Wanneer is iets LIVE?

Ik schat dat jij conservatorium hebt gedaan....am i right?

De reden waarom ik dat vermoed is dat ik wel een aantal mensen ken die dat hebben gedaan en kwa gedachte exact op dezelfde lijn zitten als jij. Niet alleen kwa mening maar ook wat betreft de gedachte dat die mening een feit zou zijn in plaats van gewoon een mening.

Muziek maken is naar mijn mening een combinatie van skills (techniek), talent (mooi meegenomen) en doorzettingsvermogen (investering van tijd) waar live optreden niet perse hoeft te bestaan uit die 3 factoren. Improviseren is een combinatie van (skills) en talent gebruiken waardoor (al dan niet toevallig) iets heel moois kan ontstaan. Improviseren is echter geenzins hetzelfde als componeren. Op een podium muziek naspelen is in geen geval te vergelijken met componeren of improviseren al kan het natuurlijk heel goed dat men stukken van een reeds gecomponeerd combineert om een improvisatie te maken.

Hetgeen wat jij een feit noemt noem ik dus een mening. Feiten zijn meetbaar en staan onheroepelijk vast. Daarom zijn ze ook zo moeilijk aan te tonen. :)
Wat wel een feit is is dat je mening ventileren als feit vaak een nogal apart effect heeft op je publiek. Dit publiek zal namelijk nogal makkelijk een mening over je vormen. :)

Eh nee, dat heb ik niet. Ook zit ik niet in de klassieke-hoek, of geen enkele hoek eigenlijk.

En dan moet je nog eens mijn post lezen om goed te zien waar aan ik refereer als ik het heb over 'zijn visie over in dit geval het orkest...ik citeer:

"...Wat ik echt erg vind is een orkest (maar dat is even een zijspoor van deze discussie)

Je ziet zo'n groepje mensen met instrumenten staan, bladmuziek op het instrument.
Dat is hun sequence. De dirigent geeft het kloksignaal zodat alles gesynchroniseerd loopt.

Echt dat heeft niets met muziek maken te maken. Dat is instrumenten bedienen.
Ongeveer net zo creatief als aan de lopende band staan dopjes op tandpastatubes draaien..."

Daar zit hij naast, en daar hoef ik geen conservatorium voor gehad te hebben of 5 dagen discusseren.

Voor de rest ben ik het eigenlijk wel met je eens mbt de verschillende factoren die meespelen bij muziek maken, en al helemaal dat je ze niet allemaal nodig hoeft te hebben voor een live-show. Wel is de kwaliteit van de live-show afhankelijk van in hoeverre 1 of meerdere van die factoren aanwezig zijn.

Maar om nou te roepen dat een concert/optreden van bijvoorbeeld een Radio Filharmonisch Orkest, Metropool Orkest of Koninklijk Concertgebouw Orkest creatief te vergelijken is met staand aan de lopende band dopjes op tandpastatubes draaien, ben ik het zeker niet mee eens EN IS NIET WAAR. Los van of je het mooi vind, kan waarderen of niet...
Ook de vergelijking van een dirigent met een levende clock-signaal is te belachelijk voor woorden. Ik vind iemand beperkt die dat denkt, of misschien niet beter weet maar dat vasthoud en verkondigd als de waarheid.
 
Ik wilde me er helemaal niet mee bemoeien maar dit moet je uitleggen C

Echt dat heeft niets met muziek maken te maken. Dat is instrumenten bedienen.

Muziek = instrument bedienen.... toch?
 
Muziekmaken is toch niet gelijk aan puur instrumenten bedienen?! Een instrument bedienen (bespelen is een beter woord aangezien dit ook niet slecht een simpel iets is wil je dit goed doen) onderdeel van.
 
jaren geleden heb ik een tijdje altviool gespeeld in een orkestje, maar ik vond dat er geen enkele ziel in zat. ik wilde zelf dingen verzinnen en spelen zoals ik het wilde. in plaats daarvan moest je zo goed mogelijk iets spelen dat een ander heeft geschreven zonder eigen inbreng.

voor mij was die muziek dus ook niet 'live', terwijl de instrumenten wel ter plekke bespeeld werden.
 
