BigDplayboy
Ouwe rot
Beste collega-forummers, ik ben nu reeds 2 dagen rond aan het zoeken op het almachtige internet naar informatie omtrent een gear-keuze voor mijn kerstbonus
Mijn queeste begon met de zoektocht naar een degelijke mic preamp voor m'n AKG C3000B microfoon, omdat ik momenteel al jaren zit te klooien met een inferieure Behringer Sharc DSP110 (puur vanwege de phantom power). Nu ik in een nieuwe woning zit en ik alles goed geaard heb zonder lussen e.d. is het ook de moeite waard om te investeren in een fatsoenlijke kwaliteits mic-preamp die zelf weinig ruis toevoegt.
Ik heb de specs van de volgende pre amps langs elkaar gelegd:
- Art Pro MPA II [analoog uit]
- DBX 386 [analoog uit]
- Focusrite TwinTrak Pro [analoog uit]
- Aphex 207D [analoog & digitaal uit]
- Art Pro Digital MPA II [analoog & digitaal uit]
Hierbij heb ik ook gebruik gemaakt van deze 'note' van Rane waar uitgelegd wordt waar je op moet letten bij de keuze van je mic preamp (mic & amp compatibility) en waar de specs voor staan, om zo de beste keuze te kunnen maken voor dat wat je tot je beschikking hebt:
Rane Notes - Selecting Mic Preamps
Op de meeste fora zijn de meesten erg enthousiast over de FRM RNP. Maarja, ik ben totaal geen fan van 'losse units'. Ik heb een 19" rack die ik daar liever voor gebruik, ik wil m'n desk zo min mogelijk rommelig hebben. I know, I know, geluidskwaliteit gaat boven esthetica maar toch
Verder heeft ie toch 'maar' een EIN van -120db, iets wat voor mij een belangrijk feit is om niet te kiezen voor de RNP, omdat ik juist zo min mogelijk ruis wil overhouden. Want wanneer ik de gegevens van de C414 XLII gebruik (sensitivity 20mV/Pa en een Noisefloor (SPL) van 6dB, A weighted) in Table 3 van bovenstaande Rane's Note, zie ik dat de mic een eigen output noise heeft van -120dB. Wat dus inhoud dat de RNP een hoorbaar laagje ruis toe zal voegen aan het signaal.
Dus verder gaan zoeken en uitgekomen op de Focusrite TwinTrak Pro. Hij heeft minder effecten als een Focusrite Voicemaster Pro (ik hoef geen effecten), maar wel betere hardware, met minder EIN (-128dB) en een prima max input level van 26,5 dBu.
Maar bij al dat vergelijken kwam ik er ook middels die Rane Note achter dat die AKG C3000B mic eigenlijk ook zo denderend niet is qua ruis. En gezien ik veel met (lead)-vocals wil gaan werken, waarbij flinke uithalen maar ook zachte zang of zelfs fluisteren opgenomen moet worden, heb ik toen gekozen om meteen een fatsoenlijk mic aan te schaffen: de AKG C414 XL II (niet de C414B lijn), zodat ik daar jaren mee vooruit kan.
Volgende punt: Doordat de TwinTrak Pro een analoog apparaat is zonder digitale uitgangen, komt de A/D-conversie voor rekening van m'n audio-interface een EMU 1212M. Een interface die zeer goede convertors heeft voor z'n prijsgroep: Emu 1212m - Rightmark Results 24/96, maar waarschijnlijk (denk ik) de kwaliteit van een C414-opname degradeert omdat de convertors daar dan weer niet goed genoeg voor zijn. Dus toen op zoek gegaan naar een andere audio-interface, maar dat werd te gek qua budget, omdat ik dan al gauw op een Lynx L22 uitkwam.
M'n totaalbudget is max. 1500,- en hiervoor wil ik graag de hele chain betreffende mic-opnames goed (althans zo goed mogelijk) hebben.
Dus toen gekeken naar de preamps met digitale uitgangen, zodat de A/D-conversie bij de mic preamp komt te liggen. Daarbij twijfel ik nu tussen de Art Pro Digital MPA II (alias Art Pro DMPA II) en de Aphex 207D. Jammergenoeg kan ik daar niet veel meetresultaten van vinden over de frequency-response van de A/D-convertors
Ik heb ook al gekeken naar FireWire interfaces met phantom power, zodat ik een audio-interface EN mic preamp in 1 apparaat heb. Zoals de Motu 8pre en Presonus FireStudio, maar die werden beiden nogal onderuit gehaald in diverse fora. Dus niet veel mee opgeschoten, maar misschien heb ik een goede kandidaat over het hoofd gezien?
Als ik nu nog eens terugkijk naar de convertors van de EMU 1212m zijn die eigenlijk best heel goed qua ruis. Er is wel een lichte roll-off boven de 12kHz, maar ik weet niet hoe zeer dit impact heeft op een mic-opname?
Want zou ik de A/D-conversie door de EMU laten doen, dan kan ik weer beter opnieuw kijken naar een analoge pre amp.
*Zucht* , ik dacht ik maak even een topic aan, is het weer een heel bericht geworden.
Samenvatting: iemand tips voor een goede 19"-rack mic preamp rond de 600,- of een goede audio-interface met pre-amp ineen??
Oja, ik ben verder compleet een software figuur, dus er is buiten de mic-opname geen extern signaal dat ook de interface in moet. Dus de enige eisen die ik heb aan m'n audio-interface is dat dat er 2 analoge inputs, 2 analoge outputs inzitten, 1 digitale input en een midi-in voor m'n midi-keyboard (Edirol PCR M50).
