Roland juno-Di

http://www.roland.co.uk/synth_room_catdet.asp?id=JUNODI

attachment.php



PLEASE NOTE: THIS PRODUCT IS NOT AVAILABLE UNTIL SEPTEMBER 2009


Travel Light, Play Heavy
On stage or in the streets, the JUNO-Di is a travelling musician’s dream. It’s lightweight, it can run on batteries, and it’s easy to use, yet it performs and sounds like a heavyweight synth. It’s packed with a wide variety of top-quality sounds — over 1,000 to choose from! It has a friendly “direct access” control panel for easy editing and a Song Player for larger-than-life performances. First-timers and pros alike will love this friendly, portable, great-sounding synth.

* Professional synthesizer with over 1,000 instruments onboard
* Friendly, intuitive user interface
* Battery operation for mobile use (supports Ni-MH AA-size rechargeable batteries)
* MP3, WAV, AIFF, and SMF playback capability via optional USB memory — perfect for backing tracks when performing live
* Microphone input with dedicated reverb and vocoder effects for sing-along
* PC/Mac Editor software included

Over 1,000 Great Sounds!
At the heart of this exciting new synth is a top-of-the-line voice engine that delivers world-class sounds — including grand and electric pianos, lush strings, beautiful guitars, powerful brass, percussion, plus banks of exotic instruments, modern synth sounds, and much more. The sound-bank is so diverse, it can compliment any style of music! And if you want to customise the sounds, the dedicated “Sound Modify” knobs on the front panel let you instantly cater each sound to your specifications, even while you’re playing. A software editor is also provided if you prefer more advanced editing via PC.

Simple Navigation
With so many sounds onboard, it could be a daunting task to find what you need. But fear not — the JUNO-Di simplifies the process of finding sounds with its dedicated category buttons. If you want a piano, for example, just press the Piano button. You can even assign your most-used sounds to the Favourite buttons for instant access. Editing is easy too. If you want to create layers or splits, dedicated buttons and the large LCD make the process fast and friendly. And don’t forget the onboard rhythm patterns, which can be easily adjusted on the fly with a dedicated tempo control. It’s a great tool for practice and performance.

Let’s Go!
The JUNO-Di was born to travel. It’s strong yet amazingly lightweight (only 5.2kg) making it easy to lift and carry. The battery compatibility lets you play for up to five hours without plugging in (uses Ni-MH AA-size rechargeable batteries). When used in conjunction with a battery-powered amp such as Roland’s famous CUBE Street or MOBILE CUBE, the JUNO-Di can be played and heard anywhere. A battery-life indicator on the front panel ensures that you won’t lose power unexpectedly.

Sing Along!
More than meets the eye, the JUNO-Di lets you plug a microphone into its external input and process your voice through the built-in vocoder. A dedicated reverb is assigned to the input, so you can add lush ambience to your voice without taking away from the main onboard effects. Sing along with your performances and transform your voice in colourful and creative ways, from silky smooth to sci-fi robotic.

Built-In Song Player
With its USB MEMORY port and Song Player function, the JUNO-Di enables direct playback and control of backing tracks from a USB key. You can play MP3, WAV, AIFF, and SMF files, and control them from the dedicated buttons on the front panel. Impress your audiences with full-band performances from a single keyboard! Additionally, the Centre Cancel feature lets you sing along karaoke-style with audio files in the Song Player for a complete entertainment experience. You can also connect MP3 players directly to the JUNO-Di through its external input.
 

Attachments

  • juno_di.jpg
    juno_di.jpg
    58,5 KB · Bekeken: 137
Last edited by a moderator:
Ik vind het ook helemaal nix deze synth, maar we moeten met z'n allen niet vergeten dat de Juno's in hun tijd merendeels ook entry-level synths waren voor de amateur (denk maar helemaal aan de HS-60!). De status die die bakken hebben gekregen, hebben wij synthfreaks er aan gegeven omdat we die oude synthese zo te gek vinden. Roland doet niets anders dan nu dezelfde strategie toe te passen als destijds: goedkope instapsynths maken voor de masses. Ach, en wellicht als over 30 jaar totaal andere synths ontwikkeld zijn, betalen onze zonen en dochters ineens grof geld voor de Di's!
 
Vanaf wanneer is het precies misgegaan en waarom?

Het ging mis bij de Juno-D, en da's omdat mensen bij "Juno" denken "hey, gave analoge synthesizer" terwijl Roland altijd heeft aangehouden dat "Juno == budgetbak".

De 6, 60, 106 en Alpha Junos waren ook gewoon instapmodellen met maar 1 oscillator en een chorus om de dingen wat op te dikken.

Zolang je in het achterhoofd houdt dat in dit geval Roland gelijk heeft en de rest die zit te miepen om een analoge bak niet is er weinig mis :).
 
Tenzij Roland de naam Juno beschouwt als zijnde "instapmodel". Dat was de 106 vroeger ook.
Mja, ik vind de naam 'Juno' sowieso erg kinds klinken, het doet me denken aan 'junior'.
Maar om eerlijk te zijn, 900 euro (Juno-G) noem ik nou niet meteen instap. 300 euro en je hebt een Microkorg met behoorlijk wat programeermogelijkheden.
Al is PCM met VA vergelijken een beetje zoals appelen met melk in brikverpakking vergelijken I guess.

