Advies gevraagd: Keuze Mic en PreAmp [budget 1500,-]

BigDplayboy

Ouwe rot
Lid sinds
27 oktober 2002
Berichten
821
Locatie
Eindhoven
Beste collega-forummers, ik ben nu reeds 2 dagen rond aan het zoeken op het almachtige internet naar informatie omtrent een gear-keuze voor mijn kerstbonus :)

Mijn queeste begon met de zoektocht naar een degelijke mic preamp voor m'n AKG C3000B microfoon, omdat ik momenteel al jaren zit te klooien met een inferieure Behringer Sharc DSP110 (puur vanwege de phantom power). Nu ik in een nieuwe woning zit en ik alles goed geaard heb zonder lussen e.d. is het ook de moeite waard om te investeren in een fatsoenlijke kwaliteits mic-preamp die zelf weinig ruis toevoegt.

Ik heb de specs van de volgende pre amps langs elkaar gelegd:
- Art Pro MPA II [analoog uit]
- DBX 386 [analoog uit]
- Focusrite TwinTrak Pro [analoog uit]
- Aphex 207D [analoog & digitaal uit]
- Art Pro Digital MPA II [analoog & digitaal uit]

Hierbij heb ik ook gebruik gemaakt van deze 'note' van Rane waar uitgelegd wordt waar je op moet letten bij de keuze van je mic preamp (mic & amp compatibility) en waar de specs voor staan, om zo de beste keuze te kunnen maken voor dat wat je tot je beschikking hebt:
Rane Notes - Selecting Mic Preamps

Op de meeste fora zijn de meesten erg enthousiast over de FRM RNP. Maarja, ik ben totaal geen fan van 'losse units'. Ik heb een 19" rack die ik daar liever voor gebruik, ik wil m'n desk zo min mogelijk rommelig hebben. I know, I know, geluidskwaliteit gaat boven esthetica maar toch :geslaagd:
Verder heeft ie toch 'maar' een EIN van -120db, iets wat voor mij een belangrijk feit is om niet te kiezen voor de RNP, omdat ik juist zo min mogelijk ruis wil overhouden. Want wanneer ik de gegevens van de C414 XLII gebruik (sensitivity 20mV/Pa en een Noisefloor (SPL) van 6dB, A weighted) in Table 3 van bovenstaande Rane's Note, zie ik dat de mic een eigen output noise heeft van -120dB. Wat dus inhoud dat de RNP een hoorbaar laagje ruis toe zal voegen aan het signaal.

Dus verder gaan zoeken en uitgekomen op de Focusrite TwinTrak Pro. Hij heeft minder effecten als een Focusrite Voicemaster Pro (ik hoef geen effecten), maar wel betere hardware, met minder EIN (-128dB) en een prima max input level van 26,5 dBu.
Maar bij al dat vergelijken kwam ik er ook middels die Rane Note achter dat die AKG C3000B mic eigenlijk ook zo denderend niet is qua ruis. En gezien ik veel met (lead)-vocals wil gaan werken, waarbij flinke uithalen maar ook zachte zang of zelfs fluisteren opgenomen moet worden, heb ik toen gekozen om meteen een fatsoenlijk mic aan te schaffen: de AKG C414 XL II (niet de C414B lijn), zodat ik daar jaren mee vooruit kan.

Volgende punt: Doordat de TwinTrak Pro een analoog apparaat is zonder digitale uitgangen, komt de A/D-conversie voor rekening van m'n audio-interface een EMU 1212M. Een interface die zeer goede convertors heeft voor z'n prijsgroep: Emu 1212m - Rightmark Results 24/96, maar waarschijnlijk (denk ik) de kwaliteit van een C414-opname degradeert omdat de convertors daar dan weer niet goed genoeg voor zijn. Dus toen op zoek gegaan naar een andere audio-interface, maar dat werd te gek qua budget, omdat ik dan al gauw op een Lynx L22 uitkwam.
M'n totaalbudget is max. 1500,- en hiervoor wil ik graag de hele chain betreffende mic-opnames goed (althans zo goed mogelijk) hebben.

