Ik probeer ze alleen maar te helpen, en dat is echt waar.
Je helpt ze niet; je werkt ze tegen (en tegelijkertijd jezelf). Here's why.
Ik vind het gewoon erg sneu en het raakt mij diep als
iemand met electronische muziek wilt beginnen en dan
door aanraden van anderen voor 1000euro software koopt.
Die wordt in de eerste plaats niet gekocht, maar gedownload. Daar heb je demo's voor, om uit te vinden of het wat voor je is.
Voor 1000 euro software is overigens erg veel; vergeet niet dat daar vaak ook nog een setje monitors tussenzit, een controllerkeyboard en een audio-interface. Allemaal zaken die je in 9 van de 10 gevallen toch nog nodig gaat hebben; immers, zelfs als domme harddiskrecorder doet een computer z'n werk beter, en je moet de mp3tjes van de liedjes die je maakt toch ergens opslaan en uploaden.
Koop gewoon een echt instrument/synth/drumdoos/fx/mixer/etc inplaats van een bergje digitale codes op een glimmend schijfje.
Een "echt" instrument? Bullshit, natuurlijk; jij hebt een stapel Japans plastic, weerstandjes, allemaal elektronische rommel waar nul-komma-null expressie, spirit, vakmanschap en liefde van de ontwerper inzit omdat het van een lopende band kwam rollen. Koop gewoon een echt instrument in plaats van die elektronische rommel.
Dit aldus de mensen die viool of gitaar spelen of zelf zingen, want die zien dat weer als "echte" instrumenten. Het ding moet zelf geluid maken, zonder dat het hulp nodig heeft van juice uit het stopcontact, en zij raken tenminste daadwerkelijk de delen van het instrument aan die geluid maken. Ze zullen je ook nog eens vertellen dat diezelfde drumdoos jou nooit zal dwingen in de maat te spelen en dat die synthesizer je nooit zal dwingen om fatsoenlijk toetsen te leren omdat je toch alles kunt sequencen!
Je ziet, je standpunt is volstrekt relatief
.
Ooit hebben vrienden van mij samen een keer legale software gekocht.
Rebirth 2.nogwat wel te verstaan.
Een jaar later was het gratis te downloaden
Smeer dat geld wat je hebt betaald uit eens over dat jaar uit; je ziet dat je dan nog steeds een schijntje hebt betaald. Als het nou een week of een maand was, dan had ik m'n geld teruggevraagd, maar een jaar? Je hebt er dan al een jaar gebruik van kunnen maken en muziek mee kunnen maken; dit is alleen een argument als je het ding gewoon in de kast liet liggen en er niks mee zou doen.
Verder; laat mij maar eens zien met hoeveel software dat gebeurt. Cubase 1 SX kun je nog steeds niet gewoon downloaden; zelfs voor versie 5 van de oertijd mag je nog geld neertellen.
RSB: bekijk het zo.
De mensen die geen echte synthesizers kopen maar code op een schijfje zoals je het noemt (en dan toch even over het hoofd ziet hoeveel werk daar in gaat zitten) kapen je tenminste niet de gave apparatuur voor je neus weg of drijven de prijs kunstmatig (de dingen worden er niet radicaal schaarser op) naar idiote hoogten.
De mensen die met de computer beginnen krijgen een mixer en sequencer in elkaar kado. Dus je koopt 1 synth. Leuk, maar je betaalt nog eens als je niet zelf in wil spelen (sequencer). Je betaalt nog eens een leuk bedrag extra als je 2 apparaten tegelijk wil horen (mixer). Je betaalt nog eens een leuk bedrag als je je werk wil opslaan, want daar heb je dan weer een harddiskrecorder voor nodig. Voor elke uitbreiding heb je elke keer weer een niet onaanzienlijk bedrag nodig; en dan moet je ook nog gaan woekeren met je effecten. Bij software is dat niet zo; uitbreiden kost niks. Ideaal voor de beginner, want de tijd dat je alleen op je slaapkamer zat met 1 sequencer met een pruts-klein-kloteschermpje en 1 synthesizer die dan hopelijk misschien multitimbraal was om MIDI-files mee te maken is voorbij. Dat dat zo is vind werkelijk niemand erg; het was, net als DAT-tapes en de interface van de DX7 technologie die je kunt missen als kiespijn,
and nothing of value was lost.
Voor iemand die er geen zak om geeft of het nou een plugin is of een echte 303 (en de 303 was een lowbudget-apparaat en minder populair dan een MicroKorg nu), wat heeft het daar nou voor zin om tegen te zeggen dat ze het "echte" ding nodig hebben? Laat ze in godesnaam die plugin gebruiken, want dan betaal je tenminste niet 2500 euro voor een nieuwe TB als die van jou kapot gaat omdat de rest allemaal al opgekocht is.
Elektronische muziek is vooruitstrevend; dat was het hele idee erachter. Waarom moet je dan in godesnaam altijd maar 30 jaar terugkijken en blijven steken op die techniek van toen?
Wat is er dan nog vooruitstrevend aan? Hoe wil je vooruit als je niet verandert?
Was het niet juist het idee dat je je afzette tegen die hele pikorde die alles zonder gitaar maar kut vond en alles zonder formele muziekleer maar prutswerk? Om je dan af te zetten tegen de hele pikorde die zweert bij harde waren lijkt me nou juist precies wat we nodig hebben. Muziek maken is nog nooit zo goedkoop geweest, nog nooit zo bereikbaar voor iedereen, en dat is goed. 90% van alles is klote; dat aantal wordt groter, maar de 10% die wel te verdragen is wordt dat ook; en nu heb je tenminste de keuze om naar iets te luisteren wat je daadwerkelijk -wil- horen.