Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

voor een 100tal euro steek je er zelf 4GB in, de meerprijs van apple geheugen is onverantwoord.

ik zou wel van de eerste keer het geheugen volgooien.
kost niets en je systeem zal er in elk geval beter mee draaien.
minder swappen naar trage hd..

Waar raad je me aan geheugen te kopen? Vervalt de garantie als ik zelf mn mac opendraai en deze erin stop?
 
Hey,

Ik wil het producen terug oppikken maar met een volledig nieuwe setup. Ik wil Logic gaan gebruiken en zal me dus een mac moeten aanschaffen. Ik ken totaaaal niets van pc's/mac's dus verontschuldig me als ik met basic vragen afkom :)

Ik dacht een macbook te bestellen:
MacBook (white) 2.4GHz Intel Core 2 Duo
Serial ATA-schijf van 160 GB @ 5400 rpm 065-7754
4GB 667MHz DDR2 SDRAM

Is het nodig om 'm uit te rusten met 4GB SDRAM? Zorgt dit dat ik meer kan verwerken aan plugins etc? of bepaalt de 2.4GHz intel core dit?

Zal dit het een beetje trekken? Bedoeling is gewoon Logic met normaal 8-20 sporen zowel audio als midi, een hoop AU's, interne effecten...

Ik heb een externe geluidskaart momenteel, de Quattro van M-audio, is deze compatibel met een mac? Want op de site van M-audio vind ik niets van drivers...

Heb deze mac config ook - doet het schitterend (ableton live+diverse AU's), zelfs met de standaard 2gig

die quatro zie ik nog problemen geven... ik zou als ik jou was een andere (firewire eventueel) kaartjes aanschaffen, maar je kan proberen...
 
m-audio firewire + mac is altijd een kansspel. kan probleemloos gaan, kan een ramp zijn (bij mij twee keer een ramp geweest)
check presonus (inspire of firebox) draaien probleemloos op mac (gebruiken in theorie net iets meer CPU doordat ze op core-audio draaien, maar ikzelf met mijn firebox merk daar weinig van
 
Als je vooral wilt gaan voor stabiel en kwaliteit is de Apogee Duet wellicht een optie. Mac-only, en volledige integratie met Logic
 
Die duet ziet er wel mooi en handig uit, maar heeft geen midi ins en outs, als k me niet vergis.

Was het mss vergeten erbij te vermelden dat k ook midi nodig heb
 
Het lijkt me dat je ook een toetsenbordje nodig hebt, en dan heb je direct je midi-interface ;)

Apogee is zonder twijfel de meest robuuste keus, maar er zijn andere (goedkopere/uitgebreidere)opties.

Echo Audiofire, hoor enkel lovende verhalen, lekker compact, solide drivers, mooi vol en hard geluid
Motu Ultralite, classic, stabiel(ook op Lucent chipset) en behoorlijk uitgebreid(wellicht iets te?)


Apogee Duet heeft 1 klein probleempje voor Ableton waardoor het voor mij geen optie is, de headphones zitten hard aan de master-outputs gekoppeld(echt maar 1 stereo in/uit dus) waardoor je geen cuemix kunt maken voor live of een dj-set...
 
mischien ben ik te vluchtig met vragen maar ik zit toch al een paar uur te zoeken en kan er zo niks duidelijks over vinden.
ik vraag me namelijk af of ik beter een mackbook kan kopen of meteen een pro. het zit een beetje zo: ik heb het geld voor een mackbook pro dus dat is in principe niet het probleem. wel is dat meteen al het geld wat ik heb maar voor dit doeleinde maakt me dat natuurlijk niet uit.
in eerste instantie was ik dus ook van plan om een pro te kopen maar nu twijfel ik aangezien ik al van verschillende kanten vernomen dat het niet zoveel uitmaakt of je een mackbook of een pro koopt, vooral nu na de nieuwe update. en natuurlijk geef ik het liefst zo min mogelijk uit.
maar ik wil me heel erg behoeden voor een goedkoop-duurkoop verhaal vooral nu ik het geld heb voor een pro.
zouden jullie(ervaringsexperts op het gebied van mac's icm muziekproductie) me een advies kunnen geven met eventuele voor en nadelen. alles is voor me van belang(duurzaamheid, poorten, technische details, ondersteunig van midi apparatuur). ga ervan uit dat ik het lappie tot zn uiterste zal drijven aangezien ik vaak de neiging heb om 10 songs in een liveset te proppen en die te besturen met drie midicontrollers icm het binnekomen van verschillende audio sporen die ik process dan wel niet opneem.
 
Macbook pro(en de iMac) heeft een videokaart, gewoon macbook een integrated graphics chip. Die gebruikt dus shared system memory, en dat wil je liever niet9kost gewoon geheugen..)

de pro(en de iMac) heeft firewire 800 naast firewire 400, handig als je meer fw-devices wilt aansluiten(alles(4 en 8) gaat geloof ik over 1 bus, dat wel) de 800 poort is ook handig als je toch een lucent-chipset heeft, hier zijn nl wat workarounds voor om toch een RME-kaart aan de praat te krijgen.

de pro heeft een expresscard aansluiting, handig voor een extra dedicated firewire-bus of bv een uad-xpander oid

13" is eigenlijk te klein voor Logic vind ik zelf. Ik heb nu een leen-macbook tijdens de reparatie van mn iMac(20") en het is wat veel scrollen en schuiven...

Maar een macbook is wel veel goedkoper, en de kans is een stuk groter dat er een TI-chip in zit ;)
 
als je 4GB ram hebt maakt het volgens mij niet echt uit dat die GFX shared mem zijn...

