En toen stond er ineens een CS-80 op marktplaats...

wwem

Ingeburgerd
Lid sinds
28 april 2013
Berichten
45
Locatie
Amsterdam
Dit is een waar gebeurd verhaal en het gebeurde zo'n vier weken geleden. Het is ook het soort verhaal waar je stiekem van dagdroomt, struinend over een rommelmarkt, of op koninginnedag, hopend op een onwetende ziel die een pareltje van een instrument aan je wilt slijten terwijl hij denkt dat het niet meer waard is dan een knikker. In mijn stoutste dromen zag ik hem dan al staan, verscholen tussen dozen met schlager-vinyl en vergeelde plastic keukenmachines. Log, lomp en lelijk als hij van buiten is: mijn verweesde cs-80.

Dit gebeurde me natuurlijk nooit, maar mijn vondst van vier weken terug kwam er akelig dicht in de buurt. (en ik ben heel benieuwd wie van jullie het ook heeft gezien!)
Ik had sinds kort een fascinatie opgevat voor stringmachines en zocht met regelmaat op marktplaats of iemand een leuk model in de aanbieding had. Ik keek ook vaak tussen de orgels, omdat ze daar het meeste opduiken. Het was een bloedhete zaterdag namiddag en ik geloof dat ik de enige was in Nederland die op dat moment binnen achter zijn computer zat toen ik plotseling het pas echt heet begon te krijgen. Mijn hartritme schoot omhoog toen ik plotseling het volgende bericht zag staan:
"Yamaha orgel, graag ophalen, nogal zwaar." Met daarbij een onscherpe foto die ik onmiddellijk herkende; die gekleurde knopjes, die pitch-slider, die twee rijen met schuitjes. Het was hem echt, de door mij o zo begeerde cs-80!

Ik moest iets doen. Er stond geen telefoonnummer bij dus ik kon alleen maar mailen en besloot "Henk", de verkoper, onmiddellijk het maximale te bieden dat mijn budget toeliet. Dit was vast niet de beste tactiek, maar ik wilde zp snel mogelijk met de verkoper in contact komen om het instrument op te halen. Begrijp me goed, ik ben geen speculant met instrumenten, het was niet mijn bedoeling hem onmiddellijk op e-bay te zetten voor de snelle winst. Voor mij was het domweg mijn enige kans om ooit zo'n instrument in bezit te krijgen en thuis te bespelen. Ook al was mijn bod een lachertje in vergelijking met de internationale marktwaarde (zo bleek toen ik ging zoeken!), het was het beste wat ik kon doen. En ik leek, volgens marktplaats pas één van de drie mensen die hem bekeken hadden en niemand had hem ge-favoriet!

Toen begon het wachten en herhaaldelijk op refresh drukken in mijn mailbox. De verkoper moest het toch een keer zien? Dat zijn oude stoffige orgel, direct zo'n hoog bod had opgeleverd. Nog een keertje mailen dan maar. Ik kan hem morgenochtend op komen halen! mijn geluk was waarschijnlijk dat hij er geen typenummer bij had gezet. Ik kan me zo voorstellen dat er mensen zijn die google-alerts hebben uitstaan op dit soort instrumenten. Om drie uur 's nachts begonnen mijn ogen dicht te vallen. Ik zette mijn wekker en ging slapen.