In ieder geval alvast bedankt en ook voor het volhouden met lezen tot hier!
Mijn queeste begon met de zoektocht naar een degelijke mic preamp voor m'n AKG C3000B microfoon, omdat ik momenteel al jaren zit te klooien met een inferieure Behringer Sharc DSP110 (puur vanwege de phantom power). Nu ik in een nieuwe woning zit en ik alles goed geaard heb zonder lussen e.d. is het ook de moeite waard om te investeren in een fatsoenlijke kwaliteits mic-preamp die zelf weinig ruis toevoegt.
Ik heb de specs van de volgende pre amps langs elkaar gelegd:
- Art Pro MPA II [analoog uit]
- DBX 386 [analoog uit]
- Focusrite TwinTrak Pro [analoog uit]
- Aphex 207D [analoog & digitaal uit]
- Art Pro Digital MPA II [analoog & digitaal uit]
Hierbij heb ik ook gebruik gemaakt van deze 'note' van Rane waar uitgelegd wordt waar je op moet letten bij de keuze van je mic preamp (mic & amp compatibility) en waar de specs voor staan, om zo de beste keuze te kunnen maken voor dat wat je tot je beschikking hebt:
Rane Notes - Selecting Mic Preamps
Op de meeste fora zijn de meesten erg enthousiast over de FRM RNP. Maarja, ik ben totaal geen fan van 'losse units'. Ik heb een 19" rack die ik daar liever voor gebruik, ik wil m'n desk zo min mogelijk rommelig hebben. I know, I know, geluidskwaliteit gaat boven esthetica maar toch
Verder heeft ie toch 'maar' een EIN van -120db, iets wat voor mij een belangrijk feit is om niet te kiezen voor de RNP, omdat ik juist zo min mogelijk ruis wil overhouden. Want wanneer ik de gegevens van de C414 XLII gebruik (sensitivity 20mV/Pa en een Noisefloor (SPL) van 6dB, A weighted) in Table 3 van bovenstaande Rane's Note, zie ik dat de mic een eigen output noise heeft van -120dB. Wat dus inhoud dat de RNP een hoorbaar laagje ruis toe zal voegen aan het signaal.
Dus verder gaan zoeken en uitgekomen op de Focusrite TwinTrak Pro. Hij heeft minder effecten als een Focusrite Voicemaster Pro (ik hoef geen effecten), maar wel betere hardware, met minder EIN (-128dB) en een prima max input level van 26,5 dBu.
Maar bij al dat vergelijken kwam ik er ook middels die Rane Note achter dat die AKG C3000B mic eigenlijk ook zo denderend niet is qua ruis. En gezien ik veel met (lead)-vocals wil gaan werken, waarbij flinke uithalen maar ook zachte zang of zelfs fluisteren opgenomen moet worden, heb ik toen gekozen om meteen een fatsoenlijk mic aan te schaffen: de AKG C414 XL II (niet de C414B lijn), zodat ik daar jaren mee vooruit kan.
Volgende punt: Doordat de TwinTrak Pro een analoog apparaat is zonder digitale uitgangen, komt de A/D-conversie voor rekening van m'n audio-interface een EMU 1212M. Een interface die zeer goede convertors heeft voor z'n prijsgroep: Emu 1212m - Rightmark Results 24/96, maar waarschijnlijk (denk ik) de kwaliteit van een C414-opname degradeert omdat de convertors daar dan weer niet goed genoeg voor zijn. Dus toen op zoek gegaan naar een andere audio-interface, maar dat werd te gek qua budget, omdat ik dan al gauw op een Lynx L22 uitkwam.
M'n totaalbudget is max. 1500,- en hiervoor wil ik graag de hele chain betreffende mic-opnames goed (althans zo goed mogelijk) hebben.
Dus toen gekeken naar de preamps met digitale uitgangen, zodat de A/D-conversie bij de mic preamp komt te liggen. Daarbij twijfel ik nu tussen de Art Pro Digital MPA II (alias Art Pro DMPA II) en de Aphex 207D. Jammergenoeg kan ik daar niet veel meetresultaten van vinden over de frequency-response van de A/D-convertors
Ik heb ook al gekeken naar FireWire interfaces met phantom power, zodat ik een audio-interface EN mic preamp in 1 apparaat heb. Zoals de Motu 8pre en Presonus FireStudio, maar die werden beiden nogal onderuit gehaald in diverse fora. Dus niet veel mee opgeschoten, maar misschien heb ik een goede kandidaat over het hoofd gezien?
Als ik nu nog eens terugkijk naar de convertors van de EMU 1212m zijn die eigenlijk best heel goed qua ruis. Er is wel een lichte roll-off boven de 12kHz, maar ik weet niet hoe zeer dit impact heeft op een mic-opname?
Want zou ik de A/D-conversie door de EMU laten doen, dan kan ik weer beter opnieuw kijken naar een analoge pre amp.
*Zucht* , ik dacht ik maak even een topic aan, is het weer een heel bericht geworden.
Samenvatting: iemand tips voor een goede 19"-rack mic preamp rond de 600,- of een goede audio-interface met pre-amp ineen??
Oja, ik ben verder compleet een software figuur, dus er is buiten de mic-opname geen extern signaal dat ook de interface in moet. Dus de enige eisen die ik heb aan m'n audio-interface is dat dat er 2 analoge inputs, 2 analoge outputs inzitten, 1 digitale input en een midi-in voor m'n midi-keyboard (Edirol PCR M50).
In ieder geval alvast bedankt en ook voor het volhouden met lezen tot hier!
Laatst gewijzigd: