Studiohoofdtelefoon, onzin of worth it.

ik zou nog hier nog even laten weten hoe de Audeze LCD-XC (gesloten) bevalt. Qua draagcomfort bevalt het prima, geen last van het relatief grote gewicht. Ik denk niet dat een fijne koptelefoon is als je veel moet rondlopen, zit niet heel strak, maar op mijn zitplek geen probleem hiermee. Zal per persoon verschillen maar ik vind 'm best comfortabel zitten en is ook goed in te stellen. Die van mij heeft aangepaste glasvezel headband.

Toen ik even snel wilde checken hoe de geluidskwaliteit is was ik wat teleurgesteld. Niet dat ie slecht klonk of zomaar ik hoorde geen heel groot verschil met de mix over de monitoren. Niet opeens dingen die helemaal verkeerd zaten. Beetje balen in eerste instantie dat ik zoveel had uitgegeven voor zo weinig extra monitoring.

Vanmiddag een uurtje wat meer op details gelet, dus niet in een volle mix maar bv met alleen kick-bass en toen merkte ik ineens de toegevoegde waarde. Closed hi-hat tikje onder de kick was te lang, even iets infaden en het klonk stuk strakker, bass was wat droog, kleine boost met grote q op 90 Hz gaf net wat meer sjeu. Allebei dingen die ik in eerste instantie niet bemerkte op mijn monitoren maar waarvan ik op mijn monitoren na correctie wel merkte dat het een verbetering was. Dus ja voor details wel verbetering en opgesteld zal dit zeker betere mixen opleveren maar het wordt niet ineens super spectaculair veel beter.

Om de benodigde kleine boost in bass te horen moest ik wel gebruik van van de correctie voor dit type headphone in sonarworks. Zonder die correctie hoorde ik dat niet. Volgens mij gaat dat hier in dit topic soms mis. De toepassing van de correctie deed de kick-bass minder goed klinken dus als het mij om mooi geluid ging zou ik zeggen; ik gooi die sonarworks correctie eraf want dan klinkt het minder. Maar dan haal je dus hifi luisteren en monitoren (ter correctie) door elkaar.

Al met al wel tevreden, had wellicht ook een wat goedkopere koptelefoon kunnen kopen.
 
Om de benodigde kleine boost in bass te horen moest ik wel gebruik van van de correctie voor dit type headphone in sonarworks. Zonder die correctie hoorde ik dat niet. Volgens mij gaat dat hier in dit topic soms mis. De toepassing van de correctie deed de kick-bass minder goed klinken dus als het mij om mooi geluid ging zou ik zeggen; ik gooi die sonarworks correctie eraf want dan klinkt het minder. Maar dan haal je dus hifi luisteren en monitoren (ter correctie) door elkaar.

Al met al wel tevreden, had wellicht ook een wat goedkopere koptelefoon kunnen kopen.
Scherpe observatie :okdan: Ik denk dat je altijd moet doen wat je zelf het prettigste vind werken, afhankelijk van je doel. Zelf ben ik niet zo'n fan van presets, ik stel het liever zelf in.
Ik vraag mij ook af wanneer de diminishing returns beginnen. Die LCD-XC kost 1500 euro en de dt1990 (en closed versie dt1770) ongeveer 500 euro met een berg modellen er tussenin qua prijs.
 
Scherpe observatie :okdan: Ik denk dat je altijd moet doen wat je zelf het prettigste vind werken, afhankelijk van je doel. Zelf ben ik niet zo'n fan van presets, ik stel het liever zelf in.
Ik vraag mij ook af wanneer de diminishing returns beginnen. Die LCD-XC kost 1500 euro en de dt1990 (en closed versie dt1770) ongeveer 500 euro met een berg modellen er tussenin qua prijs.
Klopt, i had 'm 2e hands voor 1000 maar dan nog, Dacht idd ook wel dat ik een 2e hands dt1990 had kunnen kopen voor onder de 300 en misschien zou het verschil met deze niet mega zijn. Maar goed, ben er nu vanaf voor wat betreft dat spitten in reviews en kan weer verder en zit ook niet meer met de onrust van.. misschien is er nog wel een betere headphone... Mocht de boel bij mij affikken en ik opnieuw een headphone willen kopen dan zou ik ook wat goedkopere modellen overwegen. Voor wat betreft preset eq correctie; ik zou niet weten hoe ik die zou moeten maken. Beste investering qua akoestiek was voor mij toch wel Sonarworks, met meetmicrofoon en Di-box erbij ook best kostbaar maar dit maakt voor mijn monitor setup wel heel groot merkbaar verschil, zou niet meer zonder kunnen.
 
ik zou nog hier nog even laten weten hoe de Audeze LCD-XC (gesloten) bevalt. Qua draagcomfort bevalt het prima, geen last van het relatief grote gewicht. Ik denk niet dat een fijne koptelefoon is als je veel moet rondlopen, zit niet heel strak, maar op mijn zitplek geen probleem hiermee. Zal per persoon verschillen maar ik vind 'm best comfortabel zitten en is ook goed in te stellen. Die van mij heeft aangepaste glasvezel headband.

