geluid in FL-studio ten opzichte van Cubase...

tja.. ik had een tijd terug al het idee een nieuwe configuratie te bouwen en ik ben ook weer hardware aan het kopen.. voor nu doet versie 5 het wel even :) ik ben wel benieuwd naar de nieuwe versies.

Hoe doet hardware het met FL studio 8 ??
 
Ik heb alleen ervaring sinds v7 met een m-audio delta, softsynths, controllers en audio opnemen en dat gaat goed. Ik doe nix met midi behalve syncen. PC3x gaat ook alleen via audio FL in.

(eigenlijk sinds vorig weekend in Ableton omdat ik dat NOG leuker vind :-))
 
Maar ging het niet over verschillen tussen daw's ipv geluidskaarten.?., Dat is toch een heel andere discussie...
 
Wat had je als monitoring ten tijde van je tracks die gemaakt werden in FL?
Wat had je als kennis van mixing, programming, sounddesign en mastering ten tijde van je tracks die gemaakt werden in FL?
Hoe lang is het geleden dat je die tracks hebt gehoord?
Komen de synths uit dezelfde plugin, of gebruik je nu andere?

Het is heel makkelijk om FL af te doen als speeltje en te miepen over summing, en dat gaat hoogstwaarschijnlijk ook een hele ris mensen gelijk doen als ze dit verhaal zouden lezen, maar eerst bovenstaande vragen beantwoorden :P

Vind het lastig om deze vragen te beantwoorden, ook omdat ik nogal beginnende ben met ondermeer sounddesign en mastering.
Ik heb van iemand nog wat lessen gehad in FL-studio en heb ondermeer geleerd hoe ik de Peak-controller kan instellen.
Toch blijf ik het wel lastig vinden om met deze hele materie om te gaan en het lijkt allemaal makkelijker dan dat het daadwerkelijk is.

Het leek me even een aardig idee om een FL-bestand als attachment bij te sluiten, zodat jullie kunnen horen en zien hoe ik destijds (twee maand geleden zo ongeveer) de boel in elkaar heb gezet.
Ook met behulp van degene die mij les heeft gegeven (zoals met de Peak-controller).
Omdat ik het FL-bestand niet kon uploaden, heb ik het maar even omgezet als ZIP.
Mocht het niet te openen zijn oid, dan verneem ik dit graag (in dat geval stuur ik wel een mp3 door oid).
Qua style is het een beetje trip-hop/electro/ambient; maar echt een definitie is wat lastig om te geven.
 

Attachments

  • Jon-4.5.zip
    20,1 KB · Bekeken: 60
Laatst gewijzigd:
Ik werk idd met een kaart van 12 euro.. Merkloos maar wel een schot in de roos.. geen ruis of niks (dat was vroeger wel anders met die goedkope kaarten)..

Het mooie van een wat prijzigere kaart is natuurlijk dat je fatsoenlijke inputs hebt in plaats van zo'n klein blauw dingetje waar je een jackplug in mag steken en dan moet hopen dat 't goed gaat, en omdat er een hoop meer in zitten. Eerst nog een mixer eraan haken en dan elk kanaal apart muten; nooit meer, als ik 't kan vermijden!

ik vond het niet prettig werken (FL Studio pianoroll is naar mijn mening beter) en FL studio werkt ook vlotter (naar mijn mening :D
Dat zijn ook prima argumenten hoor :) Kunnen lezen en schrijven met je DAW is ook erg belangrijk.

FL Studio = qua sound dus Kaal tot je er zelf wat aan veranderd... Reason = Bijvoorbaat al bewerkt wat ik nadeling vind omdat het je sound op voorhand beinvloed
Niks dat je tegenhoudt om de hele mastering Combinator er zonder pardon uit te smijten :).
 
Heeft het niet met opname te maken, dus audio via de inputs van je geluidskaart in je DAW?

Zelf heb ik in mijn laptop een Realtek-kaart en dit is gewoon een standaard geluidskaart.
Het schijnt dat dit niet echt geweldige geluidskaarten zijn, maar ik kan me er (tot dusver) mee redden.
Verder heb ik nog wel een M-audio Ozone (midiklavier) en hier zit ook een geluidskaart in die ik zou kunnen gebruiken.
Alleen weet ik niet hoe ik dit zou moeten configureren....
 
Ik zou toch je o-zone audio interface gebruiken. Daar zit als het goed is gewoon een installatie cd bij.
Met deze interface kun je gebruik maken van de zogeheten ASIO mogelijkheden.
Ofwel. FL studio begint niet te stotteren als er meer audio processing plaatsvind dan 3 of 4 build-in
vst'tjes. Afgezien van dat kun je de latency aanzienlijk naar beneden schroeven.