Dus toen gekeken naar de preamps met digitale uitgangen, zodat de A/D-conversie bij de mic preamp komt te liggen. Daarbij twijfel ik nu tussen de Art Pro Digital MPA II (alias Art Pro DMPA II) en de Aphex 207D. Jammergenoeg kan ik daar niet veel meetresultaten van vinden over de frequency-response van de A/D-convertors :erm:

Ik heb ook al gekeken naar FireWire interfaces met phantom power, zodat ik een audio-interface EN mic preamp in 1 apparaat heb. Zoals de Motu 8pre en Presonus FireStudio, maar die werden beiden nogal onderuit gehaald in diverse fora. Dus niet veel mee opgeschoten, maar misschien heb ik een goede kandidaat over het hoofd gezien?

Als ik nu nog eens terugkijk naar de convertors van de EMU 1212m zijn die eigenlijk best heel goed qua ruis. Er is wel een lichte roll-off boven de 12kHz, maar ik weet niet hoe zeer dit impact heeft op een mic-opname?
Want zou ik de A/D-conversie door de EMU laten doen, dan kan ik weer beter opnieuw kijken naar een analoge pre amp.

*Zucht* , ik dacht ik maak even een topic aan, is het weer een heel bericht geworden.

Samenvatting: iemand tips voor een goede 19"-rack mic preamp rond de 600,- of een goede audio-interface met pre-amp ineen??

Oja, ik ben verder compleet een software figuur, dus er is buiten de mic-opname geen extern signaal dat ook de interface in moet. Dus de enige eisen die ik heb aan m'n audio-interface is dat dat er 2 analoge inputs, 2 analoge outputs inzitten, 1 digitale input en een midi-in voor m'n midi-keyboard (Edirol PCR M50).

In ieder geval alvast bedankt en ook voor het volhouden met lezen tot hier! :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Gezien je budget en kwaliteits-eisen zou ik wat betreft je audio-interface behalve naar Motu en Presonus, ook eens naar RME, TC Electronic of Echo kijken.

Ik heb zelf een Konnekt 24D van TC E. en de opnamekwaliteit daarvan bevalt mij zeer goed. Wat betreft de pre-amps, ik vind ze erg goed klinken. Ik vind het zelf dan ook nog niet nodig een losse pre-amp ernaast te kopen (zeker niet omdat ik ze maar af en toe gebruik), maar dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

Op het gebied van microfoons en losse pre-amps kan ik je niet zoveel aanraden, daar heb ik weinig ervaring mee.
 
zelf heb ik een ART mpa gold 2 kanaals preamp (te koop overigens) en dat is een fijn ding, en voor het geld al helemaal.
maar als je er wat meer voor over hebt zou ik zeker voor iets beters / duurders gaan.
Universal Audio solo 610 is bijvoorbeeld een mooie buizen pre. er is ook een LA-610 - dat is een 610 gecombineerd met een la-2a opto compressor. deze laatste heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik ken de 610 en la-2a wel en dat zijn echt fijne apparaten.

je zou ook kunnen kiezen om een preamp zelf te bouwen als dat je ding is. bijvoorbeeld de Drip Electronics four-seven (drip is echt mooi spul!)
 
Thanks voor de replies.
Om te beginnen: zelf bouwen heb ik totaal geen zin in en ook geen kaas van gegeten, maar evengoed bedankt voor de tip :) ... Misschien als ik ooit eens geen tijdgebrek heb! :D

Verder heb ik besloten de A/D-conversie door m'n EMU 1212m laten doen, gezien die beduidend betere convertors heeft dan een digitale mic preamp in de prijsrange van 600,-. Dan kan ik het geld beter spenderen aan een degelijke analoge preamp.