Zondagochtend werd ik vroeg gewekt door mijn vriendin. "Hij is verwijderd van marktplaats, schat". Ik had haar ingelicht en nadat ik haar een oude e-bay advertentie had laten zien was ze voor het eerst oprecht opgewonden over mijn hobby. Ze snapte dat ik er veel voor over had en dat het dan nog steeds een buitenkansje was. Al zou ik waarschijnlijk de rest van mijn relatie moeten leven met een "anders verkopen we toch gewoon de boot" -houding als we een financiële tegenvaller hebben.
Ik sprong uit bed en checkte mijn mail. Niks. Wat was er gebeurd? Was iemand mij voor? Met een hoger bod? Had iemand contact met hem weten te leggen met Henk? Met mijn Henk!
Op zo'n moment heb ik sterke koffie nodig, om na te denken over mijn volgende stap. Maar na mij eerste kop kwam eindelijk een reactie van Henk in mijn mailbox.
"Sorry maar ik kreeg vanmorgen een mailtje van iemand die zei dat het een heel bijzonder ding is. Ik ga dat eerst even uitzoeken. - Groet, Henk."
Ik moet toegeven dat ik deze onbekende Judas, die Henk dit had ingefluisterd, enkele minuten heb zitten vervloeken. In niet mis te verstane bewoording. Maar toen ik eenmaal over mijn eerste teleurstelling heen was, moest ik toch toegeven dat deze onbekende waarschijnlijk een beter mens was dan ik. Hij had dat plaatje ook herkend, maar niet geboden. Hij was gewoon in de pen geklommen en had Henk gewaarschuwd; "Man! Daar staat een ding van minstens 20.000,- euro voor je neus!!" Zoiets moet het zijn geweest. En zo grootmoedig was ik dus niet.

Ik heb nooit meer iets van Henk gehoord. Ik ben nog steeds een beetje benieuwd wat zijn reactie was toen hij op google zag dat de laatste cs-80 op e-bay in 2011 voor 17.000 pond is weggegaan. Zou hij champagne hebben opengetrokken, zijn vrouw mee uit eten hebben genomen en gezegd: "schat waarheen wil jij nog 's een hele lange reis maken?" Ik hoop het, maar ik geneer me te veel om het hem nog te vragen.

Mijn troost is dat ik één avondje mij een beetje de eigenaar van een originele monster-synth heb gevoeld. En ik weet zeker dat ik die nacht intens heb gedroomd. Mooier dan al mijn dagdromen. Van gelukzalig hardlopen door de branding en de vuurspuwende skyline van Los Angeles anno 2019.
 
je had er een foto van moeten maken en kan je de data vergelijken met andere data op internet , zie je gelijk waar het fotootje eerder is op gedoken. want waarschijnlijk is het iemand met een zieke geest die jouw een week in zijn greep heeft gehouden, en lacht zich nu helemaal een slag in de rondte .. Het is een leuke synth heb er ook wel eens naar gekeken, in 2000 kon je ze nog kopen voor 2K dus een vooruitziende blik had ik toen niet. Er zijn trouwens wel mee synths die zo klinken. dus uniek is hij niet. waarom nou juist die cs80 zo populair is .. HYpe en zo denk ik. bekende mensen. wie zegt het.
nu komen er allemaal mensen uit de kast die het tegendeel beweren. Mag allemaal.
 
ik droomde een keer dat ik in mijn mancave kwam en al mijn synths waren gejat. Er lagen alleen nog maar wat losse kabels.

Toen ik wakker werd en besefte dat het een droom was en al mijn spulletjes er nog stonden was ik een kort moment euforisch blij.

ZO kan het dus ook!
 
je had er een foto van moeten maken en kan je de data vergelijken met andere data op internet , zie je gelijk waar het fotootje eerder is op gedoken. want waarschijnlijk is het iemand met een zieke geest die jouw een week in zijn greep heeft gehouden, en lacht zich nu helemaal een slag in de rondte .. Het is een leuke synth heb er ook wel eens naar gekeken, in 2000 kon je ze nog kopen voor 2K dus een vooruitziende blik had ik toen niet. Er zijn trouwens wel mee synths die zo klinken. dus uniek is hij niet. waarom nou juist die cs80 zo populair is .. HYpe en zo denk ik. bekende mensen. wie zegt het.
nu komen er allemaal mensen uit de kast die het tegendeel beweren. Mag allemaal.
Ik heb er geen foto van genomen, helaas. Dan had ik hem hier kunnen plaatsen! Maar aan de mogelijkheid van een grap had ik wel gedacht hoor. Daarom heb ik die avond veel op afbeeldingen ge-googled op cs-80 en ben nergens deze marktplaats foto tegengekomen.