Ik ben van mening dat iets live is wanneer iets bespeeld wordt in plaats van afgespeeld wordt. Wat er dan bespeeld wordt, dat kun je op meerdere manieren invullen.

1 uitkomst staat vast: het live bespelen van instrumenten volgens een (min of meer) vaststaande sequence

2 uitkomst staat niet vast: een mogelijk enorm arsenaal aan vooraf geprogrammeerde sequences of loops uitbouwen tot een niet vooraf gedefinieerd eindresultaat

combinatie van 1 en 2: zowel het bespelen van de instrumenten als het eindresultaat staat niet vast. Jammen of improviseren.

Een dj die bestaande tracks afspeelt, maar ook manipuleert en loopt (a la Hawtin) is voor mij een dj die een stap verder gaat, maar nog niet live. Wel wordt de scheiding tussen dj en live hier steeds kleiner, want wat als je er ook nog eigen loops, fx en geluiden doorheen gooit? Gecombineerd met bestaande tracks die je zodanig bewerkt dat ze nauwelijks op het origneel lijken... leuk he? hokjes :doei:

Zolang het eindresultaat maar goed is. :okdan:
 
best een goede vraag.
ze noemen alles wel live tegenwoordig. zelfs voor gemixte dj sets.
triest :frons:

zelf maak ik soms van te voren de melodiëen en basslijnen, maar dat zijn slechts loops van enkele maten. altijd een paar uur voordat ik naar m'n optreden ga. het zijn altijd andere nummers.

ter plekke maak ik de rest (ritmes, klanken, effecten etc.)

meestal is het gewoon improvisatie. sequencers en arpeggiators (sh-101!) maar nog beter: toetsen. vaak genoeg speel ik een uur lang baslijnen en melodiëen met de hand, en houd ik soms een melodielijn 'vast' met een delay om er iets anders bij te spelen. de drumcomputer loopt dan gewoon mee als begeleiding.

ik noem het live, heb ook helemaal geen zin en tijd om naar het publiek te roepen of te zwaaien :D

jij stond toch altyd met een plaat in je ene hand te zwaaien en met cd scratch pads en ableton te freaken ...op sensation :D:luv: triesto

leuk ronderwerp
zo werk ik thuis byna altyd kheb meer spullen dan in puts dus maak keuze
met welke ik wat maak en programeer bv 3x 4 patterns in drie drumachiens
en daar maak ik keuzes [lastig soms ] in ..wat nu en straks te playen
helaas kanje niet egt flexibel patterns shufflen en wisslen zoals je dat kan in ableton [!!!}
das t voordeel van live spelen met software sequenced tracks
hardware sequencer kan dat [byna ] niet
bv denk de nocturn / die colin frasier bak ...die wel
maar bv analoge step sequencer kunje bv pingpong laten spelen > / < / en tot 2/4/6/8/...16 enso
das dus net watje hardware sequencer kan
[ikheb t nu t geluid he ...niet drums
want sequencen in drumachiens staan meestal vast ...tr spul ...
dfaar kan je lkeer naar hartelust je eigen compositie in verzinnen
door tr808 bass laten pompen percusiie

en afwisslene met hats van anadere drumachiens

trouwens kzit hier uite te leggen over mn situatie ..das by iedereen verschillend
je kan t bv in een rm1x/ sampler ook so doen aleen dan staat t in de rm1x sequencer / of in de software based sequencer [ableton ] en dan benje weer anders aan t werk
dan hands on ...met de machienes aleen

eerlijk gezegd krijg je wat flowablere muziek [bestaat dat woord!!:D
asje met drumachiens en bv twe synths eraan hangend werk
want je moet nadenk wat nu ...doen en uitvoeren
dan moetje tellen :dubbel: switchen tweaken totje een ons weegt
das leuk soms hektish

maar iig so inspirerend datk t nu nog leuk vindt :halleluja
ik kom ook uit acid / lectro tydperk dus toen werden de meeste platen soon beetje niet met laptops gemaakt maar gewoon in de machine zelf
 
Er word hier op dit soort forums wel eens 'vergeten' dat het uiteindelijk toch allemaal draait om het eindproduct. En hoe je dat eindproduct nou bereikt maakt eigenlijk allemaal niet zo heel veel uit. Als het klinkt dan klinkt het! .

