koptelefoon of montors

jeetn

Stamgast
Lid sinds
2 juli 2006
Berichten
473
Locatie
belgie
Zou ik betere mixen maken mocht ik een song afmixen met een hoofdtelefoon.
Ik dacht van wel en zou via deze weg ook willen weten welke koptelefoon monitors optimaal kunnen vervangen of zelfs betere resultaten geven.....?????
IK wil er toch maximum 200 euro aan besteden,beter meteen goed!
 
Laatst gewijzigd:
Ik vroeg mij af waarom niet mixen met een koptelefoon?IK dacht dazt je alles beter kon horen via koptelefoon.
 
200 euro ? en dat versta jij onder beter meteen goed? als je t beter meteen goed wil doen heb je misschien net 1 speaker voor dat geld .. koptelefoon + monitors is beter .. maar als je ergens moet beginnen met die 200 euro zou ik persoonlijk een goede koptelefoon kopen ervan uit gaande dat je ook degelijke hifi speakers heb.. en dan eens flink door sparen voor monitors ..

verder hoor je t idd beter door de koptelefoon , en dat heeft zn voor en nadelen ..

bass afmixen bijv. is erg lastig .. verder ook juist niet te hard zetten onder t motto dan kan ik t beter horen .. regelmatig juist zacht luisteren doet ook wonderen ..

mocht je nog geen goeie hifi speakers hebben kun je toch beter eerst sparen voor monitors
setje KRK is niet zo duur (de lagere RP's) .. niet duur bedoel ik in verhouding met andere kwalitatief goede monitors ..

Edit -

zag dat de link raar deed ..

RP5

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/20532.html

ken persoonlijk de rp5 niet trouwens .. veel mensen zijn er positief over..

heb zelf de RP8

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/20533.html

en dat is in ieder geval geen miskoop geweest..

verder moet je maar ff zoeken op t forum .. genoeg info betreft monitors / koptelefoons
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door jeetn
IK dacht dazt je alles beter kon horen via koptelefoon.

Behalve het stereobeeld en een accurate weergave van het laag, bedoel je? :eureka:
 
Origineel geplaatst door jeetn
Ik vroeg mij af waarom niet mixen met een koptelefoon?IK dacht dazt je alles beter kon horen via koptelefoon.

Nadeel is idd dat je snel het laag teveel opschroeft en het hoog wel eens een tikkie te zacht zet.

Maar onmogelijk is 't uiteraard niet.
 
Dank u allemaal tot nu toe....

IK moet even iets verduidelijken!De 200 euro is voor de koptelefoon alleen.Ik heb al 2 mooie yamaha monitors.
Ik mis wel wat laag!!!!

De combinatie is dus wel goed van monitors en koptelefoon?

Ik heb wat opzoekwerk gedaan en kwam uit op sennheiser en akg series.Iemand hierbij commentaar?

of is het een verloren kost die koptelefoon!!!!
 
Ik zou je zeker beidde willen aanraden. Als een goed referentie-kader beeldvorming. Verder hoor je met een (goede) koptelefoon (heel) veel dingen die je niet hoort met monitoren. Je kunt met een koptelefoon prima dingen herleidden, controleren aangaande detail ed. Monitoren geven je vervolgens het gehele pakket van de samenstelling van (je eigen) producties. Ik vind het heel fijn om sávonds muziek (heel uiteenlopend) te luisteren in bed en zo te beluisteren hoe alles precies is opgebouwd, waar dingen uit bestaan, hoe dingen harmonisch in elkaar lopen (of niet). Ik zoek eigelijk ook nog een hele goede hoofdtelefoon. Beter dan wat ik nu heb in ieder geval. Ik zou dus voor beidde gaan.
 
beyerdynamic DT 990 is een hele goeie ..
volgens de mensen die serieus met muziek bezig zijn ook zo'n beetje de standaard in veel serieuze studios ..
 
Dit geloof ik zeker dat deze koptelefoon van beyerdynamic top is!!!kost wel een pak meer hé....

200 euro is al veel voor mij hoor,voor sommigen is dat al zeer veel waarschijnlijk.

maar leuk om te weten.
 