On the other hand, op SoS zijn ze toch best wel positief omtrent de Juno-D:
http://www.soundonsound.com/sos/mar05/articles/rolandjunod.htm

Ben een beetje in de war nu :-P
 
Mja, ik vind de naam 'Juno' sowieso erg kinds klinken, het doet me denken aan 'junior'.

Hij zal toch eerder hier vandaan komen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Juno_(planetoïde), aangezien Roland destijds ook een lijn synthesizers Jupiter noemde...

Maar om eerlijk te zijn, 900 euro (Juno-G) noem ik nou niet meteen instap.

Toch is dat wel zo, maar het is idd de vraag waarmee je vergelijkt. De Microkorg is, hoe leuk ie ook is, m.i. meer bedoeld als leuke kennismaking met synthesizers voor non-musici (mensen die het gewoon leuk vinden om wat met witte en zwarte toetsen geluidjes te freaken).
Maar kijk je naar amateurtoetsenisten, keyboardspelers, garagebandleden of mensen die dat willen worden, dan is 900 euro toch echt instap. Een beperkte maar volwaardige synthesizer met een breed scala aan mogelijkheden. Want vergelijk die 900 eens met wat Roland nog meer aanbiedt: bv. de Fantom (v.a. 2299) en V-synth (bijna 3.000 euro!)
 
maar we moeten met z'n allen niet vergeten dat de Juno's in hun tijd merendeels ook entry-level synths waren voor de amateur (denk maar helemaal aan de HS-60!). De status die die bakken hebben gekregen, hebben wij synthfreaks er aan gegeven omdat we die oude synthese zo te gek vinden.

Dat is niet helmaal waar. De echte juno's werden door vele professionele artiesten gebruikt en terug te horen en vele vele vele hits. Echt niet voornamelijk voor de amateur.
 
Helou...

Heeft iemand hier met dat nieuwe Juno gespeeld?...

En ja, Made in China waarschijnlijk, zoals de SH-201. Maar voor die prijscategorie, zijn er vergelijkbare nieuwe synths van andere merken veel beter qua constructie, materialen, gevoelen en klanken dan dat nieuwe model van Roland?.
 
Dat is niet helmaal waar. De echte juno's werden door vele professionele artiesten gebruikt en terug te horen en vele vele vele hits. Echt niet voornamelijk voor de amateur.

Zo werden ze door de muziekwereld opgepikt ja, net zoals nu veel proffesionele bands ook met Microkorgs rondsjouwen. Waar ik op doelde was wat Roland er oorspronkelijk mee bedoelde, waar ze de synths op richtte.
 
maw niet voor jou bedoeld Niel! ;)

En of Juno nou staat voor amateur of niet. Feit dat professionals instap modellen gebruiken om muziek te maken doet niets af aan de doelgroep die Roland voor ogen had met dat ding: de amateurs.

Verder kan Roland die naam lekker plakken op wat ze zelf willen natuurlijk.
 
Volgens mij staat de i voor microfoon input, dat zit niet op de Juno G. Kan me voorstellen dat dat handig is in sommige gevallen als je niet al te hoge eisen stelt. Bijvoorbeeld voor (karaoke) feestjes, of op de boot tijdens Koninginnedag, niet?

Inderdaad niet zozeer bedoeld voor de prof. muzikant. Maar als je dit apparaat eens vergelijkt qua mogelijkheden en geluidskwaliteit tov van topmodellen van pakweg 15-20 jaar geleden is dit nog niet zo gek allemaal, en zeker leuk voor de instappers.
 
er staat :

Professional synthesizer with over 1,000 instruments onboard

.......

:dubbel::dubbel:
 
Toch vind ik het retro uiterlijk mooi
Leuker dan de saaie JV 80 stijl.
Qua geluid zal het doorgaans de bekenden Rolandsaus zijn maar
wel degelijk te gebruiken in eigen muziekstijlen
 
Ik denk ook dat deze juno bedoeld is voor mensen die dag en nacht op het podium staan en af en toe iets aan hun geluiden willen sleutelen. Dat staat natuurlijk haaks op wat veel mensen op dit forum willen, veel aan geluiden sleutelen.
 
:eureka: mensen die dag en nacht op het podium gaan staan met deze prachtige machine: Vergeet niet genoeg batterijen mee te nemen....
 
@Bass:
De website van Roland bevat helaas vaker overdreven ronkende beschrijvingen bij hun producten. Over het instap-keyboard Roland E09: "Hoewel laag geprijsd, toch eersteklas klanken en stijlen!" (€ 449,-). En de Roland E50 (€799,-) "overtuigende Music Styles en een weergaloze klankbron" en "Fantastische klankkwaliteit." Je vraagt je dan af welk superlatief er nog over blijft voor de echte top. De Roland Fantom G8 (€3199) krijgt als beschrijving: "Geavanceerde klankbron met een dubbel zo groot golfvormgeheugen als de vorige workstationgeneratie." En de Roland V-Piano (€ 5.399): "Revolutionaire “levende” pianoklankbron,die de beperkingen van een digitale piano teniet doet." Als de E50 al onovertroffen kwaliteit levert, hoe kan dat dan? Mede om die reden vind ik het op Roland website altijd bijzonder ingewikkeld om in te schatten in welke prijsklasse het product uit zal vallen.

Maar terugkomend op deze nieuwe Juno telg. Ik ben benieuwd hoe hij klinkt, maar krijg er niet direct een warm gevoel bij. Misschien komt dat ook omdat de klank van de Juno D me, niet tegenstaande ook hier de ronkende beschrijving, zo tegenviel.
 
Back
Top