Hier ben ik het niet mee eens.
Het proces is ook van belang.
Evenals de context waarbinnen dit plaatsvindt.
"gewoon" een leuk liedje maken is iets anders dan een kunstenaar die zijn kunst maakt. Dit verschil zit hem niet enkel in het eindproduct, maar ook in de visie , benaderingwijze, emotie enz enz.


En mensen die oordelen vanuit principes hebben naar mijn idee alleen maar een beperking.

Als je hiermee kortzichtigheid bedoelt, dan ben ik het hier zeker met je eens.
 
Dus alles met 303 is geen live???
Kan je niet gewoon "Live" bespelen! :D
Wil ik gewoon even meegeven!
je hebt natuurlijk nog drums ook! En TR-808 kan je bv wel in live spelen, maar dan kan je bijna niet snel genoeg iets aanpassen! Dus deze staat ook bij de meeste ook in play of track mode! Ook geen live dan?? Enkel met de 606 kan je switchen tss write en play mode!
 
Laatst gewijzigd:
bv door de vooruitgang van techno-logie [va synthesizers / vst-midicontrollerspul ] kreegje ook vrijheid van programmeren en dat resulteerde bv in jaren 90 in goa trance achtige muziek [dat komt niet uit een tr909 + sh 101 aleen :D
of bv pendulum drum en bass
egt serieus knip en plak werk met sampling vst s waar komen anders die subssss en zware leads vandaan ...en freaky omslagen in composities


daarom hebk ik thuis wat va spul gelukkig [nu nog flexie pc !!!]
componeren en verder dingen uitwerken vst / va ander synths erby is wel weer erg leerzaam
hoe sla ik iets om in mn nrs welke acoorden passen / doen t egt beter dan waark mee begon in mn nrtje

die twee manieren van werken by mij heb ik nog steeds niet goed kunnen samen brengen
denk dak met " free hands on drumachien sequencer based pattern "
maken niet egt veel verder kom en dus die stukken moet opnemen plakken / knippen ...want t klinkt so lkker :okdan: [pc komteraan !]
en rest / melodies harmonien aan vullen met rest synths [die meer kunnen ]

ik ben niet vies dus van vst / va [ waarom wel]:doei:
samen met analoog spul
moet je gewoon een aardige aansturing hebben

kwordt wel een vergelek met de eerste wijkse ..lucht verkeer regelaar :D

tuurlijlk hebbie veel div livesets ...in verschillende stylen
ik denk asje legowelt / sendex ...watever wie live iets hoor doen op hun manier t weer compleet anders kan zijn dan bv dj paul die optrad met twee tr909 [ van wege de dubbele hats ] en danseressen ...
en daarby vrolijk in zn handen stond te klappen :Z:biertje:
of triesto die zn muziek aangboden krijgt en daarme net doet oftie en plaat draait :r

int underground sceentje doen mensen t vaak simpler met twee elctribes ,maar dan komt tenminste wel ronderste uit t bakkie naar boven persoonlijk favorietje = db 69 spiral tribe
denk dat de best man soon beetje 1000 live set heeft gedaan veel ronline te vinden
tsjek bv ;http://radio.full-vibes.com/en/mp3_downloads.html
tsjek ook audio trix [ meissie ] :doei:
veel elctro gebroken ritmes en xf

hier ook een leuke communitie met download afdeling met veelal tech/no/kno ..d&b live sets
tsjek it
http://www.corebay.com/index.php?showtopic=17038&st=0&p=64374

persoonlijk leer ik wel wat ask luistert naar andere ...
niks verkeerd mee

mischien ga k daarom nog wels ..naar een " flink " feestje
het bier is daarnie so:D:luv: it!!
 
