Advies gevraagd: Keuze Mic en PreAmp [budget 1500,-]

niemand spreekt dat tegen. Een noob stopt een paar 500 euro aan transformers in een circuit waarbij dat niet past.
Bij profesionele pre-amps zijn hogere kwaliteit aan mechanische onderdelen belangrijk omwille het intensieve gebruik.
Die 700 Euro voor de ADL600 is geweldig aangezien alleen de transformers al 400 euro kosten en een nieuwe set matched buizen 250 - 300 euro.
Dus kan nog wel even door rekenen. Maar echt goed voor een high - end studio pre

Wist touwens niet dat de behuizing niet van karton mag zijn.
Alles wat ik hier heb is van karton.
Beste warme geleiding en shielding :-)
 
Nog wat mic info.

Een groot membraam microfoon heeft altijd resonanties in het hoorbare gebied.
Deze microfoons kleuren dus altijd, dat kan soms goed zijn maar nooit in alle gevallen.
In de praktijk betekent dat dat de ene microfoon goed werkt bij de ene zanger, maar niet bij de andere.
Een SM57 op de snare werkt prima en je hoeft verder vrijwel niets te doen. Zo zijn er talloze voorbeelden.

Neutrale microfoons werken op alles, maar je moet meer werken om een bruikbaar resultaat te krijgen. Dwz meer eq en meer compressie en vervorming.
 
Nog wat mic info.

Een groot membraam microfoon heeft altijd resonanties in het hoorbare gebied.
Deze microfoons kleuren dus altijd, dat kan soms goed zijn maar nooit in alle gevallen.
In de praktijk betekent dat dat de ene microfoon goed werkt bij de ene zanger, maar niet bij de andere.
Een SM57 op de snare werkt prima en je hoeft verder vrijwel niets te doen. Zo zijn er talloze voorbeelden.

Neutrale microfoons werken op alles, maar je moet meer werken om een bruikbaar resultaat te krijgen. Dwz meer eq en meer compressie en vervorming.

yes dat klopt. die mics die niet kleuren zijn vaak veel duurder. nou ja niet moet dus minder zijn..
ik heb best wat mics en de dynamische werken goed omdat de pre er veel uithaalt.
ik heb ook een setje Neumann km184's
dat zijn pencil cardoid condensor mics die heel weinig kleuren.
Maar goed een sm57 kan wel meer dan een snare. ook fluit, blazers, cabinets
bv de Senheiser MD421 dynamic met de sm57 werkt goed. de sm pakt het hogere gebied goed op.
Soms gebruik ik mics die het hoog overdrijven want cabinet en pre's die kleuren als je die meer overstuurd houd je minder hoge definitie over.

maar goed de kleuring van een mic is altijd directioneel verschillend.
 
Dat de kosten voor de onderdelen x kosten, betekent niet dat je niet het exact zelfde resultaat kan krijgen met goedkoper spul.
Dat is zo, tegenwoordig is techniek ivm een paar decennia terug niet duur meer.
Als je ziet wat voor een kwaliteit je al hebt met bijv een interface van een paar honderd euro itt vroeger toen het gewoon een stuk duurder was.
Vaak is het wel zo dat voor een behoorlijke kwaliteit je niet duur uit bent maar wil je echt een flink verschil maken dan moet je ook flink meer geld uitgeven.
Maar je moet wel naar een winkel toegaan voor je een goed besluit kan nemen want cijfers zeggen niet alles tenslotte, je hebt ook te maken met het karakter van een mic of een stel monitoren en al is die mic op papier iets minder dan een andere dan kan die voor jou toch beter zijn omdat ie qua karakteristiek je meer aanspreekt.
 
De muzikant is eigenlijk alles bepalend, die moet zo goed mogelijk kunnen presteren.
En daar komt psychologie om de hoek kijken.

De sfeer in de studio is dan ook vele malen belangrijker dan de spullen die gebruikt worden.

En als de muzikant denkt dat de allerbeste spullen worden gebruikt om op te nemen, heeft dat echt invloed.
Vandaar ook mijn 1e post hier.
Een goede zangmicrofoon MOET er indrukwekkend uitzien.
Iaw: Voor de psychologie is dure zooi wel zinvol.

Het zijn net mensen die muzikanten.
 
