Microfoon voorversterker: advies gevraagd

C-Klein

(Edward)
Lid sinds
21 juli 2008
Berichten
496
Locatie
Naast een spoorlijn
Op dit moment heb ik één voorversterker: de Presonus Blue Tube DP. Met het geluid ben ik tevreden, maar ik loop tegen twee problemen op:
1. Ik kan de levelmeter niet aflezen. (ligt echt aan mij, maar toch ...)
2. In mijn nieuwe opstelling van instrumenten zou een 19inch 1h-unit beter passen.

Werksituatie:
Ik werk alleen met hardware; geen computer. Ik wil mijn AKG D5 microfoon op de voorversterker aansluiten en dat signaal via mijn TC Helicon Voiceworks Plus naar mijn mixer sturen (Mackie 1402-VLZ3). Wellicht dat ik in de (nabije) toekomst mijn microfoon voor een betere wil vervangen. Muziek is een hobby. Ik wil geen tweedehands en het budget ligt tussen de 200 en 300 euro.

Kandidaten:
Rekening houdend met mijn budget heb ik de keuze tussen:
a. ART TPS II
b. SM Pro Audio TC02
c. DBX 286 S
d. Presonus Studio Channel
e. ART DPS II

Overwegingen:
Er staat op de website van SOS een positieve review van de ART DPS II., al worden er ook twee nadelen genoemd: de phantom-power gaat ook naar de jack-uitgangen en de knoppen layout is gespiegeld. Wat ik positief vind is dat de input-meter voor mij waarschijnlijk goed af te lezen is; de output-meter daarentegen blijft net zoveel behelpen als in mijn huidige situatie. SOS noemt ook de EIN van -129dBA positief. Alle genoemde voorversterkers hebben een 12AX7 of 12AX7A-Tube; daartussen zit geen verschil. In mijn geval zou de ART TPS II overigens een logische keuze zijn, want die heeft dezelfde specificaties en mist de digitale uitgangen. De review van laatstgenoemd apparaat op Sweetwater is erg posoitief, net zoals de gebruikerservaringen op Homerecording.com.

De SM Pro Audio TC02 heeft een veel lagere Frequency respons dan de ART TPS II (6Hz to 20Hz within 1dB v. 5Hz to 50kHz within +0 to –1dB) en ook het dynamisch bereik ligt met >90dB 10dB lager. Aangezien ook de meters niet duidelijker zijn, is dit apparaat volgens mij een minder verstandige keuze.

De DBX 286 S is het apparaat waar ik eigenlijk de minste technische informatie bij heb kunnen vinden. Ik heb geen idee of er wel een tube in zit, het dynamische bereik is onbekend en de EIN ligt met <-89dBu toch wel beduidend lager dan bij de ART TPS II. De DBX 286 S is de opvolger van de DBX 286A die na de DBX 286 zal zijn gekomen. De DBX 286 was aardig, maar had volgens de review in SOS ook wel wat serieuze zwaktes. Op Gearslutz staat echter dat de DBX 286A de genoemde problemen niet meer zou hebben. Een klein nadeel van dit apparaat is dat er nog maar één microfoon ingang is, maar ik heb mijn tweede ingang nooit gebruikt. Alle metertjes zijn voor mij waarschijnlijk goed bruikbaar en dat vind ik een erg groot pluspunt. Een nadeel is dat er wel wat functies op deze unit zitten die ik niet nodig heb (of: denk te hebben) en die wel in de prijs zijn meegenomen. Ik vraag mij dus eigenlijk af of dit apparaat de kwaliteit van mijn Presonus Blue Tube DP (v1 overigens) wel evenaardt. Heeft iemand toevallig ervaring met dit apparaat? En hoe verhoudt deze zich tot de eerdergenoemde ART TPS II?