Dus alles met 303 is geen live???
Kan je niet gewoon "Live" bespelen! :D
Wil ik gewoon even meegeven!
je hebt natuurlijk nog drums ook! En TR-808 kan je bv wel in live spelen, maar dan kan je bijna niet snel genoeg iets aanpassen! Dus deze staat ook bij de meeste ook in play of track mode! Ook geen live dan?? Enkel met de 606 kan je switchen tss write en play mode!

helemaal mee eens je kan sounds .../ volumes editten tweaken [ookniet veel maargoed]
het zijn voor live sets niet de meest makkelijke app.


toch =909 een vd meest gebruikte nog steeds qa live dingetjes desnoods as ...underline beat machine
kick ramt altyd
hats zijn altyd leker
 
Wat ik echt erg vind is een orkest (maar dat is even een zijspoor van deze discussie)

Je ziet zo'n groepje mensen met instrumenten staan, bladmuziek op het instrument.
Dat is hun sequence. De dirigent geeft het kloksignaal zodat alles gesynchroniseerd loopt.

Echt dat heeft niets met muziek maken te maken. Dat is instrumenten bedienen.
Ongeveer net zo creatief als aan de lopende band staan dopjes op tandpastatubes draaien.

-C-
wat een onzin. er zullen er vast zijn die op zo'n 'mechanische' manier spelen maar een goed orkest kan je echt niet zo kwalificeren. er zit namelijk héél veel in het bespelen van die instrumenten wat niet in bladmuziek te vatten is. je moet niet vergeten dat een akoestisch instrument duizend maal meer nuances heeft dan de gemiddelde synth. dat is waar talent, ervaring en passie in het spel komt.

ik vroeg me lang af hoe belangrijk een dirigent nu eigenlijk is voor een orkest. deze lezing van beroemd dirigent itay talgam heeft veel verheldert: http://www.ted.com/talks/itay_talgam_lead_like_the_great_conductors.html. is trouwens best grappig want eigenlijk is het een lezing over managementstijl, geillustreerd aan de hand van een aantal bekende dirigenten.
 
Als ik live speel of zal spelen, doe ik het zo:
vooraf gecombineerde patterns / loopjes maken in 303 / 808 / 606 eventueel 777 (ms samen met MG-1).
Ter plaatse wordt alles dan op het moment aan elkaar gespeeld ook met samples op plaaten, 808 wordt volledig manueel bedient (BD, SD, ..) alsook de 303! Ben ik dan Dj! :P
Sorry ik vind van niet, eindresultaat zal elke keer anders zijn, nrs kunnen langer of korter gespeeld worden, opbouw kan ik zelf invullen (of eventueel toevallig passerende maat! :) )! Alles wordt op 't moment zelf ingebracht / gemanipuleerd! vooraf weet ik al waar ik naartoe wil, maar ik zal NOOIT 2X dezelfde take kunnen doen! Tenzij ik een paar robotjes koop! :engel:
777 idd is wel flexibeler voor live, kan je veel kanten mee op!
Wil maar zeggen ... als ik hier sommige reacties lees speelt geen enkele acid act live? :?
 
wat een onzin. er zullen er vast zijn die op zo'n 'mechanische' manier spelen maar een goed orkest kan je echt niet zo kwalificeren. er zit namelijk héél veel in het bespelen van die instrumenten wat niet in bladmuziek te vatten is. je moet niet vergeten dat een akoestisch instrument duizend maal meer nuances heeft dan de gemiddelde synth. dat is waar talent, ervaring en passie in het spel komt.

ik vroeg me lang af hoe belangrijk een dirigent nu eigenlijk is voor een orkest. deze lezing van beroemd dirigent itay talgam heeft veel verheldert: http://www.ted.com/talks/itay_talgam_lead_like_the_great_conductors.html. is trouwens best grappig want eigenlijk is het een lezing over managementstijl, geillustreerd aan de hand van een aantal bekende dirigenten.


idd wat een ronzin c738 nogwat
een egt instrument heeft div ..klanken lijktme duidelijk blaas instrumenten streel /harp/viool helemaal gitaar uiteraard ook ..bv gypsy mziek
wordt gemaak door allemaal auto didacten die spelen maar wat wel heeeeeeeeel vet een uniek te noemne

tis wel so dat asje in een orkest speelt [hy bedolt waarschynlijk de lokale fanfare ] dat t simple is en een gemiddelde dorps blazer doet niet meer dan der op zn blaadje staat

maar bv ik kijk wel eens een vpro / nps concert met die girogie die les gaf aant rdams metropoool
die russishe respecte dirigent met dat 7 dagen baardje altyd

die geeft dirgent stijl waar de meeste profi muzikanten wat van leren / elke anders niet monotoon

cr7538 nogwat let op watje zegt denkjedatje zelft teveel achter je beld scherm zit te staren en bits en bites ...eet voor break fast :D
 
Dit bedoel ik, en ik hoef je helemaal niet te kennen om je in te schatten. Ik kan ernaast zitten natuurlijk maar denk het niet.