Origineel geplaatst door jeetn
Dit geloof ik zeker dat deze koptelefoon van beyerdynamic top is!!!kost wel een pak meer hé....

200 euro is al veel voor mij hoor,voor sommigen is dat al zeer veel waarschijnlijk.

maar leuk om te weten.

http://www.musicstore.de/is-bin/INT...REC0000948-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

139 euro erboven staat nog een prijs van 179 .. weet niet meer precies wat ik ervoor betaald heb.. wel weet ik dat er inderdaad winkels in NL zijn die deze koptelefoon zo rond de 200 of meer verkopen .. 139 euro is ie in ieder geval meer dan waard, past ook mooi in je budget :okdan:

winkel is trouwens een vertrouwde shop in duitsland .. je betaald bij dit bedrag ook geen verzend kosten ..
 
Dit is een hele opluchting!Binnen Belgie kost die minimum 240 euro!wat erg!!!!thanks
 
Origineel geplaatst door gertvanhoof
De meeste studio's hebben de DT770: vergelijkbare kenmerken, maar een gesloten design om feedback en doorsijpeling in microfoons te voorkomen.

http://www.musicstore.de/is-bin/INT...REC0003047-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

mja gesloten dan voor bijv. zang doeleindes in studio? want ik lees zelf overal dat voor afmix doeleindes je beter een open koptelefoon kan hebben .. gesloten design zit sowieso niet fijn voor lange tijd (zoals je zelf al aangaf snel vermoeiend) .. en feedback of geluid uit de koptelefoons die in de mic beland lijkt me alleen in situaties waarbij een zanger / zangeres met zo'n koptelefoon op werkt .. niet degene achter de schuiven .. maar goed, jij bent de expert dus misschien zit ik ernaast ..
 
Origineel geplaatst door resonance
jij bent de expert dus misschien zit ik ernaast ..
Helemaal niet — wat ik probeerde te zeggen is inderdaad wat jij omschrijft: de DT990 is zonder meer een hoofdtelefoon van topkwaliteit, maar je kiest misschien beter voor z'n gesloten tegenhanger als er open microfoons of luidsprekers in de buurt zijn.

En wat dat "expert" betreft: ik ben al bij al ook maar een klein visje in deze grote, wonderlijke zee. Verder heb ik van de collectieve expertise op dit forum — waar jij, gezien je aantal posts, substantieel toe bijdraagt — al meer opgestoken dan van welke formele cursus of opleiding ook, dus ik zal de eerste zijn om m'n eigen standpunten te relativeren.

Groetjes,
Gert
 
Aantal posts zegt niets hoor. Dat je ME bent ook niet. :)

En deze discussie is al veel vaker gevoerd. Dat dit steeds opnieuw gedaan wordt geeft aan dat het de mensen blijft interesseren.

Punt is van een koptelefoon dat het je kan helpen om een ander perspectief op je mix kan geven en dus verbeterd kan worden. Om alleen op een headset mixen te gaan maken is bijzonder moeilijk maar niet onmogelijk.
En als je moeite hebt met mixen an sich is dat een kwestie van leren en dan kom je er ook wel achter op welke manier luisteren voor jouw het beste werkt.

Wat ook helpt is om je mixen op zoveel mogelijk soorten boxen te horen en dan gan je vanzelf wel herkennen wat er wel/niet klopt.
 
ik sluit me bij het voorgaande aan.

beyerdymamic dt990 (open) of 770? (dicht) is een goede koptelefoon. zelf vind ik die prettig. misschien wat zwaarder dan de nieuwerwetse nieuwigheden, maar zit met zn grote oorkussens van fluweel heerlijk,
te lang met koptelefoon luisteren gaat irriteren, hoe lang dat is is per persoon verschillend denk ik.

op je monitors mixen is prima, de beyer koptelefoons gaan best laag dus daarin kun je weer het laag goed beluisteren. hoe dan ook werkt een luide mix beter over je monitors


ik denk dat de combinatie van de twee heel goed kan werken. hoe dan ook merk ik dat ik zelf bijna alleen maar naar monitors luister, en zelden per koptelefoon.
 
Back
Top