Ik heb de keuze nu teruggebracht tot onderstaanden:
- Sonifex RB-MA2
- SPL Track One MkII
- TL Audio Ebony A1

Waarbij m'n voorkeur tot nu toe uitgaat naar de SPL Track One MkII, omdat ie erg goede specs heeft.
Tevens heeft deze persoon: Topic: Mic Preamp destijds in 2006 de 'oude' SPL Goldmike (tegenwoordig de goldmike 9844 genoemd volgens mij) gekocht en daar was ie in combinatie met een C414 erg over te spreken. En deze Track One MkII is weer net wat nieuwer en dat is ook terug te zien in de specs...

Iemand nog suggesties?
 
Er is zo veel keuze... Ik heb ook niet alles gehoord, dus moeilijk. Maar als je voor vocals een pre amp nodig hebt en je budget is 600 euro dan moet je de UA solo 610 echt heeeel serieus overwegen. Ik vind 'm fantastisch en volgens velen is dit de beste pre in je budget. ;)
Het lijkt er ook op dat je je iets te veel blind staart op specs alleen. Specs zijn leuk als je een nieuwe computer gaat uitzoeken. Maar bij analoge hardware waar audio doorheen moet zeggen specs lang niet alles over hoe goed of slecht iets klinkt.
 
BigDplayboy:

Ik kan je 1001 microfoon/preamp combinaties geven die allemaal goed zijn.
Maar dat ga ik niet doen want dan wordt het een NOG langer verhaal van jouw eerste post :).

Wat me opvalt aan jouw eerste post is dat je erg veel bezig bent met getallen.
Het lijkt erop dat je je keuze af wilt laten hangen van de specificaties die op papier staan.
Ik vraag me af of dat het gewenste resultaat op gaat leveren.
Een je schrijft dat een AKG C414 een noisefloor heeft van 6 dba. Daarna schrijf je dat de FRM RNP een hogere noisefloor heeft en dus een laagje ruis zal toevoegen.
Dit is waar, maar ik vraag me af of het relevant is. Als je een preamp zoekt die een lagere noisefloor heeft geevt de microfoon een laagje ruis. Ga je dan verder zoeken naar een andere microfoon?
Daarnaast is 6dba extreem laag. Leuk voor als je een bromvlieg wilt opnemen. De gemilddelde neumann van 2000,- heeft het dubbele. En geloof mij, dat zijn erg mooie microfoons.:)

Er zit zeker een kern van waarheid in je verhaal, daar niet van.
En het lijkt me zeer zinvol om een fijne combinatie tussen microfoon en preamp te zoeken.
En ik zou de specificaties ook zeker niet 100% negeren.
Maar ik zou het type geluid dat een apparaat produceert iets meer betrekken in de beslissing.

Veel succes met het maken van je keuze :)
 
Mocht iemand opzoek zijn.

Ik heb een tweede Presonus ADL600, high volt dual tube pre met ook line en instrumnent in's.
Deze heb ik voor 700 euro gevonden.
Mijn eerste voor 800.
Dit ding is erg goed en niet te vergelijken met de eerder genoemde pre's

Universal Audio solo 610 lijkt me ook goed. De ADl600 is meer transparant en kleurt weinig.

 
Ik zou dan eerder gaan voor een goede interface met preamp tov de emu 1212m uit het stenen tijdperk ;)

Als je zoveel geld uitgeeft aan preamp en het dan door oude karige a/d conversie knalt is t een beetje weggegooid geld imo
 
Ja natuurlijk maar built in pre's zijn vaak erg slecht maar als de ADC goed genoeg is haal je via de line ins en een goede pre wel een beter geluid.
Maar goed ik ben wel voor een goede DAC gegaan een Aurora 16.
 
