Ik zoek een koptelefoon (denk ik) tot 200 euro.

Steelpan

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2014
Berichten
125
hoi,

ik zoek een koptelefoon om gewoon op te luisteren naar een synthesizer en om te mixen. Ik weet dat sommigen ervan overtuigd zijn dat dit beter op monitoren kan maar volgens anderen ook weer niet dus ik wil het wel eens proberen plus dat ik ook gewoon muziek op kan luisteren dus is het voor mij altijd handig.
Een paar vraagjes:

1) Kan een koptelefoon dienen als compsensatie voor het beperkte lage-frequentiebereik van veel monitoren? Dus: kun je bas goed mixen met een koptelefoon en zijn goedkope monitoren en een koptelefoon dan ook een beter alternatief dan duurdere monitoren met een groter bereik of monitoren en een subwoofer?

2) Welke koptelefoon heb ik op zijn minst nodig om goed op te kunnen mixen?
( Ik heb op internet al vele malen gelezen dat het gaat om het kennen van je gear, maar wat ik zelf dacht is dat: wat je niet hoort door je koptelefoon ook niet te mixen valt:P )

3) Behalve wat ik op zijn minst nodig heb vind ik ook een goede kwaliteit/prijs verhouding belangrijk ( want vooral bij het topsegment van producten heb ik het idee dat je voor het dubbele bedrag veel minder dan dubbele prestaties krijgt dan iets wat de helft goedkoper is) en hiervoor ben ik bereid tot 200 euro te gaan momenteel maar liever tot 100 als het even kan. Dus welke koptelefoon heeft de beste kwaliteit/prijsverhouding tot 200 euro?

4) Zelf heb ik hier al veel positieve reacties gelezen over de AKG 240. Zou iemand me iets kunnen vertellen over de prijs/kwaliteit verhouding van dit ding of iets weten met een betere kwaliteit/prijsverhouding?

groeten Marco
 
Weet niet van waar je bent, maar als er een mediamarkt of saturn of zo in de buurt is, kan je vast wat testen. En vervolgens online kopen bij de goedkoopste, of op ebay.
Ik heb 2 sennheisers - erg tevreden: de gesloten klassieker HD25 (met 3 m snoer zonder krul, kan je allemaal kiezen, en met 2 soorten schelpen - ik gebruik de gevoerde - minste zweetoren :) )
en de open HD 595
Ik had graag de HD650 gekocht maar was toch wat te gierig ;)

De open 595 gaat minder hard dan de HD25 maar een open HP vind ik de max qua comfort.
Normaal kan je van sennheiser alles los kopen, snoer, pads enz zodat je 'm kan reviseren na enkele jaren. De H25 heeft stalen kabel. Lekker sterk dus!

Op de synthmeet heb ik de AIAIAI TMA-1 Studio hoofdtelefoon van bambamstudio gehoord, was anders ook dik ok. Enel breekbaarder als je 'one ear' gaat doen zoals een DJ, volgens Marc.
 
bij bax staan reviews van koptelefoons, hier BD dt990 in gebruik, erg comfortabel, wel beetje wacky met draadjes, die akg 240 zal ook prima zijn, kik-bass mixen op koptelefoon is niet ideaal

waarom is kik-bass mixen op koptelefoon niet ideaal? Ik dacht dat een koptelefoon juist ideaal zou zijn om bas op te mixen omdat de frequentierespons bij veel koptelefoons die ik gezien heb onder de 20hz ligt.

groeten
 
je hoort geen 20 hz, en ik denk dat je ook geen freq onder de 40 hz wil maken als je dance maakt (ga ik even van uit)
Veel hoofdtelefoons kleuren. Sennheiser geeft zeker wat meer laag. Maar alles kleurt. Als het niet je set is, dan is het wel je kamer. Staar je er dus niet blind op. Het is het ventje dat muziek maakt, niet de gear.
 
Weet niet van waar je bent, maar als er een mediamarkt of saturn of zo in de buurt is, kan je vast wat testen. En vervolgens online kopen bij de goedkoopste, of op ebay.
Ik heb 2 sennheisers - erg tevreden: de gesloten klassieker HD25 (met 3 m snoer zonder krul, kan je allemaal kiezen, en met 2 soorten schelpen - ik gebruik de gevoerde - minste zweetoren :) )
en de open HD 595
Ik had graag de HD650 gekocht maar was toch wat te gierig ;)

De open 595 gaat minder hard dan de HD25 maar een open HP vind ik de max qua comfort.
Normaal kan je van sennheiser alles los kopen, snoer, pads enz zodat je 'm kan reviseren na enkele jaren. De H25 heeft stalen kabel. Lekker sterk dus!

Op de synthmeet heb ik de AIAIAI TMA-1 Studio hoofdtelefoon van bambamstudio gehoord, was anders ook dik ok. Enel breekbaarder als je 'one ear' gaat doen zoals een DJ, volgens Marc.