Je begrijpt kennelijk niet het verschil tussen improviseren en muzikale vrijheid en interpretatie. Hiermee samenhangend dus ook ook niets van de invloed van een dirigent op een muziekstuk en op een orkest.

Het is ook niet erg als je dat niet weet, jammer voor jezelf vind ik dat je dat niet ziet of wil zien of wil leren snappen. Verbreed namelijk inderdaad je eigen horizon ook als muzikant. Ene er is helemaal geen verschil tussen de verschillende stijlen muziek als je gaat kijken naar de essentie ervan dus ik vind helemaal niet dat je als je dance maakt beperkt bent. Helaas is er 75% misschien wel te beperkt bezig en inderdaad hokjes-minded maar ik ken er genoeg die dat niet zijn, en ook echt betere tracks afleveren.

Ik ga er tegenin omdat je wat betreft livemuziek, indien goed gespeeld door goede muzkanten, en bijvoorbeeld dirigenten en orkesten er gewoon domweg naast zit. Dat is niet mijn mening of interpretatie van wat jij schrijft maar een feit.


Ik begrijp het prima, het iets van 10 jaar lang regelmatig diverse orkesten gezien, van de lokale fanfare tot aan beroepsorkesten. Dus probeer me niet weg te zetten als dom, onwetend of wat dan ook. Ik heb genoeg gezien en gehoord om te weten waar ik het over heb.

De enige nuance die ik aan wil brengen en waar je wel gelijk in hebt, een goede dirigent maakt een wereld van verschil.
De dynamiek in het muziekstuk houden door de diverse klankgroepen uit te balanceren en te sturen in hoe ze spelen. Als een dirigent dit goed beheerst, dat HOOR je echt, zeker weten.
Hij moet rekening met van alles houden. Waar de muzikanten 1 balkje met nootjes voor hun neus hebben, heeft hij de complete partituur voor zijn neus en moet hij behalve de noten per klankgroep ook nog eens alle dynamieknotaties in de gaten houden en overbrengen op de muzikanten.
Tuurlijk zo komt een stuk tot leven. Maar een groot deel van de muzikanten voert gewoon zijn procedure uit die hij of zij voor de neus heeft.

Verder zijn we het er over eens dat een meerderheid (jij zegt 75%, ik zeg 9 van de 10) te beperkt bezig is binnen zijn hokje :).

-C-
 
idd wat een ronzin c738 nogwat
een egt instrument heeft div ..klanken lijktme duidelijk blaas instrumenten streel /harp/viool helemaal gitaar uiteraard ook ..bv gypsy mziek
wordt gemaak door allemaal auto didacten die spelen maar wat wel heeeeeeeeel vet een uniek te noemne

tis wel so dat asje in een orkest speelt [hy bedolt waarschynlijk de lokale fanfare ] dat t simple is en een gemiddelde dorps blazer doet niet meer dan der op zn blaadje staat

maar bv ik kijk wel eens een vpro / nps concert met die girogie die les gaf aant rdams metropoool
die russishe respecte dirigent met dat 7 dagen baardje altyd

die geeft dirgent stijl waar de meeste profi muzikanten wat van leren / elke anders niet monotoon

cr7538 nogwat let op watje zegt denkjedatje zelft teveel achter je beld scherm zit te staren en bits en bites ...eet voor break fast :D

Nee gypsies spelen inderdaad niet van bladmuziek en het is zwaar geimproviseerd meestal. Daarom behoren ze niet tot het overgrote deel wat maar een beetje de procedure volgt.

Maar R-Ond, ik let zeker op wat ik zeg. Maar mn mening en ervaringen deel ik hier gewoon mede.

