Ik schat dat jij conservatorium hebt gedaan....am i right?
De reden waarom ik dat vermoed is dat ik wel een aantal mensen ken die dat hebben gedaan en kwa gedachte exact op dezelfde lijn zitten als jij. Niet alleen kwa mening maar ook wat betreft de gedachte dat die mening een feit zou zijn in plaats van gewoon een mening.
Muziek maken is naar mijn mening een combinatie van skills (techniek), talent (mooi meegenomen) en doorzettingsvermogen (investering van tijd) waar live optreden niet perse hoeft te bestaan uit die 3 factoren. Improviseren is een combinatie van (skills) en talent gebruiken waardoor (al dan niet toevallig) iets heel moois kan ontstaan. Improviseren is echter geenzins hetzelfde als componeren. Op een podium muziek naspelen is in geen geval te vergelijken met componeren of improviseren al kan het natuurlijk heel goed dat men stukken van een reeds gecomponeerd combineert om een improvisatie te maken.
Hetgeen wat jij een feit noemt noem ik dus een mening. Feiten zijn meetbaar en staan onheroepelijk vast. Daarom zijn ze ook zo moeilijk aan te tonen.
Wat wel een feit is is dat je mening ventileren als feit vaak een nogal apart effect heeft op je publiek. Dit publiek zal namelijk nogal makkelijk een mening over je vormen.
Eh nee, dat heb ik niet. Ook zit ik niet in de klassieke-hoek, of geen enkele hoek eigenlijk.
En dan moet je nog eens mijn post lezen om goed te zien waar aan ik refereer als ik het heb over 'zijn visie over in dit geval het orkest...ik citeer:
"...Wat ik echt erg vind is een orkest (maar dat is even een zijspoor van deze discussie)
Je ziet zo'n groepje mensen met instrumenten staan, bladmuziek op het instrument.
Dat is hun sequence. De dirigent geeft het kloksignaal zodat alles gesynchroniseerd loopt.
Echt dat heeft niets met muziek maken te maken. Dat is instrumenten bedienen.
Ongeveer net zo creatief als aan de lopende band staan dopjes op tandpastatubes draaien..."
Daar zit hij naast, en daar hoef ik geen conservatorium voor gehad te hebben of 5 dagen discusseren.
Voor de rest ben ik het eigenlijk wel met je eens mbt de verschillende factoren die meespelen bij muziek maken, en al helemaal dat je ze niet allemaal nodig hoeft te hebben voor een live-show. Wel is de kwaliteit van de live-show afhankelijk van in hoeverre 1 of meerdere van die factoren aanwezig zijn.
Maar om nou te roepen dat een concert/optreden van bijvoorbeeld een Radio Filharmonisch Orkest, Metropool Orkest of Koninklijk Concertgebouw Orkest creatief te vergelijken is met staand aan de lopende band dopjes op tandpastatubes draaien, ben ik het zeker niet mee eens EN IS NIET WAAR. Los van of je het mooi vind, kan waarderen of niet...
Ook de vergelijking van een dirigent met een levende clock-signaal is te belachelijk voor woorden. Ik vind iemand beperkt die dat denkt, of misschien niet beter weet maar dat vasthoud en verkondigd als de waarheid.