En als de muzikant denkt dat de allerbeste spullen worden gebruikt om op te nemen, heeft dat echt invloed.
Vandaar ook mijn 1e post hier.
Een goede zangmicrofoon MOET er indrukwekkend uitzien.
Dat zou betekenen dat een microfoon van de Action als ie er goed uitziet ook geweldige resultaten geeft?
Dat zou wel makkelijk zijn maar zo werkt het natuurlijk niet.
Sfeer is natuurlijk belangrijk maar je apparatuur moet wel bepaalde minimum eisen hebben.

Maar er zijn artiesten die op een Ipad hele aardige muziek hebben gemaakt en als je bijv een SM 57 en een interface van een redelijk merk gebruikt en de akoustiek is behoorlijk dan maak je muziek met een kwaliteit waar vroeger een professionele studio voor nodig was.

We hebben hier op het forum wel vaker gezegd; al geef je Jimi Page een gitaar van 200 euro dan nog klinkt ie als Jimi Page terwijl en belabberde gitarist altijd belabberd blijft klinken.
Ik was een keer bij een concert van Stan Getz met z'n trio in het Concertgebouw een jaar voor z'n dood, ik zat vooraan in het midden met een vriend en op de helft van het concert vroeg Getz de man van het geluid de PA af te zetten, tenslotte speelden ze alle vier akoustische instrumenten en speelden ze twee nummers onversterkt, ik kan je vertellen dat het fantastisch klonk.
 
interessante thread.

heb zelf een NT1-A, al vanaf het begin, 2013, als nieuw gekocht. en een tijd later gevallen voor een Roland MMP-2, een oudje... via internet recensies, vreemde keuze wellicht, het ding is oud, maar voor mij werkt ie perfekt. ingebouwde digitale 'channelstrip', oa met bv tube modelling.
is erg goed gebouwd voor zijn prijsklasse.

ik heb geluk met de akoestiek, die is goed. 700 boeken, asymmetrisch etc.

gebruik sinds een jaar weer mijn oude SM 58 er naast, keuze wordt ad hoc gemaakt, en soms via een test.

ik zit ook soms wat er over te lezen, na te denken, maar de opnames klinken gewoon goed, veel bandbreedte kwa klankkleur ook kan het zeer neutraal staan.

er is dus altijd wel wat processing gaande via de pre-amp.

en de akoestiek, droog, niet te, bruikbaar voor wederom een bandbreedte aan zangwijzen.

met geluk en gelukkige keuze kan je heel ver komen, ik merk niet op dat iets niet goed klinkt vanwege de hele chain, gaat overigens via spdif van RME...

ik kan het niet vergelijken met andere spullen of ruimte. overigens.....
 
. . . Ten overvloede laat ik hier nog maar eens m`n analoge microfoon keten zien op een video.
De dynamische microfoon normale 600ohm gaat rechtsreeks in de voicetransformer rechts in beeld die als voorversterker wordt gebruikt
Met de kleur oranje/donkerblauw die werd gevoed met een 12 volt loodaccuu`tje tegen elke 50hz brom wordt terug gebracht tot 9 volt is de ingangsspanning.
Wat die vraagt. Potentiometer staat halverwege.
Niet te hard niet te zacht.
De uitgang daarvan gaat naar de ingang van de microfoon van de 404Roland. Effect op nr 12 gezet de limitter.
Zo kreeg ik een super gevoelig circuit.
Vandaar dat ik ook een koptelefoon op zet tegen het rondzingen
De opstelling van de micro heb ik twee meter verder op neergelegd.
Dat is ook te zien op de video.
Tot mijn verbazing geen brom geen ruis.
Dat komt omdat ze allebei niet extreem versterken waarbij anders veel ruis zou opgehaald worden.
En ook geen ge-plop vanwege de lange afstand tot de micro.
Het achtergrond geluid komende uit de andere 404 `vecht` met de compressor en stem die te samen worden gemixt in de 404.
De volumes zijn van buiten-uit op juiste sterkte gebracht.
Ik ben zo vrij geweest om de instelling te maken op wat `rare geluidjes` omdat het anders wellicht een saaie bedoeling zou worden.
Helaas ben ik meer een echte elektronica knutselaar dan een goede tekstschrijver. Vandaar . . .
Graag zou ik hier op Syntforum iemand zien die een nog helderder geluid kan maken met de microfoon.
Video filmpjes speek ik het liefst zelf in.
Tegenwoordig kun je tekst ook rechtstreeks omzetten in voice geluid.
Op de filmclub in BE. waar ik op zit zijn er al die dat gedaan hebben en het is bijna niet te horen dat het kunstmatig is.



