Air in je vocal mix.

voor de goede orde: ik heb de mics rechtstreeks in de preamps van een 02R getest en in een focusrite green voice broodje en daarna in de 02R. En als alternatieve AD's soundscape Sigma-Delta converters.( die zijn veel beter)
Resultaat beide Rodes: glashoog en veel minder dynamiek, weinig warmte. Staat niet vooraan in mix. Zit geen diepte in het geluid.
niet te eq-en, want kleur verandert nauwelijks tot niet.
Neumann M149 alles meer dan ok. Klinkt warm en open. Er gaat een hele wereld open...prachtig hoog..
Ook bij analoog insturen op focusrite dus...
Dus wat een AD misaanpassing lijkt van Rodes op converters blijkt ook analoog....
 
ha,leuk, ik heb charter oak moeten googelen en daar ga ik dus flink op neuzen.
Dat ken ik helemaal niet. Maar de prijzen wijzen op leuk spul, ga ik onderzoeken.
En ga effe ander pc aanzetten en naar bodo luisteren. Er staan liedjes onder die link.
 
oja en ieder instrument produceert bepaalde frequenties en harmonischen.(laat staan een exciter op een synth...)
Als je wilt dat deze de zang niet in de weg zitten kun je ook je zangtrack aanzetten en per track luisteren wat die zang in het hoog verstoort (solo) of muten. etc.
Hihats zijn vaak boosdoeners.
Maar het kan ook van een bas komen...
En er ontstaan soms ook beerputten van harmonischen op sommige frequenties.
Van meerdere kanalen/tracks tegelijk...
Of er staat ergens een aux op met een effect...of meerdere tegelijk.
 
ha,leuk, ik heb charter oak moeten googelen en daar ga ik dus flink op neuzen.
Dat ken ik helemaal niet. Maar de prijzen wijzen op leuk spul, ga ik onderzoeken.
En ga effe ander pc aanzetten en naar bodo luisteren. Er staan liedjes onder die link.

Aha ok, dan had ik toch de verkeerde persoon voor me :)

In ieder geval is die persoon (die oa ook met Trijntje werkt) die ik gedachte had helemaal laaiend van die CharterOak mics, en zo te horen aan wat hij opneemt er mee, klinkt het ook als een dijk.
 
Goeie mix en pre-amp begint het allemaal mee natuurlijk.
Plugins of apparaten. Er zit wel verschil in maar met apparaten kun je minder doen en kan er ook minder fout gaan. En met plugins kan je vaak meer en kan er ook meer fout gaan. Of ze klinken al ruk van zichzelf.
 
aha! Nou ik ben zeer benieuwd. Waar vindt ik die? Op haar nieuwste cd?

Ik heb heel veel lopen zoeken naar mics, geprobeerd, specs gelezen, hele tabellen gemaakt, maar eigenlijk is er geen bal aan om een zangmic te kopen, want op de keeper beschouwt is er niet zo veel. Er zijn honderden merken, ja.
En het is maar wat je betrouwbaar vindt en klinkt en goed werkt.
En of je een trend wilt zetten of gewoon een werkpaard zoekt dat altijd voor zeg maar 95 procent voldoet. En zich al bewezen heeft. En waar?
Ik ken ook mensen die nemen met een AKG C414 zang op, maar dat zou ik zelf niet doen, vanwege kwaliteitsniveau en verstaanbaarheid.
Prima voor conga's overigens.

Er zijn maar 3 types condensatormics:
Er zijn condensator, FET en buizen mics.
Buizen is warm, staat anders in een mix.
Condensator? Killer, minder warm. U87 bv.
FET lijkt op buizen, maar is niet hetzelfde. Vaak worden deze types niet meer gemaakt en dus teringduur.
Karakteristieken: nier, supernier?
Vanaf 10 cm zingen of vanaf 20 cm?
Proximity effect nodig?
Voor een vrouw of een man?
Of allebei?
Moet er meer warmte in of niet?
supernier zal voor dames sneller warmte geven.
Ga naar een beurs of importeur en ga ervoor staan en praat en tel tot 10.
Die hebben een testapparaat/opstelling met switch en met koptelefoon.
Hou steeds 10 cm afstand ongeacht de mic.
Wat gebeurt er met je stem?
Dat heb je zo door!
Schrijf op. type mic doet dit...
Neem het op met een recorder zonder automatische opnameregeling desnoods.
Doe de test nu met een zanger of zangeres. Praten.
Zelfde bevindingen?
Daarna zingen.
En nog een keer zingen op 20 cm afstand.
Nou dan weet je echt wel hoor!