Ik begrijp overigens ook niet waarom deze nou juist zo ongelooflijk veel waard is ten opzichte van die andere grote poly-synth-jongens uit eind jaren 70, begin 80. Dat nieemt niet weg dat ik hem zou willen natuurlijk!
 
tja terwijl je eigenlijk deze moet hebben :P
mghBHFt.jpg
 
tja terwijl je eigenlijk deze moet hebben :P
mghBHFt.jpg
Haha! Je hebt gelijk. Zo'n CS-80 is een beetje voor paupers, met z'n armoeiïge koffer behuizing.
Gewoon geduld hebben. Het is een kwestie van tijd tot Hans Zimmer dement wordt en dit bakbeest onder 'keyboards' op marktplaats zet. Toch?
 
tja terwijl je eigenlijk deze moet hebben :P
mghBHFt.jpg
Die zware gevallen blijven bij kringloopwinkels altijd eindeloos staan, uiteindelijk gaan ze naar de stort. :D

Mooi verhaal, Henk! Of ik bedoel wwem. Herkenbaar. Benieuwd hoe het klinkt als je het voorleest met jouw gouden stem.
Ook snap ik waarom je nog een maand hebt gewacht met posten van deze geschiedenis... Henk zal inmiddels wel op de hoogte zijn...
 
Laatst gewijzigd:
Het is een soort verhaal waar je stiekem van dagdroomt, struinend over een rommelmarkt, of op koninginnedag, hopend op een onwetende ziel die een pareltje van een instrument aan je wilt slijten terwijl hij denkt dat het niet meer waard is dan een knikker. In mijn stoutste dromen zag ik hem dan al staan

Dit gebeurde me natuurlijk nooit.

Mij wel, wel geen CS-80 maar wel een Elka Synthex voor 500 gulden, Korg MS-20 voor 200 gulden, Roland JX-8P met een PG-800 en M16C voor 350 euro en een Roland SH-5 voor 1200 euro.
Dat zijn nog aardige bedragen, maar ik heb toch 2400 gulden voor de Synthex (1999), 800 gulden voor de MS-20 (2000), 900 euro voor de JX-8P/PG-800 (2011) en 2800 euro voor de SH-5 (2012) gekregen.
Toevallig van allemaal onwetende verkopers, je moet er i.d.d. wel heel snel bij zijn.
Dus onmogelijk is het niet!
 
ik droomde een keer dat ik in mijn mancave kwam en al mijn synths waren gejat. Er lagen alleen nog maar wat losse kabels.

Toen ik wakker werd en besefte dat het een droom was en al mijn spulletjes er nog stonden was ik een kort moment euforisch blij.



Zo'n vaart zal het niet gauw lopen, ik heb eens zelf mijn studio leeg moeten halen i.v.m. met een verfbeurt en was daar minimaal een uur mee bezig.
En dan heb ik het nog maar verplaatst naar een andere kamer, laat staan dat ik ermee naar straat moet en in een busje moet leggen.
Denk niet dat inbrekers er zoveel tijd voor nemen, daar komt bij dat ik in een appartement woon een alarminstallatie heb, dus dat is al helemaal niet handig voor ongwenste bezoekers :D
 
Mooi verhaal wemm! Ik voel met je mee. Toch maar weer even de kringloop proberen morgenochtend? :D
 
mooi verhaal idd :okdan:

Toevallig van allemaal onwetende verkopers, je moet er i.d.d. wel heel snel bij zijn.
Dus onmogelijk is het niet!