Tot slot de Presonus Studio Channel. Het dynamisch bereik ligt met >115 dB boven dat van de ART TPS II, net als de Frequency respons (10 Hz to 50 kHz), maar de EIN (-96 dBu) ligt weer meer in de buurt van de SM Pro Audio TC02. Er is een vrij kritische review op Recordingreview.com waar dit apparaat zeer positief uit de test komt. Ik vrees alleen dat ik ook bij dit apparaat dat metertje niet goed kan gebruiken.

Een keuze:
Ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit. De ART TPS II lijkt de meeste positieve gebruikerservaringen op internet te hebben, maar dat kan ook komen doordat de meeste mensen - vanwege de prijs - die unit kopen. De DBX 286 S lijkt voor mij qua gebruik de minste complicaties op de leveren, maar evenaard dit apparaat wel de geluidskwaliteit van wat ik nu heb?

Ik ben erg benieuwd naar jullie opinie. Welke van de vijf genoemde voorversterkers zouden jullie kiezen?
 
Ik heb geen ervaring met de genoemde versterkers. Wel kan ik wellicht helpen met wat vragen. Ik vind dat je een bijzondere chain hebt. Zowel de Mackie als de TC hebben toch ook al voorversterkers toch? Waarom prik je de AKG niet direct in de TC?
Neem je trouwens op (studio) of treed je vooral live op? In geval van het eerste, hoe dan? Logischerwijs prik je een goede microfoon in een goede voorversterker rechtstreeks in je opnameding.
Ik betwijfel of de door jou genoemde apparaten tot heel veel betere resultaten gaan leiden. De presonus heb ik overigens ook wel goede verhalen over gehoord/gelezen, maar wellicht is het te overwegen eerst in een betere mic te investeren en later een goede meer high end micversterker te kopen?
Succes met de zoektocht!
 
Ik snap deze chain ook niet helemaal, de tc heeft toch een hele behoorlijke mic pre? Je werkt alleen met hardware, nog meer dan wat je noemt in je post?

In deze prijsklasse hebben buizen niet zo heel veel zin, heb je ook de gap pre 73 bekeken?

wat in je sound of opnames mis je? Soms is een andere upgrade beter om iets te verbeteren .. Bij vocalen is dat vaak de akoestiek van de ruimte wat het meeste verschil maakt, dan je mic en dan de rest .. Maar vooral de vocalist natuurlijk!
 
Ik heb zelf positieve ervaring met de Presonus Studio Channel. Deze heb ik zelf sinds een paar maanden en gebruikt voor een singer/songwriter project van een zangeres. De stem is heel mooi opgenomen, de Presonus is duidelijk en eenvoudig in te stellen en ik vind het metertje goed af te lezen. Van mijn kant een aanrader!
 
Ik heb misschien wel een paar bruikbare tips:

-Stel je referentie niveau af op -20dB. Dan is de kans op oversturen laag en heb je toch nog 70dB over voor je opname.
-Split je microfoon signaal in 2 en stel het 2e kanaal 10dB lager in als het 1e. Als je dan toch overstuurd op het 1e kanaal dan heb je altijd nog het 2e kanaal wat dan hopelijk niet overstuurd.
-Vergeet nooit dat de kwaliteit van een opname voor 95% ligt in de performance en dan is psychologie belangrijk. Een zanger heeft daardoor veel baat bij een duur uitziende microfoon en een gitarist zal beter presteren met een dikke buizen versterker. Iaw een flinke veer in de kont van de artiest maakt een hoop uit.
 
Wat een boel reacties! Dank jullie wel.

Ik vind dat je een bijzondere chain hebt. Zowel de Mackie als de TC hebben toch ook al voorversterkers toch? Waarom prik je de AKG niet direct in de TC?
Ik heb geëxperimenteerd met twee mogelijkheden: microfoon -> voorversterker -> mengpaneel én microfoon -> TC Helicon -> mengpaneel. Bij de laatste ketting wordt de zang snel onverstaanbaar, terwijl dat bij de eerste geen probleem is. De pre-amp van de Mackie wil je ook niet vol open hebben, want boven een bepaald niveau hoor je dan relatief veel ruis.