Behalve Neumann is er nog Bruel & Kjaer (te duur en specs niet nodig)
Of Brauner? Waarschijnlijk ook te duur.
Bij Neumann hoor je keelgruis, heesheid en stemmen die naar de haaien zijn goed.
Sommige zangers en zangeressen willen dat helemaal niet.
Er is niet zoveel alternatief. Helemaal niet in deze prijsklasse en kwaliteitsklasse.
En hebben het maar niet over de kwaliteitscontrole en selectie.
We hebben hier op SF ook al discussies en testen gehad van Oostduitse fabrieken en Chinezen etc.
Maar je zult zien dat bijna altijd punten zijn waar die dingen op verliezen en waar je achteraf spijt van krijgt, omdat je ze verkeerd inschat.
Ze zijn minder inzetbaar. En dan begint de ellende...
Op gearslutz.com barst het van de mensen die mics testen en beoordelen.
Maar misschien is er een nieuwe ster aan het microfoon front.
Want anti keelgruismics zijn erg gewenst!
Daarom zijn dames oa meer gecharmeerd van hypercardiode mic.
Die geven op afstand wat meer warmte en dan valt dat schelle keelgeluid bij uithalen wat minder op ook. Je ziet het live ook, dat vrouwen vaker een
hypercarioide, supernier dus, gebruiken.
En van een condensatormic bv een KM 105 schrikken ze nogal...
Laat staan in een studio...
Shure had voor live een sm58 beta A gemaakt, dynamische mic, maar zelfs daar willen dames vaak niet aan.
Geeft een stuk rustiger laag, maar ja...liever een EV of Beyer willen ze vaak..
En wat geeft meer warmte in een studio voor dames?
Hypercardiode en FET of Buizen.
Ik zou alleen oppassen met dat hypercardiode gedoe in het laag.
Ik vond het zelf wat overdreven klinken.

Ik ben benieuwd naar die mic die je noemt, want er is grote vraag.
 
Laatst gewijzigd:
Hi fuse. Ja het zit m altijd in het doel verankerd.
Bepaalde dingen gaan bijna geheid fout met plugins.
Je kan ze dus niet overal gebruiken.
Met synths enzo kan van alles met plugins.
Maar met zang en akoestische instrumenten...stuk lastiger.
DSP kracht en bitjes. Het is allemaal heel anders dan analoog.
Maar je hebt in analoog ook veel troep, vaak walgelijke eq's op apparaten.
Ik noem dat maar: muzikaal onvriendelijke eq's. Ik weet het ook niet wat voor naam ik er aan moet geven.
Zoiets als: ik neem een stem recht op, door een broodje heen en als ik al iets wil eq-en en ik draai eraan, dan moet het wel wat doen!
Ik heb een keer een producerspack getest van Focusrite...MK2
Kost hoop geld zo'n ding.
Compressor/limiter: ONWIJS!! PRE-AMP ONWIJS! D-esser: niet verkeerd!
EQ: doet NIKS!
Schiet mij maar lek. Ik snap er helemaal niks van!
Geen wonderdoos, ha
Dat bedoel ik nou met digitale eq's in mengtafels die niet lekker werken, want dan ben je verplicht tot duurdere analoge eq uitgaven.
Waarom dus bezuinigen focusrite, als je er voor 500e een goede eq bijzet heb je een gouden apparaat op de markt!
Dan kan ik ook makkelijker twee kanten op mixen. Of er een gitaar in proppen.
Producers pack? dag!
 