Ooit een Roland R8 mkII gekocht voor 250 gulden en verkocht voor 1100 gulden vanwege de 909 en 808 geluiden. Grootste klapper die ik ooit maakte in mijn vroege carriere. Heb daar weer mixer, korg 05r/w en weet ik veel wat voor gekocht, dus direct terug geinvesteerd en hits :engel: mee gemaakt.
 
Dat was ik :). Hij kon dermate appreciëren dat ik eerlijk was over de eigenlijke kostprijs van de CS-80 dat ik hem mocht komen ophalen voor een prijs die ver onder zijn reële waarde zat. Bij de overhandiging heb ik hem inderdaad ook een fles champagne gegeven die hij met plezier zal uitdrinken.

Zo zie je maar. Eerlijk duurt het langst...

8o)



Just kidding
 
Dat was ik :). Hij kon dermate appreciëren dat ik eerlijk was over de eigenlijke kostprijs van de CS-80 dat ik hem mocht komen ophalen voor een prijs die ver onder zijn reële waarde zat. Bij de overhandiging heb ik hem inderdaad ook een fles champagne gegeven die hij met plezier zal uitdrinken.

Zo zie je maar. Eerlijk duurt het langst...

8o)



Just kidding
Hahaha!
Even had je me! Heel even, want halverwege de tweede regel rook ik nattigheid en voelde dat er een luchtje aan zat… .
 
Dat was ik :). Hij kon dermate appreciëren dat ik eerlijk was over de eigenlijke kostprijs van de CS-80 dat ik hem mocht komen ophalen voor een prijs die ver onder zijn reële waarde zat. Bij de overhandiging heb ik hem inderdaad ook een fles champagne gegeven die hij met plezier zal uitdrinken.

Zo zie je maar. Eerlijk duurt het langst...

8o)



Just kidding

kidding '
]]
 
Mij wel, wel geen CS-80 maar wel een Elka Synthex voor 500 gulden, Korg MS-20 voor 200 gulden, Roland JX-8P met een PG-800 en M16C voor 350 euro en een Roland SH-5 voor 1200 euro.
Dat zijn nog aardige bedragen, maar ik heb toch 2400 gulden voor de Synthex (1999), 800 gulden voor de MS-20 (2000), 900 euro voor de JX-8P/PG-800 (2011) en 2800 euro voor de SH-5 (2012) gekregen.
Toevallig van allemaal onwetende verkopers, je moet er i.d.d. wel heel snel bij zijn.
Dus onmogelijk is het niet!

:Z:Z:Z:Z:Z

Zo'n vaart zal het niet gauw lopen, ik heb eens zelf mijn studio leeg moeten halen i.v.m. met een verfbeurt en was daar minimaal een uur mee bezig.
En dan heb ik het nog maar verplaatst naar een andere kamer, laat staan dat ik ermee naar straat moet en in een busje moet leggen.
Denk niet dat inbrekers er zoveel tijd voor nemen, daar komt bij dat ik in een appartement woon een alarminstallatie heb, dus dat is al helemaal niet handig voor ongwenste bezoekers :D

Ik kan me voorstellen dat jij je synths eerst met plexiglas verpakt, waarna je ze met fluwelen handschoentjes verplaatst en nadat je ze hebt neergezet ze ook nog reinigt van alle stof die de synth heeft verzameld tijdens het verplaatsen.

Geloof me, in 5 minuten is je hele studio leeg gehaald als ze het echt mee willen nemen.
 
Ik vind het een mooi verhaal, maar was deze synth niet toen, bij de introductie al stervensduur? Dan lijkt het me niet aannemelijk dat iemand die zo een oude bak heeft, "vergeten" was dat ie er toen een hypotheek voor heeft moeten nemen.. En nu verkoopt voor een habbekrats... ;)

Anyway, leuke anekdote is het wel.
 
Eminent 2000GT's en andere grote analoge orgels worden voor een habbekrats verkocht, en daar moest je nieuw ook een hypotheek op je vrouw voor nemen.
 
Back
Top