Let op voor marktplaats verkoper!

ultrasonyk

Stamgast
Lid sinds
26 augustus 2007
Berichten
370
Ik heb even zitten denken of ik dit hier wel wil publiceren. Maar aangezien er zeker veel gebruikers zijn die ook op marktplaats naar gear kijken, wil ik jullie toch even waarschuwen cq. informeren

Mocht dit bericht ongepast zijn, vraag ik de admins om het te verwijderen c.q. te verplaatsen. In verband met de privacywet wil ik echter geen namen noemen. Ik kan tenslotte niet bewijzen wat ik zo ga vertellen, maar het vermoeden is sterk aanwezig dat het hier om dubieuze zaken gaat. Natuurlijk denken jullie nu, wat heb ik aan die waarschuwing als ik niet weet wie dat op marktplaats is, dat begrijp ik ook. Misschien hebben de moderatoren een idee hoe we dit kunnen doen?

Ok, genoeg blabla, even ter zake:

- ik zoek op marktplaats naar eigenlijk een fiets, en zie een suggestie voor een advertentie voor een jomox xbase09
- ik zie dat er 250 euro geboden is, wat eigenlijk een grapje voor een xbase09 is maar het bod werd niet verwijderd. ik dacht dus, waarom niet, misschien is ie stuk, ik bied mee
- dus ik bied 275 euro
- korte tijd later (zo snel had ik nog nooit een reactie) krijg ik een bericht van de verkopen: het bod is prima, ik mag hem hebben voor 275 euro
- bij de advertentie stonden de verzendkosten voor nederland met de post: standaard 6 euro
- aangezien ik niet in nederland woon, vraag ik dus netjes of hij hem ook naar het buitenland kan sturen
- hij zegt prima, geen probleem en of ik wel een nederlands bankrekeningnummer heb (waarvoor moet ie nederlands zijn??)
- ik zeg nee, maar ik heb paypal (om mezelf te beschermen tegen de wazige deal)
- verkoper zegt paypal heeft ie niet (beetje raar tegenwoordig als verkoper op internet, maar goed het bestaat...).
- ik kon het dus via de bank overmaken. hij geeft me zijn IBAN en zijn naam (zonder woonplaats). Zijn naam is echter anders dat de MP gebruikersnaam die een voornaam suggereert. Maar ook dat vind ik nog niet zo raar
- ik stuur hem het adres en vertel hem dat ik het geld ga betalen, hij zegt is prima hij verstuurt hem dan blabla
- MAAR hij heeft het niet over verzendkosten. Beetje raar bij zo een koopje, met een relatief laag bedrag. Ik weet uit ervaring dat de verzendkosten van NL naar mij ongeveer minimaal 20 euro kosten.
- ik zei dan ook niks over verzendkosten en dacht eerst, prima dan stuur je hem ook nog op voor die 275 euro...
- toen hebben we afscheid genomen en ik zou dus betalen, maar korte tijd later vroeg hij al na of het geld al onderweg is
- nog iets later (paar minuten) kreeg ik een bericht met "hey?". blijkbaar had hij er erg haast mee.
- door dit gedrag ging ik uiteindelijk googlen naar de naam die hij als rekening houder noemde. een relatief zeldzame achternaam. ik vond een forumpost van een forum over oplichters en ja, die naam kwam daarin meerdere keren voor.
- dezelfde, zeldzame achternaam met dezelfde voorletter. dit kan geen toeval zijn dacht ik. het rekeningnummer wat ze noemden was wel anders, maarja als je al op internet bekend bent, waarom dan niet een andere rekening gebruiken
- ik keek destijds, welke advertenties hij nog meer had, dat waren 2 andere studio gerelateerde apparaten, maar niets wat kwa stijl of smaak bij elkaar zou passen.
- ik zei toen tegen hem dat ik er vanaf zie, heb hem echter geen reden genoemd
- hij zei prima, en dreigde een paar minuten later een slechte beoordeling af te geven (i dont fking care, ik heb daar niks te koop...)
- een paar seconden later, heeft hij de advertentie van de xbase09 verwijderd en ook meteen zijn andere 2 apparaten. in plaats daarvan hij heeft iets totaal anders te koop gezet
- daarna heb ik niets meer van hem gehoord.

Of hij me wilde oplichten of niet, zal ik nooit met zekerheid kunnen zeggen. Daarom wil ik hier ook niet meteen met namen zwaaien. Maar dat al die feiten toch iets TE toevallig bij elkaar zijn gekomen, lijkt mij heel sterk. Vooral na zijn reactie, en het verwijderen van alle advertenties. Wat ik eerder denk is, dat hij bang was dat ik zijn trucje door had, en snel met andere spullen ging adverteren. Waarom dan niet gewoon een ander MP profiel is mij niet duidelijk. Misschien was hij niet ZO slim....

Feit is in ieder geval, een xbase09 krijg je niet voor 250 of 275 euro. Tenzij die kapot is, maar dat stond er niet.

En lieve Marktplaats verkoper, mocht jij dit lezen en jezelf herkennen...

Of je werkt aan je communicatie en betalingsmogelijkheden, en als dat het probleem niet is, hoop ik dat ze je snel pakken.


Sorry voor de eventuele spelfouten, geen echte nederlander :)
 
Petje af, de meeste Nederlanders spellen veel slechter. Bedankt voor de waarschuwing. Zo heb ik nog een waarschuwing over een slechte dakdekker. Die oplichting kan ik wel bewijzen. Off topic, dus zie FB.
 
Back
Top