Laatst gewijzigd:
Begint bij goeie mic, goeie pre-amp.. maar vergeet niet ook de mic plaatsing!!
Dat word vaker onderschat vooral qua s klanken.

Probeer gewoon eens wat dingen uit wat bij jou zanger/zangeres het beste past. Ik laat ze altijd onder de mic door zingen. en de mic beetje gekanteld

Krijg toch een mooi diep geluid want hij vangt alle dynamiek op maar de s klanken gaan eronder door.. daarna kan ik dus mooi air in me vocalen mixen zonder dat de vocalen een TE s klank hebben.

Vergeet daarnaast ook niet je galm, deze versterkt enorm je s klank.
Juiste galm kiezen helpt dus ook!
 
Dure mic is nog niet eens zo enorm nodig als je een goede preamp hebt, ik heb een neumann en een shure sm beta 57 ofzoiets en er zijn momenten dat ik zelfs die laatste prefereer, maar dat is wel voor groot deel vanwege de preamp die van een lagere klasse mic toch nog wat moois maakt
 
Ahum, Je gaat me en de lezers toch niet proberen wijs te maken dat een Shure sm nogwat te vergelijken is met een Neumann voor zang?
Dat die sm leuk klinkt vanwege een goede preamp ok, maar daar houdt het dan ook wel mee op...
Geen appels met peren vergelijken...
 
Dit doet me (helaas) denken aan Bono van U2 die perse een cd met sm58 wilde zingen omdat ie dat live-gevoel zo lekker vondt. Dan kon ie beter zingen..
Volgens mij heeft die technicus wekenlang slapeloze nachten gehad van die keuze.
Na een ton aan apparatuur ertussen gezet te hebben leek het nog wat...
Dit soort keuzes slaan natuurlijk geluidstechnisch helemaal nergens op.
Misschien dat Bono over 10 jaar ook ervan gaat huilen....
Waarom heb ik dat in godsnaam gedaan toen...zonde van de cd.
Misstaat in mijn collectie..waarom heeft niemand mij toen tegengehouden?
 
Ahum, Je gaat me en de lezers toch niet proberen wijs te maken dat een Shure sm nogwat te vergelijken is met een Neumann voor zang?
Dat die sm leuk klinkt vanwege een goede preamp ok, maar daar houdt het dan ook wel mee op...
Geen appels met peren vergelijken...

Je kan met een goede preamp en een mindere microfoon nog een heel mooi geluid neerzetten mits een goede zanger het ding in zijn hand heeft. Dat wou ik duidelijk maken. Nogal logisch dat een neumann veel beter klinkt. Wat ik trouwens wel regelmatig doe is dat ik mijn lead met de neumann opneem en de backings met de shure, en dat klinkt toch best nice

Ik ben overigens geen geluidstechnicus en meer muzikant, dus wellicht dat ik aan hetzelfde syndroom als Bono lijdt in dat geval:P (als dat financieel ook zo ooit word hoor je me alsnog niet klagen) haha
 
Ik was even weg, zag iets op canvas belgie:

Live from Abbey Road
12-delige concertregistratie van diverse artiesten en bands in de legendarische Abbey Road Studios in Londen. Afl.10 : Craig David, James Morrison en Dave Matthews.

Een zanger met akoestische gitaar, een amerikaan.
Wauw wat een sound zeg....
Denk twee Brauner mics en een afstands mic, maar dat ga ik nog wel effe onderzoeken!
Niet normaal mooi zeg...

Ja, Bono kon beter die mic in zijn hand houden en voor een grootmembraan gaan staan zingen.

Voor koortjes die vlak en ver moeten klinken, oehs en ahhs bv, zal het niet zo erg opvallen, je kan wel wat eq-en, maar voor dynamiek passages..is een sm58 niet echt beng..denk dat hij niet zo veel diepte heeft, ergens in het beeld staat. Een sm58 leeft, sparankelt en springt niet in de weide zeg maar...
Ik denk niet dat je aan het Bono syndroom lijdt hoor.
Die koopt gewoon alles en iedereen om. Geld zat, geen tegenspraak.
 
