant. De ene keer dat ik er een (prijzige) basgitaar uit kwam zoeken waren ze uiteraard maar wat vriendelijk... maar kom je er voor een pedaaltje of iets anders eenvoudigs dan is behulpzaamheid en klantvriendelijkheid vaak ver te zoeken... :r

Een winkel waar ik daarentegen érg goede ervaringen mee heb: De Staar, hier in Purmerend. Een klein winkeltje, stelt niet heel veel voor, familiebedrijfje, waar je altijd bijzonder vriendelijk word geholpen. En zelfs als je voor iets kleins komt: trek er maar een half uurtje voor uit... :D vooral de eigenaresse kan aardig kleppen... en heeft ook de nodige verstand van zaken, dus het zijn nog interessante gesprekken ook. :okdan:
 
Ik heb wel vaker op mn vrije dag in mn joggingbroekie en gaar t-shirt een muziekzaak bezocht. Ook al wil ik meer dan 1000 euro besteden, ze helpen je voor geen meter. Die meneer met dat pak en die mooie auto die 2 snaren komt kopen, krijgt eerder hulp :P
 
Ik heb wel vaker op mn vrije dag in mn joggingbroekie en gaar t-shirt een muziekzaak bezocht. Ook al wil ik meer dan 1000 euro besteden, ze helpen je voor geen meter. Die meneer met dat pak en die mooie auto die 2 snaren komt kopen, krijgt eerder hulp :P

Alleen al daarom ga ik het liefst in 'vodden' winkelen.. :D
 
Back
Top