Ik zou dan eerder gaan voor een goede interface met preamp tov de emu 1212m uit het stenen tijdperk ;)
Ik hoop dat de TS die inmiddels wel vervangen heeft, het draadje is inmiddels 12 jaar oud... :D
Universal Audio solo 610 lijkt me ook goed.
Ik heb zelf 2x de Twin Finity 710 van Universal Audio. Best tevreden over, maar heb eigenlijk geen ervaring met andere pre's. Ik vind et ook lastig om op basis van reviews zoiets te kiezen, is toch anders dan met synths. De 610 lijkt me ook tof, maar ik vind het ook wel fijn om te kiezen tussen buizen en solid state (en alle posities daartussen).
 
ja het is wellicht ook veel smaak. wil je een pre die kleurt of niet.
De ADL600 is super goedkoop omdat er presonus op staat en geen Neve of Api.
Deze had een introductie prijs van 2500 euro maar is nooit aangeslagen en kun je soms rond de 700 oppikken.
Het is een buizenbak die op hoog voltage werkt. 600v p/p. Ondanks dat het buizen zijn is het een cleane pre.
Als je dus een pre hebt die veel kan versterken zonder de ruis op te krikken worden meer mics bruikbaar.
Een matige pre zou al moeite hebben om bv een sm57 goed te versterken.
Dan is er ook zoiets als headroom en transients.
 
Naar mate waarin de onderdelen zijn verbeterd zouden de voorversterkers ook verbeterd moeten zijn in de loop der jaren.
65jaar geleden was daar Beatle-brol en Rollingstoonrommel. In die tijd heeft men veel zo niet alles kunnen namaken.
Voor de miljoenen verdienste van die toppers.
Het geïntegreerd circuit bestond nog niet.
Transistoren van €200 bestaan bij mijn weten niet. Dat is nog altijd centenwerk.
Het hele punt is dat men moet weten hoe alles te gebruiken.
. . . . . Zelf heb ik wel baat gevonden bij een stevige accu voor een voorversterker om bij voorbaat alle 50Hz brom te omzeilen.
Het blijft uitproberen.
 
Dat is natuurlijk ook 1 van de redenen voor duurdere preamps.
Waarin niet word bespaart. Dus hogekwaliteit switches, transformers, relais. Een voedings gedeelte dat goed is uitgevoerd en een topology die goed werkt in termen van gain, headroom en transients.
Wat voor pre heb je dan? Is wel een goed idee een accu voor de schone stroom.
Ik heb wel last van cpu // hdd noise. wil nog proberen om de computer via een langer kabel ergens anders aan te sluiten.
 
Nee het voegt niets toe maar slechte onderdelen zullen wel het signaal degraderen.
Goede onderdelen uiteindelijk ook maar die gaan dan gewoon langer mee.

Natuurlijk is duurzaamheid gerelateerd aan de geluidskwaliteit. Dus betere en duurzamere onderdelen zorgen er voor dat de geluidskwaliteit lang bij intensief gebruik gegarandeerd word.
Maar bv bij caps die dan bv temperatuur stabieler zijn.
En neem dan buizen daar is de kwaliteit van de buis van directe invloed op het audio signaal.
Transformers is een ander verhaal die kunnen gematched aan het circuit worden en dat kost ook weer wat natuurlijk.
In de ADL600 zitten custom gewonden Cinemag transformers.
 
Hoge kwaliteit onderdelen voegen niets toe aan de geluidskwaliteit.
Duurzaamheid kan er beter door worden, maar zeker is dat niet in elk geval.
In ieder geval als je voor een buizen preamp gaat dan kan een stel andere en/of betere buizen nog best wel invloed hebben op de klank en karakter.
Zowiezo sinds ik zelf een buizenbak heb wil ik niet anders meer in ieder geval, ik vind dat analoge geluid/karakter toch wel erg fijn moet ik zeggen.
 
Als ontwerper moet je de onderdelen gebruiken die voldoen aan de circuit eisen.
En het circuit moet voldoen aan de geluidseisen.
Duurdere componenten hebben geen zin en maken het product alleen maar duurder.
Daarnaast moet de behuizing niet van karton zijn.


Meer geld uitgeven betekend niet betere geluidskwaliteit.
Je moet op de juiste manier testen, en dat is wat niemand doet.
Vandaar dat de marketing afdeling zo belangrijk is....


 
Back
Top