 
Dat zou betekenen dat een microfoon van de Action als ie er goed uitziet ook geweldige resultaten geeft?
Dat zou wel makkelijk zijn maar zo werkt het natuurlijk niet.
Sfeer is natuurlijk belangrijk maar je apparatuur moet wel bepaalde minimum eisen hebben.
Natuurlijk moet apparatuur aan minimum eisen voldoen.
En die minimum eisen, worden door vrijwel alle consumer producten gehaald.
 
Dat is de theorie wellicht maar de praktijk is anders.
Want een dubbel blinde test heeft aangetoond dat maar 0.0001 % van de luisteraars het verschil kon horen.
En de meting toont...
Daarom kun je ook gewoon een goedkope pre gebruiken voor hetzelfde resultaat. bla bla
De praktijk en het echte leven werken dingen net wat anders. :beard:

Een pre amp heeft veel grotere invloed op het signaal dan je denkt.
Natuurlijk zijn er goedkope pre-amps die goed werken.
Zo heeft Junkie XL gewoon een paar Art Pro MPA's. En die zijn 600 euro nieuw.
En doen het blijkbaar goed genoeg.
De ADL600 kun je dus voor 100 euro meer vinden en is een high-end tube pre-amp met alle professionele features die je wensen kan.

Anyhow een goede pre kun je heel veel gain uit halen en blijft zijn werk ook goed doen bij hoge gain.
 
Dat is de theorie wellicht maar de praktijk is anders.
Want een dubbel blinde test heeft aangetoond dat maar 0.0001 % van de luisteraars het verschil kon horen.
En de meting toont...
Daarom kun je ook gewoon een goedkope pre gebruiken voor hetzelfde resultaat. bla bla
De praktijk en het echte leven werken dingen net wat anders. :beard:
Bias is heel sterk in mensen.

Feit is gewoon dat mensen onder normale omstandigheden geen mieren kunnen horen lopen.
Maar mensen kunnen wel het geluid van lopende mieren opnemen en weergeven, met zeer veel versterking natuurlijk.

Er zit gewoon een grens aan wat mensen kunnen horen.
Het is niet nodig voor onze overleving.
En je zou knetter gek worden als er geen grens is.
 
yes dat is waar natuurlijk.

Maar een heel goede pre-amp is nodig waar veel gain nodig is.
Dat is bv het geval bij Ribbon Mics, gitaren met low output, mc elementen en ook bv de SM57.
 
nou goed toch.
Veel plezier ermee en vooral doen waar je zin in hebt.
Wat is dat dan een V30? Bedoel je de V3 van Art?
 
Bij goed geluid zijn er ook nog andere dingen belangrijk.
Namelijk de ongewenste weerkaatsingen van het geluid.
Vooral bij de midden en hogere tonen van de stem.
Een dynamische microfoon is bestand tegen hoge geluidsvolumes beter dan condensator / elected .e.d.
Bij gebruik van een limiter /compressor wordt het Db dynamische bereik enorm veel groter zonder dat de voorversterker overstuurd kan worden.
Dat wordt `geknepen` tot de juiste proporties.
Bij studio-gebruik en gebruik van / met een koptelefoon komt het eerder aan op de opname techniek dan de hoge prijs van de microfoon.
M.a.w. met een dure microfoon kun je alsnog een opname verpesten.
Voor life optredens worden (zonder compressor / limiter) voor zo ver ik weet altijd dynamische microfoons geadviseerd.
Dit omdat die microfoon wel eens kan vallen en in dit geval veel minder snel beschadigd kan worden.
In tegenstelling tot de over het algemeen duurdere condensator microfoons (48V) die duurder en kwetsbaarder zijn maar ook een BETER en gevoeliger zijn.
En na mijn smaak van ook lang uitproberen ook een BETER geluid geven.
Het is wel te verklaren want om een spoel van een dynamische microfoon in beweging te krijgen is er groter volume nodig.
Alles is stug en stevig gebouwd.
 
Back
Top