13,3" vind ik ruim ok hoor. gewoon je workflow wat aanpassen
vroeger deed iedereen het op 12 inch crt en dat ging toch ook.
 
Ik wil zelf liefst maximaal uit mn DAW halen qua performance, en zo min mogelijk last van een mooie gui van mn softsynth(arturia, anyone??), better safe than sorry :)

En Logic is zo fijn met alles tegelijk op het scherm ipv in verschillende schermpjes zoals bv SX3. En als mn Mixer openstaat en ik mn plugs wil zien heb ik amper ruimte om mn aparte tracks daarboven te zien op 13". Met 20"kom ik daar nu net mee weg.

maar het is heel persoonlijk denk ik, en hangt zeer af van je werkmethodiek
 
Deze discussie is idd al een paar keer langs geweest en heb daar zelf ook aan mee gedaan.

Voor de Santa Rosa Core 2 Duo chipsets was ik van mening dat je beter af was met een MacBook Pro aangezien deze mee Ram kon herbergen en snellere bussen had. Maar nu liggen de Macbook en Macbook Pro zo dicht bij elkaar. Ze hebben nu beide de nieuwe Penryn processors met dezelfde specs en kunnen allebei 4 Gig aan RAM aan. Het grote verschil tussen de 2 is dat de Macbook Pro een dedicated grafische kaart heeft en een 15 inch scherm.

Ik gebruik mijn Macbook Pro ook voor grafisch werk en motion graphics, dus voor mij was de keuze snel gemaakt om de Macbook Pro te nemen. Daarnaast vind ik het 15 inch scherm wel erg fijn. Je kan gewoon meer kwijt en het wordt niet zo'n gepriegel. Ook wilde ik geen glossy scherm, maar dat is vanuit persoonlijk (ik kan niet tegen reflecties in mijn scherm) en professioneel (meer kleur correct voor drukwerk) oogpunt. Ook zijn er leuke extraatjes zoals, verlicht toetsenbord, een Firewire 800 poort en een Express Card slot (UAD heeft nu van die kaarten die daar in kunnen zodat je hun plugins kan draaien op een laptop).

Nadeel van Macbook Pro t.o.v. de Macbook is dat je bij de Macbook Pro niet heel makkelijk de HD kan vervangen. Dus daar moet je bewust van zijn als je gaat kiezen wat voor een HD met welke RPM je in je Macbook Pro laat zetten. Bij de Macbook is het een kwestie van 3 schroefjes los draaien en de HD eruit trekken.

Hoop dit je wat inzicht geeft in de wondere wereld der Apple laptops.

Groet van de Naut
 
Laatst gewijzigd:
Vergeet zeker de extra io van de Pro niet, FW800 en Expresscard. Dat boost je firewire-capaciteit flink op, erg fijn als je met extra dsp wilt werken bv(Liquid Mix, Duende, daisychainen van meerdere audio-interfaces)

Daarnaast heeft een Pro volgens mij 2 USB 2.0 bussen? Maar dat kan ik mis hebben(dat ze allebei gewoon over dezelfde bus gaan)

Van die HD is een goeie tip btw, wil toch zeker een 7200rpm HD en die zit er standaard niet in
 
Ik heb sinds kort ook een iMac :D het basismodel maar het werkt als een trein, wel ff 2gb extra geheugen ingestoken.
Maar ik zit dus ook een beetje te kijken naar een Geluidskaart voor in die iMac, maar ik denk dat die kleine ECHO een hele mooie kaart is. 159euro bij Thomann.de dus dat is goed te doen, en de MIA's vond ik altijd al geweldig van ze.
 
Ik ga wel even surfen naar echo en lucent, heb er nog niets over voorbij zien komen. een vriend van me(Redshape) heeft em samen met een macbook voor live, zal even vragen of hij een lucent of een TI macbookje heeft...
 
"Haven't tried those specific boxes - you'll need to test them if that's what you use.

Here's what I HAVE tried on current MacBooks & MacBook Pros (except of course the ones that came out yesterday):

M-Audio 1814 - works fine so far
Echo AudioFire 8 - recognized, works intermittently but audio "fizzles out"
Echo AudioFire 12 - same as AudioFire 8
Presonus Firebox - does not work at all (even when using AC adapter)

These same interfaces all work flawlessly with my 1st-gen. MacBook Pro, G5, Mac Pro tower, etc. - it's just the laptops that are screwed.

People are reportedly having trouble with RME, MOTU and M-Audio products as well, but I haven't been able to test those yet. Google "Apple Agere" or "MacBook Agere" and watch what happens..."

http://www.gearslutz.com/board/musi...s-can-troublesome-okt-07-till-feb-08-a-3.html

en

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=7034812

:(
 
thanks alot. het komt er dus op neer dat ik beter een mackbook pro kan kopen als ik het geld heb?
nou moet ik zeggen dat ik tot op heden alleen maar usb devices gebruik. en ik neem aan dat firewire op een mackbook ook prima werkt? mocht dat niet zo zijn zou ik zeker voor een pro kiezen, aangezien ik op alle mogelijkheden voorbereid wil zijn.
buiten dat om, is het verschil tussen de twee merkbaar in preformance? meerdere meningen en ervaringen zijn welkom!
en wat ik me ook afvraag. er zit maar 1 usb poort op de mackbook(twee op de pro?). hoe kan ik zonder probleem al mijn usb devices aansluiten(5 incl. muis)? is dat goed te doen door ze door te lussen via midi? of gebruiken jullie een hub oid(wat volgens mij in de meeste handleidingen afegeraden word)?
 
Back
Top