Ok die fanfarepost hadden wat meer smilies in gemoeten want die was wel over het randje. Ik gun iedereen zijn muziekhobby in wat voor vorm dan ook, maar ik zou zelf absoluut niet een beetje van papier willen spelen met weinig speelruimte, want dat heb je gewoon niet in zo'n fanfare.

Behalve mn knopjes en lampjes hobby heb ik in het verleden ook wel niet-electronische instrumenten bespeeld en ook wel in een fanfare/harmonie orkest gespeeld, niet lang trouwens want het is mn ding gewoon niet.

-C-
 
wat een onzin. er zullen er vast zijn die op zo'n 'mechanische' manier spelen maar een goed orkest kan je echt niet zo kwalificeren. er zit namelijk héél veel in het bespelen van die instrumenten wat niet in bladmuziek te vatten is. je moet niet vergeten dat een akoestisch instrument duizend maal meer nuances heeft dan de gemiddelde synth. dat is waar talent, ervaring en passie in het spel komt.

ik vroeg me lang af hoe belangrijk een dirigent nu eigenlijk is voor een orkest. deze lezing van beroemd dirigent itay talgam heeft veel verheldert: http://www.ted.com/talks/itay_talgam_lead_like_the_great_conductors.html. is trouwens best grappig want eigenlijk is het een lezing over managementstijl, geillustreerd aan de hand van een aantal bekende dirigenten.

Ja de dirigent maakt of breekt het, dat is waar. Ik moet ook altijd lachen om mn vader als die aan het dirigeren is met een concours. Op de fellere stukken lijkt het wel of hij de geluiden met 1 hand omhoog probeert te trekken en even later staat ie met zijn hand zo'n dempende beweging te maken en sssht tegen zn vinger te blazen om de rust in het stuk te houden.

-C-
 
jaren geleden heb ik een tijdje altviool gespeeld in een orkestje, maar ik vond dat er geen enkele ziel in zat. ik wilde zelf dingen verzinnen en spelen zoals ik het wilde. in plaats daarvan moest je zo goed mogelijk iets spelen dat een ander heeft geschreven zonder eigen inbreng.

voor mij was die muziek dus ook niet 'live', terwijl de instrumenten wel ter plekke bespeeld werden.

ja da's mijn punt ook.

-C-
 
Wij hebben dus een band (gitarist, zangeres en ik). Eerst deden wij de backing tracks op een sampler en ik drumde daar met mee. Maar dat is niet meer spannend... Nu heb ik van tevoren patterns (loopjes) van de bassline, synthline en ritmes in mijn electribes gemaakt en mix dat 'live' aan elkaar. Wij hebben dus wel voorbedachte nummers maar kunnen deze 'live' veranderen, langer maken, volgorde veranderen, etc. Ik ben het met C738 eens dat het heel erg moeilijk is om te improviseren, maar dat gaat tot nu toe prima. We maken de nummers niet te ingewikkeld.

Ik zit ook vaak na te denken hoe je in een soort van band vorm electronische muziek kunt maken. Ik zat te denken aan een electronisch drumstel met een sampler er achter voor alle drumgeluiden (wel zodat de drummer tussen kits kan switchen). Verder een of twee toetsenisten en een 'zanger' m/v met talkbox, vocoder, pitchshifters en alles wat je maar nodig hebt :).
En dan kom je weer op het punt dat je -ook omdat je met meerdere personen bent- bepaalde consessies moet doen en goed op elkaar ingespeeld moet zijn.
Dus oefenen en je nummers leren. Ga je dan live, sta je je geleerde nummers/sequences met zn allen af te draaien. Alleen omdat het geen bladmuziek is maar je eigen muziek kun je met zn allen veel vrijer omgaan met de materie.

Hebben jullie muziek online staan?

-C-
 
Ok maar even aan iedereen in het topic: die opmerking over fanfare orkesten was denk ik iets te kort door de bocht maar dat is wel het beeld en de ervaring die ik er bij heb.

-C-
 
... een jaar of wat geleden was er nog een hippe term 'gearjay' maar daar heb ik een beeld bij van mensen met electribes en een microkorg ofzo. Volgens mij is het ook een term die door Korg gelanceerd is ;)
Die term is in 1999 op de NordModular lijst geïntroduceerd door Roland Kuit.

Wout
 
Back
Top