Dat van die verwisselbare onderdelen is wel interessant. Wat betreft de koptelefoons: HD25 zal ik eens wat over lezen maar zit wel aan de top van mijn budget, de 595 kan ik zo snel niet meer te koop vinden en de 650 is echt veel te duur:P zal die laatste ook nog eens zoeken.

Trouwens: die van mij mag best open zijn want ben niet van plan hem live of in een lawaaiige omgeven te gebruiken ( heb gehoord dat open ook een beter geluid geeft ) en one ear hoeft ook niet te kunnen.
 
een hd 25 is zo licht dat ie niet sneuvelt als je 'm laat vallen. Er zijn een boel versies van (google maar eens adidas hd 25) er is nu ook de alu look, of de duurdere hd26. Op ebay is er ook een boel aanbod, mijne komt van ebay denk ik. Let wel goed op welke je bestelt: er is een aanwijzing in de naam. Krulsnoer, lengte, een of 2 delige haarband, velours of leder pads, jack met 90° hoek enz.
Sennheiser hun website toont 'dj' en 'studio' spul. Maar ik herhaal: test zelf. Ik heb de pioneer 2000 HP gehad, vond het een kreng. Was snel verkocht in de DJ wereld, blij dat ik 'm kwijt was.
 
het mooie van de hd-25 is dat alle onderdelen los te koop zijn dus als er iets stuk gaat hoef je niet metteen een nieuwe (dure) hoofdtelefoon.

je kan hem ook oppimpen met fluwelen earpads, langer (krul)snoer met of zonder gouden plug en een jack/minijack adapter met schroefdraad zodat je die niet perongeluk los trekt of verliest
 
Ik heb een Sennheiser HD380pro. Kost weinig klint prima. Ietwat overdreven bas, wel gedetailleerd. Lekker om mee te luisteren. misschien niet zo accuraat om mee te mixen. Maar ja, dat moet je sowieso kunnen. Met mijn Beyer Dynamic DT990 kwam ik een end maar de mix klonk toch vaak uit balans over de huiskamer speakers. Dus leuk om te tracken en een ruwe mix mee te maken. Afmaken op goeie speakers of door iemand met verstand van zaken dus.
 
of je kunt dit gebruiken:

HC38 Headphone Calibrator allows the user match the sound of their headphones to that of their studio monitors. It is ideal for field work, when studio monitors are not present, or to mix using headphones. It works by simulating several aspects of monitoring in a room environment. The user can adjust crossfeed, sound absorption, and room reflection.
Crossfeed is the merging of the sound coming from each speaker. The amount of crossfeed can be adjusted by choosing from three approximate speaker distances (3', 5', and 7') and fine-tuned using the crossfeed fader.
What's truly unique about the HC38 is its capability to simulate the room environment. The user can select from 6 representative flooring and room treatment materials that affect the way the sound is absorbed and reflected.
It also has the basic hi-pass and lo-pass filters so one can make adjustments based on the frequency response graph provided by the headphone manufacturer.



http://www.kvraudio.com/news/mildon-studios-releases-hc38-headphone-calibrator-for-windows-17560



Take care
 
je hoort geen 20 hz, en ik denk dat je ook geen freq onder de 40 hz wil maken als je dance maakt (ga ik even van uit)
Veel hoofdtelefoons kleuren. Sennheiser geeft zeker wat meer laag. Maar alles kleurt. Als het niet je set is, dan is het wel je kamer. Staar je er dus niet blind op. Het is het ventje dat muziek maakt, niet de gear.

Het zal wel geen dance worden (al heb ik heel weinig verstand van de terminologie van moderne muziek).
om je een voorbeeld te geven wat ik leuk vind:
Watermat - Bullit
Klangkarussel - Sonnentanz
Dosem - Replicants (Edu imbernon & Coyu remix )
NIN - Closer
Wc olo garb - Lesson I learn

Die bovenste 3 zijn bij mij dance en de onderste 2 industrial ( iemand die er verstand van heeft en mij wil corrigeren ga je gang :P ) maar de stijl van de laatste 2 spreekt mij het meest aan. Wat ik wil maken zal denk ik wel een rauw randje krijgen en een beetje duister klinken.
Maar goed wijkt dance af qua maximaal laag of gaan andere stijlen lager? En zou je een schatting kunnen maken rond welke frequentie de bas ligt in het middelste nummer? De bas is daar wel erg aanwezig maar klinkt wel lekker maar is volgens mij niet extreem laag want zelfs over m'n computerspeakers ( 2.1 setje ) klinkt de bas goed zelfs met de sub zo goed als uit.

Groeten Marco
 
ik lees altijd ontzettend lovende reviews (net staat er echt vol van) van de Superlux HD668 ( http://www.thomann.de/be/superlux_hd668_b.htm ) die slechts 29 (!!) euro kost
voor velen beter dan headphones die een veelvoud hiervan kosten
iemand toevallig ervaring mee?

Ducktape rond die minijack aan je snoer, denk ik, anders valt 't altijd uit :)
Voor 't geld kan je 't niet laten eens te testen, toch? Volgende keer ik iets bestel doe ik 'm er bij :duivels:
 
Back
Top