The Man from the Sun

Dorian Urac

Cozy stay-at-home rock star
Lid sinds
12 oktober 2022
Berichten
271
Locatie
Utrechtse Heuvelrug
Sixties meets Ska meets Surf meets Bowie meets doctor Who… ehhh of zoiets? :? :W

Als je het leuk vindt om me te helpen, dan zijn tips over de mix altijd welkom want dat wil ik beter onder de knie krijgen. Het uitgangspunt is een vintage vibe. Andere tips zijn uiteraard ook mooi.



No guitars were harmed during the recording of this song. Oftewel:100% gemaakt met virtuele instrumenten. M'n zelf-opgelegde uitdaging was om dit keer geen noot op snaren of een klavier te spelen (enkel DAW midi-noten invoeren), en het toch organisch te laten klinken. Aan jullie of dat gelukt is.
  • Acoustic & bass guitar: Ample sounds
  • Guitar synths & muziekdoosje: UVI
  • Theremin: Arturia SEM
  • Toeters: OT Sine
  • Drums: XLN AD2
  • Elektronische congo & BD: Audiothing Latin Percussion
  • Minipops 7: Bucket pops
 
No guitars were harmed during the recording of this song.
Haha, leuke deze. :D
Oftewel:100% gemaakt met virtuele instrumenten. M'n zelf-opgelegde uitdaging was om dit keer geen noot op snaren of een klavier te spelen (enkel DAW midi-noten invoeren), en het toch organisch te laten klinken. Aan jullie of dat gelukt is.
Vind het knap dat je alleen met midi toch een goede sixties sound weet te maken, ik vind het een pokkewerk al die nootjes intekenen.
Ik zat na 10 seconden al met een smile op m'n gezicht vanwege de vibe die je goed neerzet, ik vind 'm organisch genoeg.
 
ik vind het een pokkewerk al die nootjes intekenen.
Zonder copy/paste en loopen was dit i.d. wel wat pittig geweest :D

ik vind 'm organisch genoeg.
Thanks, da's fijn om te horen. Zoals je ziet direct al binnen 2 dagen de gratis Ample sound guitar VSTs gebruikt (daar hadden we het afgelopen weekend nog in een ander topic over).
 
Laatst gewijzigd:
Heel goed gelukt. Eigenlijk niets op aan te merken. Ik zou me bij dit soort retrostijlen ook niet echt druk maken over de mix (die ik overigens ook prima te pruimen vind). Je hoeft (lees: moet) dit helemaal niet naar de laatste standaarden willen doorproduceren, dat zou waarschijnlijk vooral afbreuk doen aan het totaalplaatje.
 
Je hoeft (lees: moet) dit helemaal niet naar de laatste standaarden willen doorproduceren, dat zou waarschijnlijk vooral afbreuk doen aan het totaalplaatje.
Helemaal mee eens! :) Geprobeerd op z’n sixties te mixen. Mijn aanpak: instrumenten die klinken alsof ze uit de 60s en hooguit uit de 70s komen, vervolgens mixen met tube compressors & tube saturatie, passieve EQs (o.a. Pultec), tape simulatie en plate/spring simulaties als reverb. Wel wat gesmokkeld met o.a. een jaren ’80 bucket brigade delay :beard: en een moderne limiter :engel:

Hm, kennelijk zo’n 190 luisteraars in een dag tijd. Da’s boven verwachting :)
Volgens de Soundcloud statistics vooral in Ukraine en Rusland, en in het Midden Oosten en Amerika. Gek idee, als je daar even bij stilstaat.
 
Laatst gewijzigd:
Het enige is dat het begin bijna te abrupt lijkt.
Dat vond ik zelf ook, maar ik wilde 'm tegelijk ook vol erin knallen. Een kort drumroffeltje ervoor werkte niet, ook iets geprobeerd met een snel opkomende theremin en 1 noot gitaar ervoor, maar heb het na een paar pogingen opgegeven. Dus dan maar bot abrupt op de eerste tel loos gaan :W Maar als iemand suggesties heeft: I'm all ears :)
 
Dat vond ik zelf ook, maar ik wilde 'm tegelijk ook vol erin knallen. Een kort drumroffeltje ervoor werkte niet, ook iets geprobeerd met een snel opkomende theremin en 1 noot gitaar ervoor, maar heb het na een paar pogingen opgegeven. Dus dan maar bot abrupt op de eerste tel loos gaan :W Maar als iemand suggesties heeft: I'm all ears :)
Heel even stilte voordat je los gaat.
Een halve seconde ofzo
Misschien dat dat al genoeg is.
 
Heerlijk nummer! Supertof gedaan.


tips over de mix altijd welkom

Denk dat je echt wel goed zit met je instrumenten en effecten, en eigenlijk ook wel de mix.

't Is eerder het eind-product, de "master". Je track heeft betere specs dan de media uit die tijd -- hij klinkt gewoon te goed haha. Of te hifi, dat eigenlijk. Check eens wat het frequentie-spectrum was van een 7" plaatje, zou ik zeggen, en de eq-curve enz enz. Dan weet je waar je op kunt mikken, en alsnog kiezen ertussenin te gaan zitten.
 
wanneer komt die lp uit? Ik doe alvast n pre order

Minder brute start kan met 4 tikken op 1 drumstok met n drumstok :)
 
Zou zo in een film gebruikt kunnen worden. Nette track en ik vind het leuk!

Over de mix, bass misschien een tikje te hard, maar het geheel last goed bij de tijd waar dit soort Tracks werden gemaakt. Het mag misschien iets ruiger, kraken en meer elementen die een record van die tijd in zich droegen.
 
Back
Top