Laatst gewijzigd:
Dat je maar zo durft te zeggen 'Bono, bek houwe, jij gaat gvd door DIE microfoon zingen en anders rot je maar op' :D
Maar het zou niet de eerste keer zijn dat de zanger last van z'n eigen ego heeft. (en ook niet de laatste keer)
 
Je moet gewoon zeggen dat een neumann beter voor het milieu is. Kat in het bakkie. :D
 
Ha, deze mic doet je polen smelten!

Wat Bono betreft: Op een gegeven moment wordt het onkunde en onwetendheid.
Daar moet je je niet door laten meeslepen.
Dat moet je dus anders oplossen, voordat het een chaos en mega-editen wordt.
En je moet ook oppassen met dit soort figuren, want je naam gaat naar de haaien.
En dat wil je niet, dus dan zeker mega-editen en klooien?
Heb wel wat beters te doen.
Ik heb al te veel bands en ouwehoeren opgenomen, ha.

En zo las ik nog wel meer verhalen:
Anouk neemt cd in eigen beheer op, dat zou veel beter zijn. ze overtuigd haar platenmaatschappij. Blijkt achteraf dat er teveel partijen steeds op 1 spoor staan.
Degene die dat moet gaan mixen wordt dus gek....dat is zonder kwaliteitsverlies niet uit elkaar te trekken...dus kan je van alles over gaan doen of duur restaureren..maar een topproduktie/opname wordt het nooit meer.
Ze wil toch op MTV?
Uiteindelijk is het goedkoper om in een dure studio alles op te nemen en te mixen.
Ben je nog snel klaar ook.
Inschattingsfoutje? Ga creatief doen met een demo of recorder in de schuur en daarna goed opnemen...
Verstandig opnemen is dus wat anders...beslagen ten ijs komen.
En iemand moet in een projekt kwaliteit bewaken.
Wat niet wegneemt dat ik een anoukfan ben hoor. Die is goed bezig, uitstekende songs, uitstekende zangeres.
 
Laatst gewijzigd:
De referentie van tegenwoordig is toch best al wat bijgeschaaft?

Het gaat er nu toch grotendeels om, hoe klinkt je track/song op de ipod en telefoon ;)

Oftewel, als die SM58 nou goed genoeg klinkt in combinatie met een mbox recording/mix, ja dan is de platenmaatschappij te vrede :) dat bespaart ze weer een hoop kosten ook.

(Als het maar hard en agressief klinkt toch? mooi, lief, ruimtelijk en dynamisch is voor thuis in de kast;))

WELCOME TO THE ITUNES GENERATION :)

ps. ja te gek heh, die Abbey Road serie, ik zat gister ook een stuk te kijken. (die aflevering met Jamiroquai is top)
 
Laatst gewijzigd:
Ha, noem mij 1 artiest die wereldberoemd is en je veel op tv ziet en op de radio hoort en die
een cd heeft die klinkt als een I-tunes bende.....
Achmed the Terrorist klinkt zelfs prima in tv/radio commercials.

En Esmee van You Tube wordt daar niet rijk van.
Wel als ze een cd opneemt...

Jamiroquai? Moet ik ook effe zien dan..
 
Is dat dat meisje dat zogenaamd uit t niks is ondekt, maar eigenlijk al jarenlang bezig is als zangdocente, en tevens ook op het conservatorium gezeten heeft?

En dit vind ik toch echt voor geen meter klinken hoor :)
http://nl.youtube.com/watch?v=iAT5ypTjKOI
We zijn toch wel betere dingen gewend van Jimmy Douglass ;)

wil je nog een lijst? Hahaha

jep, zeker ff kijken (oa. Runaway met strijkers)
http://www.youtube.com/watch?v=gzyj3Wxhjr4&feature=related
* En natuurlijk Matt Johnson en de A6 voor de synthfreaks :D
 
Back
Top