aha! Nou ik ben zeer benieuwd. Waar vindt ik die? Op haar nieuwste cd?
Ik heb heel veel lopen zoeken naar mics, geprobeerd, specs gelezen, hele tabellen gemaakt, maar eigenlijk is er geen bal aan om een zangmic te kopen, want op de keeper beschouwt is er niet zo veel. Er zijn honderden merken, ja.
En het is maar wat je betrouwbaar vindt en klinkt en goed werkt.
En of je een trend wilt zetten of gewoon een werkpaard zoekt dat altijd voor zeg maar 95 procent voldoet. En zich al bewezen heeft. En waar?
Ik ken ook mensen die nemen met een AKG C414 zang op, maar dat zou ik zelf niet doen, vanwege kwaliteitsniveau en verstaanbaarheid.
Prima voor conga's overigens.
Er zijn maar 3 types condensatormics:
Er zijn condensator, FET en buizen mics.
Buizen is warm, staat anders in een mix.
Condensator? Killer, minder warm. U87 bv.
FET lijkt op buizen, maar is niet hetzelfde. Vaak worden deze types niet meer gemaakt en dus teringduur.
Karakteristieken: nier, supernier?
Vanaf 10 cm zingen of vanaf 20 cm?
Proximity effect nodig?
Voor een vrouw of een man?
Of allebei?
Moet er meer warmte in of niet?
supernier zal voor dames sneller warmte geven.
Ga naar een beurs of importeur en ga ervoor staan en praat en tel tot 10.
Die hebben een testapparaat/opstelling met switch en met koptelefoon.
Hou steeds 10 cm afstand ongeacht de mic.
Wat gebeurt er met je stem?
Dat heb je zo door!
Schrijf op. type mic doet dit...
Neem het op met een recorder zonder automatische opnameregeling desnoods.
Doe de test nu met een zanger of zangeres. Praten.
Zelfde bevindingen?
Daarna zingen.
En nog een keer zingen op 20 cm afstand.
Nou dan weet je echt wel hoor!
Behalve Neumann is er nog Bruel & Kjaer (te duur en specs niet nodig)
Of Brauner? Waarschijnlijk ook te duur.
Bij Neumann hoor je keelgruis, heesheid en stemmen die naar de haaien zijn goed.
Sommige zangers en zangeressen willen dat helemaal niet.
Er is niet zoveel alternatief. Helemaal niet in deze prijsklasse en kwaliteitsklasse.
En hebben het maar niet over de kwaliteitscontrole en selectie.
We hebben hier op SF ook al discussies en testen gehad van Oostduitse fabrieken en Chinezen etc.
Maar je zult zien dat bijna altijd punten zijn waar die dingen op verliezen en waar je achteraf spijt van krijgt, omdat je ze verkeerd inschat.
Ze zijn minder inzetbaar. En dan begint de ellende...
Op gearslutz.com barst het van de mensen die mics testen en beoordelen.
Maar misschien is er een nieuwe ster aan het microfoon front.
Want anti keelgruismics zijn erg gewenst!
Daarom zijn dames oa meer gecharmeerd van hypercardiode mic.
Die geven op afstand wat meer warmte en dan valt dat schelle keelgeluid bij uithalen wat minder op ook. Je ziet het live ook, dat vrouwen vaker een
hypercarioide, supernier dus, gebruiken.
En van een condensatormic bv een KM 105 schrikken ze nogal...
Laat staan in een studio...
Shure had voor live een sm58 beta A gemaakt, dynamische mic, maar zelfs daar willen dames vaak niet aan.
Geeft een stuk rustiger laag, maar ja...liever een EV of Beyer willen ze vaak..
En wat geeft meer warmte in een studio voor dames?
Hypercardiode en FET of Buizen.
Ik zou alleen oppassen met dat hypercardiode gedoe in het laag.
Ik vond het zelf wat overdreven klinken.
Ik ben benieuwd naar die mic die je noemt, want er is grote vraag.