Neem je trouwens op (studio) of treed je vooral live op? In geval van het eerste, hoe dan? Logischerwijs prik je een goede microfoon in een goede voorversterker rechtstreeks in je opnameding.
Alleen 'studio': d.w.z. mijn slaapkamer die toevallig ook aan een spoorlijn ligt. Als ik opneem wordt de chain: microfoon -> ((TC Helicon -> patch bay) / Voorversterker) -> patch bay -> Mackie -> Korg D888. Ik neem de microfoon dus niet rechtstreeks op.

maar wellicht is het te overwegen eerst in een betere mic te investeren en later een goede meer high end micversterker te kopen?
Daar ben ik inderdaad ook naar aan het kijken.:engel:

Ik snap deze chain ook niet helemaal, de tc heeft toch een hele behoorlijke mic pre? Je werkt alleen met hardware, nog meer dan wat je noemt in je post?
De pre-amp van de TC Helicon staat vol open. Andere hardware die ik in gebruik heb zijn: Akai MPC2500, Technics SX KN1400, Roland GAIA SH-01, Roland XV2020, Lexicon MX200, Alesis Nanocompressor, KorgD888 en soms de iKey RM3. Niks is dus high end, maar over 't algemeen ben ik er gelukkig mee.:)

In deze prijsklasse hebben buizen niet zo heel veel zin, heb je ook de gap pre 73 bekeken?
Dat is waar. Die GAP pre 73 ziet er wel interessant uit! Die LED-lampjes voor de output meter zijn goed bruikbaar. Ik ga mij daar 'ns verder in verdiepen. Voorwaarde is wel dat hij in een 19inch rekje geplaatst moet kunnen worden.

Presonus is duidelijk en eenvoudig in te stellen en ik vind het metertje goed af te lezen. Van mijn kant een aanrader!
Al twee positieve reacties voor de Presonus. Die analoge metertjes zijn voor mij alleen afleesbaar met een loepje als ik er met m'n neus in ga zitten. Dat is om praktische redenen (ik zing zelf in) best 'n probleem.

Split je microfoon signaal in 2 en stel het 2e kanaal 10dB lager in als het 1e. Als je dan toch overstuurd op het 1e kanaal dan heb je altijd nog het 2e kanaal wat dan hopelijk niet overstuurd.
Ik zal 'ns kijken óf me dat lukt. 't Is wel een goed idee, hoewel ik vaker last heb van de zachte zang dan van overstuurde zang.

-Vergeet nooit dat de kwaliteit van een opname voor 95% ligt in de performance en dan is psychologie belangrijk.
Eigenlijk zou ik mezelf als zanger moeten ontslaan.:halleluja

Bedankt voor al jullie adviezen en feedback. Ik zal de Presonus nog niet direct afschrijven, maar ben toch ook wel erg benieuwd naar die GAP pre 73.
 
Die pre 73 is erg fijn voor z'n prijs. Buizen in die prijsklasse zou ik laten liggen. Overigens zit the sound niet zozeer in de buis maar in het ciquit wat eromheen gebouwd is. Buizen preamps in de budgetklasse brengen meer ellende dan wat je zou willen. FMR RNP is ook een fijne preamp en wel 2 channel en wat duurder.
Ik zou overigens in jouw setup met die mic de TC en de Presonus overslaan en rechstreeks in de Korg opnemen, mocht je de presonus, mackie, of TC sound nodig hebben kan je altijd nog je spoor opnieuw door een van die bakkies opnemen en hou je altijd je schone opname bij de hand.
Wanneer je een goede mic gaat aanschaffen dan zou ik ook een goede preamp aanschaffen. FF doorsparen dus. Goede mic vanaf 400E, goede buizen pre .. vanaf zo'n 500E
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enkel probleem zie in je eerste post, alleen dingen die je anders zou willen zien. Ook voegt inderdaad zoals door andere genoemd al een andere of extra preamp totaal niks toe in je huidige set De pre van de TC, Presonus, Mackie of Korg zullen allen meer de voldoende voor een goed resultaat met je spullen.
Metering is handig, maar zonder kan dat ook prima...bovendien zit je niet zonder maar moet je m ff leren kennen, net zoals nieuwe spullen.