Mocht je niet weten hoe je de ASIO driver in FL enabled (Ik weet ook niet of dat mogelijk is in versie 5.)
Dan moet je de handleiding er maar even bij pakken.

FL 5? Waarom grade je niet up naar bijna 9. Je hebt toch life time updates?

Gratis upgraden is niet mogelijk bij de boxed versie.
 
Ik heb je zipje toch kunnen open in (FL 8.5) en het eerste dat mij opvalt is het totale niveau van je song in de master nogal stil is. De hoogste pieken komen slechts tot -6 dB. Inserten van Maximus met de default mastering preset geeft al een veel sterker signaal met meer punch. Als je dit gaat vergelijken met dezelfde song in een ander DAW kan het goed mogelijk zijn dat dit toevallig luider en daardoor beter klinkt.
Als je de boxed versie hebt kan je naar ik meen voor 29 euro updaten naar de nieuwste versie van FL en geloof mij: dat is het zeker waard !
 
Ik heb je zipje toch kunnen open in (FL 8.5) en het eerste dat mij opvalt is het totale niveau van je song in de master nogal stil is.

Wat bedoel je hier eigenlijk mee?


De hoogste pieken komen slechts tot -6 dB. Inserten van Maximus met de default mastering preset geeft al een veel sterker signaal met meer punch.

En hoe zou ik dit anders kunnen instellen?
 
Wat bedoel je hier eigenlijk mee?




En hoe zou ik dit anders kunnen instellen?

Volume oppompen en een master limiter erop zodat de boel mooi afgeroomd wordt en dus niet gaat clippen!
 
Ik denk dat je meer succes krijgt als je ook gelijk even het mp3tje erbij smijt :)
 
tja.. ik had een tijd terug al het idee een nieuwe configuratie te bouwen en ik ben ook weer hardware aan het kopen.. voor nu doet versie 5 het wel even :) ik ben wel benieuwd naar de nieuwe versies.

Hoe doet hardware het met FL studio 8 ??

Bij mij tot sinds kort prima.

Ik stuit nu wel opeens op midi problemen. Dit hoeft niet meteen aan FL te liggen, maar ik heb het idee van wel.

Als ik een pattern afspeel speelt hij snel 2 keer de eerste sample af ( of akkoord ). Heb ff een voorbeeld gepost. Bij Cubase heb ik dit niet bijv.

Gebruik FL studio al vanaf uuuuuuuhhh 2000, maar schrik toch van de beperkingen die ik heb met midi en hardware ten opzichte van Cubase.

Feit is ook dat ik steeds meer hardware ben gaan kopen en eigenlijk niks meer met vst synths doe. Toch wel wat, maar niet veel meer. En met vst synths kreeg ik in FL beter shizzle voor elkaar dan met hardware. Dit komt nu dus puur door de tyfus problemen met midi. Heb een M-audio Delta 1010 ( met break out box). Eerst gebruikte ik hier de midi van en was het probleem met het afspelen ook al dramatisch. Ieder stuk dat ik opnam moest ik eerst 4 beats ofzo leeg laten zodat ik op beat 5 kon inspelen. Zeer vervelend. Nu met een emagic amt8 heb ik nog steeds hetzelfde probleem in FL.

De laatste tijd gaat ook zeer, maar dan ook echt zeeeeeerr regelmatig de complete engine van FL vast hangen. Mijn nummer opslaan is dan geen optie meer. En zoals velen nu al weten is dit zeer klote, wanneer je al een half uur een arrangementje samen aan het stellen bent van percussie synths en de nodige fx en filtering om het tot een geheel leuke mix te brengen.

Mijn conclusie:

Het is mij puur vanwege midi problemen dat ik nu wat verder aan het spelen ben met Cubase. Ook klinken mijn hardware apparaten wat korreliger in FL Studio. Ook al staat FL op 512 puntjes interpolatie. Cubase geeft meer warmte weer... heb ik het idee.

HAHAHAHA, dit is helemaal grappig. Ik open FL studio om even het voorbeeldje op te nemen. Kies ik in plaats van een midi out channel een Poizone en deze hangt al meteen over raar formaat over mijn beeld :S

Nouja. Bij deze ga ik dus het voorbeeld ook niet meer posten. Voor mij is mijn liefde na al die jaren met FL een beetje over en uit nu. Teveel gezeik. Ik installeer Cubase en dezelfde handelingen geven wel het gewenste resultaat. Belangrijk daarbij is dat het resultaat ook nog sneller bewerkstelligd is...
 
Wat ik me nog kan herinneren van vroegah is dat FL altijd ook een bibliotheek aan samples erbij had...

Kun je die ook in een apart pakket van hen kopen, zonder DAW ?
 
Back
Top