Toen ik even snel wilde checken hoe de geluidskwaliteit is was ik wat teleurgesteld. Niet dat ie slecht klonk of zomaar ik hoorde geen heel groot verschil met de mix over de monitoren. Niet opeens dingen die helemaal verkeerd zaten. Beetje balen in eerste instantie dat ik zoveel had uitgegeven voor zo weinig extra monitoring.

Vanmiddag een uurtje wat meer op details gelet, dus niet in een volle mix maar bv met alleen kick-bass en toen merkte ik ineens de toegevoegde waarde. Closed hi-hat tikje onder de kick was te lang, even iets infaden en het klonk stuk strakker, bass was wat droog, kleine boost met grote q op 90 Hz gaf net wat meer sjeu. Allebei dingen die ik in eerste instantie niet bemerkte op mijn monitoren maar waarvan ik op mijn monitoren na correctie wel merkte dat het een verbetering was. Dus ja voor details wel verbetering en opgesteld zal dit zeker betere mixen opleveren maar het wordt niet ineens super spectaculair veel beter.

Om de benodigde kleine boost in bass te horen moest ik wel gebruik van van de correctie voor dit type headphone in sonarworks. Zonder die correctie hoorde ik dat niet. Volgens mij gaat dat hier in dit topic soms mis. De toepassing van de correctie deed de kick-bass minder goed klinken dus als het mij om mooi geluid ging zou ik zeggen; ik gooi die sonarworks correctie eraf want dan klinkt het minder. Maar dan haal je dus hifi luisteren en monitoren (ter correctie) door elkaar.

Al met al wel tevreden, had wellicht ook een wat goedkopere koptelefoon kunnen kopen.
Mooie review :okdan:

Ik denk dat je gelijk hebt door je af te vragen of je met een iets lager bedrag iets op de kop had kunnen tikken wat (bijna) net zo goed is.
dimisnishing returns is wel een ding zoals @Analogic al opmerkte.

Je opmerking dat er geen groot verschil was met je monitoren zou ik echter eerder als een goed iets zien (toch lastig om consistentie tussen boxen en headphones te hebben denk ik), en dus niet als teleurstelling (tenzij je dat al had met je oude headphones natuurlijk).

verder helemaal eens met draagcomfort. zit prima voor gebruik op de bank of achter de computer. maar inderdaad zou ie bij veel bewegen kunnen gaan schuiven, zit inderdaad niet heel strak op je hoofs.
Ook je kapsel gaat helemaal kapot :dubbel:, maar hij zit prima... ook voor langere tijd... ik zit met enige regelmaat uren lang achter elkaar met dat ding op en dan vergeet ik dat ik hem op heb.

Ik EQ dus niet, en hij klinkt voor mij zo uit de box een stuk beter (en vergelijkbaar met de kleine monitoren) dan de goedkopere hoofdtelefoons die ik al eerder benoemde allemaal.
Dat gezegd hebbende wil ik daarmee niet zeggen dat er niks mogelijk is in die prijsklasses of in de klasse tussen die hoofdtelefoons en de LCD-X. Ook de bijdrage van de headphone amp vind ik lastig inschatten, maar is wellicht aanzienlijk.

Tot slot ben ik als koper wel tevreden. Hij stelt niet teleur en heb geen spijt dat ik neit verder gekeken/geluisterd heb (ignorance is bliss? :D)
ik zocht een hoofdtelefoon die een dikke upgrade zou zijn die comfortabel genoeg is voor lange sessies, dan dat is ie (subjectiviteit-waarshuwing!).
Op dat punt dus tevredenheid van mijn kant. Ik heb gewoon getracht het beste te kopen wat er op dat moment bij mij en m'n budget paste (en niet per se het meest economische).
Of ik teveel betaald heb doet er nu niet meer toe, ik ben onder de panne.
 
De Focal MG Clear Pro als studio headphone bevalt me erg goed, lekker veel detail, goede sub weergave.

Maar daarnaast was ik ook op zoek naar een vervanging van mijn hifi headphones (een B&W P7 wireless), voorwaarde voor mij was dat ie naast een standaard kabeltje, ook over bluetooth beschikt.

Eerst maar eens bij Focal gekeken ivm de goede ervaring met de studio headphone, en dan kom je dus uit bij de Focal Bathys, die heb ik nu een week en zeer content mee! Echt wel paar leveltjes up tov de B&W, deze gaat hier niet meer weg :P. dus ik denk ik gooi um hier maar eens in de groep. Niet goedkoop, retail gaat ie voor 799,-, maar ik heb um voor 599,- kunnen krijgen (bij Foto Smits in Arnhem).


1710340087074.png
 
iemand hier toevallig ervaring met Audeze mm500? Zo ja hoe bevalt die en wat had je ervoor? Ik ben voorzichtig aan het kijken voor upgrade. Heb nu audeze lcd1 en voorheen dt990.
 
Back
Top