19" kan je alles krijgen als je het goede plateau koop en dubbelzijdig klittenband.

Mocht je wel gaan kijken om een nieuw speelt te halen spaar dan door om in een keer een echte upgrade te doen qua spullen.

Je snijdt btw jezelf in de vingers als je niet 2de hands gaat kijken tegenwoordig. Als tip daarin: check eens een SPL Gold Mike, de eerste versie.

Maar nogmaals, leer eerst je spullen kennen...zonder kennis ga je nooit ergens het resultaat uithalen die de spullen je kunnen bieden
 
Ik heb geëxperimenteerd met twee mogelijkheden: microfoon -> voorversterker -> mengpaneel én microfoon -> TC Helicon -> mengpaneel. Bij de laatste ketting wordt de zang snel onverstaanbaar, terwijl dat bij de eerste geen probleem is. De pre-amp van de Mackie wil je ook niet vol open hebben, want boven een bepaald niveau hoor je dan relatief veel ruis.
(...)
De pre-amp van de TC Helicon staat vol open.

Ik sluit mij aan bij de eerdere reacties: de TC heeft reeds een mic-preamp waarvan je zou verwachten dat deze een prima kwaliteit heeft.

De keten microfoon > TC > mengpaneel (of iets anders dan mengpaneel) zou goed moeten werken. Wat ik niet begrijp is je opmerking over dat de zang hier snel onverstaanbaar wordt. Wat bedoel je daarmee? Bedoel je daarmee dat de zang 'verdrinkt' in een zee van effecten? Als dat zo is dat zou je eens goed moeten kijken naar je signaalpad: klopt de balands tussen "dry" en "wet" signaal naar de output dan nog? (dry signal = originele inkomende 'droge' signaal; wet = effect signaal).

En de vol openstaande TC Helicon, wat bedoel je daarmee? Is dat als je de mic er direct inplugt, of anders?

Tip: output metering kan handig zijn, maar als het apparaat waar het naar toe gaat input metering heeft, wat is dan het nut van output metering? Belangrijkste is dat je kunt zien of het signaal niet te hard ergens op binnenkomt; kijk daarbij vooral naar de input meter van het ontvangende apparaat (en gebruik je oren natuurlijk!).
 
Bedankt weer voor de vele input. Ik waardeer jullie constructieve bijdragen heel erg.

Ik zou overigens in jouw setup met die mic de TC en de Presonus overslaan en rechstreeks in de Korg opnemen, mocht je de presonus, mackie, of TC sound nodig hebben kan je altijd nog je spoor opnieuw door een van die bakkies opnemen en hou je altijd je schone opname bij de hand.
Dat zou een heel goed idee kunnen zijn, maar is praktisch onmogelijk. Je kunt met een D888 wel een spoor (droog) opnemen en datzelfde signaal via de TC Helicon op een ander spoor nogmaals opnemen, maar de TC Helicon vraagt veelal om MIDI signalen. Die komen van de MPC en de MPC en de D888 kunnen niet met elkaar communiceren; je kunt ze niet synchroon laten lopen.
Metering is handig, maar zonder kan dat ook prima...bovendien zit je niet zonder maar moet je m ff leren kennen, net zoals nieuwe spullen.
Ik heb mijn Presonus Blue Tube DP nu zeker vier jaar. Qua geluid ben ik er tevreden mee - hij had overigens ook een goede review in SOS -, al denken anderen op SF daar anders over. Het probleem zit 'm wat mij betreft dus ook niet zozeer in de kwaliteit, maar in dat ene voor mij onzichtbare metertje. Natuurlijk zou het (in veel gevallen) ook zonder metering moeten kunnen, maar ik vind het erg moeilijk om tegelijkertijd te zingen en te horen of de instellingen correct zijn en heb de illusie dat als ik dat metertje zou kunnen zien, alles een heel stuk soepeler zou gaan. Vandaar de wat eigenaardige openingspost en jouw terechte constatering dat een echt probleem ontbreekt.
19" kan je alles krijgen als je het goede plateau koop en dubbelzijdig klittenband.
Daar is geen speld tussen te krijgen.;)
Wat ik niet begrijp is je opmerking over dat de zang hier snel onverstaanbaar wordt. Wat bedoel je daarmee?
Ik bedoel het vrij letterlijk: het volume van de zang blijft zo zacht dat ik de volumeschuif vol open moet zetten en dan nog heb ik moeite om boven mijn eigen muziek uit te komen. Misschien komt dat doordat ik meer praat dan zing.
En de vol openstaande TC Helicon, wat bedoel je daarmee? Is dat als je de mic er direct inplugt, of anders?
Ik bedoel: de knop 'mic gain' op mijn TC Helicon Voiceworks Plus staat op maximum. Ik zou nog wel naar de interne instellingen kunnen kijken, misschien zit daar nog iets.
Tip: output metering kan handig zijn, maar als het apparaat waar het naar toe gaat input metering heeft, wat is dan het nut van output metering?
Dat is waar en die rode lampjes op m'n Mackie branden gelukkig (bijna) nooit. Zoals ik ook aan Manu schreef is mijn probleem met het metertje op mijn huidige voorversterker wellicht meer voor mij een probleem dan dat het objectief een probleem is.
Wanneer je een goede mic gaat aanschaffen dan zou ik ook een goede preamp aanschaffen. FF doorsparen dus.
Ik vrees dat mijn hobbyistische zangkwaliteiten geen investering van €900,- rechtvaardigen, maar je mening wordt hier door meer mensen gedeeld. Los van de vraag of het een zinvolle investering zou zijn, ligt er de gedachte aan ten grondslag dat mijn huidigie idee echt geldverspilling zou zijn. Misschien moet ik dat idee dus nog maar 'ns kritisch heroverwegen. Nieuwe apparatuur kopen is altijd leuk, maar 't komt wel tot iets leiden: kwaliteitsverbetering of plezierverhoging.
 
Je kan met die D888 gewoon mtc naar je MPC sturen zodat je MPC synchroon met je d888 loopt.
De TC met Midi ? Volgens mij is het niets meer dan een FX processor en zal je vast wel het eea via midi kunnen besturen zoals prog changes en wat parameters
 
Ik denk dat je het niet moet zoeken in een nieuwe mic pre. In de TC zit ook een compressor, probeer daar eens je zanglevel mee op te krikken.
 
Ik vrees dat mijn hobbyistische zangkwaliteiten geen investering van €900,- rechtvaardigen.

Voor verstaanbare zang hoef je zeker geen 900 euro uit te geven. Mijn condensator mic van 2 tientjes en micpre van 4tientjes doen dat ook al, zonder overmatig veel ruis. Probleem ligt dus wsl ergens anders, wellicht toch de mic zelf??
Ik zou vooral eerst dat probleem van die zachte zang proberen te achterhalen.
 
Ben ik erg kort door de bocht al ik vind dat de problemen die in post 1 worden beschreven naar de sachtergrond lijken te verdwijnen?
In post 1 wordt geschreven dat TS tevreden is met de klank, maar metering en 19" bevestiging wil.
Verderop in de thread ontstaan allemaal andere problemen.

Is het niet veel handiger om zonder metering en 19" bevestiging muziek te maken?
Niemand zal het immers horen..
 
Back
Top