Wanneer is iets LIVE?

met platen loops is prima te improviseren. 3 deks, 2 tegen 3 ritmes, en....fase verschil(dus tegen fase draaien).
ik hou er van als mensen creatief met hun gear omgaan. voor zowel synth gebruikers(dus geen presets), als voor djs, iets extraas dus.
en als het aan wilders ligt gaat de hele cultuur op de schop, maar dat is politiek. iedereen..ga stemmen, voor een welig tierend cultuur beleid!!!
anders krijgen we strax publieke synth en sequencer verbrandingen.
 
..ga stemmen, voor een welig tierend cultuur beleid!!!
anders krijgen we strax publieke synth en sequencer verbrandingen.

Lieve meneer Kuit, WTF heeft dat met dit topic te maken? Dit is 'n SYNTH forum, geen politiek forum. En al had je die laatste zin weg gelaten, dan nog heeft je antwoord nix met het tpoic te maken.

Het zal best creatief zijn, maar 'n DJ blijft 'n DJ... omdat ie plaatjes draait. Als je 'n bosje gear op het podium neer gooit en LIVE dingen in gaat spelen en gaat improviseren, dan is het ECHT live!
 
@VCOVCA: kan zien dat je niet veel leest en hoort over beleid m.b.t. de gehele culturele sector in Nederland!
 
@VCOVCA, ah, iemand die anno 2010 het wiel van de elektronische muziek heeft uitgevonden. de opmerking dat met loops werken niet live zou zijn getuigt een beetje van het gebrek aan kennis over de geschiedenis van de elektronische muziek. dit uitleggen, daar heb ik nu geen zin in, omdat ik hier geen les wil geven. het zou een lang verhaal worden. mischien is mn e-boek SoundLab iets voor je?:eureka:
mischien dat jij djs en loop players dan niet ritueel verbrand.
 
Ik heb een "set" als "DJ" die ik met ableton speel, die is opgebouwd uit geimporteerde, gebeatmatch-te gewarp-te nummers, sommige daarvan specifieke loops uit andere nummers, andere weer bijna gehele nummers.
Het materiaal is heel erg divers en uiteenlopend, van fripp & eno dingetjes uit 1975 tot de nieuwste chillout/ambient van vorige week, en alles daartussen in, uit allerlei stijlen en genres.
Daarbij heb ik een hele boel samples and kortere loops rifjes ritmes beats klaar staan, sommige daarvan georganiseerd in "scenes" voor pre-geselecteerde combinaties, maar de meeste gewoon als clips die ik trigger.
En ook een aantal instrumenten, met midi-loops klaar, filters en parameters toegewezen op een controller om ze "live" te tweaken.
Alles gesorteerd op toonsoort mbv mixed in key.
4 basis kanalen, met op elk kanaal EQ & filter, en 3 sends naar een combinatie van effects.
Alles aangestuurd door de akai mpc40.

Ik beslis in het moment zelf wat ik speel, hoeveel lagen, ben continue bezig met filtering EQ effects, mixen etc.

Is dat nu live of DJ?

Punt is, open your mind, en laat jezelf niet inboxen door oudbakken concepten en ideen die ontstaan zijn in een ander tijdperk, met andere apparatuur en mogelijkheden.
 
Er zijn voldoende goede nummers van allerhande artiesten in alle muzieksoorten ter beschikking via zowat elk opslagmedium.

Onder "een goed nummer" van een artiest versta ik dan (ongeacht de persoonlijke smaak), een nummer waarin zich bepaalde klanken , frazen of vocals bevinden die het nummer in zijn totaliteit "goed" maken.

Als ik nu via mijn cubase uitsluitend die bepaalde klanken, frazen en vocals uit die artiesten hun nummers ga uitrukken, en hiermee aan het knippen, plakken, lopen, en mixen ga,... is het volgens mij ook evident dat je een imposant geheel krijgt.

... maar hoe erg je ze ook probeert te vervormen om ze niet te herkenbaar te laten klinken,... eergevoel kan je er moeilijk in terugvinden, want je jat gewoon het beste uit de nummers van de beste artiesten,.. en probeert alsnog je identiteit te leggen in de manier waarop je ze mixt, loopt, of uitfiltert.

M.a.w. ben je zonder het basismateriaal dat je jat eigenlijk nergens,.. en kan je je volgens mij ook geen "live-artiest" gaan noemen,.. maar eerder een imitator of entertainer.

Op zich niets mis mee, want dj-sessies kunnen mij wel boeien.
 
This would all be fine, if performance conditions reflected this, but obviously it does not happen in most cases. Instead we experience performers who are more or less pretending to do something essential or carrying out little manipulations of mostly predefined music.



robert henke, degene die ableton heeft bedacht en waarmee al dat "live" geneuzel is begonnen, heeft er een paar goede essays over geschreven:

Performance in the Age of Super Computing I [2007]
Performance in the Age of Super Computing II [2009]

hier te vinden: http://www.monolake.de/interviews/

verplicht leesvoer voor iedereen die iets over "live" denkt
 
dus ook iemand met een bv 24 sporen tape(tape-j:)) zoals stockhausen, pierre henry om r 2 te noemen, maken live beslissingen die je als componist/improviserend instrumentalist doet. hier dus via de mengtafel.
 

Attachments

  • stockhausen_osaka.JPG
    stockhausen_osaka.JPG
    150,7 KB · Bekeken: 32
  • pierre-henry02.jpg
    pierre-henry02.jpg
    23,9 KB · Bekeken: 32
Hoe ver gaat het idee van "jatten" eigenlijk in de electronische muziek van vandaag?
Is nummers draaien als een DJ jatten, is het samplen van ritmes loops of phrases uit nummers jatten, is het gebruiken van samples gemaakt door andere mensen jatten, is het gebruiken van presets in synths en effects gemaakt door andere mensen jatten, is het gebruik maken van kennis, ervaring en ideeen van andere mensen dmv een youtube filmpje jatten, is het beinvloedt en geinspireerd worden door muziekanten en producers uit bepaalde genres jatten?
Ik weet het niet zo zeker, tegenwoordig.
 
Back
Top